Pako (Prison Break)

  • 91 763
  • 373

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Lauri kirjoitti:
Kun tämä ketju avattiin, kaikki kehuivat Prison breakin maasta taivaaseen. Kun ensimmäinen jakso tuli Suomen telkkarista ulos, monet haukkuvat sarjan. Lostin kanssa kävi melko samalla tavalla.
Nettikatselu näyttää olevan hauskempaa.

Missä syy? Ennakkohypetyksessä?

Se on se kielletty hetelmä, junou. Kivempi, kun sen voi ladata netistä ja hehkuttaa, että olen jo nähnyt pari tuotantokautta etukäteen.

Että silleen...
 

JTX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, HPK
Kliseitä välttelevän vankilasarjan tekeminen on yhtä helppoa kuin kliseitä välttelevän sukellusvene-elokuvan tekeminen. Siis mahdotonta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllähän tuo minun mielestäni vaikutti ihan ok:lta ja perusidealtaan mielenkiintoiselta sarjalta. Kuten Lost:ssa minua kiehtoo haaksirikko ja näennäisesti autio saari, niin minua myös kiehtoo pakojutut, missä jännityksenä on se, onnistuuko pakeneminen vankeudesta vai ei. Yksinkertaisia ja perinteisiä perusrakenteita molemmat, mutta aina yhtä iättömiä ja kiehtovia.

Pieni sekavuus ja hyppelehtiminen tuossa jaksossa haittasi ja kun missasin alkuminuutit, oli päähenkilön vankilaanjoutuminen hieman epäselvä. No, pankinhan tuo ryösti, sen tiedän jo. Epäolennaisuuksia ja kliseitä oli, mutta joku kertokoon minulle, miten vältät ne tarinassa. Harvassa on ne, jotka pystyvät luomaan kokonaisuuden, jossa ei jo aiemmin käytettyjä elementtejä olisi. Silloin onkin merkittävempää, missä yhteydessä ja miten käyttää niitä. Voi tuoda yllättäviä piirteitä mukaan näin tuttujen asioiden kautta.

Vaikea sanoa, miten tämä sarja etenee, mutta täytyy toivoa, ettei laahaa paikallaan, vaan asiat todella tapahtuu, eikä jaksotolkulla nyhjätä ja tapella vankien kesken. OZ:ssa se toimi, koska se perustui laajalle hahmogallerialle ja näiden keskinäisille suhteille, eikä siinä tainnut ihmeemmin pakoa suunnitella kukaan. Jep, ei tämä mikään uusi OZ ole, eikä varmasti siihen pyrikään.

Kyllä tuota ensiviikollakin on katsottava.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Ted Raikas kirjoitti:
Minua myös kiehtoo pakojutut, missä jännityksenä on se, onnistuuko pakeneminen vankeudesta vai ei.

Ei se varmaan ainakaan helppoa ole, kun siitä riittää kahdelle tuotantokaudelle kerrottavaa...

Että silleen...
 

scholl

Jäsen
wilco kirjoitti:
Ei se varmaan ainakaan helppoa ole, kun siitä riittää kahdelle tuotantokaudelle kerrottavaa...

Että silleen...

Voihan siitä tehdä monta pakoa. Seuraavaksi pakenee joku toinen jannu jostain toisesta vankilasta.
 

Tep

Jäsen
Ensimmäinen jakso ei suurempia väreitä saati "pakko katsoa" reaktiota aiheuttanut, mutta en lähtisi suoralta kädeltä sarjaa tuomitsemaan. Aihepiiri on sangen kiinnostava ja itse en ainakaan ole katsonut mitään vastaavaa sarjaa jossa paettaisiin vankilasta, joten jotain vaihtelua silläkin saralla.

Toki, juoni tosiaankin eteni hieman turhan vauhdikkaasti ainakin tässä jaksossa ja mukana oli näitä joitakin kliseitä mitä täälläkin on listattu, mutta toisaalta: missäpä sarjassa ei oikeastaan olisi? Jos itselleni ei mitään tärkeämpiä kiireitä tule, niin eiköhän sarjaa tule seurattua, ainakin pari-kolme seuraavaa jaksoa joiden aikana katson onko tästä koukuttamaan minua.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikutti kyllä aika mielenkiintoiselta sarjalta, luulen että tätä tulee seurattua jatkossakin ja kun lähetysaikakin on juuri sopiva niin mikäs tässä kun seurataan mitä tuleman pitää.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En oikein tiedä. Tämä avausjakso ei oikein säväyttänyt ollenkaan. Vaikutti sillaiselta keskitason sarjalta ja avausjaksoksi siis mielestäni heikko esitys. Ehkä myös ennakko hype latisti tunnelmaa kun tiesi sarjasta jo jotain ja sen taustoista. Siis oikeastaan ton ekan jakson olisi voinut olla katsomatta ja silti olisi tiennyt pääjuonen tarkalleen jos vähänkin oli seurannut lehtien juttuja sarjasta tai maikkarin mainoksia ko sarjasta. Ainoastaan se piispan tappo ja muutama muu pieni yksityiskohta olisi jäänyt näkemättä.

Noh, kattellaan ja jos ei tämä ala etenemään tämä sarja mihinkään tai odotus alkaa kyrsimään kunnolla niin täytyy laittaa Amerikan serkuilta tämä tilaukseen...
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Designer kirjoitti:
Kaikkia en laita, mutta tässä muutama. Niin joo, voi sitten spoilata joten ei kannata lukea eteenpäin, jos ja niin edelleen.

-kovanaamainen vartijoiden pomo tjsp
-vanki, jolta voi ostaa melkein mitä vaan
-tulokkaalle talon tapoja opettava mukava sellikaveri
-outo vanki, josta kukaan ei oikein tiedä mitään
-jonkunasteinen luottovanki, jonka suosioon tulokas pääsee ainakin näennäisesti
-söpö naispuolinen vankilalääkäri
-vankilan johtaja, joka haluaa käyttää uuden vangin erityisosaamista omiin tarkoituksiinsa (ja vaikka siltä kuulostaakin, niin tähän ei liity mitään perverssiä ainakaan ekassa jaksossa)

Joku muu voi jatkaa.

Nuo ovat itseasiassa amerikkalaisen tarinankerronnan arkkityyppejä ihan yleisestikin, joten näiden kliseiden välttäminen on lähes mahdotonta.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
avatar kirjoitti:
Hauskaa vaan huomata, että miten jengi aina ottaa jonkun sarjan "omakseen" ja puolustaa sitä sitten viimeiseen hengenvetoon vaikka muita kirjoittajia loukkamalla henkilökohtaisesti :)

Hyvin sanottu. Olen itsekin miettinyt sitä, että tällä palstalla jotakin seuraa tai pelaajaa kritisoituasi saat hyvin äkkiä henkilökohtaisuuksiin menevän vastauksen. Ihan kuin tätä kirjoittajaa itseään olisi loukattu arvostelulla. Sama pätee moneen muuhunkin aiheeseen nettipalstoilla.

Itse aiheesta sen verran, että en tuohon Lostiin syttynyt ollenkaan, mutta tämä taas vaikuttaa hyvinkin mielenkiintoiselta. Saattaa johtua sitä, että Lostissa oli kaikenlaisia yliluonnollisia juttuja, kun tämä taas perustuu fiktion "realismiin", toki fiktion keinoin toteutettuna.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eipä paljon jäänyt mieleen tuostakaan - valtavasti nykyään näitä aivan laadukkasti tehtyjä sarjoja, jotka eivät kuitenkaan mitenkään sykäytä. Ei oikein riitä mielenkiinto seuraamaan viikosta toiseen näitä: paljon helpompi katsoa yksittäisen jakson vaikka ER:stä tai CSI:stä, jonka voi melko rauhassa unohtaa jälkeenpäin. Law and Order samoin, mutta nämä pitkän juonenkulun ympärille kootut sarjat etenevät niin tuhottoman hitaasti. Rooma (eli Sex in the City - The Prequel) vaikuttaa aivan hauskalta, sääli kun ei oikeasti tiedä juuri mitään aikakaudesta, että voisi arvioida realismia. Varmasti jostain löytyisi hyvä tuore tutkimus tasavallan ajan lopun poliittisista kahinoista. Anyway, tällä hetkellä ei siis tule yhtäkään sarjaa tv:stä, jonka katsoisi automaattisesti joka kerta.
 

Bruce Lee

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli muuten loistava jakso tänään (eilen). Ei malta odottaa ensiviikollle, että miten pako jatkuu. Kun ei vaan nyt viittis sortua ja netistä ladata.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Jonkun on pakko vastata, sen verran pahasti olen koukussa:

Mitä tapahtui eilisen jakson ensimmäisen puolituntisen aikana? Tulin pelistä silloin, ja sisko oli sössinyt digiboksin nauhoituksen. Tulin mukaan siis siinä vaiheessa, kun Lincoln kolkattiin.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saku #11 kirjoitti:
Jonkun on pakko vastata, sen verran pahasti olen koukussa:

Mitä tapahtui eilisen jakson ensimmäisen puolituntisen aikana? Tulin pelistä silloin, ja sisko oli sössinyt digiboksin nauhoituksen. Tulin mukaan siis siinä vaiheessa, kun Lincoln kolkattiin.

Näkisit nyt itsekin vähän vaivaa. Esim menemällä ekaksi maikkarin sivuille ja sieltä ohjelma pako ja vielä eteenpäin jaksokuvaukset. Huoh, googleakin saa käyttää kun noita kuvauksia on netti täynnä.

http://www.mtv3.fi/ohjelmat/pako2006/jaksot.shtml
http://www.fox.com/prisonbreak/recaps/recap_106_1.htm
http://www.tv.com/prison-break/riots-drills-and-the-devil-1/episode/467819/recap.html
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Pitää myös sanoa, että sarja on ollut todella positiivinen yllätys. Sitten David Kelleyn parhaiden sarjojen jälkeen ei ole tv:stä tullut samanlaista settiä, joka on yhtä aikaa hirveän jännittävä ja silti emotionaalisesti selkeä. Jo toissa jakso, jossa vankilanjohtaja tekee päätöksensä oli tosi bueno. Eilinen jakso, jossa katsoja alkaa ovelasti säälimään Scofieldin vihamiestä oli jo todellinen yllätys. On se vaan hieno fiilis, kun tietää jo tässä vaiheessa käsikirjoittajien klaaraavan homman komeasti kotiin.

Pitää taas ihmetellä pikkuviisastelijoiden kruunattua kuningasta, hesarin ikuista märkäkorvaa Timo Peltosta, joka arvostelussaan sanoi sarjan muuttuvan täysin epäuskottavaksi ja katsomiskelvottomaksi 3-4 jakson kohdalla "vankilajärjestelyiden" takia. Peltonen, missä pelaa? Niin se vaan on, että HBO:n nimeltämainitsemattomille tekotaidetta hipoville sarjoille löytyy aina ylistystä ja ymmärrystä, mutta 24 ja prison break ovat sitten automaattisesti paarialuokassa.

Jaksankohan odottaa ensi tiistaihin asti..
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sarja toimii, kun katsoo jälkimmäisen puoliskon ja vaimo päivittää loput. Tapahtumat on niin järkyttävän pitkitettyjä ettei koko tuntia pystyisi katsomaan. Ikkunan takomista näytettiin seitsemän kertaa, kun kolmellakin olisi tilanne tullut yhtä selväksi. Samalla tilanne pysyi täysin muuttumattomana 20 minuuttia. Myös itse pakenijat pohdiskelivat muutaman reiän kairaamista lähes 15 minuuttia, about neljän kohtauksen verran. Vankila-kliseet on myös hyvin edustettuina, mutta henkilökohtaisesti se ei häiritse.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Milhouse Nixon kirjoitti:
Pitää taas ihmetellä pikkuviisastelijoiden kruunattua kuningasta, hesarin ikuista märkäkorvaa Timo Peltosta, joka arvostelussaan sanoi sarjan muuttuvan täysin epäuskottavaksi ja katsomiskelvottomaksi 3-4 jakson kohdalla "vankilajärjestelyiden" takia. Peltonen, missä pelaa? Niin se vaan on, että HBO:n nimeltämainitsemattomille tekotaidetta hipoville sarjoille löytyy aina ylistystä ja ymmärrystä, mutta 24 ja prison break ovat sitten automaattisesti paarialuokassa.

Ehkä ongelma on siinä, että nämä kriitikot katsovat kyseisiä sarjoja liian kriittisesti, tarkastellen juonen uskottavuutta verrattuna tosielämään. Oikeastihan nämä ovat ihan popcorn-viihdettä ja uskottavuudella ei ole mitään tekemistä näiden sarjojen kanssa. Kyllä itseäkin tosin välillä harmittaa, kun juonessa on liian suuria "aukkoja", eivätkä sarjahenkilöiden tekemiset ole millään järjellä perusteltavissa. Esim. viimeisen 24-kauden seuraaminen oli jo lähes huvittavaa tämän takia. Tästäkin huolimatta molemmat ovat ihan ok sarjoja.
 
Aivan loistava sarja. Eilinen jakso oli tähän mennessä ihan ykkönen - melkein jännitti. :)

Kliseitä riittää ja osan tapahtumista voi ennalta arvata, mutta ei haittaa. Saas nähdä jaksanko odottaa sitä taukoa tuotantokausien välissä (kesä).
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Lost täysi altavastaaja

Aivan eri luokan sarja, kuin "Lost", jonka tuottajat/käsikirjoittajat ovat kuulemma jenkeissä jo itsekin aivan sekaisin, että "miten näitä tapahtumia voi edes yliluonnollisin voimin selittää?!?" Suurin pettymyt Lost- fanille onkin jenkeissä asuvan veljeni mukaan se, että homma muuttuu huonolaatuiseksi yliluonnollisuus-kummitus-velliksi, josta erkkikään ei ota selvää.
Itse en Pakoa aio netistä imuttaa, vaan nautiskelen siitä kerran viikossa. Mitä sitä muuten tekisi ti-iltana. Joka tapauksessa aivan loistava sarja Rooman ohella. Kerrankin sitä oikein itse myötäelää päähenkilöiden myötä-ja vastoinkäymisissä.
 

Tuamas

Jäsen
Itse olen ulkomaille muuton takia seuraillut tuota jo ensimmäisen tuotantokauden loppuun ja sarja on todellakin imaissut mukaansa.
Ensimmäiset jaksot menevät vielä vähän hakiessa, mutta sarja tuntuu paranevan jakso jaksolta.

Entouragen lisäksi selvästi parhaita uusia sarjoja mitä tv-maailmassa on tällä hetkellä tarjolla.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ai että tämän vankilapakojutun juonenkäänteet ovat ihan uskottavia?
Niinkuin eilisessä jaksossa, kun piti saada mellakka aikaiseksi että päästään kaivelemaan sitä pakoreittiä ihan rauhassa.
Juu juu, hyvinhän se onnistui kun mellakan alkaessa ripustettiin lakana sellin kaltereitten eteen, etteivät "pamput" näe mitä siellä sellissä sisällä puuhaillaan - selitettiin että "lakana ripustetaan vain silloin kun sellikaverukset harrastavat seksiä keskenään". Siis että mitä? Onkohan tuo kovinkin yleinen käytäntö vankiloissa? Jos se lakana on pantu kaltereitten eteen sellin sisäpuolelta, niin sitten vartijat eivät tule sitä häveliäisyys-syistä poistamaan, niinkö? Että sen lakanan takana saa rauhassa puuhata mitä vaan?
Kyllä nyt pomppas.

Ja minkä ihmeen takia siellä hienosti valaistuilla huoltokäytävillä, ilmastointikonehuoneissa ja vankilan katolla ei ole valvontakameroita? Kyllä esim. meikäläisen työpaikka on huomattavasti tuota kyseistä vankilaa paremmin suojattu 24 tuntia vuorokaudessa nauhoittavalla kameravalvonnalla ja hälytystutkasysteemeillä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
MustatKortit kirjoitti:
Suurin pettymyt Lost- fanille onkin jenkeissä asuvan veljeni mukaan se, että homma muuttuu huonolaatuiseksi yliluonnollisuus-kummitus-velliksi, josta erkkikään ei ota selvää.

Itse en ole Lostin kolmannen kauden paria ekaa jaksoa, mitkä ovat jenkeissä tulleet, vielä nähnyt, mutta kakkoskauden päätökseen sarja senkun parani. Että mielipiteitä on monia. Mutta ei tästä enempää, kun ketju käsittelee Prison Breakia.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
MustatKortit kirjoitti:
Aivan eri luokan sarja, kuin "Lost", jonka tuottajat/käsikirjoittajat ovat kuulemma jenkeissä jo itsekin aivan sekaisin, että "miten näitä tapahtumia voi edes yliluonnollisin voimin selittää?!?" Suurin pettymyt Lost- fanille onkin jenkeissä asuvan veljeni mukaan se, että homma muuttuu huonolaatuiseksi yliluonnollisuus-kummitus-velliksi, josta erkkikään ei ota selvää.
Aloitetaan off-topicilla: olen katsonut tähän mennessä kaikki ameriikissa näytetyt Lost-jaksot, eikä missään mitään yliluonnollista ole tapahtunut tähän mennessä. Varsinkin 3:n kauden alku (jos veljesi viittaa siihen) on ollut ilman "kummituksia". Jos katsoo irrallisena Lost-jakson sieltä, jakson täältä, voi jokin asia jäädä mieleen yliluonnollisena, mutta tähän mennessä kaikki erikoisuudet ovat selvinneet normaaleilla fysiikan laeilla tapahtuviksi - ja ne pari jäljellejäänyttä ovat kenties sattumia?

Mutta asiaan: Prison Break on parantanut tahtiaan kuin sika juostessaan. Olen väijynyt siitäkin kaikki ameriikissa näytetyt, eli nyt ollaan season kakkosen jaksossa 7. Vaikka Lost uppoaa kuin puuro hulluun, olen huomannut odottavani jopa enemmän PB:n jaksoja kuin Lostin. Johtuu kai siitä, että vaikka Lost on kokonaisuutena ylivertaisen kiinnostava mysteeri, PB:n uskomattoman intensiiviset ja vauhdikkaat tapahtumat ovat vain pakko katsoa niin että hyvä kun muistaa välillä hengittää.

PB:n yksi mahtava puoli ovat siihen valitut näyttelijät. Aivan mielettömiä hahmoja onkin saatu aikaan! Jotenkin olen ollut kaivelevani IMDB:tä siihen malliin, että PB:hen on haettu sellaista sakkia joilla suurimmalla osalla ei ole elokuvakokemusta tai pääosia isoissa TV-sarjoissa, mutta voisin veikata että kohta on. Kuka muuten tiesi että mafiamies Abruzzia näyttelee *SVENSSONI* !!! Ja hyvin näytteleekin. Meni täydestä kuin häkä puolirikkinäisellä sisilian-englannillaan.

Noh, tänään illalla amerikan aikaa näytetään sitten Lost S03E03....
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Barnaby kirjoitti:
PB:n uskomattoman intensiiviset ja vauhdikkaat tapahtumat ovat vain pakko katsoa niin että hyvä kun muistaa välillä hengittää.

PB:n yksi mahtava puoli ovat siihen valitut näyttelijät. Aivan mielettömiä hahmoja onkin saatu aikaan! Jotenkin olen ollut kaivelevani IMDB:tä siihen malliin, että PB:hen on haettu sellaista sakkia joilla suurimmalla osalla ei ole elokuvakokemusta tai pääosia isoissa TV-sarjoissa, mutta voisin veikata että kohta on. Kuka muuten tiesi että mafiamies Abruzzia näyttelee *SVENSSONI* !!! Ja hyvin näytteleekin. Meni täydestä kuin häkä puolirikkinäisellä sisilian-englannillaan.

Sama. Viisi jaksoa ehtinyt katsellut toista kautta (6 & 7:kin jo hallussa) ja kyllä tuo pitää edelleen otteessaan. Ainoa mikä tökkii on Kellerman & co, joiden hahmot sopisivat kyllä enemmän johonkin huonoon kasarihalpikseen kuin tähän sarjaan.

Anyways. Tällä hetkellä pyörivistä sarjoista paras, vaikka CSI ja Kova Laki toimivat hyvin myös. Parhaimmillaan vetelee vertoja jopa 24:lle, Ozille ja n.10-vuotta sitten tulleelle Harkitulle murhalle, mutta kokonaisuutena ei ihan yhtä hyvää settiä kuitenkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös