Paras siideri, maku ja merkki?

  • 79 884
  • 232

Paras tsidukka on mielestäni

  • omena

    Ääniä: 109 49,1%
  • päärynä

    Ääniä: 75 33,8%
  • mikä? muu, joku

    Ääniä: 38 17,1%

  • Äänestäjiä
    222
  • Poll closed .

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kun tässä ketjussa on näemmä viimeisellä sekoitettu kauniisti Bulmers ja Magners, niin kerrottakoon, että kyseessä on täysin sama tuote.
Bulmersia myydään Irlannissa vain ja ainoastaan Bulmersina. Muualla tuote tunnetaan Magnersin nimellä, esim. Suomessa.

Eli jos väitätte juoneenne Magnersia ja Bulmersia, ja löydätte eron, niin syy on teidän suussanne. Kyseessä on todellakin sama tuote.

Itsehän juon pääasiassa olutta. Isot pojat Irlannin reissulla kuitenkin opettivat juomaan Bulmersia ja hyväähän se on. Sopii oluen juojalle välipalana kuin nyrkki liigapelaajan nenään.

Paitsi, että on olemassa irkkujen Bulmers jota myydään Suomessa (ja maailmalla) nimellä Mangers ja sitten brittien Bulmers jota taasen myydään Suomessa nimellä Bulmers.

Kyseessä on kaksi eri valmistajaa ja kaksi aivan eri tuotetta (näin minulle muun muassa tässä ketjussa opetettiin ja oppia olen sitten hakenut itse lisää - ja kyllä, olen havaitsevinani eron Mangersin ja brittien Bulmersin välillä).

Ja, Bulmers Shannon joen äärellä nautittuna kostutti kuivan suun erinomaisesti.

vlad.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Paitsi, että on olemassa irkkujen Bulmers jota myydään Suomessa (ja maailmalla) nimellä Mangers ja sitten brittien Bulmers jota taasen myydään Suomessa nimellä Bulmers.
Ah! Voisin mennä "Asia, joka avautui.."-ketjuun tästä hyvästä.
Tai sitten voisin syyttää kanssakirjoittajia, kun eivät erittele, kummasta juomasta on kyse..

Okei, hyvä tietää tämä. Thanks.
 

JHOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Mulle maistuu karpalo. Ei liian makeaa eikä kuivaa, juuri täydellistä.

Omenasta ja päärynästä päärynä, kuivia en juo ollenkaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tänään olikin sitten todella mukava korkata saunan jälkeen auki pullollinen raikasta, viileää ja mitä parhaimman makuista Old Rosie Scrumpya. Kuinka hyvältä se maistuikaan suussa, täyteläisen omenaisen pyöreä maku - ja vieläpä sopivan voimakasta. Harmillista vaan, että sitä tuli ostettua alkosta aivan liian vähän. No, ensi viikolla sitten lisää tätä "jumaltenjuomaa".

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mutta toimi ihan noin pullotettunakin? Täytyypä käydä ens viikonlopuksi pari pulloa hakemassa.

Kyllähän tämä riittävän hyvää on. Tosin ensimmäinen pullo jonka ostin oli hivenen huonompaa laadultaan mutta sen jälkeen olen juonut useamman pullon ja aika tasalaatuista ovat olleet. Parempaa kuin odotin koska onhan tynnyrikama aina kuitenkin tynnyrikamaa. Itse pidän mausta enemmän kuin esim. Scrumpy Jackin, jopa parempana kuin Henry Westons Special Vintage Reserve'n- jonka voimakas ja täyteläinen maku on kieltämättä myös erinomainen. Tosin makuasioitahan nämä ovat mutta kokonaisuudessaan mainitsemani kolmikko kuuluu minusta Alkon parhaimpiin siidereihin, takaa löytyy sitten Magners, Thatchers Oak Matured ja löytyy niitä ranskalaisiakin ihan kelvollisia juotavia mutta eivät minusta niin hyviä kuin brittien siiderit (tai irkkujen Magners). Nämä suomalaiset ja ruotsalaiset litkut voi sitten suosiolla jättää mainitsematta.

vlad.
 

M10

Jäsen
Birgerin hana-Westons on aika hyvää ja sitten tölkissä ostan usein Stowford Pressiä.

Lidlin Karlen's siideriä en ole koskaan maistanut ja ihan hyvä niin.
 

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
ruunamansikka
tämä pisti tuolta alusta silmään. Onko kyseessä siis hevosenkusi, johon on esanssia laitettu? Voisin maistaa, tuskin häviäisi kaupan hiivapaskasiidereille. Sääli, että ruokakauppojen siiderit pitää tehdä käymisteitse, Linda-siiderihän vedettiin pois markkinoilta, kun oli muistaakseni pirtupohjaista. En sitä silloin kylläkään maistanut, mutta hiivapaska ei vaan tipahda. Olut on sitten erikseen. Oon varmaan lipittänyt kotiviineiksi sanottuja kiljuja joskus liikaa, joten jäst hyppää heti silmille.
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Itsellä on tällä hetkellä oma siiderin valmistus meneillään. Tehdään kaveriporukassa 24 litraa siideriä käyttämällä valmistiivisteestä, joka hommattiin Primasta. Tänään oli viikon ensikäyttäminen takana ja pullotimme tavaran vanhoihin olutpulloihin. Maistettiinkin vähän ja ei maku ollut hassumpi noin keskeneräiseksi, mutta hieman tujakkaa oli - maku lähellä viiniä, kun tavarassa ei ollut vielä hiilihappoa. Onko muita, joilla on kokemusta on siiderin käyttämisestä?
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Saanko tiedustella ihan mielenkiinnosta että miksi? Kun kaupasta saa varsin hyvää siideriä
Itselläni lama näkyy jo sen verran kukkarossa, että tuo on järkevintä. Hinnaksi kun tulee alle euro litralta ja välineet oli valmiina omasta takaa, joten niistä ei tullut uusia investointeja. Lisäksi ominaispainomittari kertoo, että siideri tulee olemaan jotain 6-8 prosenttista.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Kopparin light päärynä kelpaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Juuri tässä tulin olutravintola Birgeristä ja sinne oli tullut Dunkertons Premium Organic (luomu) siideriä ja täytyy sanoa, että siinä oli paras siideri mitä olen maistanut. Menee reilusti perus Bulmersien ja Westonsien edelle. Laatuina oli medium sweet (puolikuiva) ja medium dry (kuiva). Itse maistoin tuota "puolikuivaa" ja jos jollain on mahdollisuus tätä maistaa niin ei kannata jättää väliin. Kyseessä on pienehkö brittiläinen panimo ja saatavuus taitaa olla hieman rajoitettua. Älä missaa tätä.

Käväisin tänään ohikulkumatkalla paikallisessa pubissa aikomuksenani oikeastaan vaan kysäistä, että mitä siidereitä on valikoimassa - odutukset eivät olleet korkealla - ja yllätyin positiivisesti koska valikoimassa oli peruslaatujen (suomalaiset ja ruotsalaiset siiderit) lisäksi myös siidereitä Briteistä ja Ranskasta. Joukossa sattui myös olemaan Dunkertonsia - Premium Oranic'ia. Ensimmäinen tutustuminen kyseiseen juomaan eikä kyllä jää viimeiseksi. Siideri oli ehkäpä kuivinta jota olen juonut, tai sellainen tuntu siitä jäi suuhuni. En kuitenkaan missään nimessä lähtisi laittamaan sekaan jäitä ja näin "notkistamaan" makua, Dunkertons on ehdottomasti juotava ilman jäitä - tietenkin kylmänä. Maku oli "tummahko" täyteläinen ja voimakas - jäntevä etten sanoisi. Hyvää! Menee ehdottomasti top kolme siidereiden joukkoon.

vlad.
 

ditrim

Jäsen
Jaahas. Minä lopetin kaljan juomisen vuodenvaihteessa ja siirryin laihtumisen toivossa viinan ja light siidereiden juomiseen. Homma on toiminut ja siideri maistuu nykyään paremmalta kuin kalja. Siideriin tulee jopa hieman oudolta tuntuva himo jollaista en lähes koskaan tuntenut kaljaa kohtaan.

No sitten noihin light siidereihin tutustuessa on ylivoimaiseksi suosikikseni muodostunut Lidlissä myytyvät Karlens Lightit. Hiilarimäärät ovat pienempiä (0,5-1g/100g hh)kuin Upsidereissä ja muissa peruskaupan lighteissa. Hinnatkin ovat Lidlin alennuksien takia varsin mielekkäät, 1.7.09 asti 0,5 litran tölkki maksaa vaivaiset 1,75 euroa!

Ai perkele, ihan kuin tuo ei riittäisi, niin mikä parasta, makuvaihtoehtojakin on ainakin ananas, omena, päärynä, mustikka ja mansikka. Pitää ilmeisesti santsata kesäkuussa kaapit täyteen ennenkuin tarjous päättyy.
 

Taskulamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en pahemmin siidereitä juo, yhden illassa silloin kun otan kunnolla. Niin tuo Rekorderligin Mango-Vihreä omena on aika herkkua.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaikki Stadin ja varsinkin Kallion siiderinystävät huomio! Hilpeässä Hauessa tarjolla Thatcher'sin herkkuja kattavalla valikoimalla. Nopeasti kävin testaamassa jo entuudestaan tutuhkon Prince Williamin, ja siitä ei paljon siideri parane. Mukana taitaa olla noin kymmenen merkkiä, ehkä erikoisimpana 0,75l kokoinen Rose (en muista tarkkaa nimeä). Huomenna testaamaan paremmin töiden päälle, loistava valmistaja on kyseessä.
 

Puster

Jäsen
Tässä muutamana normaalia lämpimämpänä päivänä olen maistellut Magners/Bulmersin päärynäsiideriä. Kyseessä on siis viime maaliskuussa lanseerattu tuote perinteisen omenasiiderin rinnalle. Muutaman pint-pullon kokemuksella voin sanoa, että eivät ole keskenään läheskään yhtä hyviä ja jos juoma ei ole riittävän kylmää, voisi tuon päärynän sanoa olevan jopa pahaa. Tai siis vastaa suomalaisia siidereitä. En suosittele.

Briteissä testasin myös muutaman päärynäversion brittibulmersia mutta ei tämäkään minun suuhun sopinut. Kuten ei oikein tunnu sopivan se heidän omenasiiderinsäkään. Mutta Magners/Bulmers original omenasiideri ja lasi täynnä jäitä, on helteisen päivän kenties paras viilentäjä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Näin juhannukseksi ostin Old Rosie Cloudy Scurympyn ohella muitakin siidereistä, kuten Thatchers Katya ja sitten kokeilumielessä Westonsin Perryä.

Thachersin Katy oli ehkäpä parasta Thatchersiä jota olen maistellut, tosin pitäisi varmaan maistella Katyä, Oak'ia ja Coxsia suht' peräkköin jotta voisin verrata niitä keskenään, mutta maistella niitä kuitenkin siten etteivät niiden maut peittäisi toinen toisiaan. Pitänee tutustua kolmikkoon rauhassa, vaikka tällä hetkellä tuntuukin siltä, että se jää jälkeen Westonseista - edelleen Odl Rosie Cloudy Scrympy kuuluu suosikkeiheni.

Ostin myös Alkosta Westonsin Perryä (7,4%). Tietty se oli vahvempaa kuin suomalaiset tai ruotsalaiset siiderit (paitsi Kiviks Astrakan Torr Äppelcider, joka on 7% perryä) ja jotenkin tummempaa ja voimakkaampaa ja näinollen minun suuhuni paremmin maistuvaa mutta ei missään nimessä niin hyvää kuin omenasiiderit. En kuitenkaan sano ettenkö voisi ostaa sitä toistekin jos erityisesti tekee mieli perryä.

vlad.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ostin myös Alkosta Westonsin Perryä (7,4%). Tietty se oli vahvempaa kuin suomalaiset tai ruotsalaiset siiderit (paitsi Kiviks Astrakan Torr Äppelcider, joka on 7% perryä) ja jotenkin tummempaa ja voimakkaampaa ja näinollen minun suuhuni paremmin maistuvaa mutta ei missään nimessä niin hyvää kuin omenasiiderit. En kuitenkaan sano ettenkö voisi ostaa sitä toistekin jos erityisesti tekee mieli perryä.

vlad.

Tämä on muuten ainoita perryjä mitä pystyn juomaan. Kaukana näistä Golden Capin tai muiden litkuista. Suosittelen perryksi joka muuttaa mielikuvia päärynälitkuista
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämä on muuten ainoita perryjä mitä pystyn juomaan. Kaukana näistä Golden Capin tai muiden litkuista. Suosittelen perryksi joka muuttaa mielikuvia päärynälitkuista

Se täytyy todeta, että todellakin kaukana näistä Golden Capin sun muiden tuotoksista. Ehdottomasti parasta perryä jota olen juonut, tosin harmittaa se etten ehtinyt juoda erästä ranskalaista merkkiä (poistui Alkon listoilta enkä muista nimeä) joka oli ilmeisen laadukas perry ihan maailmanlaajuisestikin. Ja edelleen, jos perryä tekee mieli niin kannattaa ostaa Alkosta Westonsia.

vlad.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tuossa torstaina kokeilin yhden tutun hehkutuksen saattelemana ensimmäisen kerran kiwisiideriä. Täytyy sanoa että oli todella hyvää, lähes tulkoon nousi omaksi suosikikseni siiderimakujen joukossa. Tätä on pakko saada uudelleen...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Paras siideri on pullottamaton siideri. Vai onko lonkku siideri..? Tai no, kyllähän maailma olisi paljon tylsempi paikka ilman sidukkahumalaisia naisia. Siiderillä on paikkansa ja ehkäpä jokin karpalo-mansikka-mango-tähtianis-LIGHT sidukka voisi toimia orastavaan tappokrapulaan.
 

J.Petke

Jäsen
Paras siideri on pullottamaton siideri. Vai onko lonkku siideri..? Tai no, kyllähän maailma olisi paljon tylsempi paikka ilman sidukkahumalaisia naisia. Siiderillä on paikkansa ja ehkäpä jokin karpalo-mansikka-mango-tähtianis-LIGHT sidukka voisi toimia orastavaan tappokrapulaan.

Tuo kertoo vain siitä, että et vaan ole juonut oikeita siidereitä. Näillä Suomen Golden Capeilla ja Upcidereillä ei vaan ole mitään tekemistä oikeiden siidereiden kanssa. Tokihan voi olla niinkin ettei vaan pidä mistään siidereistä mutta ainakin oma käsitykseni on muuttunut aivan täysin tutustuttuani noihin brittisiidereihin. Niiden makua ei vaan millään voi verrata suomalaisiin versioihin.
 

Miguel

Jäsen
Tässä muutamana normaalia lämpimämpänä päivänä olen maistellut Magners/Bulmersin päärynäsiideriä. Kyseessä on siis viime maaliskuussa lanseerattu tuote perinteisen omenasiiderin rinnalle. Muutaman pint-pullon kokemuksella voin sanoa, että eivät ole keskenään läheskään yhtä hyviä ja jos juoma ei ole riittävän kylmää, voisi tuon päärynän sanoa olevan jopa pahaa. Tai siis vastaa suomalaisia siidereitä. En suosittele.

Minä puolestani kokeilin juhannuksena Gaymers-nimistä päärynäsiideriä. En suosittele. Maistui peruskuivalta brittisiideriltä, josta olisi omenan aromi otettu pois. Päärynästä ei tietoakaan.

Suomalaisista siidereistä puhuttaessa on jouduttava myöntämään, että kelvollisiakin makuja löytyy, vaikka limumainen vetisyys vaivaa kautta linjan. Upciderin perusmakuja en ole teini-iän jälkeen varmaan kertaakaan ostanut, mutta saman merkin puolukka on varsin hyvä raikastus olutpitoisen illan keskellä. Maistui juhannusmökillä mainiosti. Nämä happamempia marjoja jäljittelevät maut ovat yleensä parempi kuin perusomenat ja -päärynät.

Footlessille kiitokset vinkistä, aivan Hilpeän hauen lähinurkilla kun kesän ajan majailen, niin pitääpä mennä tarkastamaan tuo valikoima.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Minä puolestani kokeilin juhannuksena Gaymers-nimistä päärynäsiideriä. En suosittele. Maistui peruskuivalta brittisiideriltä, josta olisi omenan aromi otettu pois. Päärynästä ei tietoakaan.
Noh, eihän tuo liiemmin päärynältä maistunut, mutta silti suosittelen. Ainakin jos täytyy löytää siideri, jota saa tölkissä tai muovipullossa ja joka maistuu ihan hyvältä lämpimänäkin.

(Taitavat nuo isommat festarit nykyään olla varsin tiukkoja omien juomien suhteen, mutta Puntala-Rockin tapaisissa tapahtumissa aion vastakin varata juopumistarkoitukseen muutaman pullon Gaymersiä. Saatavuuskin on kunnossa, ilmeisesti suunnilleen kaikissa Alkoissa on tätä tarjolla.)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pitkästä aikaa tähän ketjuun.

Tulipa tutustuttua uutuuteen Alkon hyllyiltä, näin pyhien seuraksi matkaan tuli otettu muutama pullo Aspall Organic Suffolk -siideriä. Kyseessä on englantilainen omenasiideri, valmistettu useammasta eri omenalajikkeesta (joukossa makeita ja happamia lajikkeita). Sanoisin, että varsin miellyttävä maku, ei kuitenkaan nouse aivan kärkeen omalla listallani mutta siiderissä on kuitenkin oma arominsa ja tuntuma. Ei siis mitään peruskuraa vaan ihan kunnon siideriä. No, harvoinpa enlantilaiset siiderit ovat olleet pettymys minulle. Enhäpä brittien Bulmers ei aivan ryhdikkäimpiä luonteeltaan ole, joten se kuuluu niihin harvoihin brittiläisiin joita en kovinkaan mielelläni osta. Mutta on sekin parempaa kuin suomalaiset litkut. Jos tästä Aspall'in uutuudesta vielä jotain mainitaan niin kyseessä on luomutuote, eli jos jollekin tämä on merkityksellinen asia niin mars mars tutstumiskäynnille Alkoon ja pullo kouraan.

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös