Mainos

Pakkasongelmia?

  • 126 841
  • 559

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Katselin tuota Forecan 10 päivän sääennustusta ja epävarmuudestaan huolimatta se viittasi siihen, että joulun jälkeen tässä ketjussa on ehkä jollain taas asiaa, koska parinkymmenen pakkasasteen paikkeilla veikkailtiin taas pyörivän. Esim. uutena vuotena Tampereella n. -25 tämän hetken arvontana. Siinä ei enää kannata sammua hankeen.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä Suomen peliä seuratessa on yllättäen tullut hieman vilu...varpaita kylmää ja muutenkin tuntuu olevan aika viileää sisälläkin. Pakko kai pistää vaatetta niskaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tässä ketjussa tuli kovien pakkasten aikana esiin muutama nimimerkki, jotka vetelivät pakkasesta huolimatta fillarilla töihin (minäkin pari kertaa tosin työmatka vain 1,5km/sivu). Taisi joku mainita, että kun on luvannut itselle mennä läpi talven fillarilla töihin, niin mentävähän se on.

Miten on, tuliko tänä aamuna fillaroitua duuniin? Jos siis ylipäätään vielä on töitä ennen joulua.

Itse kyllä mielummin, noin työmatkailun puolesta, valitsen kovan pakkasen kuin 25cm auraamatonta lunta. Tosin muuten tämänpäiväinen keli on aika loistava. Ja kunhan pyrytys lakkaa, niin pääsee ladulle. Ja sitä ennen samalle baanalle pulkkamäkeen.

Tämän päivän myräkän jälkeen voisi pitää tasaisesti -5c vaikka maaliskuun alkuun. Ilman suuria lumisateita. Jos siis se +5-10 ei ole mahdollista.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Koko maahan on vuoden alkupäiville luvassa jopa yhä kiristyvää pakkasta. Pohjois-Suomessa ja idässä voidaan paikoin päästä -35 asteen tienoilla. Myös täällä eteläisessä ja läntisessa Suomessa on aika hiton kylmää siihen nähden, että yleensä tämä on lauhempaa seutua koko maasta. Vastaavia ulkolämpötiloja tammikuun alussa taisi olla viimeksi vuonna 2003.

Ollapa nyt jossain jääkäriprikaatin metsäleirillä Sodankylässä. Saa siinä olla "norsunvittu" syvällä päässä.
 

12961

Jäsen
No joo, kun tarkemmin muistelee, niin kylläpä siitä taitaa saada vaihteen P-asennosta pois, jos on virrat päällä. Akku vaan tosiaan on niin lopussa, että kauko-ohjattavaa keskuslukitustakaan ei ollut saada toimimaan.

Kyllä meikäläisen tomaattivaihteisissa autoissa on aina lähtenyt vaihde vapaalle ilman virtojakin. Voi toki olla että vaikka keppi on asennossa N on "vaihde" silti päällä eli turbiini pyörii, mutta tuollaisella 5m työntämisellä se ei todellakaan hajota mitään, vispaa vain vähän öljyä.

Mikäli autossasi on ominaisuus, että P:lta pois vaihtaakseen tarvitsee painaa jarrua, pitää todennäköisesti olla virrat päällä jotta vaihdekeppi liikkuu. Tuonkin ominaisuuden saa yleensä kytkettyä pois testerillä mikäli omistaja näin haluaa.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Ja näinhän se on että kovillakin pakkasilla loistavasti toiminut -93 primerasta on lukot niin syväjäässä, että ei auta aseöljyt, ei lukkosulat eikä mitkään! eihän siinä mitään kun ovet on onneksi auki, että pääsee kulkemaan, mutta arveluttaa jättää autoa parkkiin mihinkään kun hifilaitteistoakin siellä on pari kertaa auton arvon edestä. Kai se on sunnuntain kunniaksi suunnattava jyväskeskuksen parkkihalliin sulattelemaan tätä tilannetta!
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja näinhän se on että kovillakin pakkasilla loistavasti toiminut -93 primerasta on lukot niin syväjäässä, että ei auta aseöljyt, ei lukkosulat eikä mitkään! eihän siinä mitään kun ovet on onneksi auki, että pääsee kulkemaan, mutta arveluttaa jättää autoa parkkiin mihinkään kun hifilaitteistoakin siellä on pari kertaa auton arvon edestä. Kai se on sunnuntain kunniaksi suunnattava jyväskeskuksen parkkihalliin sulattelemaan tätä tilannetta!

Näillä pakkasilla en edes sammuta autoa esim. kauppareissun ajaksi, sen verran inhoan kylmyyttä.

Jos joku vie niin vie tarpeeseen, minä odotan sitten taksia kaupan tuulikaapissa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ja näinhän se on että kovillakin pakkasilla loistavasti toiminut -93 primerasta on lukot niin syväjäässä, että ei auta aseöljyt, ei lukkosulat eikä mitkään! eihän siinä mitään kun ovet on onneksi auki, että pääsee kulkemaan, mutta arveluttaa jättää autoa parkkiin mihinkään kun hifilaitteistoakin siellä on pari kertaa auton arvon edestä. Kai se on sunnuntain kunniaksi suunnattava jyväskeskuksen parkkihalliin sulattelemaan tätä tilannetta!
Jäätyneen lukon sulatus: muovikassiin kuumaa vettä ja kassi ovea vasten lukkopesän kohdalle. Sulaa hetkessä.

Sulaneeseen lukoon crc:tä, aseöljyä tai vastaavaa. Öljy ei sulata, mutta poistaa kosteuden, kunhan ensin saa sulaksi.
 

12961

Jäsen
Tuli auton lukosta mieleen, kaverilla on Opel Omega ja siinä on mielenkiintoinen talviominaisuus. Ihan näitä viimeisimpiä yksilöitä on, olisiko vm. 2000.

Autossa aukeavat kyllä sekä ovet että lukot moitteetta pahemmassakin talvikelissä, mutta lukko jäätyy avattaessa hyvin usein auki-asentoon.

Voitte arvata, että nauru oli ratkiriemukasta kun kaveri kertoi ensimmäistä kertaa ajaneensa töihin kahvasta ovea kiinni pitäen. Onneksi ei avannut pelkääjän puolen ovea ja toiseksi, onneksi autossa on automaattilaatikko, jotta vasen käsi on vapaana pitämään koko matkan ovea kiinni.

Hieno talviauto. Edellä kuvailtua ominaisuutta lukuunottamatta ei kuulemma mitään valittamista edes paukkupakkasilla.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Autossa aukeavat kyllä sekä ovet että lukot moitteetta pahemmassakin talvikelissä, mutta lukko jäätyy avattaessa hyvin usein auki-asentoon.

Minulla oli tämä sama ominaisuus vuoden -94 Passatissa. Onneksi sisäkahvat oli semmoiset, että sain sidottua narulla ovesta toiseen, jotta ovet pysyivät kiinni. Noin 10 minuutin ajon jälkeen sain yleensä oven jo kiinnikin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kassit lukkoa vasten, niin eiköhän sula!
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Joo täytyy myöntää että olin väärässä kun ennustin sen joulukuun alun jäävän talven kylmimmäksi, tänään auton mittarissa -20C mutta hienosti Baijerilainen pärähti käyntiin. Jopa ikkunat toimivat samantien (vähän pelkäsin tätä kun on karmittomat fönsterit ja ne on snadisti heppoisen tuntuset).
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Piti oikein mennä mittaria katsomaan, että kuinkan kylmä sitä ulkona oikein on, kun mtv3:set sun muut hehkuttavat pakkasennätyksistä ym. ym.

Ainakin yöllä on vissiin suhkot jäätävää ollut ainakin Pohjois- ja Itä-Suomessa. Nyt näyttäisi tiedotteiden mukaan olevan reilua pariakymmentä astetta.

Täälä näyttää mittari tällä hetkellä -2,8 astetta. Niin vain tuo meri lämmittä, ei kai siihen muutakaan syytä keksi.
 
Viimeksi muokattu:

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Eilen illalla jo vähän pelotti, kun olin kentälle lähdössä, lämpömittarin näyttäessä -20 astetta.
Onneksi ei kuitenkaan tuullut, niin ei tullut kylmä oikeastaan muualle, kuin varpaisiin ja sormiin, mutta muuten jopa ihan mukava keli.

No, toki pakkasongelmaksi voidaan lukea se, kun vesipullo jäätyi, ja jano pääsi yllättämään.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Eilen paikallisessa marketissa asioi polvipituisiin shortseihin ja t-paitaan pukeutunut nuorehko mieshenkilö. Siinä torin poikki kävellessään herätti tietenkin kanssaihmisissä kummastusta, mutta toisaalta näytti että jossain määrin huomiota kyllä tarkoituksella hakikin.
Pakkasta oli siis -21 astetta.

Vesiputki sitten meni jäähän, pitkästä aikaa. Vaikka putki periaatteessa lämpimällä puolella sijaitseekin, on yksi nurkka ilmeisesti kovilla pakkasilla sen verran kylmä että putki pääsee jäätymään.

Vaan onneksi on hyväksi havaittu ja helppo konsti sulatukseen; teipataan pölynimurin suulake jompaan kumpaan päähän suojaputkea ja sitten vain imuri käyntiin. Lämmin ilma liikkuu täten suojaputken ja varsinaisen vesiputken välissä ja sulattaa jäätukoksen. Nytkään ei imurin tarvinnut olla kuin puoli minuuttia päällä kun jo hana korahteli ja vesi alkoi taas virtaamaan.

Nyt onkin sitten hana jätetty tippumaan jotta ei enää vetäisi jäähän, vaikka hieman orpo olo tuleekin nukkumaan mennessä kun tietää että vesi jää juoksemaan yön ajaksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Nyt onkin sitten hana jätetty tippumaan jotta ei enää vetäisi jäähän, vaikka hieman orpo olo tuleekin nukkumaan mennessä kun tietää että vesi jää juoksemaan yön ajaksi.

Älä välitä sillä monella vuotavat hanat kotonaan kun eivät viitsi vaihtaa/vaihdattaa tiivistettä. Eräällä tutulla hemmolla on wc:n pytty vuotanut jo vuosia kun sen tiivisteen vaihtaminen on niin saatanan paha rasti. Tarjouduin kerran jopa vaihtamaan tuon tiivisteen mutta eihän tuo käynyt ja seliteltiin kovaa kiirettä juuri silloin.

Ai niin...ettei mene kokonaan ohi aiheen niin vaikka pakkasta on nyt yli 20 täällä Varsinais-Suomessakin niin mulle kelpaa kyllä. Sää on kirkas ja seesteinen. Puita takkaan ja tunnelmaa kehiin.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No perskeles, tänään se sitten tapahtui. Piti lähteä matsiin, ja yllätys auto ei käynnisty. Kaikesta päätellen akku tyhjä, kun auto nollaa radion muistin ja vilkuttaa kaikkea mahdollista valoista keskuslukitukseen kun yrittää käynnistää. Tulipa sitten käveltyä matsiin, ja paluumatkalla huoltikselta tarttui mukaan automaattinen akkulaturi. Aamulla sitten nähdään onko tuollaisesta jotain apua.

Hassua kun tähän mennessä ei näillä pakkasilla ole ollut mitään ongelmaa tuon auton kanssa, ja nyt sitten päätti mennä lakkoon.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Harmi vaan että taitaa maailman parhaan talviolosuhteissa toimivan auton valmistus loppua.

RIP Saab.
 
Auton ovi ei suostu aukeamaan, pelkääjänpaikan ovi siis on kyseessä. Heti kun pakkanen paheni tonne -15 puolelle, niin tämä ovi ei ole auennut. Mistäköhän saatta olla kyse? Jos toi ovi ei suostu yhteistyöhön huomenna niin auto menee tarkastukselle.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Auton ovi ei suostu aukeamaan, pelkääjänpaikan ovi siis on kyseessä.

Mulla ei ole kuskin ovesta ollut menemistä sisään kuukauteen. Se on kuin muurattu umpeen. Muut ovet toimivat. Viime talvena muutaman kerran pääsin ainoastaan takaovesta sisään. Volkkarin ominaisuuksia kuulemma, ei vikoja. Kyllä se kuskin ovikin taas juhannukseen mennessä toimii.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tiivisteet tuntuvat jäätyvän välillä, tosin se tuskin on vikana. Kun auton saa lämpimäksi, niin silloin ovien pitäisi aueta, jos jää olisi syynä. Tätä ongelmaa on ollut välillä itsellä Volvossa, mutta aina jostain on päässyt sisälle. Takaluukku on tietysti pahin, jos sinne on jäänyt kamaa.
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Auton ovi ei suostu aukeamaan, pelkääjänpaikan ovi siis on kyseessä. Heti kun pakkanen paheni tonne -15 puolelle, niin tämä ovi ei ole auennut. Mistäköhän saatta olla kyse? Jos toi ovi ei suostu yhteistyöhön huomenna niin auto menee tarkastukselle.

Aja johonkin parkkihalliin muutamaksi tunniksi ja lähde shoppailemaan, sillä aikaa ovi sulaa. Osta ainakin jotain CRC:n tyyppistä voiteluspraytä ja kun ovi suostuu aukeamaan sprayaa joka kolo täyteen. Silikonispraykin voisi toimia.

Tämä tietysti vain jos sulla auto on koko ajan ulkona, eikö kotona lämpimässä tallissa.
 

12961

Jäsen
Silikonispraykin voisi toimia.

Silikoni kyllä toimii tiivistiden parantajana ja jäätymisen estäjänä.

Huono puoli on se, että maalipinnalle joutuessaan silikoni muodostaa erittäin ohuen kerroksen. Mikäli auto maalataan joskus uudestaan (esim. kolarin jäljiltä) haittaa silikoni maalaamista siinä määrin, ettei nättiä jälkeä tule millään.

Silikonia ei oikein saa poiskaan millään, aina jää riittävä määrä huonontamaan uutta pintaa.
 
Oma auto on toiminut lähes moitteetta näiden pakkasten aikana. Loppiaisena ei tosin lähtenyt käyntiin, kun oli seissyt pakkasessa useita päiviä ja akku oli tyhjentynyt. Sen jälkeen on lähtenyt hyvin käyntiin, vaikka työmaan pihassa ei lämmitykseen saa sitä. Ovien kanssakaan ei suurta ongelmaa ole, keskuslukitus ei oikein toimi, mutta kuskin ovi on auennut tähän asti aina. Muutkin ovet alkaa toimimaan, kun auto lämpiää.

Töissä sen sijaan ei ole niin miellyttävää pakkasten aikaan. Ei niin kivaa ajella tuntikausia kylmällä autolla. Eilinen menopeli sentään lämpeni n. tunnin ajon jälkeen ja päivän toinen ajokki olikin jo valmiiksi lämmin. Ja niitä ei edes kannata sammuttaa parin tunnin tauon takia, koska ei taas tiedä lähteekö käyntiin ja se vähäinenkin lämpö sieltä sisältä sitten karkaa. Ei kylläkään mitenkään ympäristöystävällistä, tosin vielä ei ainakaan ole menty firmalla siihen että ne autot kävisi yölläkin siellä katoksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös