Pakkoruotsi – kyllä vai ei?

  • 217 100
  • 2 039

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mahtaisiko poistua myös ruotsia äidinkielenään puhuvien pakkosuomi? Olisi kohtuullista, että molempien osalta siirryttäisiin vapaaehtoisuuteen.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mahtaisiko poistua myös ruotsia äidinkielenään puhuvien pakkosuomi? Olisi kohtuullista, että molempien osalta siirryttäisiin vapaaehtoisuuteen.

Ahvenanmaallahan pakkosuomesta on jo luovuttu muistaakseni vuonna 2007.

Vähän hassulta kuulostaa että jos valtava enemmistö luopuu marginaalisen vähemmistön kielen opiskelusta, pitää marginaaliselle vähemmistölle vastavuoroisesti antaa oikeus olla opiskelematta valtavan enemmistön kieltä.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Kyllähän Suomessa pitää kaikkien mielestäni opiskella Suomen kieltä, mutta Ruotsin kieli on yhtä tyhjän kanssa. Hyvänä esimerkkinä monet yleisurheilijat, jotka ei osaa Suomea. Mielestäni pitäisi kaikkien osata puhua sitä kieltä, jonka väreissä urheilee.
 

Da-Capo

Jäsen
Mahtaisiko poistua myös ruotsia äidinkielenään puhuvien pakkosuomi? Olisi kohtuullista, että molempien osalta siirryttäisiin vapaaehtoisuuteen.

Eihän nuo tälläkään hetkellä sitä puhu, vaikka osaisivatkin. Päivittäin saan töissä ottaa vastaan puheluita Etelä-Pohjanmaalta henkilöiltä, jotka vetävät herneen nenään välittömästi, mikäli asiointi ei tapahdu ruotsiksi. Ja kyseessä puhdas periaate, ei kielimuuri.
 
Ahvenanmaallahan pakkosuomesta on jo luovuttu muistaakseni vuonna 2007.

Vähän hassulta kuulostaa että jos valtava enemmistö luopuu marginaalisen vähemmistön kielen opiskelusta, pitää marginaaliselle vähemmistölle vastavuoroisesti antaa oikeus olla opiskelematta valtavan enemmistön kieltä.
Kyllä minun mielestäni ruotsinkielisillä on oikeus olla vain ruotsinkielisiä niin kauan kun se on täällä virallinen kieli. Ei ketään tule pakottaa opiskelemaan kieltä jota ei koe tarvitsevansa.

Peruskoulussa tulisi opetella valinnan mukaan yhtä kotimaista kieltä äidinkielenä, englantia ja valinnan mukaan vielä toista vierasta kieltä. Ruotsia äidinkielenään puhuvalla tämä kombo voisi olla esim. ruotsi + englanti + suomi tai ruotsi + englanti + saksa, jollakin toisella taas suomi + englanti + ruotsi tai suomi + englanti + venäjä.

Tuloksena kansakunnan kielitaito kohenisi vaikka kielten opetukseen käytettävät resurssit pysyisivät samana.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eihän pakollista tarvitse olla kuin oma äidinkieli oli se sitten kumpi tahansa virallisista kielistä. Jokainen sitten valitkoon määrätyn määrän muita kieliä sen mukaan mitä kunnassa on tarjolla ja mitä haluaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Niin kauan kun Suomi on kaksikielinen maa on pakkoruotsi täysin perusteltua. Sen toimivuus onkin sitten täysin eri juttu.

Käytännössä pakkoruotsista tulisi mielestäni päästä eroon, koska ne oppilaat jotka oppivat ruotsia nyt, todennäköisesti valitsee ruotsin myös vapaaehtoisesti ja ne ketkä eivät sitä valitsisi eivät myöskään sitä nyt halua oppia.

Pakolliseksi suomi, englanti + valinnainen kolmas kieli. Ruotsinkielisille tietty paskempi juttu kun käytännössä tuo valinnainen kieli olisi ruotsi.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Monille ihmisille on aivan ylivoimaisen vaikeaa tajuta, että ihmiset oppivat kieliä lähes yksinomaan tarpeen mukaan. Se, että opiskelee koulussa jotain kieltä, ei takaa vielä yhtään mitään jos sitä kieltä ei tarvitse. On typerää vaatia jotakuta osaamaan suomea/ruotsia sillä perusteella, että se jossain perustuslakipaperissa mainitaan isänmaan viralliseksi kieleksi.

Minä puhun huonoa ruotsia, koska olen pärjännyt elämässäni ilman ruotsin kielen aktiivista käyttöä. Sandra Eriksson taas puhuu huonoa suomea, koska hän ei ole aktiivisesti tarvinnut suomea. Jos joku pitää minua tai Sandraa epäisänmaallisena, niin pitäköön sitten.

Pakkoruotsista täytyy luopua, koska tarvitsemme monipuolisempaa kieliosaamista - erityisesti lisää venäjän kielen osaamista. Nyt esimerkiksi venäjää osaavista lääkäreistä on pulaa. Lääkäriksi haluavan lukiolaisen lukujärjestykseen ei mahdu venäjää pitkän matematiikan, pitkien luonnontieteiden, pakollisen ruotsin ja de facto pakollisen englannin rinnalle. Ainakin oman kokemukseni mukaan lukiossa ylimääräisiä kieliä lukivat lähinnä ne, joilla ei ollut pitkää matematiikkaa ja pitkiä luonnontieteitä. Näin ollen venäjää täytyisi pystyä lukemaan englannin tai ruotsin kustannuksella. Englanti on ainakin toistaiseksi huomattavasti tärkeämpi kieli useimmille kuin ruotsi.

Suomalaisten kielitaito suomen, englannin ja ruotsin ulkopuolella on onneton. Saksaa puhuu 13 % suomalaisista, ranskaa 3 %, venäjää ja espanjaa alle sen verran. Englannin ja ruotsin osaaminen on huomattavasti paremmalla tasolla. Nämä ovat tietoisia valintoja, joilla kielitaito suunnataan tiettyihin kieliin. On aivan höpöhöpöä väittää, ettei pakkoruotsi vaikuttaisi negatiivisesti muiden kielten osaamistasoon. Kuitenkin suurin osa opettajista ja iso osa poliitikoista nielee sellaisenaan tämän "lisää venäjää, ei ruotsin kustannuksella" -paskan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
No jos näiltä hirvisaarelaisita kysyttäisiin, niin Suomessa olisi yksi virallinen kieli ja sitä kaikissa kouluissa ja opetuskin olisi kyseisellä kielellä. Ja myös kaikki julkiset palvelut olisivat saatavissa vain tällä yhdella ainoalla kielellä ja ruotsin puhumisesta saisi huomauttaa muuallakin kuin vain eduskunnan täysistunnossa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Mahtaisiko poistua myös ruotsia äidinkielenään puhuvien pakkosuomi? Olisi kohtuullista, että molempien osalta siirryttäisiin vapaaehtoisuuteen.
Jos lakimuutos tulee, niin tottakai se koskee myös ruotsinkielisten pakkosuomea.

Mielenkiinnolla vain, mitä on pakkomatematiikka?
Sinun on pakko lukea matematiikkaa peruskoulussa, sitäkään et pysty vaihtamaan esimerkiksi mopojen tuunaukseen.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
parempi vaihtoehto olisi muuttaa perustuslakia ja poistaa ruotsin kielen virallinen asema.
Kerro minulle miksi minun äidinkielini pitäisi poistaa. Pakkoruotsia vastustan, mutta en ymmärrä miksi kielien virallinen asema pitäisi postaa, sillä minun sukujuuret ulottuvat 1500-luvulle tässä maassa ja minun esi-isät ovat pistäneet henkensä likoon maamme puolesta sodissa.

Millä perusteella meidän oikeudet pitäisiin poistaa?

Edit: Pakkoruotsin/suomen poistaminen ei ole ongelma, sillä molempia kieliä hallitsevia löytyy aivan varmasti vironamistöihin kaksikielisillä alueilla.
 
Viimeksi muokattu:

Tuskinpa Henrikssonkaan on oikeasti niin tyhmä, että uskoisi itsekään omia puheitaan. RKP:n agenda kuitenkin pakottaa suoltamaan näitä aivopieruja tihenevällä tahdilla kun hätä on kova.Tuolta kommenteista löytyikin hyvä linkki EK:n sivuille ja sieltä voi lukea hieman objektiivisempaa analyysiä: Englanti ei yksin riitä työelämässä - Kielikoulutukseen tarvitaan remontti

Lainaus tekstistä (tummennukset omat):

Lisää vaihtoehtoja ja valinnaisuutta kielten opiskeluun

Suomalainen yhteiskunta ja työelämä kansainvälistyvät vauhdilla, ja monikulttuurisuudelle on yhä enemmän kysyntää. Siitä huolimatta kielten tarjonta ja opiskelu uhkaavat yksipuolistua perusopetuksessa ja lukiossa. Englannilla on vahva asema ykköskielenä: suomenkielisten peruskoulujen oppilaista 95 prosenttia valitsee sen ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi.

Toinen kotimainen kieli, ruotsi tai suomi, on peruskoulussa kaikille pakollinen. Oppimistulokset kuitenkin osoittavat, että ruotsin osaaminen on heikkoa. Muiden vapaaehtoisten ja valinnaisten kielten – kuten saksan, ranskan tai venäjän – opiskelu on vähentynyt jatkuvasti.

Jotta kielten opiskelu monipuolistuisi ja Suomessa olisi tulevaisuudessa riittävästi eri kielten taitajia, kielikoulutukseen tarvitaan rakenteellisia muutoksia sekä perusopetuksessa että lukiossa.

– EK:n hallituksen linjausten mukaisesti opetuksen järjestäjien tulee tarjota nykyistä laajempi valikoima kieliä oppilaiden ja vanhempien valittavaksi. Valinnanmahdollisuuksia tulee laajentaa myös luopumalla toisen kotimaisen kielen pakollisuudesta, EK:n koulutusjohtaja Markku Koponen vaatii.


Isestäänselvyyksiähän nuo, mutta osalle nämäkin asiat ovat yhä ylivoimaisen vaikeita ymmärtää. Kiitos vaan vielä Virolaiselle siitä, että tästäkin asiasta joudutaan vielä kiistelemään. Seuraavaa "pakkomatematiikan poisto"- kommenttia odotellessa...
 
Kerro minulle miksi minun äidinkielini pitäisi poistaa.
En minä sinun äidinkieltäsi poistaisi. Ainoastaan sen virallisen aseman. Ja syy löytyy aiemmasta viestistäni: lakisääteisiä palveluita ei pystytä järjestämään ruotsinkielisille ilman, että suomenkieliset pakotetaan tähän järjestelyyn mukaan.

Pakkoruotsia vastustan, mutta en ymmärrä miksi kielien virallinen asema pitäisi postaa, sillä minun sukujuuret ulottuvat 1500-luvulle tässä maassa ja minun esi-isät ovat pistäneet henkensä likoon maamme puolesta sodissa.
Viime sodissa tämän maan puolesta pisti henkensä likoon myös tanskankielisiä, norjankielisiä, englanninkielisiä, ranskankielisiä, vironkielisiä, italiankielisiä, saksankielisiä yms. yms. Ei noillakaan kielillä ole Suomessa virallista asemaa.
 
Edit: Pakkoruotsin/suomen poistaminen ei ole ongelma, sillä molempia kieliä hallitsevia löytyy aivan varmasti vironamistöihin kaksikielisillä alueilla.

Anteeksi tämä asiaan kuulumaton ja lapsellinen välihuomautus, mutta "vironamistyöt" oli minusta aika hauska kirjoitusvirhe. Monia suomalaisia kun tuntuu kovasti närästävän se, että virolaiset tekevät Suomessa amisten hommia.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Millä perusteella meidän oikeudet pitäisiin poistaa?

Kamaan. Suomenruotsalaisten nyt viimeisenä pitäisi ryhtyä leikkimään marttyyriä. Ei ne "teidän oikeudet" mihinkään siitä häviäisi, vaikka ruotsin asema virallisena kielenä saataisiinkin korjattua. Onhan purjehtivalla kansanosalla sen verran hyvä lobbauskoneisto takanaan, että minkäänlaista valtiollista sortoa tämä vähemmistö ei tule koskaan kokemaan.

On kuitenkin täysin järjetöntä rahantuhlausta tanssia 6%-vähemmistön pillin mukaan näissä kieliasioissa. Eihän saamekaan ole virallinen kieli, tai sen paremmin venäjäkään. On täysin järjetöntä että annamme muille kansoille tasoitusta opettelemalla vielä toista marginaalikieltä oman äidinkielemme lisäksi, kun voisimme jo nuorella iällä opiskella englannin lisäksi toisen maailmankielen.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kerro minulle miksi minun äidinkielini pitäisi poistaa. Pakkoruotsia vastustan, mutta en ymmärrä miksi kielien virallinen asema pitäisi postaa, sillä minun sukujuuret ulottuvat 1500-luvulle tässä maassa ja minun esi-isät ovat pistäneet henkensä likoon maamme puolesta sodissa.

Kerro sinä minulle että miksi Suomessa ei venäjän kielellä ole virallista asemaa, täysin samoin perustein kuin mitä sinä tuossa ylhäällä esität ruotsin kielen puolesta.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
On täysin järjetöntä että annamme muille kansoille tasoitusta opettelemalla vielä toista marginaalikieltä oman äidinkielemme lisäksi, kun voisimme jo nuorella iällä opiskella englannin lisäksi toisen maailmankielen.

Janders kiteytti asian juuri niin kuin se on. Suomen valtiovallan tehtävä on pitää huoli, että ruotsinkieliset saavat säilytettyä oman kielensä. Kielilakimuutoksella halutaan päästä tilanteeseen, jossa kielen olemassaolosta vastaa ruotsinkielinen väestö itse, eikä suomea äidinkielenään puhuva valtaväestö, jonka ruotsin kielen taso on surkea.

Lähes kaikissa Euroopan maissa lapset opiskelevat ensimmäisenä vieraana kielenään joko englantia, ranskaa tai saksaa tai espanjaa. Otetaan vielä ääriesimerkkinä Australia, jossa ensimmäinen vieras kieli on joko ranska, kiina tai japani. Meillä opiskellaan marginaalikieli ruotsia, mutta silti oikeusministeri Henriksson on sitä mieltä, että Suomen kilpailukyky heikkenee mikäli ruotsin kielen opiskelu muuttuu vapaaehtoiseksi.

Tämä on suurin syy, miksi en voi ikinä äänestää puoluevaalissa ruotsalaisen kansanpuolueen ehdokasta. Joko he ovat kapeakatseisempia kuin monet persut, tai sitten tosiasiat ymmärtäviä teeskentelijöitä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mahtaisiko poistua myös ruotsia äidinkielenään puhuvien pakkosuomi? Olisi kohtuullista, että molempien osalta siirryttäisiin vapaaehtoisuuteen.

Niin siis jos pakkoruotsi poistettaisiin koulusta, tarkoittaisi se lakimuutosta ruotsin kielen virallisen aseman poistamiseksi Suomesta. Näin ollen esittämäsi ongelma poistuisi itsestään, kun ei olisi enää kuin yksi virallinen kieli.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Niin siis jos pakkoruotsi poistettaisiin koulusta, tarkoittaisi se lakimuutosta ruotsin kielen virallisen aseman poistamiseksi Suomesta. Näin ollen esittämäsi ongelma poistuisi itsestään, kun ei olisi enää kuin yksi virallinen kieli.
Ei se perustuslaki Suomen virallisesta kaksikielisyydestä mihinkään muuttuisi. Tilanne olisi vain samanlainen kuin ennen 1970-luvun peruskoulu-uudistusta, eli toisen kotimaisen kielen opiskelu olisi valinnaista. Käytännössä ruotsinkieliset kuitenkin lähes poikkeuksetta opiskelivat tuolloin suomea, ja varmaan samalla tavalla se nytkin menisi.

Edelleen jäljelle jäisi epäkohtia kuten korkeakoulujen aloituspaikkojen määrä, Svenska Ylen osuus Yleisradion budjetista ja ruotsin asema valtakunnallisena virallisena kielenä (vrt. alueellinen vähemmistökieli). Pakkoruotsin poistaminen olisi silti hyvä askel matkalla pois nykyisestä kielilainsäädännöstä, joka ei kestä minkäänlaista kriittistä tarkastelua.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
J
Lähes kaikissa Euroopan maissa lapset opiskelevat ensimmäisenä vieraana kielenään joko englantia, ranskaa tai saksaa tai espanjaa. Otetaan vielä ääriesimerkkinä Australia, jossa ensimmäinen vieras kieli on joko ranska, kiina tai japani. Meillä opiskellaan marginaalikieli ruotsia, mutta silti oikeusministeri Henriksson on sitä mieltä, että Suomen kilpailukyky heikkenee mikäli ruotsin kielen opiskelu muuttuu vapaaehtoiseksi.

Minä olen lukenut ensimmäisenä vieraana kielenä kyllä englantia niin kuin veljenikin ja lapseni lukevat ensimmäisenä vieraana kielenään englantia. Tokihan me kaikki olisimme voineet halutessamme lukea ruotsia, venäjää, ranskaa tai saksaakin ensimmäisenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös