Mahtaisiko poistua myös ruotsia äidinkielenään puhuvien pakkosuomi? Olisi kohtuullista, että molempien osalta siirryttäisiin vapaaehtoisuuteen.
Mahtaisiko poistua myös ruotsia äidinkielenään puhuvien pakkosuomi? Olisi kohtuullista, että molempien osalta siirryttäisiin vapaaehtoisuuteen.
Kyllä minun mielestäni ruotsinkielisillä on oikeus olla vain ruotsinkielisiä niin kauan kun se on täällä virallinen kieli. Ei ketään tule pakottaa opiskelemaan kieltä jota ei koe tarvitsevansa.Ahvenanmaallahan pakkosuomesta on jo luovuttu muistaakseni vuonna 2007.
Vähän hassulta kuulostaa että jos valtava enemmistö luopuu marginaalisen vähemmistön kielen opiskelusta, pitää marginaaliselle vähemmistölle vastavuoroisesti antaa oikeus olla opiskelematta valtavan enemmistön kieltä.
Eiköhän saman tien laiteta koko koulu vapaaehtoiseksi.Eihän pakollista tarvitse olla kuin oma äidinkieli oli se sitten kumpi tahansa virallisista kielistä. Jokainen sitten valitkoon määrätyn määrän muita kieliä sen mukaan mitä kunnassa on tarjolla ja mitä haluaa.
:) Onkohan muuten kukaan väsännyt vielä adressia pakkomatematiikan poistamiseksi kouluista?
Jos lakimuutos tulee, niin tottakai se koskee myös ruotsinkielisten pakkosuomea.Mahtaisiko poistua myös ruotsia äidinkielenään puhuvien pakkosuomi? Olisi kohtuullista, että molempien osalta siirryttäisiin vapaaehtoisuuteen.
Sinun on pakko lukea matematiikkaa peruskoulussa, sitäkään et pysty vaihtamaan esimerkiksi mopojen tuunaukseen.Mielenkiinnolla vain, mitä on pakkomatematiikka?
Kerro minulle miksi minun äidinkielini pitäisi poistaa. Pakkoruotsia vastustan, mutta en ymmärrä miksi kielien virallinen asema pitäisi postaa, sillä minun sukujuuret ulottuvat 1500-luvulle tässä maassa ja minun esi-isät ovat pistäneet henkensä likoon maamme puolesta sodissa.parempi vaihtoehto olisi muuttaa perustuslakia ja poistaa ruotsin kielen virallinen asema.
Anna-Maja on löytänyt uuden hyvän narun josta vetää: Oikeusministeri Henriksson: Kilpailukyky heikkenisi pakkoruotsin poistosta - Kansalaisaloite - Kotimaa - Helsingin Sanomat
En minä sinun äidinkieltäsi poistaisi. Ainoastaan sen virallisen aseman. Ja syy löytyy aiemmasta viestistäni: lakisääteisiä palveluita ei pystytä järjestämään ruotsinkielisille ilman, että suomenkieliset pakotetaan tähän järjestelyyn mukaan.Kerro minulle miksi minun äidinkielini pitäisi poistaa.
Viime sodissa tämän maan puolesta pisti henkensä likoon myös tanskankielisiä, norjankielisiä, englanninkielisiä, ranskankielisiä, vironkielisiä, italiankielisiä, saksankielisiä yms. yms. Ei noillakaan kielillä ole Suomessa virallista asemaa.Pakkoruotsia vastustan, mutta en ymmärrä miksi kielien virallinen asema pitäisi postaa, sillä minun sukujuuret ulottuvat 1500-luvulle tässä maassa ja minun esi-isät ovat pistäneet henkensä likoon maamme puolesta sodissa.
Edit: Pakkoruotsin/suomen poistaminen ei ole ongelma, sillä molempia kieliä hallitsevia löytyy aivan varmasti vironamistöihin kaksikielisillä alueilla.
Millä perusteella meidän oikeudet pitäisiin poistaa?
Kerro minulle miksi minun äidinkielini pitäisi poistaa. Pakkoruotsia vastustan, mutta en ymmärrä miksi kielien virallinen asema pitäisi postaa, sillä minun sukujuuret ulottuvat 1500-luvulle tässä maassa ja minun esi-isät ovat pistäneet henkensä likoon maamme puolesta sodissa.
On täysin järjetöntä että annamme muille kansoille tasoitusta opettelemalla vielä toista marginaalikieltä oman äidinkielemme lisäksi, kun voisimme jo nuorella iällä opiskella englannin lisäksi toisen maailmankielen.
Ei se perustuslaki Suomen virallisesta kaksikielisyydestä mihinkään muuttuisi. Tilanne olisi vain samanlainen kuin ennen 1970-luvun peruskoulu-uudistusta, eli toisen kotimaisen kielen opiskelu olisi valinnaista. Käytännössä ruotsinkieliset kuitenkin lähes poikkeuksetta opiskelivat tuolloin suomea, ja varmaan samalla tavalla se nytkin menisi.Niin siis jos pakkoruotsi poistettaisiin koulusta, tarkoittaisi se lakimuutosta ruotsin kielen virallisen aseman poistamiseksi Suomesta. Näin ollen esittämäsi ongelma poistuisi itsestään, kun ei olisi enää kuin yksi virallinen kieli.
J
Lähes kaikissa Euroopan maissa lapset opiskelevat ensimmäisenä vieraana kielenään joko englantia, ranskaa tai saksaa tai espanjaa. Otetaan vielä ääriesimerkkinä Australia, jossa ensimmäinen vieras kieli on joko ranska, kiina tai japani. Meillä opiskellaan marginaalikieli ruotsia, mutta silti oikeusministeri Henriksson on sitä mieltä, että Suomen kilpailukyky heikkenee mikäli ruotsin kielen opiskelu muuttuu vapaaehtoiseksi.