Paras olutmerkki?

  • 23 875
  • 137

Paras kotimainen olutmerkki?

  • Karhu

    Ääniä: 74 26,2%
  • Karjala

    Ääniä: 12 4,3%
  • Koff

    Ääniä: 24 8,5%
  • Kukko

    Ääniä: 27 9,6%
  • Lahden sininen

    Ääniä: 12 4,3%
  • Lapin kulta

    Ääniä: 8 2,8%
  • Olvi

    Ääniä: 20 7,1%
  • Sandels

    Ääniä: 105 37,2%

  • Äänestäjiä
    282
Suosikkijoukkue
KK
Mikä näistä on mielestäsi paras olutmerkki Suomessa? Kyse on siis perus-lagereista. En nyt tähän kaikkia pieniä panimoita laita, vaan ihan näistä isoimmista olisi tarkoitus käydä keskustelua.

Itse tykkään Sandelsista todella paljon. Aika maukas, mutta samalla jokseenkin pehmeä. Miinuspuolena pidän hintaa, koska se on selvästi kilpailijoitaan kalliimpi.

Myös Kukko-oluet ovat saaneet paljon jalansijaa markkinoilla, mutta itse en ole niihin hirveästi tutustunut.

Huonoin olut näistä merkeistä on mielestäni olvi, sen enempää perustelematta, sillä tykkään lähes kaikista oluista.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä on muistaakseni äänestetty aikaisemminkin, mutta voihan tätä äänestystä kai pitää jonkinlaisena uutena mielipidekartoituksena, jonka perusteella voidaan katsoa, onko ihmisten maku muuttunut.

Ilmeisesti tarkoitat tässä ihan näiden panimoiden peruslagereita? Jos näin on, niin vastaisin, että kaikki noista ovat kuraa - Kukko tosin vähiten. Kukon Pils on jopa varsin juomakelpoinen olut, mutta se ei kai tähän äänestykseen kelpaa?

Parasta noiden panimoiden valmistamia oluita on kuitenkin Koff Porter.

Ketjun avaajalta kysyisin vielä, että oletko kuinka paljon juonut ulkomaisia oluita tai näitä suomalaisten pienpanimoiden tuotteita? Vai valitsetko vain näitä bulkki-lagereita? Jos näin on, niin miksi? Kysyn tätä ihan mielenkiinnosta, koska mitä itse olen maistellut melko kattavasti eri olutkategorioiden tuotteita, en voi uskoa, että näitä oluita juotaisiin vain maun takia... sen verta paljon ne jäävät jälkeen noista erikoisoluista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Päästiin viestiin nro 2, ennenkuin joku ilmoitti kotimaisten lagereiden olevan kuraa, ja ulkomailla ja pienpanimoissa parhaat kaljat. Shocking news.

Oikeastaan tämä rajaus joka kyselyyn on valittu, on ainoa mahdollinen, muuten pakka leviää käsiin täysin, koska olutmerkkejä on suomessakin varmaan satoja, ja jo top 10 ulkopuolella alkaa olla selvästi laadukkaampia oluita kuin nämä mukana olevat peruslagerit.
Oletan siis, että kyselyssä on listattuna top8-keskioluet. Lahden Sinisestä en tosin ole ihan varma. Lisäksi Pirkka taitaa tähän joukkoon kuulua.
 
Suosikkijoukkue
KK
...Ilmeisesti tarkoitat tässä ihan näiden panimoiden peruslagereita?...

Kyllä ja avausta on muutettu sen mukaan.

...kuinka paljon juonut ulkomaisia oluita tai näitä suomalaisten pienpanimoiden tuotteita?...

Todella paljon. Kyse nyt ei ollutkaan siintä. Kyllähän suurimmassa osassa ravintoloissa (varsinkin yökerhoissa) on täyttä kuraa tarjolla. Kysymys olisi pitänytkin vissiin muotoilla näin: valitse näistä huonoista vähemmän huono. Voit kyllä itse tehdä oman gallupin ja jättää muut juomaan näitä peruskaupan PASKOJA.

On se kyllä kumma, kun täällä jatkoajassa jotain kirjoittaa niin mielipide on aina väärä.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päästiin viestiin nro 2, ennenkuin joku ilmoitti kotimaisten lagereiden olevan kuraa, ja ulkomailla ja pienpanimoissa parhaat kaljat. Shocking news.

Se on henkilökohtainen mielipiteeni, ja olen mielestäni oikeutettu niin sanomaan - etenkin kun ketjun nimenä on "Paras olutmerkki". Avausviestissä taas mainittiin, että nyt keskitytään suuriin kotimaisiin panimoihin. Halusin tarkentaa, tarkoitetaanko tällä nyt kuitenkin vain näitä perus-lagereita, koska Koff tekee myös erinomaista portteria - ja se kelpaa meikäläiselle oikein hyvin.

Ketjun avaaja kertoi tykkäävänsä Sandelsista todella paljon. Mikäpä siinä. Minua vain aina kiiinnostaa tässä tapauksessa tietää, onko hän juonut kuinka paljo näitä erikosoluita. En nimittäin ole ikinä tavannut ihmistä, joka olisi tutustunut laajaan oluiden kirjoon, ja silti laskisi suomalaisen peruslagerin suosikkioluekseen.

Suomalaiset suurpanimot ovat kuin suomalaiset radiokanavat. Mautonta ja persoonatonta massatuotetta massoille. Tämä siis rehellisenä mielipiteenäni. Makuasioista ei saisi kiistellä, mutta se on kuitenkin kaikkein kivointa.

Todella paljon. Kyse nyt ei ollutkaan siintä. Kyllähän suurimmassa osassa ravintoloissa (varsinkin yökerhoissa) ontäyttä kuraa. Kysymys olisi pitänytkin vissiin muotoilla nöin: valitse näistä huonoista vähemmän huono. Voit kyll äitse tehdä oman gallupin ja jättää muut juomaan näitä peruskaupan PASKOJA.

On se kyllä kumma kun täällä jatkoajassa kun jotain kirjoittaa niin mielipide on aina väärä.

Pahoittelut, jos tulkitsit viestini näin. Ylempänä olen jo kertonut, miksi tätä kysyin. Vittuilusta tai hifistelystä ei ollut kyse, vaan olin ihan aidosti kiinnostunut siitä, pitäisitkö oikeasti suomi-lagerista enemmän kuin näistä muista oluttyypeistä. Sellaista ihmistä kun en ole vielä tavannut.

En muuten tee tuollaista ehdottamaasi äänestystä, koska oluttyyppejä, olutmaita ja olutmerkkejä on niin helvetisti. Ja toisekseen, mahdotonta sanoa selkeää suosikkivaihtoehtoa - se kun vaihtelee fiiliksen, ilman lämpötilan ja kuun asennon mukaan.

Saatte minusta juoda vaikka kuinka paljon näitä peruskaupan paskoja. Minulta se ei ole pois, koska en niitä kotiini osta muutenkaan. Mutta olutkulttuurin kehittäminen on kaikkien etu - silloin juurikin jopa nämä yökerhot voisivat laajentaa valikoimaansa, ja minäkin viihtyisin ehkä niissä paremmin niinä harvoina kertoina kun joudun niissä nykyään vierailemaan. "Meillä on hanassa Lapin Kulta ja Sandels, pullossa Karhua, Solia ja Coronaa" on vähän turhan tuttu lausahdus...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Jos noita listattuja oluita pitää kaikkia samanlaisena peruspaskana bulkkitavarana, kertoo se lähinnä lausujan asiantuntemattomuudesta ja kyvyttömyydestä havaita vivahteita lageroluiden välillä. Suomalainen lagerolut on erittäin laadukasta, tosin variaatioita saisi olla vieläkin enemmän.
 
Suosikkijoukkue
KK
...silloin juurikin jopa nämä yökerhot voisivat laajentaa valikoimaansa, ja minäkin viihtyisin ehkä niissä paremmin niinä harvoina kertoina kun joudun niissä nykyään vierailemaan. "Meillä on hanassa Lapin Kulta ja Sandels, pullossa Karhua, Solia ja Coronaa" on vähän turhan tuttu lausahdus...
Kyllä, eipä tule hirveästi yökerhoissa käytyä. Kyllähän itsekin pidän ulkomaisista ja pienten panimoiden oluista. Mutta juuri niinkuin sanoit, olisi silkkaa hulluutta tehdä äänestys niistä.

Jos noita listattuja oluita pitää kaikkia samanlaisena peruspaskana bulkkitavarana, kertoo se lähinnä lausujan asiantuntemattomuudesta ja kyvyttömyydestä havaita vivahteita lageroluiden välillä. Suomalainen lagerolut on erittäin laadukasta, tosin variaatioita saisi olla vieläkin enemmän.

Aamen! Kyllä suomalaisissa oluissa on eroja, aika isojakin. Ja kyllähän sitä tulee aika usein ostettua kotimaisia oluita, koska a) en ole niin rikas, että tällä juomisella minulla olisi AINA varaa kalliisiin tuonti bisseihin, b) ne ovat ihan hyvän makuisia, c) ystävien tultaessa kyllän, suurin osa tykkää juoda perus suomi-lageria. Lisäksi vaikka joku ystäväni olisi suuri olvin ystävä ja minä olisin ostanut koffia, niin harvoin sitä ystävä kieltäytyy juomasta koffia, sillä erot suomi-lagerien välillä ei niin isoja ole.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Itse ostan aina halvinta.
Siihen aikaan kun Lappeenrannan panimo oli vielä voimissaan, ostin ainoastaan Rakuunaa tai Husaaria.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos noita listattuja oluita pitää kaikkia samanlaisena peruspaskana bulkkitavarana, kertoo se lähinnä lausujan asiantuntemattomuudesta ja kyvyttömyydestä havaita vivahteita lageroluiden välillä. Suomalainen lagerolut on erittäin laadukasta, tosin variaatioita saisi olla vieläkin enemmän.

Määrittele laadukas tässä yhteydessä.

Mitä makuaistiini tulee, niin kuten jo mainitsin itse omassa avausviestissäni, Kukko on noista vähiten kuraa. Sen "peruslager"-versiosta en kovinkaan paljoa siis pidä, mutta Pils-versio (Pils on myös lager:n alatyyppi) on varsin hyvä. Samaten Koff:n voimakkaasti humaloitu lager, Extra Brew III yllätti positiivisesti kun pidimme joskus vaaleiden lager-oluiden sokkotestin. Heikoiten tässä pärjäsi bulkki - Olvi muistaakseni. Pienpanimoista huonosti tässä testissämme pärjäsi Saimaan panimon vaalea Marsalkka. Huomaan kyllä noissa suomalaisissa lagereissa eroja, mutta en vaan pidä niiden mausta.
 
Suosikkijoukkue
KK
Määrittele laadukas tässä yhteydessä.

Mitä makuaistiini tulee, niin kuten jo mainitsin itse omassa avausviestissäni, Kukko on noista vähiten kuraa. Sen "peruslager"-versiosta en kovinkaan paljoa siis pidä, mutta Pils-versio (Pils on myös lager:n alatyyppi) on varsin hyvä. Samaten Koff:n voimakkaasti humaloitu lager, Extra Brew III yllätti positiivisesti kun pidimme joskus vaaleiden lager-oluiden sokkotestin. Heikoiten tässä pärjäsi bulkki - Olvi muistaakseni. Pienpanimoista huonosti tässä testissämme pärjäsi Saimaan panimon vaalea Marsalkka. Huomaan kyllä noissa suomalaisissa lagereissa eroja, mutta en vaan pidä niiden mausta.
Makuasia ja laadukas on kaksi eri asiaa. Kyllähän suomalaiset oluet on ihan laadukkaita vaikka tehdastuotannolla tehdäänkin. Saimaan Marsalkka todellakin on huono olut minusta. Se että et tykkää suomi-lagerista on voi voi, mutta aika offtopiccia kirjoitat koko ajan. Keskustelu tosissaan avauksen mukaisesti: nämä suomalaiset oluet.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kaikki ovat likimain yhtä huonoja.
Vastataan KOFF, koska valmistavat likimain maailman parasta olutta eli KOFFin Portteria.


_
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Kesällä maisteltiin muutaman olutharrastajan kanssa huvikseen melkein kaikkia noita suomalaisia peruslaagereita, kaikki tuolla listalla olevat olivat mukana, ja nimenomaan maisteltiin. Päädyttiin muutamaan lopputulokseen. Ensinnäkin todettiin yksimielisesti, että mikään noista ei ollut kovinkaan kummoinen makunautinto. Toiseksi, Koffin peruslager oli ylivoimaisesti paskin noista oluista, ja kappas, se oli myös halvinta (kuten täälläkin tullut jo ilmi, Koffin Porter sen sijaan on varsin hyvä suomalainen olut, mutta sitä ei voida ottaa tässä yhteydessä huomioon). Voittajaksi selviytyi hivenen yllättäen Karjala, mutta kävi ilmi, että se oli jotakin MM-2012 erikoisversiota, ja asteen tummempaa sekä vähemmän katkeraa, joten emme maistaneet sittenkään sitä Karjalan peruskauraa. En enää tarkasti muista noita muita arvioita, ja itse en varsinaisesti ole aivan erityisen asiantunteva olutharrastaja enkä kirjoittele Olutoppaaseen (muut kyllä), joten en ala tuota vyyhtiä sitten tässä purkamaan.

Lagereissa on vähän se ongelma, että ne maistuvat joitakin hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta aika samalta. Todella hyvä lager ei maistu enää lagerilta. No, joka tapauksessa, tosiaan muuta konsensusta ei loppujen lopuksi ollut kuin se, että kaikki olivat aika karmeita.

En äänestä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Määrittele laadukas tässä yhteydessä...

Jos et pidä lageroluen mausta, niin se tuskin silti tekee sinusta parempaa ihmistä kuin niistä, jotka pitävät.

Laadukas tarkoittaa vertailussa kansainvälisesti muihin vaaleisiin lageroluisiin. "Portteri on kyllä parempaa kuin mikään näistä" ei ole minusta kovin relevanttia argumentointia tässä yhteydessä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Makuasia ja laadukas on kaksi eri asiaa. Kyllähän suomalaiset oluet on ihan laadukkaita vaikka tehdastuotannolla tehdäänkin.

Edelleen kysyn, että millä perusteella suomalaiset oluet ovat laadukkaita. Laatua kun voidaan määritellä monella eri mittakaavalla. Jos laadulla tarkoitetaan sitä, että tuotteen valmistus täyttää tietyt kriteerit, eikä markkinoille esimerkiksi pääse pilaantuneita tai muuten epäonnistuneita eriä, niin olen tästä samaa mieltä.

Jos taas laadulla tarkoitetaan sitä, että suomalaiset lager-oluet ovat maailman mittakaavassa huippuluokkaa maultaan muihin lager-oluisiin verrattuna, niin uskallan olla tästä jokseenkin eri mieltä. Kovinkaan hyviä arvosanoja nuo eivät ole saaneet esim. olutharrastajien RateBeer -sivustolla.

Minusta saksalainen bulkki-lager on parempaa kuin suomalainen bulkki. Myös Itävallassa ja Sveitsissä juomani bulkit ovat olleet parempia. Samoin ex-Jugoslavian alueella. Tshekissä lager on yleensä Pils-tyyppiä, kuten osissa Saksaa, ja tämä toimii oikein hyvin. Unkarilainen bulkki-lager (Dreher etupäässä) on minusta vielä huonompaa kuin suomalainen. Bulkeissakin on eronsa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos et pidä lageroluen mausta, niin se tuskin silti tekee sinusta parempaa ihmistä kuin niistä, jotka pitävät.

Kuten sanoin, en pidä kotimaisen bulkki-lagerin mausta, kuten en myöskään esimerkiksi unkarilaisen, ruotsalaisen tai japanilaisen. Jälkimmäisestä poikkeuksena Kirin, joka oli minusta hyvää.

Mutta näytä se viestini, jossa väitän olevani parempi ihminen. Minulla on varmaan halua kokeilla laajempia valikoimia ja toisaalta valikoivampi makuaisti, mutta minusta siitä ei voi vetää johtopäätöstä, että väittäisin olevani sinua tai muita parempi ihminen.

Laadukas tarkoittaa vertailussa kansainvälisesti muihin vaaleisiin lageroluisiin. "Portteri on kyllä parempaa kuin mikään näistä" ei ole minusta kovin relevanttia argumentointia tässä yhteydessä.

Vastasitkin tähän kysymykseen samalla kuin kirjoitin vastausta toiseen viestiin. Mutta tarkennatko, tarkoitatko tällä "makulaatua" vai "tuotannon laatua"?

En muuten ole käyttänyt portteria argumenttina, vaan ainoastaan mainitsin, etteivät nämä isotkaan kotimaiset panimot tee automaattisesti minun mielestäni huonoja oluita.
 
Suosikkijoukkue
KK
Jos taas laadulla tarkoitetaan sitä, että suomalaiset lager-oluet ovat maailman mittakaavassa huippuluokkaa maultaan muihin lager-oluisiin verrattuna, niin uskallan olla tästä jokseenkin eri mieltä. Kovinkaan hyviä arvosanoja nuo eivät ole saaneet esim. olutharrastajien RateBeer -sivustolla.
Tämä on taas makuasia. Totta kai suomalaiset lagerit menevät häntäpäähän, koska oman maan oluisiin ollaan jokapuolella totuttu. Ja tietäen Suomen asukasmäärän ja niistä peruslagerin ystävät, joita ei varmasti ole saatu tuonne RateBeer-sivustolle kertomaan omia makutottumuksiaan. Toiseksi ei nämä suomalaiset peruslagerin ystävät hirveästi muita lagereita ole juoneet, joten ei ole ihme, ettei suomalaiset lagerit sivustolla hyvin pärjää.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aika vaikeaa on vastata. Olen näistä suomalaisista bulkeista vähän etääntynyt, mutta tokihan niitä tulee aika ajoin juotua. Itse vaan tulee ostettua harvemmin.

Aikoinaan olisin vastannut Karhu, mutta sen taso on laskenut lehmänhännän lailla huippuvuosista, kun se oikeasti oli maukas lageri. Lapin Kulta taasen on nostanut arvoaan vuosien saatossa (käsittääkseni tuon reseptiä uusittiin joskus viime vuosikymmenen puolella?). Sitä nyt tulee ostettuakin toisinaan. Sandels on sitten aika perusvarma tuote.

Kieltämättä Sistiksen tavoin olen vähän ale-oluisiin menevää sorttia tätä nykyä, mutta kyllä lagereissa todella huippua löytyy jos vähän malttaa etsiskellä. Mm. Brooklyn Lager, Samuel Adams Boston Lager sekä Mikkellerin Burger & Bun LA lager ovat olleet todella maukkaita teoksia. Myös Slottskällansin Nordic oli muistaakseni varsin toimiva paketti ja enempi vehnäoluistaan tunnetulta Ayingeriltakin olen tainnut maistaa jonkun laadukkaan lagerin. Nämä on kaikki toki ulkomaalaisia, mutta otin esimerkkeinä, että lagereissa ja pilseissäkin on niitä todellisia huippuja. Pilseistä nyt Sistiksen mainitsema Kukko Pils on laadukas, samoin Keisari Luomu Pils on myös oikein hyvää. Keisareita nyt tuleekin harrasteltua, niissä kun hintalaatusuhde on aika kohdillaan ja niissä on persoonallista makuakin.

Eniten ostamani lager on silti Pistonhead Low Ridin Lager (joka toki on ruotsalainen). Rapsakammin humaloitu tuotos ja sopii omiin makunystyröihini.

Lisäksi jos lagereista puhutaan, niin bockit on syytä muistaa. Nuo toki on vahvuudeltaan sitä luokkaa, että niitä saa vain Alkosta. Saksalaiset etenkin taitaa nuo ja sieltähän se tyyli onkin peräisin. Niissä kuitenkn löytyy sitä monimuotoisuutta ja vähän haastettakin makuaistille.

Edit. Olen vänkyrä ja vastaan Keisari, vaikka se ei olekaan vaihtoehdoissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on taas makuasia. Totta kai suomalaiset lagerit menevät häntäpäähän, koska oman maan oluisiin ollaan jokapuolella totuttu.

Olen samaa mieltä tuosta, että oman maan oluisiin helposti totutaan. Olen tavannut saksalaisen, joka tykkäsi todella paljon Karhun III:sta, ja kehui sitä vielä pitkään jälkikäteenkin. Voi johtua siitä, että nuorena jotkut juovat ensikänninsä oluista, joita ovat piilotelleet muutaman päivän omassa huoneessaan... Jos kaljat laittaisi jääkaappiin, isi voisi suuttua tai juoda ne pois... Sen vuoksi vieraan maan olut voi maistua suussa hyvältä, koska siinä ei tule pientäkään tällaista fiilistä mieleen. Mene ja tiedä.

Mutta perusteluna suomalaisten oluiden heikolle menestykselle RateBeer.com:ssa tuo ei toimi.

Ja tietäen Suomen asukasmäärän ja niistä peruslagerin ystävät, joita ei varmasti ole saatu tuonne RateBeer-sivustolle kertomaan omia makutottumuksiaan. Toiseksi ei nämä suomalaiset peruslagerin ystävät hirveästi muita lagereita ole juoneet, joten ei ole ihme, ettei suomalaiset lagerit sivustolla hyvin pärjää.

Eli voidaanko tästä tehdä johtopäätös, että suomalaisen lagerin ystävät ovat suomalaisen lagerin ystäviä vain siksi, että he eivät ole muita oluita juoneet? He eivät siis tiedä näiden tarjoamista makunautinnoista mitään?

Tässä muuten ihan piruuttani katsomani pisteytykset muutamille lager-oluille RateBeer.com:sta (pisteytys akselilla 0 - 5). Mukana ovat myös Koff Porterin ja Kukko Pils:n pisteet. Täytyy muuten kehua tuota Brooklyn Lageria. Se on varsin pätevä olut.


Koff Porter 3.9
Brooklyn Lager 3.5
Gambrinus 2.9
Warsteiner 2.7
Löwenbräu 2.6
Kukko Pils 2.6
Dreher 2.4
Beck's 2.4
Lapin kulta 2.2
Sandels 2.1
Heineken 2.1
Karjala 1.8
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Melko paljon on tullut erilaisia oluita maisteltua ja suomalainen peruslager on varmasti pääsääntöisesti laadukasta vaikka ei millekään maistukaan. Perus Koff on minun makuuni näistä selkeästi kuitenkin se heikoin esitys ja Sandels saa näistä ääneni.

Italiassa syksyllä käydessäni yllätyin tuon maan oluitten tasosta, Peroni, Wuhrer(saksalaisella y:llä) ja joitain muitakin löytyi. Oikein hyviä ja lisäksi hinta oli marketissa 0,79 € pullo jonka koko oli 0,66 litraa. Puolasta löytyy myös erittäin hyvä olut nimeltään Zywiec ja tätä löytyy myös kotoisesta Alkosta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen tavannut saksalaisen, joka tykkäsi todella paljon Karhun III:sta, ja kehui sitä vielä pitkään jälkikäteenkin.
Nyt jo edesmennyt isäpuoleni, joka oli irlantilainen (asui tosin Lontoossa), rakasti ihan yli kaiken Lapin Kultaa. Sitä piti saada kouraan heti kun saapui Suomeen vierailulle. Lontoossa taisi juoda lähinnä Stella Artoisia, joka oli toinen lempparioluensa.

Onhan noissa suomalaisissa bulkkilagereissa tietty oma ominainen makunsa, jonka kyllä erottaa jos juo vaikkapa Heinekeniä, Carlsbergia tai Fostersia. Tietyllä tapaa ehkä vähän kitkerämpi/vahvempi sävy siinä maussa. Joillekin ulkomaalaisille se voi olla hyvinkin eksoottinen elämys.
 

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Näistä listan vaihtoehdoista valitsin ehdottomasti Sandelsin, selkeästi eniten minun makunystyröitäni hivelevä. Listan ulkopuolelta kyllä löytyy huomattavastikin suutuntumalta parempia oluita kotimaistenkin joukosta, kuten täälläkin on jo useammankin palstaveljen taholta todettu.

Pari viikkoa sitten olin työmatkalla Saksassa viikon verran ja siellä ihan perushanaoluetkin maistuivat paljon paremmilta kuin nuo suomalaiset bulkkioluet. Tietysti pitkillä työpäivillä ja päivän aikana syntyneellä suurella nestehukalla voi olla positiivinen vaikutus myös tuohon makuunkin.
 

Mairouh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Barça
Sandels ehdottomasti. Pieninä määrinä menee kyllä jokainen näistä, mutta Sandelsia voi litkittää enemmänkin. Karhua menee muuten todella paljon kaupoissa. Opiskelun ohessa kun kaupassa on töissä, niin jatkuvasti saa täyttää Karhua lisää.
 

Alejandro

Jäsen
Juon vain suomalaisia tölkkioluita, koska en jaksa sijoittaa enempää rahaa humalahakuiseen juomiseen. Karhuhan se on noista paras. Näin opiskelijan näkökulmasta.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Juon vain suomalaisia tölkkioluita, koska en jaksa sijoittaa enempää rahaa humalahakuiseen juomiseen. Karhuhan se on noista paras.

Kyllä, vahva sama tähän. Jos tässä alkais hienostelemaan niin olis perse auki aika äkkiä. Karhua naks vaan ja ääntä kohti! Täsmennetään vielä, että kaikki muutkin merkit käy kyllä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Joko Kukko (Lager) lasketaan perusbulkiksi? Milloin se on laskenut ko. luokkaan? En edes etsinyt sitä vaihtoehdoista, koska etsin Karhua ja löysinkin sen heti. Vastasin siis sen. Pidän sen mausta. Pidän myös Lahden Sinisestä. Ja Koffista. Ja Sandelsista. Mutta Karhu on paras. Tosin Kukko Pils on parempaa. Mutta se ei ole persulageria.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös