@finnjewel Sitä kyllä tehdään, mutta kun perusteet on täysin olemattomat niin se on hemmetin haastavaa. Toki jos saisi perusteita vähän pohjalle niin nopeasti tässä ympäristössä oppisi.
PakkoruotsiOsaisiko joku neuvoa hyvää tapaa oppia ruotsia?
lisäehdotus: lue ruotsinkieliistä tekstiä ääneen se sama 5-10 min/päivä (ihan mitä vaan tekstiä, esimerkiksi Hufvudstadsbladet-sanomalehteä).@finnjewel Sitä kyllä tehdään, mutta kun perusteet on täysin olemattomat niin se on hemmetin haastavaa. Toki jos saisi perusteita vähän pohjalle niin nopeasti tässä ympäristössä oppisi.
Pakkoruotsi
Ikä on toki haastava, mutta ei heitä myöhemminkään enää siihen voi pakottaa. Ehkä pitäisi aloittaa aiemmin.Kyllä, pakotetaan teini-ikäiset hormoonihirviöt opettelemaan uutta kieltä jonka oppimiseen heillä ei ole mitään intoa ja ihmetellään sit ku miks nää ei opi? Paras tapa ikinä.
Valtio tarvitsee pakkoruotsia muun muassa:Mihin pakkoruotsia tarvitaan?
Valtio tarvitsee pakkoruotsia muun muassa:
- pitämään yllä näkymätöntä liekaa länsinaapuriin, jotta muistamme edelleen olevamme renkikansaa,
Vaikka lait olivat periaatteessa kaikille samat, ei kohtelu ollut todellakaan samaa. Suomalaisia pidettiin eri kansana ja melko primitiivisena sellaisena. Sotien syttyessä suomalaiset olivat aina se ensimmäinen muuri, joka otti vihollisen vastaan, ja sotia Ruotsilla suurvalta-aikoina riitti. Laitan tähän tekstin, joka perustuu Jonas Nordin Tukholman yliopiston historian instituutissa julkaistuun väitöskirjaan Ruotsin kansallisesta identiteetistä 1600 - 1700-luvulla.Ruotsin kuningaskunnassa, sääty-yhteiskunnassa, oli sama kohtelu saman säädyn edustajille, olitpa mistä vain kotoisin.
Ei ollut eroa olitko Värmlannista, Satakundasta, Jämtlandista tai Savolaxista.
Pakko kysyä, ymmärsinkö oikein. Pidätkö ruotsin kielen opiskelua - Suomen ollessa viitekehyksenä - yhtä yleissivistävänä kuin vaikkapa yhtä puhutun kirundin kielen opiskelua? Yhtä hyödyllisenä myös?Länsimaisen kulttuurin ollessa viitekehyksenä vain puhutumpien kielien opiskelua voidaan pitää yleissivistävänä, eikä 5% vähemmistökieltä voi pitää yleissivistävänä edes pelkän Suomen ollessa viitekehyksenä.
Kvasadu, helvete?Närpiöläisten, närpeesien, olisi suotavaa oppia puhumaan edes ruotsia.
Pitää ensin määritellä mitä pitää yleissivistävänä. Yleissivistys on mielestäni tarpeellista pohjasivistystä erilaisiin tietoihin ja taitoihin, jotka ovat elämässä tarpeen. Alueella, jossa asuu ruotsinkielisiä paljon, ruotsinkieltä on helppo pitää yleissivistävänä. Mutta otetaan vaikkapa itä-suomi, jonka katukuvaan ei kuulu lainkaan ruotsinkieli, mutta esimerkiksi venäjä kuuluu - voimme pitää venäjänkieltä yleissisivistävänä kielenä. Pohjoisessa saamen kieli on yleissivistävämpää kuin ruotsinkieli. Jos siis rajaamme viitekehyksen koskemaan koko Suomea, ruotsinkieli ei ole niin yleissivistävä kieli, että sitä tulisi pakolla kaikkialla opiskella. Englanti on yleissivistävä kieli Suomessa, koska se on se universaali vieras kieli länsikulttuurissa, joka edistää taitoa kommunikoida kaikkien kanssa. Englanti ei ole pakollinen oppiaine Suomessa.Pakko kysyä, ymmärsinkö oikein. Pidätkö ruotsin kielen opiskelua - Suomen ollessa viitekehyksenä - yhtä yleissivistävänä kuin vaikkapa yhtä puhutun kirundin kielen opiskelua? Yhtä hyödyllisenä myös?
Eli pakkoruotsin poistaminen ei vaikuttaisi mitenkään suomenruotsalaisten oikeuteen saada palvelua omalla äidinkielellään viranomaisilta. Olen samaa mieltä.Ajatuksena on varmaan kiehtovaa, että suomalaiset alkaisivat sankoin joukoin oppimaan ja hyödyntämään espanjaa, ranskaa tai saksaa. Käytännön tasolla iso osa kouluista joutuu kuitenkin priorisoimaan, mitä kieliä on mahdollista tarjota. Vapaasta kielivalinnasta huolimatta enemmistö valitsisi luultavasti siltikin ruotsin, joka on Suomen naapurikieli ja henkinen yhteys Skandinaviaan. Joo, ei ole varmaan kovin muodikasta sanoa noin, mutta itse olen joka tapauksessa sitä mieltä.
No se on poliittinen päätös ja vaatisi muutoksia perustuslakiin.Eli pakkoruotsin poistaminen ei vaikuttaisi mitenkään suomenruotsalaisten oikeuteen saada palvelua omalla äidinkielellään viranomaisilta. Olen samaa mieltä.
Perustuslakia muuttamatta voitaisiin käsittääkseni luopua pakkoruotsista, jos samalla luovuttaisiin myös pakkosuomesta. Jos sitten kieliä haluttaisiin kohdella eriarvoisesti, vaatii se perustuslain muutoksen valitettavasti.No se on poliittinen päätös ja vaatisi muutoksia perustuslakiin.
Mutta toki rkp:n agendalla on pitää ruotsin kieli mahdollisimman vireänä kansalaisten keskuudessa. Sitä kautta ruotsinkielisten palvelut säilyttävät edes jonkinlaisen hyväksyttävyyden tason.
Itse olen täysin samaa mieltä. Ja koska kieli olisi jotain, minkä olisi itse päättänyt valita, sen opiskeluunkin löytyisi ihan erilainen motivaatio. Ehkä ruotsinkielen tavaajien määrä laskisi hiukan, mutta vastaavasti laatu kasvaisi. Ja luulisi laadun olevan se tavoitelluin asia. En siis käsitä miksi tuota täytyy pakottaa opiskelijoille.Vapaasta kielivalinnasta huolimatta enemmistö valitsisi luultavasti siltikin ruotsin, joka on Suomen naapurikieli ja henkinen yhteys Skandinaviaan. Joo, ei ole varmaan kovin muodikasta sanoa noin, mutta itse olen joka tapauksessa sitä mieltä.
En usko, että ruotsia pidetään yleisesti vaikeana kielenä. Turhana ajanhukkana ennemmin. Ja motivoitunut ihminen oppii ihan eri tavalla, kuin vastahakoinen. Et valitsisi esimerkiksi venäjää tai espanjaa, ellet uskoisi siitä olevan sinulle hyötyä tulevaisuudessa.Sekin on outoa, että ruotsia pidetään vaikeana kielenä. Jos jolla kulla on hankaluuksi ruotsin kanssa, niin miten hänelle pitäisi takoa päähän vaikkapa venäjän kielioppia?
Vapaasta kielivalinnasta huolimatta enemmistö valitsisi luultavasti siltikin ruotsin, joka on Suomen naapurikieli ja henkinen yhteys Skandinaviaan.
Mulla ei aina ollut motivaatio tapissa, mutta yritin kuitenkin suoriutua kaikista oppiaineista, jotka eteeni laitettiin. Muistan kuitenkin, että aika moni motkotti myös matematiikasta ja fysiikasta, että turhia ovat, koska "ei musta mitään einsteinia tule". En tiedä varmaksi, mutta epäilen, että samoille tyypeille koulu oli yleisellä tasolla pakkopullaa.Itse olen täysin samaa mieltä. Ja koska kieli olisi jotain, minkä olisi itse päättänyt valita, sen opiskeluunkin löytyisi ihan erilainen motivaatio. Ehkä ruotsinkielen tavaajien määrä laskisi hiukan, mutta vastaavasti laatu kasvaisi. Ja luulisi laadun olevan se tavoitelluin asia. En siis käsitä miksi tuota täytyy pakottaa opiskelijoille.
No jos nyt lähdetään siitä, että kolmosluokkaiselle kielivalinta on aika abstrakti juttu. Vanhemmat sen käytännössä sanelevat, aloittaako Juha-Petteri ruotsin vai englannin.En usko, että ruotsia pidetään yleisesti vaikeana kielenä. Turhana ajanhukkana ennemmin. Ja motivoitunut ihminen oppii ihan eri tavalla, kuin vastahakoinen. Et valitsisi esimerkiksi venäjää tai espanjaa, ellet uskoisi siitä olevan sinulle hyötyä tulevaisuudessa.
Ei kai se yhteys nyt pelkästä reittilennon pituudesta ole kiinni? Suomi on Pohjoismaana monissa asioissa lähellä Ruotsia, Norjaa ja Tanskaa. Ainakin itse koen Tukholmaan muuton helpompana prosessina kuin Kataloniaan asettumisen.Tukholma on Helsingistä tunnin lennon päässä. Berliini on Helsingistä kahden tunnin lennon päässä. Henkiset yhteydet ovat nykymaailmassa enemmän historian painolastin ohjaamia tulkintoja kuin todellisuutta.
Kyllä, saksan kielen osaamista olisi hyvä kohentaa.Englannin ja ruotsin jälkeen Suomen opiskelluin kieli kouluissa on saksa. En näe syytä, miksi resursseja ei voisi vähitellen siirtää esimerkiksi saksan opiskeluun. Maa on kulttuurisesti samankaltainen kuin Suomi. Lisäksi se on suuri talousalue, joka tarjoaa kielen osaajalle monenlaisia mahdollisuuksia.
Varmasti näin, mikäli haluaa puhua sujuvasti. Väitän kuitenkin, että työelämässä on hyötyä myös valmiuksista, joita edustaa esim. laaja kieliosaaminen. Eiköhän sinullakin ole näitä mainittuja valmiuksia, jotka mahdollistavat esim. sen, että ymmärrät ruotsia vaikket puhuisikaan natiivin tasolla.Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää, että opiskeleepa mitä tahansa kieltä, kaikkein keskeisintä on motivaatio, koska minkä tahansa kielen oppiminen todellisuudessa käytettävälle tasolle on valtava urakka. Asiantuntija-arvioiden mukaan se vaatii vähintään 1000 tuntia pänttäävää intensiivistä opiskelua, jota esimerkiksi lukiossa ei harjoiteta lainkaan. En minäkään ruotsin laudaturilla osaa puhua ruotsia yhtään.
Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että ruotsissa puhutaan syntyperäisesti skandinaavista yleiskieltä. Aika odotettua, että sen päälle ei ensisijaisesti keskitytä islannin tai suomen kieleen.Linkkaamassani kartassa kannattaa katsoa prosenttiosuuksia. Suomessa ruotsia opiskelee toisella asteella 92 %. Ruotsissa espanjaa opiskelee 43 prosenttia, Norjassa 32 prosenttia. Saksassa ranskaa opiskelee 24 prosenttia, Ranskassa espanjaa 39 prosenttia.
Aika vauhdikkaita johtopäätöksiä vetelet vain sen perusteella, että jossain maassa opiskellaan ensimmäisenä kielen espanjaa eikä ruotsia.Kielten opiskelun perusteella ruotsalaiset tuntevat yhteyttä Espanjaan, mutta Suomi Ruotsiin. Kummallista tämä pohjoismainen yhteistyö, kun se Ruotsissa suuntautuu parituhatta kilometriä lounaaseen eikä parisataa kilometriä itään.
Toisin sanoen muissa maissa opiskellaan eri kieliä, kun Suomessa resurssit käytetään ruotsiin. Maan taloudelle lienee hyväksi, että maassa on ihmisiä, joilla on valmiudet jatkaa eri kielten opiskelua. Kaikkia munia ei kannata laittaa samaan koriin.