Paras hampurilaisravintola?

  • 60 331
  • 438

Paras hampurilaisketju?

  • Hesburger

    Ääniä: 235 30,9%
  • McDonalds

    Ääniä: 250 32,9%
  • Rolls

    Ääniä: 38 5,0%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 237 31,2%

  • Äänestäjiä
    760

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Grilleillä ne pihvit juuri ovatkin yleensä ihan muuta kuin 100 % lihaa.

No nämä ovat niitä makuasioita, joista on hyvä kiistellä. Itse en käsitä miksi joku suostuisi esim siitä euron juustosta euron maksamaan, kun samanlaisen kuivan sämpylän saa kotonaan kun laittaa kaupan pihvin ja juustoviipaleen sämpylän väliin.

Kaupasta ei kyllä ihan halvalla noita täyslihapihvejä taida saada vaan ne perus einespihvit taitavat olla vain lihankaltaisista aineista tehtyjä. Tämä tosin mutua. Enkä kyllä ymmärrä miksi joku haluaa vastaavasta Hesburgerin burgerista maksaa tupla- tai triplahinnan, koska burgeri on uitettu majoneesissa. Burgeri on kuitenkin tehty esimerkiksi sämpylästä, pihvistä, suolakurkusta, ketsupista ja juustosta. Kun ostan burgerin haluan maistaa näiden ainesosien maut. Hesburgerissa se ei onnistu, vaan ruoassa maistuu pelkkä majoneesi. Tosin suomalaiseen makuun tuntuu sopivan sekin, että kotona kaikki ruoat peitetään ketsuppiin tai juurikin johonkin majoneesiin. Lopulta sairastutaan diabetekseen.

Itse tosin syön pikaruokaa pari kertaa vuodessa, joten en ole expertti.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun ei ainakaan mistään grilleiltä tee mieli ostaa mitään.

Suurimmassa osassa ravintolahampurilaisistakin on paljon huonompi hinta-laatusuhde kuin Mäkkärissä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suurimmassa osassa ravintolahampurilaisistakin on paljon huonompi hinta-laatusuhde kuin Mäkkärissä.

Tämä on täysin totta. Miksi mennä ravintolaan ostamaan hampurilainen ja hinta 15-20€, sieltä saa yleensä muutakin paljon järkevämpää ja mäkkäristä saa rahoille erinomaista vastinetta 1 ja 2 eurolla jos on esimerkiksi kiire ja huikoo.

_
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on täysin totta. Miksi mennä ravintolaan ostamaan hampurilainen ja hinta 15-20€, sieltä saa yleensä muutakin paljon järkevämpää ja mäkkäristä saa rahoille erinomaista vastinetta 1 ja 2 eurolla jos on esimerkiksi kiire ja huikoo.
Niin ja myös jos vertaa vaikka niihin Mäkkärin kausihampurilaisiin, tai oikeastaan mihin tahansa isompaan. Hieman vaan on toisen mallinen purilainen. Jos jossakin on jotain erikoista niin Mäkkärin tehdessä vastaavan hinta olisi varmasti paljon edullisempi. Ja harvassa keittiössä on yhtä tiukat laatustandardit kun niitä juttuja on kuullut.

Se on vaan niin kiva kehua että käy jossain kalliimmassa...
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tämä on täysin totta. Miksi mennä ravintolaan ostamaan hampurilainen ja hinta 15-20€, sieltä saa yleensä muutakin paljon järkevämpää ja mäkkäristä saa rahoille erinomaista vastinetta 1 ja 2 eurolla jos on esimerkiksi kiire ja huikoo.

_

Siksi että tykkää hyvästä hampurilaisesta? Laadukkaasti tehty burgeri on pirun hyvää, enkä näe miksi se olisi yhtään vähemmän järkevä, kuin joku toinen annos ravintolassa. Mäkin ja Hesen mätöt on aivan eri kategoriassa, ne on pikaruokaa, eikä niillä ole mitään tekemistä oikeasti hyvin tehdyn hampurilaisen kanssa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Niin ja myös jos vertaa vaikka niihin Mäkkärin kausihampurilaisiin, tai oikeastaan mihin tahansa isompaan. Hieman vaan on toisen mallinen purilainen. Jos jossakin on jotain erikoista niin Mäkkärin tehdessä vastaavan hinta olisi varmasti paljon edullisempi. Ja harvassa keittiössä on yhtä tiukat laatustandardit kun niitä juttuja on kuullut.

Se on vaan niin kiva kehua että käy jossain kalliimmassa...

:) eihän niissä mäkkärin tai hesen hamppariaterioissa sinänsä mitään vikaa ole, mutta silloin kun hamppariateriaa tekee mieli, niin mielummin maksan vaikka chicosin ateriasta sen 13€ (tuon verran taisi viimeksi maksaa se ateria), kun mäkin ateriasta 8€ (muistaakseni bigmac ateria oli 7,90€).
Ehkä eri asia, jos siellä ihan joka päivä ramppais...
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuolla aiemmin joku sanoi Mäkkärin sämpylöitä kuiviksi. Onko ne oikeasti muka yhtään sen kuivempia kuin Hesessäkään? En mä ole huomannut. Hesessä monet jutut on vaan vähän "muovisempia" ja niissä maistuu ne lisäaineet.

Ja miksi niitä Mäkkärin tuotteita pitää valheilla yrittää moittia, kuten tossa eilenkin pari kertaa kävi...

Sen Hesen majoneesin kehumistakaan mä en oikein ymmärrä. Mä oon tässä parin viikon sisällä ostanut muutamankin majoneesipurkin kun cittareissa on päiväyksen takia saanut eurolla, ja noi kaikki on järjestäen parempia. Harva varmaan himassa niitä Hesen majoneeseja ja kastikkeita käyttäisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Siksi että tykkää hyvästä hampurilaisesta? Laadukkaasti tehty burgeri on pirun hyvää, enkä näe miksi se olisi yhtään vähemmän järkevä, kuin joku toinen annos ravintolassa. Mäkin ja Hesen mätöt on aivan eri kategoriassa, ne on pikaruokaa, eikä niillä ole mitään tekemistä oikeasti hyvin tehdyn hampurilaisen kanssa.
Makuasioita, itse en juurikaan ostele enään ravintolaburgereita, löytyy aina jotain muuta listalta. Ehkä kärjistin tosiaan hölmösti, itsekin olen syönyt joskus ravintolaburgereita ja ihan maun vuoksi mutta ajatus oli enemmänkin tuossa hinnassa suhteessa siihen halpaan pikaruokahampurilaiseen(1 tai 2 euroa) mikä monelle on se hampurilainen, vaikka olisikin kuinka surkea ja hätäisesti tehty. En ainakaan itse muista 20-30 vuoden takaa kun snadina kävi perheen kanssa ravintolassa että siellä olisi ollut ravintolahampurilaisia, silloin hampurilaisen sai pystygrillistä, mcdonaldsista, carrolsista, tai clockista.

_
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Harva varmaan himassa niitä Hesen majoneeseja ja kastikkeita käyttäisi.

Mulla taas on käsitys, että ihmiset jotka muutenkin Hesellä käyvät syömässä, voisivat käyttää näitä majoja myös kotona.

Jos väsää burgereita kotona ja haluaa valmispihvin niin hyvä vaihtoehto on Well Beef kaupan pakastealtaasta. Bueno kokolihapihvi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mulla taas on käsitys, että ihmiset jotka muutenkin Hesellä käyvät syömässä, voisivat käyttää näitä majoja myös kotona.

Jos väsää burgereita kotona ja haluaa valmispihvin niin hyvä vaihtoehto on Well Beef kaupan pakastealtaasta. Bueno kokolihapihvi.
Well beefin pihvejä käyttävät myös todella monet hampurilaispaikat ja ravintolat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla taas on käsitys, että ihmiset jotka muutenkin Hesellä käyvät syömässä, voisivat käyttää näitä majoja myös kotona.
Tähän kohtaan kulminoituu oma suhtautumiseni Heseen. Olen opiskeluaikoina vetänyt överit tuosta majoneesista enkä voi nykyisin sietää sitä kuin harvoin ja pieninä annoksina (!). Muutenhan nuo ovat samaa mättöä kuin mikä tahansa muukin brändi. Hiukan etikkaisempi majo ja huomattavasti maltillisemmin annosteltuna, voisin ihan hyvin käydä Hesellä. Hiukan kuin mopolla ajo siis. Kivaa puuhaa, kunhan kukaan ei näe.
 
Jos minulta kysytään, 300 g lihaa on tuplasti normaalin ihmisen annos yhdellä aterialla, olettaen että ruokaympyrää edes yritetään täyttää jollain mielekkäällä purtavalla. Ja siihen sitten vielä melkein puoli kiloa muuta paskaa, alkaen höttösämpylästä. Enkä koe muutenkaan mielekkääksi lähteä Ouluun asti syömään ylipainoista hampurilaista, ranskalaiset jätän aina muutenkin tilaamatta. Pikaruoka on pikaruokaa. Ei se siitä muutu superfoodiksi, vaikka sen olisi vääntänyt Paavi luomuraaka-aineista.
Word. Enemmän luotan Mäkin ammattilaisten labroissaan rakentamiin harkittuihin kokonaisuuksiin joissa sipulisilput ja majoneesit mitataan gramman tarkkuudella, kuin oululaisen mättögrillin Elinaan. Ei paskasta kultaa saa mutta ilman ajatusta saa kyllä senkin pilattua.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Sen Hesen majoneesin kehumistakaan mä en oikein ymmärrä. Mä oon tässä parin viikon sisällä ostanut muutamankin majoneesipurkin kun cittareissa on päiväyksen takia saanut eurolla, ja noi kaikki on järjestäen parempia. Harva varmaan himassa niitä Hesen majoneeseja ja kastikkeita käyttäisi.
Kerrankin voin olla samaa mieltä kanssasi. Hesen majoneesiksi kutsuttu lima on kauheaa ektoplasmaa, enkä ymmärrä miten joku viitsii siitä maksaa centtiäkään. Jos Hesen majoneesi on syy siihen, miksi kyseinen kippola on maan suosituin pikaruokapaikka, niin ihmettelen maamme suurta makuvammaisten määrää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Word. Enemmän luotan Mäkin ammattilaisten labroissaan rakentamiin harkittuihin kokonaisuuksiin joissa sipulisilput ja majoneesit mitataan gramman tarkkuudella, kuin oululaisen mättögrillin Elinaan. Ei paskasta kultaa saa mutta ilman ajatusta saa kyllä senkin pilattua.
En minä luota yhtään kehenkään, mitä syöttölöihin tulee. Mäkkärissä käyn satunnaisesti, koska a) niitä on lähellä b) se ei ole Hese c) hinta on kohtuullinen d) maku ei ole luotaantyöntävä e) hampurilaiset eivät tihku rasvaa, kuten Jaskan grillillä lauantai-yönä kahden aikaan, kun se tuntui hyvältä idealta kuuden tuopin jälkeen f) vaatteet eivät haise ruokailun jälkeen uppokeittimen rasvalle ja g) ei ole muutakaan houkuttelevaa vaihtoehtoa.

Mutta mitä tulee tuohon kirurgintarkkaan vakioituun kokonaisuuteen, lopettaisin varmaan Mäkkärissä käymisenkin, jos joka kolmas kerta sämpylän välistä lorahtaisi kahvikupillinen kastiketta. Kohtuus kaikessa ja liika on yksinkertaisesti liikaa. Minusta 300 g lihaa on liikaa yhden sämpylän väliin.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Hesen majoneesiövereille jyrkkä ei, Mäkkikään ei hampurilaisyliopistoistaan huolimatta kovin kumoinen ole, Suomessa toimivista isoista ketjuista BK on kevyesti paras. Se pihvi ja koko paketti maistuu amerikalle, eli vapaudelle, oli sitten kyseessä Whopper tai joku muu. Minua on aina ärsyttänyt tuo suomalainen tapa vinkua sitä ja tätä ruokaa "kuivaksi". Mitä vittua nämä ihmiset yleensä sitten syövät, keittoa vai? Vanha suomalainen tapahan tosin on upottaa koko ruoka annos johonkin käsittämättömään kastikkeeseen ääriään myöten tai sitten ruikkia ketsuppia järkyttävät määrät kaikkeen. Itse olen epäsuomalainen ja ylpeydellä. Joku tuolla sanoikin, että haluaa maistaa eri maut ja näin se on, itselläni ainakin on niin sofistikoitunut makuaisti, että herkästi maistan kaikki nyanssit vähemmälläkin mausteiden ym. lotraamisella, tosin voimakkaasti maustettua ruokaakin rakastan, mutta se on kokonaan sitten eri asia.
 

Jeffrey

Jäsen
Hampparipaikoissa eniten ärsyttää tällähetkellä se, että minkään niistä makuelämys ei voita itsessäni sen epäterveellisyyden tuomaa vitutusta. Okei, ranskalaiset ovat aina enemmän tai vähemmän epäterveellisiä, mutta hampurilaisen ei todellakaan tarvitsisi olla. Lisäksi vielä ranskalaiset ovat nykyään pääosin sellaista kuraa, että suorastaan vituttaa syödä pahanmakuista, ja epäterveellistä ruokaa.

Omien laskelmieni mukaan ns. terveellinen hampurilainen pitäisi pystyä kasaamaan sinne 4-5 € raaka-aine hinnalla. Siihen päälle sitten oikeasti hyvät ranskalaiset ja limppari, niin oltaisiin sellä jossain 7€ tuotantohinnassa raaka-aineiden osalta. En tunne hamppariketjujen katteen muodostumista, mutta voisin kuvitella, että tuollaisen aterian saisi myytyä siellä n.15€ hinnalla ja vielä varsin terveellä katteella.

Tuollaisen hampparinaterian ostaisi melko mielellään silloin tällöin. Ongelma tosin taitaa olla myös se, että hamppariketjujen työntekijä politiikka ei välttämättä mahdollista sitä, että se pihvi ja pekoni on paistettu oikein, tai että työntekijät tekisivät mahdollisesti kastikkeet (ketsuppi) ja sämpylän itse.

Mitäkö sitten tähän täydelliseen hamppariini tulisi?

Laadukas sämpylä.
2x 100g oikeasti laadukasta lihapihviä (medium)
Siipale tomaattia
Siipale punasipulia
Pari hyvää maustekurkku siipaletta
Hyvin rapeaksi paistettua pekonia
Pari tsiipaletta hyvää cheddaria
Hyvää ketsuppia

Ei se niin vaikeeta ole hei!
 
Hampparipaikoissa eniten ärsyttää tällähetkellä se, että minkään niistä makuelämys ei voita itsessäni sen epäterveellisyyden tuomaa vitutusta. Okei, ranskalaiset ovat aina enemmän tai vähemmän epäterveellisiä, mutta hampurilaisen ei todellakaan tarvitsisi olla.
Noh, jos Bic Mac -ateria sisältää 1200 kcal, vuorokaudessa tulee syötyä 2 600 kcal, ja mäkissä käytyä kerran kahdessa viikossa, niin silloin 3,3% ravinnon energiasta koostuu tästä "epäterveellisestä" mäkkisafkasta. Jos kerran viikossa, niin 6,6 %. Ellei sitten satu olemaaan joku huippu bodari/fitnesskisaaja tai raakaravinnolla ja superfoodeilla elävä feng shui hippi, tai oikeasti elätä itseään tällä mäkkiravinnolla käymällä pari-kolme kertaa viikossa tai enemmän, niin kaikkeen muuhun ravintoon nähden mokoma bikmäkki isoine ranskalaisineen ja sokerilimsoineen ei heilauta kehonkoostumusta tai terveyttä sitten yhtään mihinkään, etenkään kun sen hampurilaisen terveellisyys on varsin ok tasolla ja lähes vakio! Sen terveellisyyttä ei voi juuri kohottaa muutoin kuin vaihtamalla kokonaan puhdistetusta vehnästä leivottu sämpylä sellaiseen jossa ainoastaan suurin osa jauhosta on puhdistettua vehnää. Liha on aina lihaa suht samalla koostumuksella huolimatta siitä kauan se on ollut pakastimessa, eikä lusikallinen tai vaikka muutamakin kasviöljyä, ketsuppia, perunasta puhumattakaan, mitenkään järisyttävän epäterveellistä ole. Lainaamani tekstinpätkäsi edustaa täydellisesti inhoamaani reduktionistista terveysajattelua, jossa tartutaan epäolennaisiin pikkuseikkoihin merkittävien suurten linjojen sijaan.

Mitä sitten tuohon muuhun viestiisi tulee, niin kyllähän noita visioimasi tyylisiä 15e hamppareita löytyy, ja niitä mielellään syö, vaikka suurimmassa osassa keittiöitä nämäkin yksinkertaiset hommat kädetetään vituiksi kuin pikaruuan puolella grilleillä ja hesburgereissa ikään. Ketjun otsikon yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus on Gastropun Soho Tampereella. Sämpylä, n. 120g pihvi, balsamicokastiketta, n. 40g sinihomejuustoa, aurinkokuivattua tomaattia. Noiden äänestysvaihtoehtojen sarjassa se ei kuitenkaan kilpaile, kun oluen kanssa hinta on kolminkertainen pikaruokapaikkoihin nähden, ja niin on melkein ruokailutapahtumaan kuluva aikakin. Kuten aiemmissa viesteissäni vissiin maailailinkin, kyllä hivenen hinnakkaampaa mutta rutkasti laadukkaampaa tavaraa tarjoavat pikaruokabisnekset tulevat haastamaan mäkit ja subit jollain ihan muulla kuin burgereilla ja ranskalaisilla tai patongilla, siis mikäli tulevat. Voihan olla että kaikki tämä 2010-luvun ruokakulttuurihössötys yms onkin tyhjää hypeä ja loppupeleissä suomalaiset syövät jatkossakin vain hesessä, subissa, mäkissä ja "turkkilaisissa", ja paremman pikaruuan voittokulku tyssää alkuunsa näihin muutamiin choloihin, fafaseihin ja burrito bareihin jotka pikkuhiljaa kuolevat pois kun hipsterit kyllästyvät ja keksivät jotain uusia mielenkiinnonkohteita.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos Hesen majoneesi on syy siihen, miksi kyseinen kippola on maan suosituin pikaruokapaikka, niin ihmettelen maamme suurta makuvammaisten määrää.

Jenkit ne vasta makuvammaisia ovat kun haluavat Heseketjun sinne. Ja juuri yhtenä syynä majo.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mitäkö sitten tähän täydelliseen hamppariini tulisi?

Laadukas sämpylä.
2x 100g oikeasti laadukasta lihapihviä (medium)
Siipale tomaattia
Siipale punasipulia
Pari hyvää maustekurkku siipaletta
Hyvin rapeaksi paistettua pekonia
Pari tsiipaletta hyvää cheddaria
Hyvää ketsuppia

Ei se niin vaikeeta ole hei!

Pirun hyvä setti mutta mun hamppariin tulisi cheddarin tilalle savujuustoa ja lisäksi chilipohjainen pihvimauste. Hyvä pihvimauste on mielestäni yksi burgerin tärkein komponentti. Kastikkeeksi omatekemää paprikamajoa, joka on maistuvampaa kuin Hesessä. Tämä on turussa testattu Hesen koekeittiössä:) Massatuotanto on vaan se ongelma. Hesen paprikamajo on kokenut muutoksen hieman huonompaan suuntaan ja syynä on kova menekki ja yksinkertaisesti kustannukset. Perusmaku on silti Mäkkärin majoa parempi. Tästä kiertoo suosio vaikkakin Hesen mätöt ovat hintavampia. Hyvää majoneesia pystyy tekemään vaivattomasti ilman etikkaakin. Pitää vaan tietää millä korvaa tämän.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hyvää majoneesia pystyy tekemään vaivattomasti ilman etikkaakin. Pitää vaan tietää millä korvaa tämän.
Mä oon aina pitänyt hiukan etikkaisesta majoneesista. Ja varsinkin burgerin se kruunaa hienosti. Mutta kerro silti tässä tai kokkiketjussa, että millä sitä kannattaa yrittää korvata. Teen yleensä itse majoneesini ja vinkit ovat aina tervetulleita.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jenkit ne vasta makuvammaisia ovat kun haluavat Heseketjun sinne. Ja juuri yhtenä syynä majo.
En pitäisi jenkkejä minkään hyvän maun lähettiläinä. Nehän friteeraavat voitakin, tarjoavat varmaan Hesen limaa sen kanssa.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ovatko hesen majoneesin määrästä valittavat kokeilleet pyytää sitä majoa vähemmän. Tämä siis muuten mitenkään heseä puolustamatta. Valitsen itse mäkin mieluummin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En pitäisi jenkkejä minkään hyvän maun lähettiläinä. Nehän friteeraavat voitakin, tarjoavat varmaan Hesen limaa sen kanssa.

Niinpä. Sieltähän tämä etikkamäkkärikin on lähtöisin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ovatko hesen majoneesin määrästä valittavat kokeilleet pyytää sitä majoa vähemmän. Tämä siis muuten mitenkään heseä puolustamatta. Valitsen itse mäkin mieluummin.

Hesellä on käytössä majopistoolit eli sama määrä tulee tavaraa per hamppari. Ihmettelen sitä, että tätä "liikaa majoa"- juttua tulee vieläkin. Ehkäpä tuo joitain häiritsee mutta liiketoimintaa näemmä ei. Jos reklamaatioita tulisi liikaa suhteessa myyntiin niin takuulla reagoisivat. Ei Hesessä kuitenkaan mitään puuhastelijoita ole päättämässä asioista.

Pettter nyt valittaa milloin mistäkin keikkuvista pöydistä lähtien mutta massat määräävät liikevaihdon. Tosin Mäkkärin maine on ihan vitun paljon nolompi kuin kotimaisen Hesen. Jenksissä pakkosyötetään nuoria lapsia kouluissa Mäkin safkoilla. Moraalisesti ihan vitun hienoa kun verrataan Hesen tarjottimiin tai keikkuviin pöytiin:)

Ronald pelle se vasta hauska onkin...ainoa plussa tämän pellen nimissä tehtyihin toimiin onkin Donaldsin tukikoti tms Helsingissä. Nostan hattua.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hesellä on käytössä majopistoolit eli sama määrä tulee tavaraa per hamppari. Ihmettelen sitä, että tätä "liikaa majoa"- juttua tulee vieläkin. Ehkäpä tuo joitain häiritsee mutta liiketoimintaa näemmä ei. Jos reklamaatioita tulisi liikaa suhteessa myyntiin niin takuulla reagoisivat. Ei Hesessä kuitenkaan mitään puuhastelijoita ole päättämässä asioista.

Pettter nyt valittaa milloin mistäkin keikkuvista pöydistä lähtien mutta massat määräävät liikevaihdon. Tosin Mäkkärin maine on ihan vitun paljon nolompi kuin kotimaisen Hesen. Jenksissä pakkosyötetään nuoria lapsia kouluissa Mäkin safkoilla. Moraalisesti ihan vitun hienoa kun verrataan Hesen tarjottimiin tai keikkuviin pöytiin:)

Ronald pelle se vasta hauska onkin...ainoa plussa tämän pellen nimissä tehtyihin toimiin onkin Donaldsin tukikoti tms Helsingissä. Nostan hattua.

Ok, en tiennyt nykyisistä annostelijoista.
Olen hesessä käydessäni ollut vissiin vähön paremmassa kunnossa kuin pettter, kun pöydät eivät ole koskaan keikkuneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös