Paras olutmerkki?

  • 23 942
  • 137

Paras kotimainen olutmerkki?

  • Karhu

    Ääniä: 74 26,2%
  • Karjala

    Ääniä: 12 4,3%
  • Koff

    Ääniä: 24 8,5%
  • Kukko

    Ääniä: 27 9,6%
  • Lahden sininen

    Ääniä: 12 4,3%
  • Lapin kulta

    Ääniä: 8 2,8%
  • Olvi

    Ääniä: 20 7,1%
  • Sandels

    Ääniä: 105 37,2%

  • Äänestäjiä
    282
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Aidon olutfakiirin tunnistaa siitä, että tiskillä kelpaa vain BrewBat Second Sloppy Ultra Hoppy IPA. Olut on niin sankasti humaloitua että perskarvat paahtuvat karrelle. Ensituntumaltaan juoma on jämerää kuin suksiterva ja muhevasta mausta voi erottaa litsiluumun, savupallaksen ja puikulaperunan hienovaraisia sävyjä. Jälkimakuun hiipivät pienehkösti vartaalla paahdettu leguaani ja kokolattiamatto. Pullo on yksittäispakattu kyyttölehmän persuksiin. Sieltä juoma myös tarjoillaan suoraan asiakkaan lasiin oikean lämpöisenä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Sandels on näistä paras, Karjala aivan ylivoimaisesti, siis aivan ylivoimaisesti huonoin.

Päihtymistarkoitukseen nämä. Hifistelyyn sitten muita oluita.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Paha mennä sanomaan, kun saksalaisen olutvalikoiman keskeltä taannoin palanneelle eivät nämä suomalaiset kurakaljat enää maistu miltään. Oluen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä. Sinisestä Pirkasta tosin tykkäsin ainakin ennen, tosin lähinnä hintansa vuoksi.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Eipä näitä tule enää oikeastaan koskaan ostettua, kun paljon parempaakin on tarjolla. Kaikki noista tietysti alas menee ja mitä tahansa juon jonkun tarjotessa. Karhu ollut aiemmin ykkönen, mutta eihän sekään enää aiempien aikojen veroinen ole. Lapin Kulta on hieman petrannut, Koff taas selvästi surkein tapaus.

Belgioluisiin kiinni jääneenä ei paluuta oikein ole.

Taidanpa silti äänestää Karhua.
 

Baldrick

Jäsen
Sininen on loistavaa tissutteluun sopivaa olutta! Santtu tulee samoilla viivoilla, mutta Sinistä on tullut juotua enemmän lähiaikoina.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Kyllä, vahva sama tähän. Jos tässä alkais hienostelemaan niin olis perse auki aika äkkiä. Karhua naks vaan ja ääntä kohti! Täsmennetään vielä, että kaikki muutkin merkit käy kyllä.

Tätä minä en ole oikein ymmärtänyt. Jos haluaa päästä jonkinmoiseen humalaan juomalla olutta, niin ainakin minun pitäisi lipittää noin 10 tölkkiä keskiolutta, että se jossakin tuntuisi. Humalaan ei kuitenkaan välttämättä tule, kun miettii kuinka hemmetisti siinäkin on jo nestettä - ei minua ainakaan kiinnosta juoda paskaa olutta tarpeettomia määriä. Mieluummin ostan Alkosta muutaman kalliimman mutta hyvän ja vahvan oluen (esim. vehnäoluista ottaa Weihenstephanerin Vituksen, puoli litraa ja 7,7% 4 euroa, tai sitten joitakin vahvoja aleja - löytyy myös 10% molemmin puolin), nautin samalla juomisesta ja nousee myös päähän, nopeamminkin. Ja minulla myös opiskelijabudjetti. Menee ehkä pari euroa enemmän per kerta kuin jos ostaisi lavan tai mäyräkoiran, mutta matka on mukavampi.

Edit: pahoittelut, ohi aiheesta mutta tuli vain mieleen tämä. Eikä ole tarkoitus mollata näiden juojia, mutta tarkoitus oli ennemminkin sanoa, että ei se väistämättä budjetista ole kiinni. Joskus suomalainen normilager maistuu mielettömän hyvälle janojuomana.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Tätä minä en ole oikein ymmärtänyt. Jos haluaa päästä jonkinmoiseen humalaan juomalla olutta, niin ainakin minun pitäisi lipittää noin 10 tölkkiä keskiolutta, että se jossakin tuntuisi. Humalaan ei kuitenkaan välttämättä tule, kun miettii kuinka hemmetisti siinäkin on jo nestettä - ei minua ainakaan kiinnosta juoda paskaa olutta tarpeettomia määriä. Mieluummin ostan Alkosta muutaman kalliimman mutta hyvän ja vahvan oluen (esim. vehnäoluista ottaa Weihenstephanerin Vituksen, puoli litraa ja 7,7% 4 euroa, tai sitten joitakin vahvoja aleja - löytyy myös 10% molemmin puolin), nautin samalla juomisesta ja nousee myös päähän, nopeamminkin. Ja minulla myös opiskelijabudjetti. Menee ehkä pari euroa enemmän per kerta kuin jos ostaisi lavan tai mäyräkoiran, mutta matka on mukavampi.
Tossa Alepassa 100 metrin päässä Koff 0,33 4,6% maksaa pantteineen 0,94 senttiä per tölkki. Joten saat reilu puolet halvemmalla kuin Vituksesi. Ja kauppias pitää oluet kylmässä. Esimerkiksi puistoon lähtiessä siintä on kiva hakea mukaan kun on valmiiksi kylmää. (Castreninkatu, Hki)

Ps. kerran join vehnäolutta (selvinpäin) ja oksensin sen ulos!

stoutit parhaita!
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Sandels on hyvä olut ja niin on Karhukin. Kukkoa ostan myöskin. Ääni meni Sandelsille.
 

Tuamas

Jäsen
Nykyään perheellistymisen ja käytettävissä olevan rahamäärän kasvamisen myötä tulee kovin harvoin juotua itseään änkyrään, joten myös bulkkioluiden juonti on vähentynyt merkittävästi.

Mutta jottei menisi jaaritteluksi, niin todetaan että vaihtoehdoista Kukko on lähinnä sydäntä.

Karhu oli aiemmin, silloin kun sitä Porissa pantiin, selkeä ykkönen, mutta Keravalaistuminen pilasi sen sitten.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Tossa Alepassa 100 metrin päässä Koff 0,33 4,6% maksaa pantteineen 0,94 senttiä per tölkki. Joten saat reilu puolet halvemmalla kuin Vituksesi. Ja kauppias pitää oluet kylmässä. Esimerkiksi puistoon lähtiessä siintä on kiva hakea mukaan kun on valmiiksi kylmää. (Castreninkatu, Hki)

Ps. kerran join vehnäolutta (selvinpäin) ja oksensin sen ulos!

Vehnäoluen otin esille nyt esimerkinomaisesti, nekin ovat monesti hyvin samankaltaisia, mutta valitsin nyt vain jonkun vähänniinkö "budjettivaihtoehdon". Ja tästäkin on varmaan tutkimustietoa, mutta oman arvion mukaisesti litra 4,6% olutta ei tuota samaa efektiä kuin esimerkiksi puoli litraa 9% olutta. Jälkimmäisestä vaihtoehdosta tulee kovempi humala.

Puistojutut ovat erikseen. Itselläni on jemmassa aina muutama olut, jotka olen Alkosta ostanut ja pitänyt jääkaapissa, jotta ovat kylmiä hetken koittaessa.
 
Suosikkijoukkue
KK
...oman arvion mukaisesti litra 4,6% olutta ei tuota samaa efektiä kuin esimerkiksi puoli litraa 9% olutta. Jälkimmäisestä vaihtoehdosta tulee kovempi humala...
Sinun arvio meni päin mäntyä. Tietenkin riippuu, kuinka nopeaa juot isomman määrän kuin pienemmän. Mutta siis jos juot nuo mainitsemasi esimerkit yhtä nopeasti, niin suhkoht sama lopputulos.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsehän olen sitä mieltä oluessa, että laatu korvaa määrän. Juon siksi mielummin pari laadukasta erikoisolutta kuin monta bulkkia. Ylipäätään laadukasta olutta maistellessa humala ei ole tärkeää - paitsi oluen maussa.

Ylipäätään olutta tulee aika vähän juotua kotona, eikä sitä varsinkaan tule ostettua varastoon. Saunaoluina saatetaan emännän kanssa ottaa joskus ottaa 2 - 3 pullollista - ne usein puoliksi jaettuna, jolloin voimme testailla eri oluita. Joskus ostan saunaoluet Alkosta, joskus ihan kaupasta. Onneksi lähikaupoistanikin löytyy ihan kohtuullinen valikoima. Esim. Keisarit ja Laitilan Kievari -sarja ovat hyviä suomalaisia vaihtoehtoja, joita saa ihan lähikaupoistakin.

Muuten juon olueni yleensä tunnelmallisissa olutravintoloissa. Harvemmin tulee nykyään kerralla otettua neljää enempää.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Kaaaauan aikaa sitten teimme kaverien kanssa makutestin meidan mokilla. Riviin laitettiin kuusi suomalaista, parhaiten tunnettua lageria. Oluet kaadettiin lasiin ja jokainen maistoi niista ja a) yritti arvata mika oli mikin olut ja b) arvioi mika oli oma suosikki.

Kukaan ei arvannut oluita oikein. Ja jokainen arvioi suosikikseen jonkun muun kun sen mika normaalisti oli se suosikki.

Eli kun itse saan ottaa oluen hyllylta, valitsen sen etiketin takia (KOFF, siis jos olen Suomessa), muuten en osaa sanoa mika olisi suosikkiolueni. Suomalaisissa lagereissa ei ole juurikaan makueroja. Mika ei ole huono juttu valttamatta.

Maailman oluista ehdoton ykkonen on belgialainen Affligem Tripel.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itsehän olen sitä mieltä oluessa, että laatu korvaa määrän. Juon siksi mielummin pari laadukasta erikoisolutta kuin monta bulkkia. Ylipäätään laadukasta olutta maistellessa humala ei ole tärkeää - paitsi oluen maussa.
Voi olla, että ymmärsin sinut väärin ja todennäköisesti näin onkin, mutta omasta mielestäni on valehtelua jos oluesta tuleva hiprakka ei olisi osa sitä juttua. Pidän hitusen valheellisena, että jotain vahvaa stouttia, tai vaikkapa tripeliä juo ihan silkan maun vuoksi. Kyllä se euforinen päihtymisen tunne on siinä myös yksi tekijä ja sen myötähän ne aromit korostuu suussa ja luovat ahaa-elämyksiä. Ainakin tiettyyn pisteeseen saakka. Jossain kohtaa nyt aistit turtuu siinä määrin, että ei niitä nyansseja enää oikein erota.

Eli itse juon kyllä mukavan nousuhumalan tunteen vuoksi myös. Mieluitenhan sen tekee oikeasti monipuolisen ja mielenkiintoisen oluen parissa ilman kiireellisyyttä juomisen suhteen. Ale-tyyppiset nyt ei yleensä rupea tökkimään makunsa puolesta vaikka lämpenevät lasissa, päinvastoin alkavat maistua paremmalta.

Toki ihan tavan lagerillekin on oma aikansa ja paikkansa ja sopivassa seurassa esim. keväisellä terassilla on ihan poikaa ja tunnelman nostattaja. Kotioloissa kuitenkin mieluiten valitsee jotain hiukan muuta. Tai sitten juuri olutravintolassa, kuten Sistis sanoi myös tekevänsä. Olen huomannutkin viihtyvän tuontyyppisissä nykyään enemmän kuin klubeilla ja räkälöissä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaaaauan aikaa sitten teimme kaverien kanssa makutestin meidan mokilla. Riviin laitettiin kuusi suomalaista, parhaiten tunnettua lageria. Oluet kaadettiin lasiin ja jokainen maistoi niista ja a) yritti arvata mika oli mikin olut ja b) arvioi mika oli oma suosikki.

Sokkotestit ovat hauskoja. Noita olemme harrastaneet kun lankomies on ollut vierailulla. Ensimmäisellä kerralla testasimme kuutta marketeista saatavaa tummaa olutta. Näistä kaksi oli tshekkejä, neljä suomalaista. Itse erotin tshekkiläiset ja tunnistin vielä, kumpi oli Litovel, kumpi Velkopopovic - mikä toki ei ollut mitenkään vaikea tehtävä. Suomalaisten suhteen menin metsään. Erikoista oli, että pidin Mallaskosken tummaa Kuohua testin huonoimpana oluena, Keisarin tummaa taas toiseksi parhaimpana. Viikkoa aiemmin olin juonut noita grillauksen yhteydessä ihan tietäen mitä olutta juon. Silloin pidin tummaa Kuohua Keisaria parempana.

Mielikuvilla tuskin oli tuossa tekemistä. Minulla ei Kuohuun tai Keisariin ole ikinä ollut mitään erityissuhteita. Jostain syystä vain makuaisti päätti toisin. Toisessa oluttestissä yllätyksen toi tässä ketjussa aiemmin mainitsemani Koff Extra Brew. Samassa testissä vaalea Marsalkka oli pettymys. Samoin Warsteiner rankattiin varsin alas.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi olla, että ymmärsin sinut väärin ja todennäköisesti näin onkin, mutta omasta mielestäni on valehtelua jos oluesta tuleva hiprakka ei olisi osa sitä juttua. Pidän hitusen valheellisena, että jotain vahvaa stouttia, tai vaikkapa tripeliä juo ihan silkan maun vuoksi. Kyllä se euforinen päihtymisen tunne on siinä myös yksi tekijä ja sen myötähän ne aromit korostuu suussa ja luovat ahaa-elämyksiä. Ainakin tiettyyn pisteeseen saakka. Jossain kohtaa nyt aistit turtuu siinä määrin, että ei niitä nyansseja enää oikein erota.

No sanotaan näin, että oluen juonnissa sivutuotteena tuleva pieni "pöhnä" on ihan OK, mutta kunnon rännikänni on minusta turhaa, enkä enää sellaista ole aikoihin tavoitellutkaan. Minusta vahva stout (esim. Plevnan Siperia) on todella hyvää ihan ilman humaltumisefektiä. Otan usein Plevnassa ruokaillessani sitä alkujuomaksi pienen (0.25 litraa) lasillisen. Hitaasti sitä maistellessa ruokahalukin tulee esiin.

Toki ihan tavan lagerillekin on oma aikansa ja paikkansa ja sopivassa seurassa esim. keväisellä terassilla on ihan poikaa ja tunnelman nostattaja. Kotioloissa kuitenkin mieluiten valitsee jotain hiukan muuta. Tai sitten juuri olutravintolassa, kuten Sistis sanoi myös tekevänsä. Olen huomannutkin viihtyvän tuontyyppisissä nykyään enemmän kuin klubeilla ja räkälöissä.

Kotimainen bulkkilager sopii varsin hyvin yhteen tilaisuuteen. Se on grillaaminen. Juon silloin tuota, jos bileiden isäntä tarjoaa. Grilliruoan kanssa kesähelteellä bulkkilager toimii oikein hyvin. Mutta koska olen kuulemma muita parempi ihminen, pidän imagoani yllä, ja totean, että mieluiten otan grilliruoan kanssa kuitenkin jonkun muun oluen.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Karhuhan on ihan paskaa nykyään. Silloin kun se tehtiin vielä Porin veteen niin se maistui hyvältä, mutta Keravalaiseen tai Virolaiseen veteen tehty Karhu on ihan paskaa.

Kaksi olutta menee mielestäni yli muiden, Kukko ja Sandels. Sandels on ehkä lähinnä (myös erään tutun panimoammattilaisen mukaan) entistä Karhua. Kukosta juon yleensä Lageria (vihreä) tai tummaa lageria (ruskea).
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kävin kolmen sekunnin mietinnän kahden vaiheilla ja päädyin toiseen. "Yllättäen" nämä kaksi marketti- ja liikenneasematarjonnan huiput johtavat melkein kaulakkain äänestystä.

Ehkä otsikointi olisi ollut viisaampaa toimittaa kuten se menee:"paras suomalainen markettikalja" tms?

Everstiä äänestin, vaikka saunan päälle juuri Karhua juonkin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuparinruskea taas on Kukko Ale. Se onkin aivan kelpo tuote.
Kukon ongelma on se, että naapurikioskin tuotteet ovat vaan joka suhteessa parempia. Siis maistuvat paremmalta. Puhun siis Kievareista. Kukko on pudonnut aika kauas kärjestä kotimaisessa panimoskenessä. Mutta se on oikeasti muiden paremmuutta, ei Kukon tason laskemista.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Joko Kukko (Lager) lasketaan perusbulkiksi? Milloin se on laskenut ko. luokkaan?

Tämä meikääkin ihmetytti. Oikein hyvää olusta minusta, ja selkeästi maukkaampia kuin perinteisemmät suositut bissemerkit.

Oluissa minusta on aina näyttänyt olevan vallalla perisuomalainen ajattelutapa: Mikä on ulkomailta, on automaattisesti parempaa. Laitetaan nuo kaikki Kaislassa tarjolle hanasta ja kunnon lasista sekä hinnaksi 7,60 per tuoppi. Johan olisi pikkutakkiväellä uusi fantsu suosikki. Kunhan ei kerrota että se onkin suomalaista.

Niin ja Kukkoa on tosiaan saatavilla maitokaupasta myös sekä tummana (ruskea) että alena (punaruskea). Molemmat oikein hyviä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös