Tämä on kyllä oman kokemukseni mukaan se kaikista älyttömin väite koko ruotsin opiskelun puolesta. Miksi ei olisi järkevämpää lukea juuri sitä kieltä mitä haluaa? Sen sijaan että opetellaan näitä "porttikieliä" jotka eivät oikeasti edes toimi.
Tätä asiaa on tutkittu aika paljon - voit tutustua esimerkiksi kasvatustieteiden tutkimukseen, jossa vieraita kieliä ja niiden oppimista ja opettamista on tutkittu hyvinkin paljon.
Miksi opetellaan porttikieliä?
Ensinnäkin siksi, että ne ovat jatkuvasti samat tyypit, jotka valitsevat niitä kieliä. Ei niillä oppilailla, jotka suurimmalla todennäköisyydellä sen kolmannen ja neljännen vieraan kielen valitsevat, ole yleensä mitään ongelmia sen ruotsinkaan kanssa. Ja sitä on tutkittu.
Yksi argumentti ruotsin poistoon ylioppilaskirjoituksissa aikanaan oli juuri se, että silloin lukiolaiset valitsisivat enemmän niitä muita kieliä, kun ei olisi enää sitä ruotsia pakollisena kirjoitettavana häiritsemässä. Mutta kuinkas kävi? Kas vain - yllättäen vieraiden kielten lukeminen tai valitseminen ei muuttunut yhtään mihinkään vaan edelleen ne tyypit, jotka pärjäsivät eng/swe valitsivat niitä ylimääräisiä kieliä. Ne, ketkä eivät muutoinkaan olisi valinnut kieliä, eivät edelleenkään valinneet kieliä.
Toinen asia - ja erittäin tärkeä sellainen on, että ruotsi nyt sattuu olemaan Suomessa edelleen joidenkin ihmisten äidinkieli. Itse asiassa niin merkittävällä tavalla joidenkin äidinkieli, että siitä on säädetty jopa lakiin, että näiden ihmisten on pakko opetella suomea ja vastaavasti suomalaisten heidän kieltään. Koulutuspolitiikka on totta kai politiikkaa kuten muukin politiikka ja sen puitteissa tehdään valintoja.
Ruotsin kohdalla kuitenkin yleisesti käytetyt argumentit siitä, kuinka juuri ruotsin vapaaehtoisuus automaattisesti johtaisi muiden kielten merkittävämpään opiskeluun, on yksiselitteisesti tutkimuksissa pystytty osoittamaan virheelliseksi. Tälläkin hetkellä on täysin mahdollista valita toinen pitkä kieli englannin rinnalla - tietääkseni edelleen kolmannella luokalla. Tämä trendi ei ole muuttunut mihinkään - ei niitä ryhmiä edelleenkään synny.
Vertailussa on syytä myös pitää mielessä, että juuri kielien kohdalla keskustelu on hieman kummallista. Englanti on niin dominantti kieli, että sen eläminen ympäristössä on niin vahvaa, ettei sitä edes pitäisi enää pitää vieraana kielenä vaan kohdella sitä lähinnä yleissivistykseen kuuluvana peruskoulutuksen osana. Minä olin aivan käsi matemaattisissa aineissa - se koski jokaista niitä: itse matematiikkaa, kemiaa & fysiikkaa. En kuitenkaan muista, että olisi ollut vastaavaa keskustelua, miksi kemia on pakollista, vaikka matematiikasta tykkäisikin. Yhtä kaikki ne ovat hyvin selvällä tavalla matemaattisia aineita kaikki.