Paras pizza?

  • 128 192
  • 600

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ananas nyt vaan tuntuu olevan joilleki kova pala enkä rehellisesti sanottuna oo koko mun lähes jo neljäsosavuosisataa kestäneen elämäni aikana ikinä käsittäny miks ihmeessä.
Tää on niitä hetkiä kun pitäisi katsoa itseään peilistä ja syvälle silmiin, ja sen jälkeen miettiä mikä meni vikaan.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Tää on niitä hetkiä kun pitäisi katsoa itseään peilistä ja syvälle silmiin, ja sen jälkeen miettiä mikä meni vikaan.
Ananasmehu tais olla ensimmäinen mehu johon skidinä tykästyin, joten aika luonnollista et jos sen hedelmän aromi miellyttää mun makunystyröitä ni se miellyttää niitä myös pizzassa.

Yritätkö tässä sanoa että geeniperimäni meni päin vittua kun sattumoisin rakastan ananaksen makua? Ei kai siinä sitten.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Yritätkö tässä sanoa että geeniperimäni meni päin vittua kun sattumoisin rakastan ananaksen makua? Ei kai siinä sitten.
En minä niin sanonut, sinä tuon otit esille. Kyllä tässä silti on vakavan pohdinnan paikka. Eikö kukaan ajattele lapsia?
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
En minä niin sanonut, sinä tuon otit esille. Kyllä tässä silti on vakavan pohdinnan paikka. Eikö kukaan ajattele lapsia?
Pitsassahan nimenomaan näin juuri tehdään. Pitsa ei ole mikään tietty kaavaan sidottu suojattu ruokalaji, vaan siihen voi kukin oman mielensä mukaan yhdistellä mitä tahansa. Aivan mahtava juuri lapsille ja heistä iso osa pitää ananaksestakin.

Olet tainnut tosiaan unohtaa sen peiliin katsomisen...
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jahas, ananas-fanipojilla homma meni heti mukahassutteluksi. Noh, mitään järkevää ei voinutkaan odottaa.
 

Barney

Jäsen
Yritätkö tässä sanoa että geeniperimäni meni päin vittua kun sattumoisin rakastan ananaksen makua? Ei kai siinä sitten.
Kyllä. Darwinilla olisi taas asiaa.

Itselle ehdottomasti tärkein täyte pizzassa on aurajuusto. Siihen kylkeen toimii hyvin kana tai kinkku, jossain tapauksessa jopa molemmat. Muita hyviä täytteitä ovat mm. katkaravut ja majoneesi (ei mikään helvetin bbq-kastike).
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei ollu suomalainen vaan kanadankreikkalainen. Eli aika vanhaksi, vaikka moisen keksikin.

Pizza: The Man Who Invented Hawaiian Pies Died | Time

Ei olisi yllättänyt, jos mies joka keksi tunkea ananaksen pizzaan olisi kuollut makushokkiin heti maistettuaan luonnonvastaista tekelettään. Ehkä mies eli vanhaksi kuitenkin siksi, ettei itse syönyt epäpyhää luomustaan vaan otti vain rahat pois niiltä jotka moista maistoivat?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Pizza on ennen kaikkea makuyhdistelmä. Pohja (taikina), tomaattikastike ja juusto ovat käytännössä aina läsnä.
Boldattuina henkilökohtaiset suosikkini eri täytevariaatioilla.

On olemassa muutamia makuyhdistelmiä, joiden liitto on pyhä.
- aurajuusto + valkosipuli - nämä kaksi vain kuuluvat yhteen kuten Tiku ja Taku
- jauheliha + sipuli - Tiku-Taku, Tiku-Taku, Iines ja Aku
- kebabliha + pepperonimakkara (hätätapauksessa salami) - pizzauunissa kuivuva kebabliha tarvitsee jotain rasvaa
- kana + tonnikala - tiedä sitten onko tämä oma perversioni, mutta mun mielestäni nämä täydentävät toistensa makuja täydellisesti
- (säilyke-) paprikasuikale + (säilyke-) jalapenoviipale - yksinään kumpikin on iso ei-ei, kombona jumalainen

Yhden täytteen pizza:
- naperona tykkäsin tonnikalapizzasta ilman mitään lisätäytteitä - tänä päivänä yksi täyte kallistuisi ehkä erittäin voimakkaasti maustettuun jauhelihaan? Todennäköisesti tällaista en tulisi ikinä tilaamaan? Erittäin voimakas salsatyyppinen tomaattikastike voisi toimia?
- jauheliha (+salsakastike?)

Kahden täytteen pizza:
- vain yksi oikea vaihtoehto - nk. "junttipizza"...
- jauheliha-sipuli - yksinkertaisista yksinkertaisin
- kinkku-herkkusieni - toimiva kombo, mutta jotain silti puuttuu

Kolmen täytteen pizza - nyt alkaa jo löytyä vaihtoehtoja/komboja...
- kinkku-ananas-aurajuusto - Americano - on jostain syystä suomalaisten suosikki - ei ymmärrystä...
- valkosipuli sisältyy ainakin Turussa kohtuullisen usein varsinaisten täytteiden ulkopuolelle, joten...
- kebab-pepperoni-aurajuusto (+valkosipuli) on täysin mahdollinen
- kana-tonnikala-aurajuusto (+valkosipuli) on toinen erittäin potentiaalinen vaihtoehto

Neljän täytteen pizza - nyt ollaan asian ytimessä:
- kebab-pepperoni-aurajuusto-tomaatti (+valkosipuli) - ehdoton ykkösvaihtoehto
- kana-tonnikala-aurajuusto-tomaatti (+valkosipuli) - kolkuttelee kannoilla
- jauheliha-sipuli-paprika-jalapeno - kolmen kärki ei ole koskaan ollut tasaisempi

Klubileivässä (Club Sandwich) sanotaan olevan makujen täydellinen liitto:
- kana, pekoni, salaatti, majoneesi

Voisi kuvitella kyseisen kombon toimivan pizzassakin!? Uuniin kanaa ja pekonia, paiston jälkeen päälle tuoretta salaattia ja reippaasti majoneesia - tomaattikastikkeena vielä joku voimakas salsatyyppinen ratkaisu... Saattaa olla, että menee seuraavaksi testauksen puolelle?
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Katselin paikallisen pizzapaikan pizzoja. Missään ei ollut valmiina ananasta, vaan se oli itsevalittavana lisätäytteenä. Pizzassa ananas pitäisi olla itsestäänselvä asia ja kaikkien saatavana samalla rahalla ja ilman erillistä pyyntöä, puhumattakaan että siitä erikseen vielä maksaisi. Minä maksan tuotteesta ja minulle ei sitä anneta. Vitun YLE!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei ananaksessa sinänsä ole mitään rikollista pizzatäytteenä. Sen pitää vain olla priimaa ja tuoretta. Tölkkiananas on yhtä paska täyte kuin se lihavalmiste, jota kinkun nimellä täytteeksi karvakäsimestoissa tungetaan. Kuten ananas, myös tomaatti laitetaan pizzan päälle vasta paistamisen jälkeen. Ruuanlaitto on tekniikkalaji

Harva pizza hakkaa hyvin tehdyn (parman)kinkkupizzan, jossa on päällä tuoretta tomaattia ja rucolaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Harva pizza hakkaa hyvin tehdyn (parman)kinkkupizzan, jossa on päällä tuoretta tomaattia ja rucolaa.
Tämä. Itse tosin olen tuon tuoreen tomaatin vaihtanut aurinkokuivattuun tomaattiin, joka siis paistetaan siellä pizzan mukana. Mukana sitten myös mozzarellaa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ei taida olla Denniksen voittanutta? (Kana,tomaatti,oliivi... esim.)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei taida olla Denniksen voittanutta? (Kana,tomaatti,oliivi... esim.)
Varmaan 35 vuotta sitten piti paikkansa - Turussa. Sen jälkeen on vettä virrannut Aurajoessakin muun skeidan ohessa sen verran, että vaihtoehtojakin löytyy. Ja huomattavasti parempia. Sori.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Neljän täytteen pizza - nyt ollaan asian ytimessä:
- kebab-pepperoni-aurajuusto-tomaatti (+valkosipuli) - ehdoton ykkösvaihtoehto
- kana-tonnikala-aurajuusto-tomaatti (+valkosipuli) - kolkuttelee kannoilla
- jauheliha-sipuli-paprika-jalapeno - kolmen kärki ei ole koskaan ollut tasaisempi

Omat suosikit:
- katkarapu-aurajuusto-sipuli-paprika (+valkosipuli)
- pepperoni-kebab-herkkusieni-sipuli/paprika

Oliko se Jatkoajassa vai mistä luin äijästä, joka tilasi aina pizzan "neljällä vapaavalintaisella täytteellä": katkarapu-katkarapu-katkarapu-katkarapu...
 

Grafix

Jäsen
Margarita.

Ohkainen ja rapsakka pohja, mehevä tomaattikastike, sopivasti mozzarella DOPia ja pari basilikan lehteä. Nämä kun ovat kunnossa, niin pizza ei kaipaa yhtään mitään muuta.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ai että. Osuipas ketju sopivasti kohdalle. Kohta nimittäin alkaa tämän hienon herkun tekeminen. Onneksi nykyään näemmä löytyy jop isommista kaupoista näitä 00- luokan todella hienoja jauhoja. Pizzan päälle tietysti Mutti- kastiketta. Sitten komeus uuniin, 300 astetta ja 6min 40sek verran annetaan olla siellä. Pizzakiven päällä tottakai.

Täytteeksi tulee kinkku, paprika, aurajuusto sekä.... ANANASTA! Hähää! Siitäs saitte vittu. Ai että kun on ihanaa.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jauheliha, tonnikala, jalopeno, paprika on juuri tilauksessa. Ananasta on tullut otettua enimmäkseen tuossa paprikan tilalla, koska pehmentää kivasti jalopenoa. Vähän pitää vaihdella kuitenkin ja hieman elää muutenkin nuo täytevalinnat. Välillä kinkkua ym.

E: Sipulista täytyy sanoa, että se on parempaa rullassa kuin pizzassa, vaikka pizzaankin tullut otettua.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Varmaan 35 vuotta sitten piti paikkansa - Turussa. Sen jälkeen on vettä virrannut Aurajoessakin muun skeidan ohessa sen verran, että vaihtoehtojakin löytyy. Ja huomattavasti parempia. Sori.

:) Mä kyllä tykkään Dennisin pizzoista, varsinkin kun ne pizzat on jotenkin ns.ruokaisempia kun monessa muussa paikassa, jossa ovat enemmän "höttöä". Sellaset alkaa närästää hetken päästä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rapea ja ohut pohja, paksu (siis ei vetinen) ja vähän tulinen tomaattikastike. Täytteiksi pepperoni, tomaatti ja feta- tai aurajuusto, päälle maltillisesti juustoraastetta. Yksinkertaista ja pirun hyvää. En tuomitse niitä jotka tilaavat pizzansa neljällä tai viidellä täytteellä, omasta mielestä vaan tässä asiassa vähemmän on enemmän.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Rapea ja ohut pohja, paksu (siis ei vetinen) ja vähän tulinen tomaattikastike. Täytteiksi pepperoni, tomaatti ja feta- tai aurajuusto, päälle maltillisesti juustoraastetta. Yksinkertaista ja pirun hyvää. En tuomitse niitä jotka tilaavat pizzansa neljällä tai viidellä täytteellä, omasta mielestä vaan tässä asiassa vähemmän on enemmän.

Itse en oikeastaan koskaan ota pepperonia tai salamia pizzaan, koska se on jotenkin niin vallitseva siinä, ettei muu oikeen maistukaan. Sama homma liiallisen juustomäärän kans. Maltillinen juustoraaste-määrä kuulostaa hyvältä. Ja samaa mieltä, että esim. 5 täytettä on ihan liikaa. Sellanen 3 on mun mielestä hyvä määrä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse en oikeastaan koskaan ota pepperonia tai salamia pizzaan, koska se on jotenkin niin vallitseva siinä, ettei muu oikeen maistukaan. Sama homma liiallisen juustomäärän kans. Maltillinen juustoraaste-määrä kuulostaa hyvältä. Ja samaa mieltä, että esim. 5 täytettä on ihan liikaa. Sellanen 3 on mun mielestä hyvä määrä.

Samaa mieltä siitä, että pepperoni on (ainakin yleensä) melko vahvan makuista, mutta kun se on myös minun suuhuni ihan pirun hyvän makuista, niin sitä löytyy pizzoistani lähes aina, on sitten kotona tehtyä tai tilattua. Tilatessa pitää kyllä olla tarkkana tai tuntea tilauspaikan systeemit, kun toisilla pepperoni tarkoittaa makkaraa ja toisilla sellaista meetvurstirouhetta, jonka minä miellän salamiksi. Ja sen vielä sanon, että jos samassa pizzassa on pepperonia ja aurajuustoa (tai jotain bulkkisinihomejuustoa ne tuppaa olemaan), niin maku on kyllä hyvä, mutta sen verran suolaista kamaa on, että laittaa janottamaan ihan pirusti.

Liiallinen juusto pilaa pizzan kuin pizzan ja kun en muutenkaan runsaan juuston ystävä ole, niin yleensä tilaan pizzani "puolella juustolla", eli niin että juustoa tulee puolet normimäärästä. Tämänkin kanssa on hyvä tuntea tilauspaikkaa sen verran että tietää ymmärtääkö ne suomea edes auttavasti. Ei meinaan riitä yksi kerta, kun pizzaonlinen tilauksessa lisätietoja -kohtaan olen tuon "puolet juustosta kiitos" kirjoittanut ja sen johdosta olen saanut pizzani tuplajuustolla.

*e* Mainittakoon nyt vielä, että toisinaan tilaan pizzani valkosipulilla ja/tai "tuunaan" sitä kotona Srirachalla ja jos teen pizzaa itse, niin siihen paksuksi keitellyn tomaattikastikkeen joukkoon tulee poikkeuksetta Srirachaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös