Parisuhdelaki ratkeaa tänään

  • 8 278
  • 116

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti Huuhaa


Vitt. mitä roskaa! Mikä vit.n psykologi sinä luulet oikein olevas? Suosittelen, ettet valitse ammatiksesi psykologin tms. ammattia, sillä, jos tasosi on tämä, niin olet tuossa spekuloinnissa kyllä TODELLA surkea....

Ja halolla päähän -psykologiahan opettaa tunnetusti, että asiat, joita itseltämme/itsessämme kiellämme, aiheuttavat meissä suurimmat tunteenpurkaukset... :)

Sori, pakko oli heittää kuittia...
 

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Raúl


Siis mitä ihmiset käsittävät hihhulilla?
1)Jehovaa
2)lestaadiolaista
3)uskovaista
4)jotain muuta, mitä?


Tarkoitan kaikkia niitä jotka kantavat ristejään noissa opiskelijatapahtumissa ja festareilla käännyttävät ihmisiä ja paheksuvat ja halveeraavat heiitä jotka eivät tee kuten he haluavat. Heitä jotka toitottavat olevansa ainoita jotka ovat asioissa oikeassa ja omaavat niin suppean maailmankuvan, että heillä ei ole mahdollisuuttakaan hyväksyä toisenlaisia ihmisiä. He jotka huutelevat mökäfooneillaan kuinka syntisiä me olemme kun teemme mitä teemme. Siis en todellakaan tarkoita normaaleja uskovaisia ihmisiä jotka käyvät kokouksissa tai kirkossa normaalisti. Jokaisella on vapaus uskoa tai olla uskomatta se ei vain ole kaikille niin selvää.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: lust4life

Viestin lähetti Qeuba
Väitän, että on vinoutuneenpaa antaa homo/lesboparille adoptio-oikeus, kun ihmetellä miksi ihminen on homo.

Ensimmäinen voi tehdä lapsen elämästä ainakin erikoisen ja kenties jopa tuskaisen. Voihan se mennä ihan putkeenkin, mutta jotakin puheita liikkuu jossakin vaiheessa varmasti. Voi olla henkisesti teini-ikäiselle hyvin rankka juttu, kun alkaa ajatella että miksi juuri minun kohdalla on näin. Homoadoptiovanhemmatkin muuten saattavat olla känniääliöitä tai vaikka kusipäitä ihan muuten vaan, se tämän asian vasta sukkelaksi tekeekin. Homot vanhemmat ja vielä muutenkin täysiä idiootteja! Paha juttu!

Homouden ihmettely julkisesti taas alkaa ainoastaan vituttamaan joitakin henkilöitä.
Adoptiovanhemmat eivät kauhean helposti voi olla känniääliöitä tai vaikka kusipäitä ihan muuten vaan. Tiedätkö, että lapsen adoptio ei toteudu päivässä, vaan prosessi saattaa kestää jopa useita vuosia. Tällöin kestävän kännäyksen periaatteen vaaliminen voi olla hieman hankalaa, koska pitäisi kuitenkin esittää olevansa sivistynyt, hyvin lapsistaan huolta pitävä ihminen. Yhtälailla kusipäisyys huomataan mitä suuremmalla todennäköisyydellä jo haastatteluvaiheessa, jolloin kyseiset ureapäät pudotetaan joukosta pois jo alkuvaiheessa.

Viestin lähetti Qeuba
Toinen seikka, josta on viimeaikoina keskusteltu on adoptio-oikeus. EI IKINÄ! Miettikääpä asiaa sen lapsen kannalta. Vähän, kun kasvaa ja alkaa ajatella omien vanhempiensa touhuja, kun tuntuvat poikkeavan muiden vanhemmista. Ja koulussa heti ekalta lähtien, jos ja kun asiat paljastuvat alkaa jumalaton kiusaaminen tästä asiasta, se on varma. Taitaa siinä mukulan maailmankuvakin hieman vääristyä, jos vanhempina on homot. Ei millään pahalla, mutta kyllä lapsien kasvattaminen kuuluu niille, joille se luonnollisestikin on mahdollista.
Olen täysin samaa mieltä, että lapsien kasvattaminen kuuluu niille, joille se luonnollisestikin on mahdollista. Mutta, ajatelkaapas, jos kysessä on kusipäinen 'mies', joka hakkaa kännäävää vaimoaan(nainen). Tällöinhän heidän on mahdollista saada lapsi ns. normaalein keinoin, mutta onko kyseisen lapsen kasvattaminen biologisten vanhempiensa puolesta mahdollista. Se, että pariskunta voi saada lapsen ei tee heistä välttämättä kykeneviä kasvattamaan lasta. Vastaavasti, se että pariskunta ei voi saada lasta, ei tee heistä kykenemättömiä kasvattamaan lasta.

Mistäs arvelet johtuvan syyn siihen että pikkulapset kiusaavat koulussa homoparin lasta. Lapsella ei ole minkäänlaista mielipidettä homoista, ennenkuin heiille valaistaan homojen olevan nahkapukuisia meikattuja kusipäitä jotka vaan panevat toisiaan perseeseen jatkuvasti ja kaikkialla, jopa bussissa. Luultavasti tämänkin absoluuttisen 'totuuden' on kertonut heille heidän oma, selvinpäin rakastava, ennakkoluuloton isä tai äiti. Näin ollen kiusaamisen koulussa aiheuttaa kiusaavien lasten vanhempien omat/uskonnolliset ennakkoasenteet jotka he opettavat omille lapsilleen. Mutta toisaalta, Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi, jolloin kaikki hermafrodiitithan pitää tappaa ja polttaa roviolla noitina.
 

Qeuba

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin siis mä olen sitä mieltä, jos se vielä jäi epäselväksi, että saa olla homo, lesbo, hetero tai vaikka eläimiinsekaantuja(perun tämän eläimet eivät ole tehneet meille mitään pahaa), mutta adoptio-oikeutta ei pitäisi antaa kuin niille, jotka pystyvät kasvattamaan lapsen normaaleissa olosuhteissa. Homous ei ole normaali asia. Se on ihan oikeasti vääristynyt käsitys seksuaalisuudesta.

Päin helvettiä menee monien lapsien asiat jo nyt, mutta jos tähän soppaan sekoitetaan vielä homopariadoptiot niin ongelmat vain lisääntyvät.

Harrastakaa seksiä niin paljon kuin vehkeet kestävät ja halailkaa toisianne, mutta perheen perustaminen teille annetuilla edellytyksillä on mahdotonta ja koko ajatus on sairas!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Huuhaa
Vitt. mitä roskaa! Mikä vit.n psykologi sinä luulet oikein olevas? Suosittelen, ettet valitse ammatiksesi psykologin tms. ammattia, sillä, jos tasosi on tämä, niin olet tuossa spekuloinnissa kyllä TODELLA surkea....
Ole rauhassa, en ole psykologi. Miksi muuten olet asiasta niin huolissasi? Oletko huolissasi psykologien tasosta noin yleensä, vai minun henkilökohtaisesta ammatin/uran valinnastani?

Ja miksi suhtauduit kirjoitukseeni ikäänkuin se olisi sinulle henkilökohtaisesti suunnattu? En maininnut nimiä enkä nimimerkkejä. Tulee kyllä mieleen vanha sanonta koirasta, älähdyksestä ja kalikasta, ihan väkisinkin. Noin agressiivinen puolustautuminen asiassa, jossa syytöstä ei ole esitetty, antaa kyllä aihetta pohdiskella puolustautujan motiiveja.

Ehkä sinun kannattaisi selvittää motiivejasi hieman. Tuskin olen Rapsterin ohella ainoa, joka tuntee kiusausta vetää purkauksestasi omia johtopäätöksiä. Eli, miksi ihmeessä olet noin kiihkomielisen vihamielinen homoseksuaaleja kohtaan?


PS. Kannatan homoparien sisäistä adoptiota, mutta en "ulkoista". Yhteiskuntamme ei selvästikään ole siihen vielä valmis.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Onpas mielenkiintoinen keskustelu. Designerin ja kumppaneiden kanssa olen samaa mieltä, että pahimmat homofoobikot ovat niitä, jotka eivät ole vielä varmoja omasta suuntauksestaan. Kuten Designer varmasti ajatteli sanoa, tämähän ei tarkoita sitä, että nämä homofoobikot olisivat homoja - vain epävarmoja. Miksikö tätä mieltä olen? En muuten voisi ymmärtää erään muuten asiallisen ystäväni käytöstä esim. homobaareissa - mitä niin kauheaa on siinä, että joku julkisesti tunnustautuu homoksi eikä näytä edes häpeävän sitä? Ei ainakaan mitään sellaista, joka pitäisi hoitaa turpaan vetämisellä.

Joku tuossa kyseli, että miten on mahdollista, että joku "kääntyy" homoksi tehtyään ensin lapsia ja asuttuaan vuosikauden aviossa. Eihän tämä kaveri mihinkään käänny, huomaa vain, että tuo naisen kanssa asustelu ei ehkä ollutkaan ihan se "mun juttu" (liekö takana sosiaalinen painostus vai pelkästään se, että on vähän niinkuin 60%-40%). Kuten edellä todettiin, tuskin on olemassa ihmistä, jossa ei olisi sekä homo- että heteropiirteitä.

Todettakoon vielä lopuksi, että vaikka näitä homokavereita tunnen, silti hiukan etoo ajatella kavereiden puuhastelua omissa makuukammareissaan - ja pois se, että olisivat hiljaa, päinvastoin, "kiusaavat" meikäläistä kertomalla yksityiskohtia :-)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Euro71
Kuten Designer varmasti ajatteli sanoa, tämähän ei tarkoita sitä, että nämä homofoobikot olisivat homoja - vain epävarmoja.
Nimenomaan näin. Epävarmuuteen liittyy pelko, että omasta itsestä saattaisikin löytyä - korostan sanaa saattaisi - niitä halveksimiaan homoseksuaalisia piirteitä. Se taas olisi tilanne, jota tällainen henkilö ei kunnolla osaisi käsitellä, joten on helpompaa ja turvallisempaa hyökätä homoseksuaalisuutta vastaan. Itsensä ja oman seksuaalisuutensa kanssa sinut olevat, niin homot, heterot kuin bi-seksuaalitkin, tuntuvat ottavan kysymyksen parisuhdelaista paljon rauhallisemmin ja myönteisemmin.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Matti&Teppo kirjoitti erittäin hyvin stereotypioiden ja ennakkoluulojen syntymisestä tuossa vähän aiemmin. Vanhempien maailmankuva periytyy lapsille enemmän tai vähemmän voimakkaasti. Luulisi kuitenkin että mitä fanaattisempi homojenvihaaja isä on, niin sitä enemmän tätä samaa asennetta periytyy myös pojalle.

Qeuba kirjoittaa:

"Adoptio-oikeutta ei pitäisi antaa kuin niille, jotka pystyvät kasvattamaan lapsen normaaleissa olosuhteissa."

Paljonpuhutut "normaalit" olosuhteet. Kummasti moni ihminen "tietää" että lapset voisivat varmasti pahoin jos heidän vanhempinaan olisi kaksi saman sukupuolen edustajaa. Monta tällaista pariskuntaa on tälläkin hetkellä olemassa. Enkä usko että minä ainakaan jaksaisin välittää siitä, ovatko minun vanhempani homoja vai heteroja jos he olisivat minusta huolehtineet ja kasvattaneet koko elämäni ajan.
 

JanJ

Jäsen
Re: olen varma että tiedän...

Viestin lähetti Qeuba
Toinen seikka, josta on viimeaikoina keskusteltu on adoptio-oikeus. EI IKINÄ! Miettikääpä asiaa sen lapsen kannalta. Vähän, kun kasvaa ja alkaa ajatella omien vanhempiensa touhuja, kun tuntuvat poikkeavan muiden vanhemmista. Ja koulussa heti ekalta lähtien, jos ja kun asiat paljastuvat alkaa jumalaton kiusaaminen tästä asiasta, se on varma. Taitaa siinä mukulan maailmankuvakin hieman vääristyä, jos vanhempina on homot. Ei millään pahalla, mutta kyllä lapsien kasvattaminen kuuluu niille, joille se luonnollisestikin on mahdollista.

Missä tynnyrissä sinä kasvat?
Lapsia on tälläkin hetkellä monissa homopariperheissä.

Sulla on ihme juttuja.
Mikä ihmeen automaatio se on että onnellisten homovanhempien lapsi on heti luuseri kun taas hetero-alkkisperheen hakattu rasisti-idioottimukula on se voittaja tässä?
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan eräs maamme eturivin näyttelijöihiin kuuluva nuori nainenkin kasvanut lesboperheessä. Haastatteluissa hän on useasti todennut ettei ns. erilainen perhe-elämä vaikuttanut häneen, ja hän deittailee poikia siinä kuin muutkin ikäisensä.

Mitä tästä voimme päätellä?
 

Qeuba

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voihan nyt sentään! Mulla vaan on sellainen visio, että jos tässä aletaan Suomesta tehdä jotain homoparatiisia, varsinkin sekoittamalla siihen jotakin niinkin viatonta kuin lapset, niin perseelleen menee!

Jos olette tässä asiassa sitä mieltä, että homoperheessä lapsen on yhtä ihanteellista kasvaa aikuiseksi kuin heteroperheessä, jota minä siis pidän normaalina, niin minkä minä sille voin!

Ja jos olen teidän mielestänne nyt ahdasmielinen vähemmistöryhmiä kohtaan niin olen siitä pelkästään ylpeä. Tässä asiassa en helvetissä pyörrä senttiäkään.

ps. sanonpa vielä kerran, että homosuhteiden rekisteröinti ja avioliitot on ok, mutta lapsia tähän soppaan on turha sekoittaa! Enkä edelleenkään tajua miten joku voi olla homo! Joku siellä kertoi, että homovastustajat juuri ovat homoja itse, mutta ei perkele kyllä mä olen pesunkestävä hetero, enkä kyllä ole ajatellut muuttua miksikään muuksi tulevien elinvuosieni aikana. Ihmeellistä, mutta näin se vain on.:p
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Cube
"Useimmat uskovaiset ovat naurettavia pellejä. V*ttu kyykkiä nyt eduskuntatalon portailla. Herätkää."

Tähän on vielä ihan pakko puuttua. En koe itseäni uskovaiseksi tai "hihhuliksi", mutta näin karkeaa yleistämistä ei voi jättää kommentoimatta! Useimmat uskovaiset eivät kyyki eduskuntatalon portailla tai jaa lehtisiä kadunvarrella. Kyllä muakin ärsyttää nämä mummot, jotka tulee jostain perähikiältä rukoilemaan lakia vastaan, mutta kai sen ymmärrät, etteivät he edusta kaikkia uskovia?
Tämä kommentti oli pientä piikkiä tuonne Huuhaan suuntaan tuosta yleistämisestä ylipäätään... Eli en ollut ehkä ihan vakavissani tuolla heitolla.
Viestin lähetti Ghost
Ja ihan oikein tekee siinä. Jos kirkko sanoisi tänään että ei niitä hyväksy kuten teki ennen lakialoitteen läpimenoa, mutta sitten muuttaisi enemmistön mukana kantaa, niin typerää toimintaahan se olisi. Ja jos joku väittää että kirkko tekee väärin tässä asiassa, niin melkoisia perusteluja saa tulla. Kirkon päätökset kuitenkin perustuvat pitkälti Raamattuun, jossa tämäkin asia kielletään.
Eh, kuka tarvitsee kirkkoa naimisiinmenoon?
Viestin lähetti mixu
On ne hintit mainiota sakkia.Saivat aikaiseksi sairaudenkin johon on uhrattu miljardeja markkoja ympäri maailman.
Jos HIViä tarkoitat, niin senhän sai aikaan joku valkoinen tutkimusmatkailija, joka himoissaan erehtyi panemaan apinaa.
 
Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
juu apinoistahan se HIV levisi kun joku hetero meni köyrimään niitä...
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Queba: "...Joku siellä kertoi, että homovastustajat juuri ovat homoja itse..."

Juurihan se todettiin, että nimenomaan näin ei sanottu. Luitkos niitä viestejä ollenkaan?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti JanJ
juu apinoistahan se HIV levisi kun joku hetero meni köyrimään niitä...
Nimenomaan...
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Niin, että mitäs mieltä nämä parisuhdelakiin myöntyvästi suhtautuvat ovat täysi-ikäisten sisarusten tai täysi-ikäisen isän/äidin ja pojan/tyttären välisistä mahdollisista liitoista. Jos ette hyväksy, niin millä perusteella ette?
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Mane
Niin, että mitäs mieltä nämä parisuhdelakiin myöntyvästi suhtautuvat ovat täysi-ikäisten sisarusten tai täysi-ikäisen isän/äidin ja pojan/tyttären välisistä mahdollisista liitoista. Jos ette hyväksy, niin millä perusteella ette?

Äkkiseltään voisin keksiä sen, että tässä tapauksessa kyseessä eivät olisi tasa-arvoiset parisuhteet, vrt. insesti.

Odoteltaisiinko nyt kuitenkin ensin sitä, että joku tuollainen pariskunta haluaa suhteensa rekisteröidä, ennen kuin aletaan kovin käytännönläheisiä ongelmanasetteluja tehdä.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Mane
Niin, että mitäs mieltä nämä parisuhdelakiin myöntyvästi suhtautuvat ovat täysi-ikäisten sisarusten tai täysi-ikäisen isän/äidin ja pojan/tyttären välisistä mahdollisista liitoista. Jos ette hyväksy, niin millä perusteella ette?

Mitä se mulle kuuluu
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos Homous on normaalia niin miksi he eivät saa keskenään lapsia?
Jos kaikki olisivat homoja niin ihmiskunta olisi kuollut jo aikoja sitten sukupuuttoon.Onko se normaalia eläimen käytöstä että tuhoaa oman kantansa sukupuuttoon?
Mielestäni ei.
Ja on hauska lukea näitä suvaitsevaisia ihmisiä jotka todella "suvaitsevat" meitä joiden mielestä homous ei ole normaalia.Eduskuntaalon edessäkin ainoa toisiin kiinni käynyt oli homojen kannattaja joka ei hyväksynyt muuta näkemystä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
mixu: "Jos Homous on normaalia niin miksi he eivät saa keskenään lapsia?"

Hmmh, siinä mielessä huono argumentti, että myöskään kaikki heterot eivät saa keskenään lapsia.

mixu: "Ja on hauska lukea näitä suvaitsevaisia ihmisiä jotka todella "suvaitsevat" meitä joiden mielestä homous ei ole normaalia."

Niinpä, tätä kannattaisi ajatella itse kenenkin aina välillä. Jos vasta-argumentteja kaipaat, niin esim. natsien ja sarjamurhaajien ideologioiden suvaitseminen on vaikeaa, koska heidän toimensa riistävät yksilöä. Eikä tämä nyt sitten todellakaan tarkoita, että vertaisin homoliittojen vastustajia sarjamurhaajiin!

Mane heitti pahan vasta-argumentin, jota täytyy pohdiskella usealta kantilta tässä pikkuhiljaa. Vähän vastaavanlaisen heitti viikonloppuna eräs kaverini, joka kysyi, että: "Jos homojen liitot laillistetaan, niin voisiko kaveri sitten mennä naimisiin vaikkapa sian kanssa?" (Eikä tämä sitten tarkoita, että verrattaisiin homoja sikoihin!)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Designer

Jatkoajan uskossa olevilta jäseniltä haluaisin kysyä yhden kysymyksen. Kysymystä ei ole tarkoitettu millään tavalla provosoivaksi, vaan ihan oikeasti haluan vain tietää, miten kirkko suhtautuu asiaan. Entä jos on pariskunta, mies ja nainen, joista toinen ei kuulu kirkkoon. He asuvat yhdessä ja haluavat mennä naimisiin. Virallinen vihkiminen tapahtuu maistraatissa, mutta heille pidetään avioliiton siunaustilaisuus kirkossa. Minkä arvon kirkko antaa tuolle siunaukselle?

Aika vaikean heitit. Onneksi ei tartte alkaa selvittämään asiaa, koska en kuulu kirkkoon. Asia on minulle sama, enhän aio pitää kirkkohäitä ja muutenkin minusta tuntuu, että olen hiukan typerä, koska kirjoitan näin pitkiä lauseita ja yleensäkin yritän vastata kysymykseen, johon en osaa sanoa loppujen lopuksi juuta enkä jaata. Toivon kuitenkin kirkon hyväksyvän (siis asennoituvan oikein) kyseisen käytännön, koska aivan laillinen vihkiminen kuitenkin on ollut kyseessä.

Zadam ja niin edelleen. Elämä on kovaa.
Onpa ikävä tyttöystävää...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Euro71
mixu: "Jos Homous on normaalia niin miksi he eivät saa keskenään lapsia?"

Hmmh, siinä mielessä huono argumentti, että myöskään kaikki heterot eivät saa keskenään lapsia.


Niin, paitsi että silloin kyseessä on jokin sairaus tms asia. Suurin osa heteropareista saavat lapsia.

Hetero pari vai heteropari... heporopari, hetorepair... kuulostaa ihan espanjalta.¨
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Jälleen sivutaan ns. ikuisen suvaitsevaisuuden dilemmaa. Eli miten äärimmäisen suvaitsevainen henkilö voi suvaita äärimmäistä suvaitsemattomuutta?

Toinen jännittävä kysymys on: miten ollaan suvaitsematta suvaitsevaisuutta?

Nimim. Olenko liian nokkela itselleni -88

Luddiitti-Mane pommittaa muttei upota. Homoudesta oli puhe, ei sisäänpäinlämpiävistä texasilaisälyköistä. Mutta silti lienee ihan tieteellisesti todistettua että insesti ja omaan suvun naiminen tietää heikkopäisiä jälkeläisiä. Tätähän ei kestänyt moni eurooppalainen aatelisperhe aikanaan, ja heikkopäisyys sai tehdä tilaa täydelliselle päättömyydelle.

Nimim. Tällä keskustelulla ei ole pian päätä eli häntää

Mixu pohtii kirjeessään homouden kansakuntaa tuhoavaa vaikutusta. Helsinkiläisenä Mixu löytää aatetovereita muistaakseni osoitteesta Pääskylänrinne 10, Sörnäinen, siellä kokoontuvat arkipäivisin sekä viikonloppuiltaisin Helsingin nuorison toivo, skinheadit. Koputa oveen ja sano "Ken sent me". Oven avaa vanha linnakundi joka pyytää sinua nostamaan saippuansa jos hymyilet tarpeeksi nätisti. Sieltä löydät myös muuta normaalia eläinten käytöstä. Ja ne, oi, ne kyllä takuulla lisääntyvät siellä.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Viestin lähetti Designer

Jatkoajan uskossa olevilta jäseniltä haluaisin kysyä yhden kysymyksen. Kysymystä ei ole tarkoitettu millään tavalla provosoivaksi, vaan ihan oikeasti haluan vain tietää, miten kirkko suhtautuu asiaan. Entä jos on pariskunta, mies ja nainen, joista toinen ei kuulu kirkkoon. He asuvat yhdessä ja haluavat mennä naimisiin. Virallinen vihkiminen tapahtuu maistraatissa, mutta heille pidetään avioliiton siunaustilaisuus kirkossa. Minkä arvon kirkko antaa tuolle siunaukselle?

Eräs tuttavaparini, joista toinen on luterilainen toinen muuhun kristilliseen kirkkokuntaan kuuluva teki juuri näin. Se minkä arvon kirkossa siunauksessa käynti antaa on se, että siinä pyydetään yläkerran siunausta liitolle.

En tosin ihan ymmärtänyt että haitko kysymykselläsi tätä, vai sitä, miten luterilainen kirkko suhtautuu siihen, että haetaan "vain" siunaus kirkossa. Siihen kysymykseen en osaa ainakaan äkkiseltään vastata.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti mixu
Ja on hauska lukea näitä suvaitsevaisia ihmisiä jotka todella "suvaitsevat" meitä joiden mielestä homous ei ole normaalia.Eduskuntaalon edessäkin ainoa toisiin kiinni käynyt oli homojen kannattaja joka ei hyväksynyt muuta näkemystä.

Kuten nimimerkki zeitgeist on aiemmin tällä palstalla ansiokkaasti kirjoittanut, on "suvaitsevaisuus" tavallaan vain aate muiden joukossa. Sen kannattajilla on yhtäläinen oikeus - ja oikeastaan velvollisuuskin - tuomita suvaitsemattomat mielipiteet, jotta he voivat johdonmukaisesti kannattaa suvaitsevaisuutta. Jos suvaitsevaiset ihmiset ohittaisivat olankohautuksella rasismin, homofobian ja vastaavat ilmiöt, he eivät olisi suvaitsevaisia vaan ainoastaan piittaamattomia.

Mane esitti kyllä kiusallisen kysymyksen. Periaatteellista eroa ei välttämättä löydy homo- ja sukulaisliittojen väliltä - molemmat ovat perinteisesti olleet kiellettyjä useimmissa ihmisyhteisöissä ja molemmat on aikoinaan kielletty nimenomaan ihmiskunnan mahdollisimman onnistuneen lisääntymisen turvaamiseksi. Niinpä minusta ei ole mitään PERIAATTEELLISTA syytä kieltää sisarusten välistä suhdetta. Käytännön syistä en sitä silti kannata, mutta niitähän tässä ei kysytty.

Sen sijaan vanhemman ja lapsen, jopa täysikäisen, suhde voidaan jo periaatteellisestikin kieltää oletettuun epätasa-arvoon vedoten. Samasta syystä ei pitäisi hyväksyä pedofiliaa eikä suhteita eläinten kanssa. Puhumattakaan käytännön syistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös