Onko nykyaika jotenkin erilainen mainostulojen keräämisessä? En ymmärrä. Minusta mainostulojen kerääminen ja näiden tulojen viisas käyttäminen on parasta mahdollista kunnioitusta kannattajia kohtaan. Ei minulla siis sinällään mitään ole hienoja paitoja vastaan.
Kyllähän nykyajan markkinointi ja myös mainostus poikkeaa kovastikin esimerkiksi 2000-luvun alusta ihan jo digitaalisuuden tuomien mahdollisuuksien myötä. Lisäksi yritysten tulee aivan toisella tapaa ottaa huomioon esimerkiksi kuluttajien ja ajan arvomaailma. Tästä kehityksestä esimerkkinä ovat esimerkiksi ajanhenkeen sopimattomien mainoksien aiheuttamat somemyrskyt, jotka näkyvät osakekurssien kautta suoraan yritysten taloudessa.
Tuo 2000-luvun alku on verrokkina siksi, että Kärppien organisaatio tuntuu osin jämähtäneen sinne tilkkutäkkeineen. Juurikin digitaalisuus mahdollistaisi yhteistyökamppien esinme tuonnin ja erottautumisen tehokkaammin kuin nykyinen sillisalaatti.
Esimerkiksi vaihtuvia mainosnäyttöjä voi hyödyntää hyvin eri yhteistyökumppanien näkyvyyteen, kuten Kärpät tekeekin. Toinen tapa lisätä yhteistyökumppanien näkyvyyttä olisi lanseerata erilaisia erätaukoviihdesovelluksia, joissa sponsorit voisivat mainostaa.
Väitän, että markkinoinnin tehokkuus ja siitä syntyvä mielikuva olisi paljon parempi yllä olevin toimin ja tyylikkäämmin mainosten suhteen suunnitellulla pelipaidalla. Nykyinen Kärppien meno, jossa pelipaitojen mainokset on rätkitty pitkin vittua, tuntuu herättävän vuosi vuodelta vain hilpeyttä eikä todellakaan tee kunniaa Suomen suosituimman lajin suurseuralle.