eagle kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä miten jengi tätä hehkuttaa. Itse en koe sarjassa oikein mitään erikoista. Toinen vankilasarja joka pyörii kilpailevalla kanavalla maanantaisin hakkaa tämän noin 1000-0. Ei siinä mitään, jos jengi tykkää, mutta itse en. Jotenkin tuo vankilakin on niin epärealistisen oloinen.
Niin, onhan tuo epärealistinen, en sitä todellakaan kiistä. Mutta itse jos alunperin jotakin tv-sarjaa alan katsomaan, menee itselläni aina pääkoppa "aivot narikkaan"-tilaan silloin ja nautin seuraamisesta sen kummenpaa miettimättä, onko sarja kuinka realistinen tai epärealistinen. Itse asiassa itse kiinnitän sarjassa henkilöhahmojen näyttelemisen seuraamiseen enemmän huomioita, enkä siihen kuinka realistinen sarja on. Ja sen ns.henkiseen sisältöön kiinnitän huomiota myös ....eli siis juonen idea rikkauteen ja sarjan yllätyksellisyyteen. Ja itse ainakin jollakin tasolla pyrin samaistumaan päähenkilön rooliin ja hänen ajatusmaailmaansa ja mielenlaatuun ja vertaan niitä omiini. Ja mitä tulee itse väkivalllan käyttöön, niin toki kunnon toiminta sarjassa pitää tapahtua murhia, tappoja, murhayrityksiä ilman muuta, ei sarja muuten ole edellytyksiä olla hyvä.
Itse pidän Paossa juuri siittä, että päähenkilö...eli Michael siis pyrkii mahdollisimman pitkään pärjäämään nimenomaan älyllä ja fiksuudella...eikä käytä väkivaltaa kuin pakon edessä ja silloin myös varsin nihkeästi. Itse koen olevani henkilönä hyvin samantapainen, itse myös pyrin välttämään kaikkea väkivallan käyttöä enkä koe sen olevan mitenkään ratkaisu. Yritän meinaan aina jos on vain mahdollista, selvittämään asiat puhumalla. Jos Michaelin tilalla olisi esim. mafiapomo, joka tappaa kylmäkiskoisesti kaiken edessä liikkuvansa jos tarve tulee, niin uskaltaisin väittää, etten pakoa katsoisi kuin Maikkarin tahdissa TV:stä, jos silloinkaan vaivautuisin sarjaa katsomaan edes. Lisäksi Michael on myös hyvin huomaavainen ja välittävä, joka sarjassa on jo tullut ilmi ja myöskin tulee korostumaan vain lisää, kun tuo 1 season etenee ja 2 season alkaa(en spoilaamaan mitään tapahtumia tässä). Tämä Michaelin henkilöhahmo ja hänen persoonansa sarjassa kiehtoo minua jotenkin oudolla tavalla. Lisäksi Pako on sarjana mielestäni todella arvaamaton, niitä juonen käänteitä on ainakin itselläni vaikea arvata etukäteen, mikä lisää juuri sarjan mielenkiintoa todella paljon.
Mutta kyllä muutkin sarjan henkilöhahmot, joiden elämää, persoonia...yms on tuotu tarkemmin "syyniin" 1 tuotantokaudessa ovat rakennettu hienosti. Ovat meinaan niin erinlaisia henkilöitä keskenään ja hekin näyttelevät todella vakuuttavasti roolinsa. Että en oikeastaan ihmettele yhtään, miksi Jenkeissä Pako on menestynyt niin hyvin. On mafiapomoa ja kylmäkiskoinen patoutunut valehtelija pedofiili- raiskaaja, tyhmä tunteilla ainoastaan ajatteleva mutta pohjimmiltaan hyvä ihminen ja ei mitenkään paha henkilö latino. Ja sitten Michael, joka uhrautuu veljensä puolesta jotta koittaa estää hänen teloituksensa, hänen veljensä, joka on myös pohjimmiltaan hyvä ihminen mutta on onnistunut sotkemaan asiansa vain pahemmin.
Otan oikeuden sotkea tähän mukaan 24-sarjan nyt, kuin kerran Lost-sarjaa ollaan tänne jo sotkettu...tehdään kunnon sillisalaatti tästä topicista ;) . 24 sarja kyllä omaa kaikki toimintaedellytykset hyvällä sarjalle, mutta itseäni se ei sillä tavalla ole koukuttanut. Meinaan sarjassa on tavallaan jopa liikaa sitä toimintaa ja juoni ei ole niin monitahoinen, mitä paossa. Olen 24 sarjaa katsonut 1 seasonin tv:stä kokonaan, 2 seasonia katsoin avausjakson, kunnes kyllästyin sarjaan. Katsoin kylläkin tuossa pari kuukautta sitten sen viimeisen tuotantokauden, joka oli tullut Jenkeissä silloin loppuun(lienee 5 season?), ja se oli sinäänsä ihan hyvä...muttei kuitenkaan säväyttänyt myöskään. Jos 24 sarjan tuotantokaudesta tehtäisiin tiivistetty 4 tunnin leffa, voisi jopa minun makuuni leffa säväyttää jotenkin. Mutta sarjana liian pitkäveteinen ja ideaköyhä kun kyseessä on tv-sarja.
Lost sarjasta katsoin 1 seasonista Suomen TV:ssä 2 ensimmäistä jaksoa, mutta eipä tuokaan sarja sitten sen enempää säväyttänyt. Ok, tuolloin koulun ja harrastuksen kanssa oli sen verta kiire, että eipä kyllä rehellisyyden nimissä ollut oikein aikaa katsoa edes Lostia. Ehkä olisin jäänyt koukkuun, jos olisin katsonut enemmän jaksoja, mutta sarja ei ollut tuolla esittämisajalla sen arvoinen. Kun jostakin ajan raivaamisen sille, että olisi sarjaa ehtinyt seurata olisi ollut pienen työn takana.
Noh, meni vähän off topiciksi, mutta ei voi mitään. Kokonaisuudessa on kuitenkin ihan turha alkaa kinaamaan lapsellisesti sarjojen paremmuudesta tyyliin "mun isillä on isompi pippeli, mitä sun isällä" eipäs-juupas leikkiä. Sillä toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas molemmista...ja se neljäs vielä tyttären mummosta ;) .
No kuitenkin tässä sekavia syitä sille(pahoittelen sitä), miksi itse Pako sarjaan olen niin totaalisen koukussa. Toivottavasti tämä vastaus tyydytti edes osittain ihmettelijää, jota viestin alussa lainasin :) .