Paras olutmerkki?

  • 23 882
  • 137

Paras kotimainen olutmerkki?

  • Karhu

    Ääniä: 74 26,2%
  • Karjala

    Ääniä: 12 4,3%
  • Koff

    Ääniä: 24 8,5%
  • Kukko

    Ääniä: 27 9,6%
  • Lahden sininen

    Ääniä: 12 4,3%
  • Lapin kulta

    Ääniä: 8 2,8%
  • Olvi

    Ääniä: 20 7,1%
  • Sandels

    Ääniä: 105 37,2%

  • Äänestäjiä
    282

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kävin valtavaa taistelua siitä kumman (Karjala vai Lahden Sininen) laitan ykköseksi ja päädyin Lahden Siniseen. Tuo oli sellainen olut jota en kerennyt maistelemaan silloin kun aloitin oluen nauttimisen vuonna 1997. Kun se tuli 2008 takaisin, olin aivan innoissani. Nykyään pakkauskoko hieman rajoittaa sen ostoa. Karjala-laatikko on yleisin kaljahankinta. Lahden Erikoinen saisi olla vielä valikoimissa sekä kaupoissa että Alkoissa, yksi mun suosikeista.

Mun ranking noista on seuraava:

Lahden Sininen
Karjala
Olvi
Sandels
Karhu
Koff
Kukko
Lapin Kulta
 

Hakki75

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Porilaisena äänestin Olvia, suomalainen panimo, ja ihan hyvää huttua. Kukko olisi kyllä toinen. Sandels, nojoo... Ennen join kuin sieni Karhua, silloin kun se tehtiin Porissa. Karhun maku muuttui jo silloin, kun se hölskytettiin Keravalle tölkitettäväksi, saati kun sen valmitus alkoi siellä. Karhu on nykyään täyttä paskaa, valitettavasti.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kukko sai ääneni. Häpeäkseni täytyy todeta etten ole ikinä juonut Sandelsia tai en ainakaan muista juoneeni. Täytyypä ostaa sitä seuraavalla kauppareissulla ja maistaa.

Nyt on Sandels testattu ja Kukko on edelleen mielestäni paras. Sandels oli hyvää, muttei mitään erikoisen hyvää.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole mikään kauhea oluen ystävä, mutta eversti Sandels toimi yhtenä ohjaajana gradua kirjoittaessani. Hyvää ohjaustyötä teki kun työ tuli hyväksyttynä takaisin. Ajoittain vieläkin tulee palattua opiskeluaikojen muistoihin, kun tölkki Sandelsia osuu käteen jossain saunaillassa tms.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos Iltalehden artikkeliin on yhtään uskominen, niin jatkossa kannattaa jättää nuo suurpanimoiden massatuotteet hyllyyn muutakin kuin vain maun takia. Pienpanimoiden tummat oluet ovat nimittäin varsin päteviä terveysjuomia:

Oluella yllättäviä terveyshyötyjä | Terveys | Iltalehti.fi

Noh, vähän kyllä menee uskottavuus jo heti artikkelin alkupuolella, jos kerran toimittajan mielestä lager-oluen vastakohta on tumma olut...
 

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Karhun näistä valitsin. Ensimmäiset bissemaistiaiseni olivat juuri Karjala, Koff ja Olvi. Pakko sanoa, etten tykkää oikein mistään noista. Johtuukohan vain yleisesti siitä, ettei tuo bisse kovin hyvältä maistunut muutenkaan, kun ekoja kertoja joi?Koffia on tullut jälkeen päinkin silloin tällöin juotua, mutta edellisestä kerrastakin on jo suht kauan aikaa... Yleensä matkaan tarttuu Karhua, Heinekeniä ja Fostersia. Silloin tällöin myös tummaa Kozelia ja Lapin Kultaa. Saattaahan siinä Lapin Kullassa olla hieman laimea maku, mutta aina sellaisen korkatessa tulee ajateltua sitä järvimaisemaa auringon laskiessa! Sandellsista en jostain syystä erityisemmin tykkää. Pakko sanoa, että Olvin kallis saunaolut on todella hyvää.

Vaihtelu voisi kyllä tosiaan virkistää... Kesästä asti vetänyt pääasiassa Fostersia ja viimeiset kuukaudet myös Heinekeniä. Karjala ja Koff voisivat olla ensi viikonlopun bisset.
 
Suosikkijoukkue
KK
Jos Iltalehden artikkeliin on yhtään uskominen, niin jatkossa kannattaa jättää nuo suurpanimoiden massatuotteet hyllyyn muutakin kuin vain maun takia. Pienpanimoiden tummat oluet ovat nimittäin varsin päteviä terveysjuomia:

Oluella yllättäviä terveyshyötyjä | Terveys | Iltalehti.fi

Noh, vähän kyllä menee uskottavuus jo heti artikkelin alkupuolella, jos kerran toimittajan mielestä lager-oluen vastakohta on tumma olut...
Olin menossa linkittämään tätä oluen ystävien ketjuun, mutta eiköhän se täältäkin löydy. Joo ei muuta ku tummaa olutta naamaan.
 

PES

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO, Kärpät, ManC, R.Nadal, Ronnie O'Sullivan
Onneksi olen niin juntti ja moukka, että pidän näistä peruslagereista. Santtu menee tuosta listasta ykköseksi. Ulkomailla tykkään myös juoda näitä peruslagereita kuten vaikkapa Kreikassa Mythosta ja Espanjassa esim. Estrellaa, Mahouta tai Cruzcampoa. Tosin jis nyt kuitenkin vähän hifistellään niin pidän ulkamailla siitä, että peruslagerien prosenttimäärä on yleensä 5,0 tai vähän päälle. Suomessakin esim. Sandelssin nelonen on kolmosta parempaa. Niin ja tuo vihreä kukko on myös hyvää.
Siitä keltaisesta en pidä, mutta sehän onkin sitten "hienompi" olut. Olen kyllä vuosien varrella maistellut hyvin monenlaisia oluita ja monia arvostettuja oluita, mutta edelleen palaan näihin peruslagereihin.

Sen verran on pakko vielä MUOKATA tekstiäni, että junassa taannoin oli hanaolut loppu ja myyjä tarjoili minulle Lapin kullan Arctic Malt olutta. Tämä pils maistui yllättävän hyvälle ja olen sitä ostanut myös jälkeenpäin jääkaappin muutaman.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
En muista mitä olen tähän vastannut aiemmin, mutta nykyään vaihtoehdoista uppoaa vain Sandels pullossa. Suosikkiolueni on tällä hetkellä belgiluostariolut Gouden Carolus Classic.
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Just nyt maistuu Chang Export. Ontuossa pari Singhaakin ja niistä tykkään enemmän. Nuo Heinekenit on on aivan kupissa.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Kyllähän näistä perus-lagereista Karhu parasta on. Sitä tulee myös eniten tuotua laivoilta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime aikoina kaupasta on tarttunut mukaan enimmäkseen Nokian Panimon Keisari-lageria. Maku on varsin mahtava, peittoaa Karhut ja Koffit mennen tullen.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keisarista tulikin mieleen, että voi kunpa moni perusbulkkien kittaaja löytäisi Nokian Keisari 66 apan. Siinä on sellainen olut, jossa on aidosti makua, mutta ei mitään liian överiä ja hintakin on kohdillaan.

Erinomainen porttiolut maistuvimpien tuotteiden pariin ja jos tarpeeksi moni peruskarhun ostaja vaihtaisi tähän, niin ehkä panimoissakin ymmärrettäisiin ottaa vähän riskiä ja tehdä laatua massatuotantoon.

Ja sit mä heräsin. (Kokeilkaa silti tuota 66 apaa)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keisarista tulikin mieleen, että voi kunpa moni perusbulkkien kittaaja löytäisi Nokian Keisari 66 apan. Siinä on sellainen olut, jossa on aidosti makua, mutta ei mitään liian överiä ja hintakin on kohdillaan.

Osaltaan kai näin on käynytkin. Kuten Nokian Panimon toimintakertomuksessa (Nokian Panimo TOIMINNAN KATSAUS 1-6/2013) mainitaan, Keisari 66:n myynti ylitti kaikki odotukset ja tuotteesta tuli panimon eniten myydyin olut. Ja käsittääkseni tuo myynti on ollut sitä luokkaa, että pelkästään "parempaa ihmistä esittävät olutasiantuntijat" eivät olisi sitä saaneet aikaan, vaan se "rahvas" on oikeasti löytänyt oluen. Tämä on helvetin hieno juttu, koska minäkin uskon, että tuo voi pidemmän päälle saada aikaan positiivista kehitystä näiden jäykkien isojen panimoiden tarjonnassa.

Ja tuo on hintaansa nähden oikein pätevä olut.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Osaltaan kai näin on käynytkin. Kuten Nokian Panimon toimintakertomuksessa (Nokian Panimo TOIMINNAN KATSAUS 1-6/2013) mainitaan, Keisarin myynti ylitti kaikki odotukset ja tuotteesta tuli panimon eniten myydyin olut. Ja käsittääkseni tuo myynti on ollut sitä luokkaa, että pelkästään "parempaa ihmistä esittävät olutasiantuntijat" eivät olisi sitä saaneet aikaan, vaan se "rahvas" on oikeasti löytänyt oluen. Tämä on helvetin hieno juttu, koska minäkin uskon, että tuo voi pidemmän päälle saada aikaan positiivista kehitystä näiden jäykkien isojen panimoiden tarjonnassa.

Ja tuo on hintaansa nähden oikein pätevä olut.
Mikä ihme tuo on? Keisari maksaa täällä päin alle 2 € tölkki. Viereinen Karhu tai Koff ovat kalliimpia. Jos hinnoittelu on muualla Suomessa sama, se selittää tuon "rahvaan löydön". Mulla muuten meni jotenkin maku tuohon Keisariin. Se oli ennen parempaa. Onkohan Nokian Panimo ruvennut tuuttaamaan tuota hyvän menekin takia hiukan keskenkäyneenä tai jotain? Münchener ja 66 ovat onneksi edelleen yhtä maukkaita kuin ennenkin.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Karhu on noista paras, mutta itse olen viime aikoina mieltynyt myös Sofieroon sekä Jamaicalaiseen Red Stripeen (tämä siis se yskänlääkepullon näköinen pullo olut hyllyssä). Muita mitä tulee ostettua on ale premium, heineken sekä silloin tällöin Australian ihmettä.

Tälle illalle satsi koostuu oikeastaan noista kaikista. Red Stripe ja Karhu on kuitenkin pääosassa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä ihme tuo on? Keisari maksaa täällä päin alle 2 € tölkki. Viereinen Karhu tai Koff ovat kalliimpia. Jos hinnoittelu on muualla Suomessa sama, se selittää tuon "rahvaan löydön".
Siis kyseessä oli 66:n myynti, joka ylitti kaikki odotukset. Sitä ei saa mistään kai alle 2 euron..
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siis kyseessä oli 66:n myynti, joka ylitti kaikki odotukset. Sitä ei saa mistään kai alle 2 euron..
Aa. My bad, luin vain Sistiksen tekstin, en linkin takaista osiota. Kahteen ja puoleen lähtee 0,5 l 66:sta nykyään. Kuten sanottu, hintansa väärtti.
 

Plätsis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sandell pitää pintansa ykkösenä, muuten olen huomannut että järjestys on viiden vuoden aikana tämän takana muuttunut. Ennen seuraavat Karhu ja Koff ovat vajonneet alemmaksi. Edelle nousseet Olvi sekä entinen inhokki Lapin Kulta. Itse asiassa Sandelsin, Olvin ja Lapparin järjestys on lähinnä fiiliskysymys. 66:a pitänee tänään ottaa kokeiluun. Alla lista (sulkeissa edellinen sijoitus)

1 Sandels (1)
2 Olvi (5)
2 Lapin Kulta (6)
4 Kukko (4)
5 Karhu (2)
6 Koff (3)
7 Lahden Sininen (-)
8 Karjala (7)
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Listatuista Sandels on täysin ylivoimainen ja sille annoin ääneni. Halvan hinnan vuoksi tulee tosin usein ostettua joko vihreää Kukkoa tai punaista Pirkkaa, joista jälkimmäinen on maultaan mielestäni aika lähellä Sandelsia ja samalta tehtaalta tuo tuleekin. Kukko on mielestäni maultaan aika kuraa, vaikka lähellä tuotettuna sitä vähän pitäisikin tukea.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aa. My bad, luin vain Sistiksen tekstin, en linkin takaista osiota. Kahteen ja puoleen lähtee 0,5 l 66:sta nykyään. Kuten sanottu, hintansa väärtti.

Ei, vaan my bad. Kirjoitin näemmä taas kerran eri tahtiin kuin ajattelin. Keisari 66:sta tarkoitin, ja korjasin tekstini. Itse en ole sitä hetkeen juonut, joten en tiedä sen maun kehittymisestä. Toivoisin, että se olisi pysynyt samana. Tosin itse join sitä kesän lämmössä, ja minusta se on juuri sellaiseen keliin erinomaisesti sopivaa olut.

Aloin juuri miettiä, että en varmaankaan ole tuota Keisarin peruslageria juonut koskaan. Pitäisi varmaan ihan piruuttaan testata joskus. Münchener on ollut 66:n ohella se toinen omista suosikeistani tuon panimon tuotoksista. Elowehnä oli myös ihan OK, joskin se jotenkin tuntui menettävän makuaan aika nopeasti. Ensipuraisun jälkeen makunautinto tuntui siis laskevan loivasti. Kellari ja Året Runt olivat maitokauppaversioina juotavia, mutta eivät maailmaa mullistavia. Tumma oli lajityylissään (kotimaiset tummat maitokauppaoluet) ihan kohtuullinen, mutta oluttyyli ei ole omia suosikkejani.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Äänestyksen täytyy vaihtoehtoineen olla joku vitsi tai muuten tämä valmista "Junttimaisinta mitä tiedät" ketjun kamaa. Tietenkin nuokin oluet voi paremmuusjärjestykseen yrittää laittaa, mutta parhaan kotimaisen merkin kanssa sillä listalla ei ole mitään tekemistä. Tykännyt Malmgårdeista ja Stadin Panimon tuotteista. Viimeksi mainitun juuri nautittu Amber IPA oli makoisa, mutta olen kyseisen oluttyypin ystävä muutenkin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Äänestyksen täytyy vaihtoehtoineen olla joku vitsi tai muuten tämä valmista "Junttimaisinta mitä tiedät" ketjun kamaa. Tietenkin nuokin oluet voi paremmuusjärjestykseen yrittää laittaa, mutta parhaan kotimaisen merkin kanssa sillä listalla ei ole mitään tekemistä. Tykännyt Malmgårdeista ja Stadin Panimon tuotteista. Viimeksi mainitun juuri nautittu Amber IPA oli makoisa, mutta olen kyseisen oluttyypin ystävä muutenkin.

Avauspostia ei luonnollisestikaan kannata lukea, vaan sen sijaan on paikallaan brassailla ylivertaisella maullaan. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös