Paras hampurilaisravintola?

  • 60 343
  • 438

Paras hampurilaisketju?

  • Hesburger

    Ääniä: 235 30,9%
  • McDonalds

    Ääniä: 250 32,9%
  • Rolls

    Ääniä: 38 5,0%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 237 31,2%

  • Äänestäjiä
    760

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tällaiselle lapselliselle linjalle lähdettäessä voidaan miettiä, että kumpi nyt oikeasti pyörii paremmin, kun katsellaan lukuja. McDonalds teki 2012 Suomessa 83 ravintolalla 163,9 miljoonan euron verottoman myynnin ja Hesburger 278 ravintolalla vuonna 2013 205 miljoonan euron verollisen myynnin.

Saattaa yksinkertaisempikin ymmärtää että sinä puhut liikevaihdosta, edellinen tuloksesta. Mitään vertailupintaa luvuissasi ei luonnollisestikaan ole suhteessa alkuperäiseen väittämään.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Lapsellisuudesta huolimatta ottaisin siltikin voitot Hesen taskusta edelleen. Miksi muuten vuosi eroa näiden firmojen tilastoilla ja mikä on se todellinen voitto näden yritysten kesken täällä kotimaassa?

Luvut molempien yritysten sivuilta.

No tässähän se tuli. Olisin mielellään kuullut saman henkilöltä, joka lapselliseksi kutsui toteamustani. Hesen voitot edeleen ottaisin taskuuni ja sentään kotimainen, hyvin menestyvä yritys. Tämä unohtuu monilta helpolla koska pulju antaa kasvot Turulle. Aivan liikaa stressiä monille. Tosin olen lähimmän vuoden aikana itse käynyt enemän Mäkkärissä kuin Hesellä. Asian olen kai esille aikaisemmin tuonutkin...

Olihan se nyt ihan lapsellinen toteamus, kun ketjussa on lähinnä käsitelty eri ravintoloiden ruokia. Suomen McDonaldsin tulosta pienentää se, että franchising-maksut menevät suoraan emoyhtiölle, eikä Suomen McDonalds saa näistä ilmeisesti pennin jeniäkään.

Nopealla googlettelulla selvisi, että Tampereella ainakaan Hesburgerit eivät pyöri järin kannattavasti. Yksi yritys taisi olla plussan puolella nettotuloksen suhteen ja lopuille tuli tappiota muutamia kymppitonneja ja yhdelle jopa yli 100 000 euroa. Mäkkärit sen sijaan näyttivät pyörivän voitollisesti muutamista kymppitonneista päälle sinne 100 000 euron. Tampereella tosin Heset ovat vähän huonoilla paikoilla verrattuna Mäkkäreihin, joten sekin saattaa vaikuttaa yritysten tuloksiin.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nopealla googlettelulla selvisi, että Tampereella ainakaan Hesburgerit eivät pyöri järin kannattavasti. Yksi yritys taisi olla plussan puolella nettotuloksen suhteen ja lopuille tuli tappiota muutamia kymppitonneja ja yhdelle jopa yli 100 000 euroa. Mäkkärit sen sijaan näyttivät pyörivän voitollisesti muutamista kymppitonneista päälle sinne 100 000 euron. Tampereella tosin Heset ovat vähän huonoilla paikoilla verrattuna Mäkkäreihin, joten sekin saattaa vaikuttaa yritysten tuloksiin.

Tampereella tämän analysointi on täysin mahdotonta. Osa Hesburgereista on ketjun, osa POK:in ja osa yrittäjien omistuksessa. Tampereen mäkkärit omistaa sama henkilö (yritysten määrästä ei ole tarkkaa tietoa). Kauppapaikoista ei varmaan kannata keskustella sen enempää.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Tampereella tämän analysointi on täysin mahdotonta. Osa Hesburgereista on ketjun, osa POK:in ja osa yrittäjien omistuksessa. Tampereen mäkkärit omistaa sama henkilö (yritysten määrästä ei ole tarkkaa tietoa). Kauppapaikoista ei varmaan kannata keskustella sen enempää.

Kauppalehden sivuilta ainakin nopsaan löytyi yhden ketjun ja muutaman yrittäjien omistaman Hesen tiedot. Nuo POK:in omistuksessa olevat voivat olla hieman kinkkisempi. Ei tuo Hesen Tampereen toiminnan analysointi nyt kuitenkaan ihan täysin mahdoton ole.
 

lihaani

Jäsen
Kommarimaista rajoitushaluahan tämä on, mutta eikö tämän pikaruokaketjun voisi rajoittaa vaikka Suomi- Ruotsi-Viro-akselille.

Ihan oikeasti jonkun Kalifornian käpykylän ylivertaisia safkoja monikaan ei pääse vertailemaan. Sen sijaan Tallinnan tai Tukholman paikkoja suuri osa Jatkiksen lukijoista voi käydä maistamassa.

Oma suosikki on Lahden Trion Mäkkäri: Halvat hinnat ja jumalaiset ranskikset. (Saa lainata)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kommarimaista rajoitushaluahan tämä on, mutta eikö tämän pikaruokaketjun voisi rajoittaa vaikka Suomi- Ruotsi-Viro-akselille.

Ihan oikeasti jonkun Kalifornian käpykylän ylivertaisia safkoja monikaan ei pääse vertailemaan. Sen sijaan Tallinnan tai Tukholman paikkoja suuri osa Jatkiksen lukijoista voi käydä maistamassa.

Oma suosikki on Lahden Trion Mäkkäri: Halvat hinnat ja jumalaiset ranskikset. (Saa lainata)
Oikeastaan pitäisi olla kaksi threadia tai äänestystä; paikallisten markkinoiden paras hampurilaisravintola tai -ketju, ja paras hampurilaisravintola tai -ketju koko penteleen maapallolla. Paikalliset markkinat voisivat tarkoittaa esim. ainoastaan Suomea, tai lihaanin esittämää Suomi-Ruotsi-Viro -akselia.

Vaikka joku ei matkustaisi juuri missään tai koskaan, niin silti toisten kokemukset kaukomailta saattavat tämän jonkun mielestä tuntua kiinnostavilta. Matkalle lähtö saattaa tulla joskus eteen, tai jokin uusi kaukomaiden pikaruokaketju saattaa jonakin päivänä rantautua Suomeen. Moiseen kulttuurien törmäykseen on hyvä valmistautua jo etukäteen!

Ei liity suoraan aiheeseen, mutta olen viime aikoina hekumoinut parillakin erilaisella pikaruokakonseptilla, joita ei liene olemassa vielä missään. Liekö niille markkinoitakaan, hälläväliä. Yksi toivekonseptini olisi pintapuolisesti bisnesväelle ja kaikenkarvaisille tärkeilijöille suunnattu pikaruokamesta. Sen nimen olisi ehdottomasti oltava Canapé, tai jotakin vähintään yhtä arroganttia. Asiakas voisi hakea tiskiltä erikokoisia canapé-komboja, eli pieniä cocktail-suolapalojen yhdistelmiä, sekä ruokajuomaksi samppanjaa, chablista tai jotain alkoholitonta. Jos sisäänpääsy ja rahastaminen järjestetään sujuvasti, niin voisihan tuon toteuttaa ihan niinkin, että ovella otetaan kiinteä fyffe ja annetaan vaikka drinkkilippu, ja sisällä saa ottaa tarjoilijoiden kuskaamilta tarjottimilta periaatteessa rajattomasti noita cocktail-paloja. Ei kukaan niitä kuitenkaan saavillista syö. Canapé-raflassa ei olisi lainkaan perinteisiä pöytiä ja tuoleja, vaan ainoastaan pystypöytiä ja muutamia sohva-nojatuoli-yhdistelmiä. Tuolla voisi sitten puhua paskaa toisten paskanjauhajien kanssa, lukea Kauppalehteä, selailla pädistä pörssikursseja ja muuten vaan paukutella henkseleitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen ensinnäkin ehdottomasti samaa mieltä PK:n kanssa ketjun yleissivistävästä luonteesta ja toisekseen tahdon tulla aikanaan pätemään tänne, kun vain joskus ulkomaille purilaiselle ehdin. Haaparannassa kävin muuten jonottamassa Maxissa, mutta häkellyin ja poistuin paikalta, kun tajusin ettei systeemi olekaan normaali. Saako tästä kuitenkin uskottavuuspisteitä?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mutta sen sijasta nokitankin hollantilaisella pikaruokaketjulla Smullersilla, jonka toimipisteitä näyttää olevan pitkin poikin Hollantia, ja Amsterdamin seudulla useitakin. Ketju on kytköksissä Hollannin VR:n eli NS:n toimintaan ja keskittyy palvelemaan juna-asemilla. Tarjolla ranskalaisia, purilaisia, kroketteja ja erilaista muuta purtavaa.

Tuli syötyä kahdestikin reissulla Smullersin tuotteita pahimpaan nälkään, kun tulin illalla juna-asemalle lähijunalla Amsterdamin keskustasta asemalla oli Smullers tarjoamassa hiukopalaa ennen hotelliin menoa. Ei mitään elämää suurempaa, kuten eivät pikaruoat nyt yleensäkään, mutta oli tuo ainakin paikallinen ketju täysin standardoitujen jenkkiketjujen sijasta. Ranskalaiset olivat hyviä, rapeita ja maukkaita, lähempänä hollantilaista (eli lähinnä belgialaista) tyyliä kuin esim. Hesen massamössöä. Juustopurilainen oli perusgrillikioskipurilainen, ei enempää muttei vähempää. Hyvä juusto kuitenkin, kuten Hollannissa yleensä.

Oivana lisäpalveluna Smullerseissa oli kolikoilla toimiva "viimeisen minuutin annos"-lokerosysteemi, jossa anniskelulokeroihin laitettiin valmiita purilaisia ja muita annoksia, ja joista sai napata pikaruoan todellakin pikana mukaan, jos oli sopiva kolikko taskun pohjalla. Saisi Suomessakin käyttää tämmöisiä, ei tarvitsisi jäädä jonottamaan tiskille tai jaarittelemaan jos yksittäisen purilaisen mittainen pikkunälkä iskisi ohikulkiessa.

Joten sitten ei kun ketjun hengessä tuhahtelemaan ylenkatseellisesti jenkkiketjuille, aasialaisketjuille ja muille ja vaatimaan hollantilaisen juna-asemaketjun rantautumista Suomeen samalla kun kirkuvat ahmattilaumat jonottavat tuntikausia päästäkseen aidon Smullersin tiskille. Smullers; een plezierig moment voor jezelf!

Koska itsensä kanssa keskustelu on suurinta viisautta, totesivat jo vanhat filosofit, niin lainaan itseäni vuoden takaa. Eivät ole jenkki-franchiset tai ruotsalaisketjut mitään verrattuna hollantilaisissa juna-asemissa vaikuttavan pikaruokaketju Smullersin kolikoilla ostettuihin viime minuuttien halpispurilaisiin.

Vuosi sitten ei ollut muita Smullersin asiakkaita tässä ketjussa kuin minä, mutta olisiko joku tällä välin jo ehtinyt Amsterdamissa testata Smullersin tuotteita? Jos ei, niin sittenhän tuo on niin elitististä ulkomaan eksotiikkaa, että siitä pitäisi tässä ketjussa herua roppakaupalla skenepisteitä ja vähintäänkin pääsy humble brag -ketjuun.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Oma arvostus mäkkäriin on kasvanut tässä noin puolen vuoden aikana pirun paljon kun löysin majovapaan QP:n juustolla. On kuulunut vakio safkaan ranskalaisten ja kolan kanssa...siis kun burgeria olen ajoittain vääntänyt. Tänään taas Turun Itäharjun Prismaan ja sama setti. Voi vittu, että oli paska reissu. Kassan takana oli lujaääninen miespuolinen noin 40-vuotias ikiteini, joka liioitellun kovaa HUUSI tilaukset kolmen metrin päähän. Lisäksi kun avasin pahviboxin, jossa hamppari oli niin sieltä tunki jokin eltaantunut tuoksu. Pahvirasian pohja lillui tummassa paistorasvassa ja sämylän kansi oli aivan rasvan peitossa. Lisäksi puolet ranskalaisista olivat aivan lötköjä ja puolet sitä hyvää mäkkärilaatua.

Eka kerta kun kokonaisuus oli täysin ala-arvoinen lähes kaikilla mittareilla. Roskiin lensi koko annos kun oli työkiireitä ja minuuttiaikataulu. Ei ehtinyt mennä hakemaan uutta settiä. No, juoman huitaisin menemään. Paskojen yhteensattumien summa varmaankin mutta tuota mustaa paistorsvaa on ennenkin ollut pahvirasiassa. Nyt vaan aivan liikaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Terveisiä Australiasta. Saavuin aamuyöllä ja olin hieman nälkäinen. Ensin menin 24/7 Hungry Jacksiin, mutta vaikka siellä oli valot päällä niin ei ketään missään. Samapa tuo, sitten näin McDonaldsin 24/7 kyltin ja ajattelin tuolta saavani jotain.

Vain autokaista oli auki, mutta siihen mikrofoniin puhumaan. Keskustelu meni näin:

Veikko: "Terve, ottasin..."
Tyttö: "Sulla ei ole autoa."
Veikko: "Joo niin, mä oon kävellen."
Tyttö: "Mä en myy sulle, sulla ei ole autoa."
Veikko: "Siis täh, häh?"
Tyttö: "Sulla ei ole autoa."
Veikko: "Yritätsä siis kertoa, että sä et myy mulle, koska mä en ole autolla?"
Tyttö: "That's correct."

Helvetti näitä kehitysmaita, ainakin Espoossa tuo on onnistunut ja miksi ei onnistuisi? Hain sitten huoltoasemalta sandwicheja, niihin saa näköjään mennä jalkaisin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nykyään olen aikuistunut.

Toivottavasti aikuistuit riittävästi etkä enää varasta autoja. Toisaalta hätä ei lue lakia. Joskus pienempänä on tullut otettua liikaa vaihtorahoja takaisin, mutta nykyään olen aikuistunut.
 

Jeffrey

Jäsen
Terveisiä Australiasta. Saavuin aamuyöllä ja olin hieman nälkäinen. Ensin menin 24/7 Hungry Jacksiin, mutta vaikka siellä oli valot päällä niin ei ketään missään. Samapa tuo, sitten näin McDonaldsin 24/7 kyltin ja ajattelin tuolta saavani jotain.

Tämä on tosiaan sääntörikkain ja byrokraattisin maa missä olen koskaan vieraillut. Välillä jopa naurattanut se, kuinka vähästä Suomessa valitetaan. Okei, onhan Suomi euroopan tasolla byrokraattinen, kun manolot eivät sitten tottele yhtäkään sääntöä.

BK:t ja Mäkki täällä melko hintavia, ja burgerikojuja on sitten taas melkein joka kulmassa. Suosittelisin välttämään siis näitä amerikkalaisia brändejä, ja kokeilemaan paikallisia, toki yöaika on aina yöaika. Paikalliset ketjut, ja yksittäiset ravintolat tarjoavat huomattavasti parempaa laatua ja vain hivenen kalliimmalla. Esimerkiksi Grill'd -ketju on saanut kovasti kehuja. Omaan makuun siellä tosin hieman kikkaillaan liikaa, mutta hyviä burgereita ovat silti.

En tiedä missäpäin sun karavaanisi kulkee, joten en tarkempia neuvoja osaa antaa. Googlesta löytyy kuitenkin melko kattavasti erilaisia rankkauksia hampparipaikoista sijaintisi mukaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä on tosiaan sääntörikkain ja byrokraattisin maa missä olen koskaan vieraillut. Välillä jopa naurattanut se, kuinka vähästä Suomessa valitetaan. Okei, onhan Suomi euroopan tasolla byrokraattinen, kun manolot eivät sitten tottele yhtäkään sääntöä.

No tämä. Eipä saanut Colesista alkoholia, vaikka muuten on kaikkea tarjolla mitä nyt voi ihminen tarvita. Suomessa luullaan elettävän jossain Sääntö-Suomessa, vaikka ei olla edes pahimmasta päästä. Kyllähän sitten sentään bottle shopin etsimällä löytää, mutta turhan helpoksi ei ole asiaa tehty.
 

Jeffrey

Jäsen
Kyllähän sitten sentään bottle shopin etsimällä löytää, mutta turhan helpoksi ei ole asiaa tehty.

Koitappahan seuraavaksi juoda sitä kaljaa vähänkään julkisella paikalla, sitten yritä ostaa ravintolasta viski paukku puolenyön jälkeen, ja sen jälkeen yritä mennä baariin sisään kello 01.30 jälkeen. Ja kun et ravintolaan pääse sisään, yritä sytyttää rööki jonkin julkisen rakennuksen ulko-oven edustalla.

Ja näitä on vaikka kuinka ja paljon. Toisaalta, eipäs nämä ihmetykset enää muutaman kuukauden jälkeen mitään ahdistusta aiheuta, oikein sai ajatella että mitäs kaikkea sitä nyt saikin Suomessa tehdä. Ihmetykseksi sitten ehkä nousee ne suomalaiset, jotka eivät sääntöihimme totu. Täällä kyllä virkavalta pitää huolen siitä, että kaikki tottuvat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös