Sen verran pitää tähän lisätä, että en arvosta pelkkää tilulilu-sorminäppäryyttä yhtään mihinkään. Kuka tahansa oppii heiluttamaan näppejään nopeasti, ei siihen tarvita kuin aikaa ja viitseliäisyyttä. Tyylitaju on se, mikä kitaristeissa (ja muusikoissa yleisemminkin) on tärkeää. Ei se, kuinka nopeasti soitat, vaan mitä ja miten. Lisäksi tärkeää on, että soittajalla on hyvä biisi soitettavanaan. Huonoa kappaletta en viitsi kuunnella, vaikka sitä soittaisi itse Hendrix. Ei se biisi siitä parane.
Alleviivatusta kohdasta eri mieltä. Ei kaikista ole soittajiksi vaikka miten harjoittelisi. Ja kyllä mulla on pakko nostaa hattua jokaiselle jolla riittää motivaatiota ja poltetta reenata helvetisti instrumenttiaan. Aleksi Laiho kertoi jossain haastattelussa reenanneen aikanaan 6-8 tuntia päivässä, ja väitän, ettei tuollaiseen harjoitteluun kykene kuka tahansa.
Mutta muuten olen kanssasi samaa mieltä, arvostetuilla ja hyvillä kitaristeilla on ihan selkeä ja erottuva tyyli.
Mun on helkkarin vaikea valita parasta, tykkään niin monesta kitaristista ja näillä on vielä niin erilaiset soittotyylit, joten hankalaa on.
Arvostan Aleksi Laihoa helvetisti. Kovan työn on mies tehnyt, ja nauttii nykyään melkoista arvostusta ympäri maailmaa. Laihon tilulilu-soolojen viedessä kaiken huomion, jää monelta huomaamatta kuinka kova Laiho on tekemään riffejä sekä kitaramelodioita. Mutta varmaan yksi suomen kiistellyimmistä kitaristeista, toiset arvostaa yli kaiken ja toiset vihaa. Mutta niinhän se menee kun tarpeeksi menestyy.
Petri Walli on heittämällä yksi parhaista, psykedeelinen soundi, psykedeeliset soolot. Wallin soiton tunnistaa heti ensimmäisestä sekunnista alkaen. Arvostan.
HIMin kitaristi Linde on ehkä suomen aliarvostetuin kitaristi. Ei soita levyllä mitään ihmeitä, mutta jumalauta että on livenä kova. Livenä saa tilaa revitellä kunnolla ja mies pääsee näyttämään todelliset kyntensä.
Slash on mulle ehkä se kitarajumala nro.1. Äijässä tiiivistyy kaikki mitä kitaristilta "vaadin". Selkeä soundi ja tyyli, soolot jotka nostavat biisin yleensä aina uudelle tasolle ja tähän lisättynä vielä täydellinen rocktähden habitus. Slash on vielä helkkarin kova tekemään biisejä, joskin mies tarvii loistavan melodiankirjoittajan kaverikseen. Joskus tälläinen kaveri oli ja lopputulos on historiaa.
Brian May kuuluu myös ehdottomasti tähän kerhoon.