En nyt ehkä parhaasta tiedä, mutta tossa lähistöllä sijaitsevassa uudistuneessa Napolissa (Turussa Puutarhakadulla) listalta löytyy After Party - niminen pizza. Pizzassa on perinteinen juustotomaattipohja ja päällä makkaraperunat. Pakkohan se oli kokeilla ja perverssistä ideasta huolimatta yllättävän hyvä se oli ja helvetin täyttävä. Tuolla on kyllä muutenkin oikein hyvät pizzat, esim. Diablo pitää aina silloin tällöin käydä nauttimassa.
Napoli on mennyt pitkään alamäkeä, eikä omistajanvaihdos sekä listan uusiminen tätä valitettavasti oikein parantanut. Minä olen ikiajat Napolissa syönyt pizzoja ja kävin vielä pitkään senkin jälkeen kun taso jo laski ja paikka meni aina vain nuhjuisemmaksi, mutta nyt on sellainen tuntuma, että Napoli-päiväni ovat toistaiseksi ohi. Listalta kun vielä poistettiin tai runneltiin pilalle ne parhaat pizzat, ja palvelun hitaus on samalla saavuttanut uuden lakipisteen.
Oikeastaan vähän vituttaa koko Napolin alamäki ja omistajanvaihdos. Paikalla olisi perinteitä ja yllättävän pitkään ovat monet kantikset tuolla jaksaneet käydä, mutta ei sitä pelkällä historialla (vuodesta 1976) ja sijainnilla voi ratsastaa. Tai ehkä voi, ja paikka pysyy pystyssä oli tarjonta mikä hyvänsä, mutta tämän päivän pizzamarkkinoilla ihan mikä tahansa ei enää riitä.
@heavy : Olen samaa mieltä Dennis-ketjun kohtalosta. En olekaan aikoihin käynyt Denniksessä pizzaa syömässä, enkä taida sitä valita ihan heti muutenkaan. Joskus olen lounaalla käynyt ottamassa jotain muuta ruokaa, mutta pizzoja en.
@sampio : Puu-uunipizzojen saralla on kunnostautunut myös Dal Forno -niminen pizzeria, jolla myös on liikuteltava puu-uuni (en tiedä onko heillä kiinteää toimipistettä ollenkaan) jolla he liikkuvat eri tapahtumissa ynnä muissa. He olivat kesällä asuinalueeni tasavuosien kunniaksi järjestetyssä paikallisjuhlassa, ja heidän pizzansa olivat kuin jumalten ruokaa. Todella hyviä ja suussa sulavia. Klassista italialaistyyppistä pizzaa ja erilaisia italialaisia virvoitusjuotavia päälle. Jos sattuu tulemaan vastaan jossain niin suosittelen kaikkia tämän ketjun lukijoita maistamaan. En löytänyt firman nettisivua vaan vain linkin Facebook-sivuille, jonka
laitan tähän siitä huolimatta, että en itse FB:tä käytä.