Paras pizza?

  • 128 155
  • 600

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Via Tribunalin Margherita on kyllä kova. Siis ihan se, missä on pelkkää tomaattia juuston päällä. En olisi uskonut koskaan näin sanovani, mutta se vain on. Huono ei ole saman paikan lätty, jossa on salamia päällä juuston ja tomaattien kera. Suosittelen.
Näillä on muuten myös hyvät pizza biancat, suosittelen. Pääkaupunkiseudulla jatkuu muutenkin näiden napolilaistyylisten pizzerioiden vyöry: Tribunalin, Capperin ja Daddy Greenin lisäksi Larussa Luca, Tikkurilassa Zilla ja Otaniemessä Who The Fuck Is Alice. Luca oli ihan hyvä, ei nyt pohjoismaiden paras kuten joku äänestys oli päättänyt.

Ennustan kovia aikoja Denniksen kaltaislle paikoille jos eivät osaa uusiutua.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Via Tribunalin Margherita on kyllä kova. Siis ihan se, missä on pelkkää tomaattia juuston päällä. En olisi uskonut koskaan näin sanovani, mutta se vain on. Huono ei ole saman paikan lätty, jossa on salamia päällä juuston ja tomaattien kera. Suosittelen.
Uskaltaisinko joskus tilata Margheritan? Useammasta suusta olen kuullut, että se on hyvää. Enkä puhu siis nyt edes Via Tribunalista. Miten se voi olla, eihän siinä ole edes täytteitä? Kerran olen käynyt VT:ssa ja tuon salamipizzan otin. Nyt tuli nälkä sitä muistellessa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskaltaisinko joskus tilata Margheritan?
Minä tilaan aina ensivierailulla uuteen pizzeriaan. Siinä on kuitenkin tärkeimmät asiat koottu yhteen: pohja, tomaattikastike ja juusto. Niiden perusteella on helppo asettaa paikka arvostusasteikolle.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En nyt ehkä parhaasta tiedä, mutta tossa lähistöllä sijaitsevassa uudistuneessa Napolissa (Turussa Puutarhakadulla) listalta löytyy After Party - niminen pizza. Pizzassa on perinteinen juustotomaattipohja ja päällä makkaraperunat. Pakkohan se oli kokeilla ja perverssistä ideasta huolimatta yllättävän hyvä se oli ja helvetin täyttävä. Tuolla on kyllä muutenkin oikein hyvät pizzat, esim. Diablo pitää aina silloin tällöin käydä nauttimassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Uskaltaisinko joskus tilata Margheritan? Useammasta suusta olen kuullut, että se on hyvää.
Kyllä kannattaa kokeilla noissa laatupaikoissa. Siinä on pari puhdasta makua, mikä sen homman taikoo, sekä tietenkin se juuston täyteläisyys sekä tomaatin hapokkuus. Vähempi on enempi varsinkin tässä tapauksessa.
 
Uskaltaisinko joskus tilata Margheritan? Useammasta suusta olen kuullut, että se on hyvää. Enkä puhu siis nyt edes Via Tribunalista. Miten se voi olla, eihän siinä ole edes täytteitä? Kerran olen käynyt VT:ssa ja tuon salamipizzan otin. Nyt tuli nälkä sitä muistellessa.

Viiden euron pizzerioissa ei, laatupaikoissa kyllä.

(kuten sampio jo ehtikin kirjoittamaan)
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Oulunkylässä oleva Capperi on vastannut joka kerta odotuksiin. Suosittelen että varaat pöydän ennakkoon.
Toinen mistä pidän suuresti on Puttes
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
No en tiedä oliko kyseessä paras pitsa mutta yksi parhaista mitä olen tehnyt. Kyllä yllätyin itsekin miten hyvä tuli pitsasta jonka tein ihan extempore kotoa löytyneistä aineista. Pohjaan piti käyttää kuivahiivaa kun tuoretta ei ollut, hyvin nousi. Tomaattikastikkeena käytin Lidlin pastakastiketta, siihen päälle 400g paistettua ja maustettua jauhelihaa ja 300g kinkkurouhetta. Lisäksi vielä herkkusieniä purkista ja salaattijuustoa murennettuna. Päälle vielä pari sataa grammaa pakasteesta otettua maasdam-raastetta. Yllätyin kyllä miten mehevä ja maukas pitsa tuli kuiva-ainekaapin ja pakastimen antimista yllätysvieraille.
Edit. Ihan tuli nälkä tätä kirjoittaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
En nyt ehkä parhaasta tiedä, mutta tossa lähistöllä sijaitsevassa uudistuneessa Napolissa (Turussa Puutarhakadulla) listalta löytyy After Party - niminen pizza. Pizzassa on perinteinen juustotomaattipohja ja päällä makkaraperunat. Pakkohan se oli kokeilla ja perverssistä ideasta huolimatta yllättävän hyvä se oli ja helvetin täyttävä. Tuolla on kyllä muutenkin oikein hyvät pizzat, esim. Diablo pitää aina silloin tällöin käydä nauttimassa.

Napoli on mennyt pitkään alamäkeä, eikä omistajanvaihdos sekä listan uusiminen tätä valitettavasti oikein parantanut. Minä olen ikiajat Napolissa syönyt pizzoja ja kävin vielä pitkään senkin jälkeen kun taso jo laski ja paikka meni aina vain nuhjuisemmaksi, mutta nyt on sellainen tuntuma, että Napoli-päiväni ovat toistaiseksi ohi. Listalta kun vielä poistettiin tai runneltiin pilalle ne parhaat pizzat, ja palvelun hitaus on samalla saavuttanut uuden lakipisteen.

Oikeastaan vähän vituttaa koko Napolin alamäki ja omistajanvaihdos. Paikalla olisi perinteitä ja yllättävän pitkään ovat monet kantikset tuolla jaksaneet käydä, mutta ei sitä pelkällä historialla (vuodesta 1976) ja sijainnilla voi ratsastaa. Tai ehkä voi, ja paikka pysyy pystyssä oli tarjonta mikä hyvänsä, mutta tämän päivän pizzamarkkinoilla ihan mikä tahansa ei enää riitä.

@heavy : Olen samaa mieltä Dennis-ketjun kohtalosta. En olekaan aikoihin käynyt Denniksessä pizzaa syömässä, enkä taida sitä valita ihan heti muutenkaan. Joskus olen lounaalla käynyt ottamassa jotain muuta ruokaa, mutta pizzoja en.

@sampio : Puu-uunipizzojen saralla on kunnostautunut myös Dal Forno -niminen pizzeria, jolla myös on liikuteltava puu-uuni (en tiedä onko heillä kiinteää toimipistettä ollenkaan) jolla he liikkuvat eri tapahtumissa ynnä muissa. He olivat kesällä asuinalueeni tasavuosien kunniaksi järjestetyssä paikallisjuhlassa, ja heidän pizzansa olivat kuin jumalten ruokaa. Todella hyviä ja suussa sulavia. Klassista italialaistyyppistä pizzaa ja erilaisia italialaisia virvoitusjuotavia päälle. Jos sattuu tulemaan vastaan jossain niin suosittelen kaikkia tämän ketjun lukijoita maistamaan. En löytänyt firman nettisivua vaan vain linkin Facebook-sivuille, jonka laitan tähän siitä huolimatta, että en itse FB:tä käytä.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Napoli on mennyt pitkään alamäkeä, eikä omistajanvaihdos sekä listan uusiminen tätä valitettavasti oikein parantanut. Minä olen ikiajat Napolissa syönyt pizzoja ja kävin vielä pitkään senkin jälkeen kun taso jo laski ja paikka meni aina vain nuhjuisemmaksi, mutta nyt on sellainen tuntuma, että Napoli-päiväni ovat toistaiseksi ohi. Listalta kun vielä poistettiin tai runneltiin pilalle ne parhaat pizzat, ja palvelun hitaus on samalla saavuttanut uuden lakipisteen.

Oikeastaan vähän vituttaa koko Napolin alamäki ja omistajanvaihdos. Paikalla olisi perinteitä ja yllättävän pitkään ovat monet kantikset tuolla jaksaneet käydä, mutta ei sitä pelkällä historialla (vuodesta 1976) ja sijainnilla voi ratsastaa. Tai ehkä voi, ja paikka pysyy pystyssä oli tarjonta mikä hyvänsä, mutta tämän päivän pizzamarkkinoilla ihan mikä tahansa ei enää riitä.

Niin no, makuasioita nämä. Mulla oli erittäin pitkä tauko Napolista, kun ohikulkiessa paikasta ei oikein tiennyt, onko siellä toimintaa vai ei ja oli tosiaan nuhjuinen ulospäinkin. Kesällä kävin ekaa kertaa vuosiin, kun kuulin uusista omistajista ja sen jälkeen muutaman kerran uudestaankin. Ei mulla ole kertaakaan ollu valittamista pizzojen saati palvelun laadusta. Maistuvat pizzat ovat aina tulleet vähintään kohtuullisessa ajassa pöytään ihan normaalin ja asiallisen palvelun kera. Jos jotain miinusta, niin alkusalaattipöydässä vois hieman petrata ja käyttää mielikuvitusta enemmän. Bonukset vielä kohtuullisen hintaisista viineistä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Niin no, makuasioita nämä. Mulla oli erittäin pitkä tauko Napolista, kun ohikulkiessa paikasta ei oikein tiennyt, onko siellä toimintaa vai ei ja oli tosiaan nuhjuinen ulospäinkin. Kesällä kävin ekaa kertaa vuosiin, kun kuulin uusista omistajista ja sen jälkeen muutaman kerran uudestaankin. Ei mulla ole kertaakaan ollu valittamista pizzojen saati palvelun laadusta. Maistuvat pizzat ovat aina tulleet vähintään kohtuullisessa ajassa pöytään ihan normaalin ja asiallisen palvelun kera. Jos jotain miinusta, niin alkusalaattipöydässä vois hieman petrata ja käyttää mielikuvitusta enemmän. Bonukset vielä kohtuullisen hintaisista viineistä.

Viimeksi kun tuolla kävin, niin paikassa oli yksi tarjoilija, yksi pizzakokki ja noin 20 ihmistä. Tarjoilija sanoi suoraan, että jos tilaatte muuta kuin salaattia niin aterian tulossa pöytään kestää vajaan tunnin. Kiitimme rehellisyydestä ja vaihdoimme ruokapaikkaa. Tämä oli ihan perusperjantaina alkuillasta eikä mikään hiljaisten kitutuntien yleisöryntäys.

Palvelu siis ystävällistä ja rehtiä, mutta ei noin vähäisellä työntekijämäärällä homma toimi, ja tosiaan pizzalistasta ovat parhaat vaihtoehdot kadonneet tykkänään. Saa siis ainakin näillä näkymin olla. Samat uudet omistajat pyörittävät Linnankadun Juliniaa jossa käyn ajoittain lounaalla, ja vaikka se on ihan kohtalainen lounaspaikka niin minusta sekin on mennyt hitusen alaspäin. Todennäköisemmin valitsen lähistöllä olevan Kellariravintolan tai jonkun muun, Juliniassa tulee käytyä nykyisin harvemmin kuin ennen.

Tämä ei ole paras ketju tähän, mutta turkulaisista keskustan lounaspaikoista voisi jossain ketjussa keskustella enemmänkin ja vertailla. Kaipaisin itse ainakin vähän lisävaihtoehtoja. Viikinkiravintola Haraldia testasin taannoin, se oli ihan ok. Uutta kalaravintola Bassia en ole vielä kokeillut.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En ole koskaan pitänyt termistä "pizzaperjantai" joka on muistaakseni alunperin jostain Grandiosan mainoksesta. Mutta nykyään tulee aika usein vietettyä pizzaperjantaita kun tuolla Pizza Hutin lounasbufassa on vain perjantaisin tarjolla sellainen Hot Texas Veggie josta on tullut uusi suosikkipizza. Kyseistä pizzaa kun ei löydy Hutin normaali listalta joten jos sitä haluaa syödä niin on mentävä perjantaina lounasbuffaan syömään. Jos syön muuten Hutissa niin se on aina ollu Spicy Hot One joka on ollu suosikki vuodesta keppi ja kivi.

Yleensä tulee lähipizzeriasta tilattua fantasia jossa on aina samat neljä täytettä: jauheliha, pepperoni, paprika ja jalopeno. Tosin viime aikoina olen tilannut Margheritan. Tuli kokeiltua kyseistä pizzaa kun kuulin että se on se pizza mitä Italiassa yleensä vain syödään, ja oli ylättävän hyvä. Ja joskus tulee syötyä ihan perus bolognese joka oli muksuna se suosikki. Ei toi mun lähipizzeria ehkä ole maailman paras, mutta mukavanoloinen kaveri sitä pyörittää ja se istuu siellä 7 päivänä viikossa yksinään iltaan saakka. Joten joskus perustelen pizzanhakureissuani puhtaasti sympatialla paikallista yrittäjää kohtaan. :D
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Nää on taas näitä. Vitun säännöt ja koodistot. Eikö pizzaan nyt voi laittaa miltei mitä vaan? Jos joku haluaa ananasta pizzaansa niin sillon se kuuluu ainakin hänen pizzaansa. Ite en halua. Jos joku haluaa pizzaansa el chubacabran kiveksiä, niin vittu silloin ne kuuluu siihen pizzaan. Mutta jos saivarrellaan niin esim. kebabliha ei kuulu kasvispizzaan. Pizzerioissa on menu. Menussa lukee pizzan nimi ja nimen alla mitä se sisältää. Ja just ne kuuluu just siihen pizzaan. Ni, saatana.

Siis kyllähän mä vähän ihmettelen että ihmiset haluaa ananasta pizzaansa. Samoten ihmettelen että joku haluaa ravintolassa lehmänsä kypsänä, mutta jos asiakas näin haluaa niin se on sillon täysin oikein tehty. Naurattaa myös nämä vitun elitistit joiden mielestä on junttia syödä jotain kinkkiruokaa länsimaiseen tapaan haarukalla ja veitsellä jos KOODISTOssa lukee että KUULUU nauttia puikoilla. Joo, mutta nää ei nyt liity pizzaketjuun, ptruuu polle, meinas lähtee laukalle.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä en ymmärrä:
- purkkiananasta, tuore on hyvä täyte pizzaankin, jos mätsää muihin täytteisiin (en keksi esimerkkiä, mutta en jättäisi tilaamatta vain sen takia, että yleensä on ananasta seassa)
- kinkkusuikaleita, ne on ihan paskaa ja niistä tulee sairaaksi, parmankinkku ja muu vastaava laadukas aidosta lihaköntsästä siivutettu tavara on hyvä pizzatäyte
- metvurstikuutiot, ihan jätelihaa peperoni- ja chorizo-siivuihin verrattuna
- kebab-liha, kebab kebabina
- kaikki muu prosessoitu tavara, kun aitoa ja tuorettakin on usein ihan kaupan hyllyllä

Poikkeus on purkkitonnikala. Siitä mä tykkään nimenomaan pizzatäytteenä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Nää on taas näitä. Vitun säännöt ja koodistot. Eikö pizzaan nyt voi laittaa miltei mitä vaan? Jos joku haluaa ananasta pizzaansa niin sillon se kuuluu ainakin hänen pizzaansa. Ite en halua. Jos joku haluaa pizzaansa el chubacabran kiveksiä, niin vittu silloin ne kuuluu siihen pizzaan.

Näin juuri. Samoin on aivan turha kysyä joltain ulkopuoliselta viralliselta asiantuntijalta esimerkiksi sitä, mikä on hyvää viiniä. Jos pidät siitä 7€ pullo maksavan viinin mausta, niin silloin se on hyvää viiniä. Ja jos taas pidät 400€ pullo maksavan Cháteau jokin-tosi-vaikea-nimi viinin mausta, niin silloin se on hyvää viiniä

Itse oikeastaan jopa inhoan suurinta osaa pitsantäytteistä, mitä siis perus karvalakkipitserioista saa. Erityisen inhottavia pitsassa ovat näin äkkiä mietittynä ainakin kinkkusuikaleet/kuutiot, ananas, persikka, oliivit, sienet, tonnikala, katkarapu ja kebabliha. Otankin usein omavalintaisen pitsan aina samoilla täytteillä: jauheliha, sipuli, aurajuusto, jalapeno/turkinpippuri (missä muodossa viimeistä nyt sitten missäkin myydään). Syön kuitenkin pitsaa niin harvoin etten kyllästy, vaan on suorastaan ihanaa ottaa aina tuollainen samanlainen pitsa..
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Toisessakin ketjussa mainitsemani Rainbow'n Verdure-pakastepizza on aivan huikean maukas.

Helsingissä hain puolestaan viime viikonloppuna pizzan (Vegan Marinara) Putte's-pizzeriasta. Todella hyvä lätty: aidot, raikkaat maut!

Tampereella Sitko-pizzeria on aina varma valinta, ja pari vuotta sitten söin Kemin satamaravintolassa todella erinomaisen pizzan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Olen näemmä noin 10,5 vuotta sitten kertonut kantani tähän ketjuun. Päivitän faktoja.

Poroa pitää olla pizzassa. Sitä ei tosin saanut esim. heinäkuussa 2011 Kuopiossa mutta Oulussa sitä saa vissiin kaikista pizzerioista. Poro on saanut elellä vapaana ja maistuu parhaalle. Ei ole mitään moskaa se. Pizza on pilalla, jos siinä ei ole poroa.

Siihen lisäksi yleensä aurajuustoa, mutta joku muukin hyvä juusto kävisi. Vuohenjuusto vaikkapa.

Salamia siihen vielä ja alkaa olla valmista.

Jos haluaa ripulin, niin jalapenoa myös sekaan, arkityötä tekevällä on ainakin viikonloppuyönä hyvää aikaa istua pöntöllä, eipähän ole koiruuksia tekemässä. Pöntöllä istuessa on mainiosti aikaa selata vaikkapa Jatkoajan keskustelupalstaa.

Jos haluaa pilata pizzansa ja hankkia ohessa ääliön maineen, niin kannattaa pizzaan ottaa ananastakin. Ensitreffeillä kannattaakin mennä pizzalle ja tehdä syviä luonneanalyysejä mahdollisen kumppanin pizzatäytteiden perusteella. Ananas ei välttämättä ole suhteen estävä seikka, jos itsekin on ananastelija eli ääliö.
 
Viimeksi muokattu:

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olin tuossa Englannissa käymässä ja tilattiin kaverin kämpille pizzat paikallisesta pubista. Otin sellaisen kuin All Meat. Siinä todellakin oli lähes kaikki liha mitä ihmiskunta tietää. Ei nyt tainnut ihan dinosauruksen lihaa olla, mutta sen jälkeen ei tämä jätkä liikkunut muutamaan tuntiin mihinkään. Ja seuraava jööti oli lähes legendaarinen. Mutta se oli paras pizza se.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mä olin tuossa Englannissa käymässä ja tilattiin kaverin kämpille pizzat paikallisesta pubista. Otin sellaisen kuin All Meat. Siinä todellakin oli lähes kaikki liha mitä ihmiskunta tietää. Ei nyt tainnut ihan dinosauruksen lihaa olla, mutta sen jälkeen ei tämä jätkä liikkunut muutamaan tuntiin mihinkään. Ja seuraava jööti oli lähes legendaarinen. Mutta se oli paras pizza se.
Oliko myös pohja tehty lihasta? Ja tomaattikastikkeen tilalla varmaan jotain lihalientä tms.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko myös pohja tehty lihasta? Ja tomaattikastikkeen tilalla varmaan jotain lihalientä tms.

Pohja oli normaali, tosin se reunus oli täytetty pekonilla ja juustolla. Tomaattikastikkeen tilalla oli jotain muuta, en kyllä tiedä mitä, mutta maukasta oli.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä olin tuossa Englannissa käymässä ja tilattiin kaverin kämpille pizzat paikallisesta pubista. Otin sellaisen kuin All Meat. Siinä todellakin oli lähes kaikki liha mitä ihmiskunta tietää. Ei nyt tainnut ihan dinosauruksen lihaa olla, mutta sen jälkeen ei tämä jätkä liikkunut muutamaan tuntiin mihinkään. Ja seuraava jööti oli lähes legendaarinen. Mutta se oli paras pizza se.
Minä löysin muutama vuosi sitten niinkin eksoottisesta paikasta kuin Maskusta pitserian, jossa oli kuuden lihan pitsaa.
Kinkku, jauheliha, kebab, pekoni... En edes muista mitä siinä oli. Livenä pääsin laskelmissani kuuteen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ihan sama mitä siinä päällä on, kunhan on vaneripohja niin kestää vähän pitempään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös