Missä näin määrätään? Kai Suomalaiset päättäjät voivat päättää mitä haluavat. Kyllähän Suomen kielen opiskelu voidaan pitää pakollisena, mikäli niin halutaan. Minulle se on kuitenkin aivan sama. Katson, että jos joku kuvittelee pärjäävänsä ilman Suomen kieltä, niin siitä vaan.Viestin lähetti J.Rita
..., mutta pakkosuomihan poistuisi ruotsinkielisisten koulujen opetuksesta jos pakkoruotsi häviäisi suomenkielisten koulujen opetuksesta.
Viestin lähetti J.Rita
... Pääasia että asioista vastuussa olevat pitävät huolen siitä että kaikki suomalaiset saavat peruspalvelua maan virallisilla kielillä.
Nythän he pitävät siitä huolen pakottamalla kaikki opiskelemaan ruotsin kieltä ja pitämällä ruotsin kursseja kaikissa tutkinnoissa. mm. insinöörin on läpäistävä ruotsin kurssi. Tuohan on aivan idioottimaista ja todellista ajan hukkaa. Minulle ainakin olisi sopinut pidempi Englannin kurssi paremmin. Olisin saattanut siitä jotain hyötyäkin. Taataanko tällä insinöörien palvelut ruotsinkieliselle vähemmistölle, vai miksi näin on? Onko tämä todella oikea tapa varmistaa ne palvelut?
Viestin lähetti J.Rita
Myös englanninkielen tulee tietenkin tärkeänä kielenä olla pakollinen.
Miksi ihmeessä pakollinen. Olen kyllä sitä mieltä, että jos joku vieras kieli pitää olla pakollinen, sen tulisi olla englanti, mutta ei kai sen pakollisuuteen ole mitään syytä.
Ihmisten käyttäytymistä, noin päättäjien näkökulmasta, voidaan ohjata mm. asiallisella tiedottamisella. Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että jos pelätään, että liian moni jättää opiskelematta englantia, voitaisiin lisätä vaikka asiasta valistamista. Nythän kaikissa kielikysymystä hiemankin hipaisevien tutkimusten on mahdotonta saada mitään julkista keskustelua aikaan. Tämä johtunee siitä, että RKP lehmänkauppa- ja jees jees-puolueena on hyvä kanava saada ääntään kuuluviin muissa asioissa, kunhan vaan ei pidä ääntä kielikysymyksessä. Johtui asia sitten mistä tahansa, mutta jostain syystä tästä asiasta ei käydä mitään julkista keskustelua. Ottaen huomioon, että ylivoimainen ennemmistö suomalaisista vastustaa pakkoruotsia, se on vähintääkin arveluttavaa.
Viestin lähetti J.Rita
.. rannkikkoseudun marginaaliryhmä on suuressa erikoisasemassa .... heillä on siten myös oikeuksia ruosinkielisiin palveluihin.
Kyllä, olen samaa mieltä. Siitä olen nykysysteemin kanssa eri mieltä, että pitääkö heille taata tasan samanarvoinen palvelu joka paikassa suomea. Miksi saamelaisalueen virkamiehen on osattava ruotsia? Eikö riittäisi, että viraston virkamiehistä vaikka yksi osaisi, jolloin ummikko saisi palvelua jos tarve olisi todellinen. Miksi kaikkien lääkäreiden pitää osata ruotsia? Jos savolaislääkäri ottaa vastaan uransa aikana terveyskeskuksessa yksi tai kaksi ummikkoa, voitanee aiheellisesti kysyä, miksi yhteiskunta kustansi hänen ruotsin opiskelun peruskoulussa, lukiossa ja lääkiksessä? Menikö rahaa hukkaan ja mikä tärkeintä, miksi hänet pakotettiin opikskelemaan turhaa kun hyödyllistä opiskeltavaakin olisi riittänyt?