Mainos

Pakkasongelmia?

  • 126 836
  • 559

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Blue J, kuka on jostain ongelmasta puhunut? Itse ainakin palelen mieluummin hetkisen kuin näytän täysin urpolta. Ei kai tuolla ulkona tarvitse ehdoin tahdoin pyöriä?

Voisiko joku muuten kertoa, että miksi talvikuteet ovat niin urpon näköisiä?
Teitä hytisijöitä on aina mukava katsella. Helpoin tapa välttää "urpo-look", on ostaa vaatteensa jostain muualta kuin halpahallista. Luonnollisista materiaaleista tehdyt kuteet, talvitakit ja hanskat ovat kyllä 90% tapauksista ihan mukiinmenevän näköisiä. Hintavia tietenkin, mutta syystäkin. Ikävä, että marketit ovat vaan täynnä näitä made in china muovipukuja. Nyt kun on nämä goretex sun muut kalvovillitykset, niin muovipukujen myynti senkun lisääntyy varmasti tulevaisuudessa. Suomalaista kiehtoo ne hihassa roikkuvat superthermo/teflon/adhesive/triplelayer pahviläpyskät ja unohdetaan ne parhaat materiaalit, eli luonnonmateriaalit.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Yöllä sitten oli näköjään kylmempää kuin kertaakaan viime talvena mikä on aika yllättävää. Tai viime talvihan taisi olla aika mieto kun lapissakaan ei päästy alle -34 asteen.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mielestäni on ihan mukavaa, että välillä on pakkasiakin. Parempia tällaisetkin ilmat ovat, kuin ainainen loska ja harmaus. Jotenkin mielikin piristyi kummasti.

Ennen vanhaanhan tällaiset ilmat olivat kaiketi arkipäivää ja nyt tuntuu kummalta, kun niistä ollaan heti valittamassa. Hitusen liedompaa kenties saisi olla, mutta muuten tykkään kyllä tällaisista ilmoista.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Tai viime talvihan taisi olla aika mieto kun lapissakaan ei päästy alle -34 asteen.

Eikö päästy? Itse olin viikolla 13 Äkäslompolossa ja siellä oli joka yö yli 30 astetta pakkasta. Tosin tuohan oli tarkasti ottaen jo kevättä. Tuntuisi kuitenkin yllättävältä, jos missään päin lappia ei olisi ollut enempää (tai vähempää) kuin -34 astetta.
 
Eipä nuo pakkaset noin yleisesti haittaa. Töissä se nyt ei niin kivaa ole, jos auton lämmitykset ei toimi kunnolla/ollenkaan. Aja siellä sitten pilkkihaalareissa, toppahanskoissa ja pipo päässä koko päivän. Onneksi nyt on sattunut sellaisia kulkupelejä kohdalle, missä ne lämmitykset toimii hyvin. Ja saa luvan kanssa pitää autoa käynnissä tauon ajan. Kun ei ole mitään takeita että ne sitten käyntiin saisi, hyvä jos aamulla lähtee käyntiin, vaikka on ollut lämmityksessä.

Ja omallekin autolle on nyt saanut tolppapaikan, niin ei niin raasta sielua kun sen aamulla joutuu käynnistämään. Töissä tolppapaikkaa ei kuitenkaan ole, mutta hyvin on kuitenkin käyntiin lähtenyt.

Ja sitten se pakollinen muistelu osuus.. Tulihan sitä kakarana kuljettua kouluun useita kilometrejä fillarilla, oli keli mikä tahansa. Silloin ei pipot ollut muotia, mutta onneksi en muutenkaan muodista silloin välittänyt. Kerran kyllä lievästi vitutti kun mopo ei lähtenyt -20 pakkasella käyntiin ja se piti työntää läheiseen parkkihalliin lämpiämään. Ja kyllä minäkin ennemmin tykkään sellaisesta pienestä pakkasesta ja jos lunta on parikymmentä senttiä niin hyvä.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Teitä hytisijöitä on aina mukava katsella. Helpoin tapa välttää "urpo-look", on ostaa vaatteensa jostain muualta kuin halpahallista. Luonnollisista materiaaleista tehdyt kuteet, talvitakit ja hanskat ovat kyllä 90% tapauksista ihan mukiinmenevän näköisiä. Hintavia tietenkin, mutta syystäkin. Ikävä, että marketit ovat vaan täynnä näitä made in china muovipukuja. Nyt kun on nämä goretex sun muut kalvovillitykset, niin muovipukujen myynti senkun lisääntyy varmasti tulevaisuudessa. Suomalaista kiehtoo ne hihassa roikkuvat superthermo/teflon/adhesive/triplelayer pahviläpyskät ja unohdetaan ne parhaat materiaalit, eli luonnonmateriaalit.

Itsellä on talvitakkina pappavainaan villakangastakki. Iästä ei mitään tietoa mutta paksu ja painava kuin mikä, siitä voikin arvailla ettei ihan tuoretta tekoa, Tiklaksen merkki löytyy. Löytyy lisäksi untuvatakki mitä on tullut käytettyä yli -20° pakkasessa t-paidan kanssa, hyvin pärjäsi ja hiki uhkasi tulla. Sormet tuppaa olemaan arat paikat hyvistä hanskoista huolimatta, muuten pärjää ongelmitta.
 
Kuutisen kilometriä koulumatkoilla pyöräilen ja eipä haittaa itseäni pakkanen tai lumi, kunhan ei ole omalla reitillä sitä liikaa hidastamassa. Loska ja märät vaatteet eivät oikein vain sytytä ja mielummin sitten kasvot vaikka hieman jäätyneinä 10 minuuttia isommalla pakkasella.

Vähemmän valkoinen joulu masentaa kuin harmaa.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Nuorena poikana hiihdin kouluun 20km suuntaansa järven jäällä ja molempiin suuntiin oli ylämäki, pakkasta oli juhannuksenakin yli 40 astetta ja siitä huolimatta voimistelutunneilla luisteltiin. Nykyisin talvet vain jurppii poislukien pikkupaskiaisten (paarmat, sääsket etc.) poissaolo.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minkälainen pipo sinulla on?
Itse lopetin pyöräilyt 2.12, kun jo silloin marraskuun puolivälin pakkasjaksolla alkoi ottaa päähän (kirjaimellisesti) pään jäätyminen pyöräillessä.

Kaikenlaista talvipipoa mullakin on, mutta pyöräilyn >20km/h vauhteihin sopivaa tuulenkestävää versiota ei tunnu löytyvän jos pakkanen menee yli viiden asteen. Juoksupipona toimii windstopper-commandopipo käärittynä tuplapaksuiseksi pipoksi mutta toimiakseen se vaatii aika kovan syketason ja pyöräillessä ei koskaan tule niin lämmin, että se riittäisi.
Voi olla, että riippuu kypärän mallista, mutta mulla ainakin näillä pakkasilla on käytössä kypärähuppu/kommandopipo ja sen päällä ohut juoksupipo. Mitään ongelmaa ei ole, ja eilen aamuna oli pelkkä juoksupipo. Sen paksuus on kaikenlisäksi todella olematon. Noin nollaan asteeseen saakka kypärän alla on pelkkä buff käärittynä pannaksi. Hyvin on riittänyt eikä kylmä ole tullut.

Sormien kanssa onkin sitten isompi ongelma. Nyt on ollut juoksuhanskat ja paksut hiihtohanskat päällekkäin, mutta ei oikein riitä ja ovat vähän kömpelöt ajaakin, kun ovat tiukat. Varpaat juuri ja juuri pysyy kuosissa, sillä pyöräilykengät ovat todella viileät, vaikka pressut suojina onkin. Kitka kyllä on merkittävästi erilainen kuin kesäkelillä ja vastus kasvaa sopivasti, kun yrittää vääntää.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mukava pikku pakkanen, ei siinä mitään. Rovalla, joskus muinoin kauan sitten, ollessa pakkasta oli se noin -40. Siellä onnistuin jalkoja kamiinan hehkussa lämmitellessäni lähes polttamaan villasukkani. Jaloissa ei tuntunut lämpöä, mutta osa sukkien pohjista muuttui ruskeaksi ilman että huomasin mitään tapahtuvan.

Pakkasta se -10 niin kaikki on hyvin, eihän kukaan siinä nollakelin loskapaskassa jaksa olla.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Onhan tällä sivulla jo käyttäjänimetön ja opelix ehtineet jo kertomaan sotatarinansa.

"Ei vittu tuntunut missään" Mutta silti jotenkin on vuosi ja tapahtuma painunut mieleen?
Ei se tuntunut juurikaan missään, vaan kyllähän sitä etukäteen mietti, että liekö tuosta kylmäkin reissu tulee, kun ei ole koskaan käynyt niin kylmällä pakkasella ulkona, ei juoksemassa, eikä muutenkaan. Vaan eipä se näemmä tuntunutkaan sitten missään mitenkään erikoisesti, mitä nyt silmäripset jäätyivät normaalia enemmän. Vaan jäähän se ennätyspakkasen ajankohta ainakin minun mieleeni, vaikka olisin istunut koko sen ajan sisätiloissa.
 

Bili

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, HIFK, Anaheim
Vakio tuossa laittoikin tuon linkin missä säätilastoja näkyy-> http://www.fmi.fi/saa/tilastot_102.html

Itse satuin olemaan Sodankylässä tammikuussa 1999, joka tuosta linkistäkin näkyy. Aivan karmean kylmä ilma oli tuolloin, noin viikon lämpötila oli siinä -35 ja -50 välillä! Tuona aikana kuljin pyörällä lukiolle ja täysin jäässähän pyörä oli, pakko oli pitää sisällä, että edes toimi jotenkuten. Yhtenä aamuna sattui kyllä huvittava tilanne, auto tuli risteyksessä vastaan koulumatkalla, joten jouduin lopettamaan polkemisen ja painamaan jarruja, niin siihenpä hyytyikin pyörä, keskiö siis ei enää toiminut kun oli niin jäässä!

Vaatteita oli useita kerroksia ja naama luonnollisesti suojattu, mutta kädet ja silmät meinasivat jäätyä pahastikin noin kilometrin koulumatkallakin kun lasissa oli aamuisin pakkasta -40 tai kylmempi. Parempi oli ajaa tsygällä kuin kävellä kouluun ja jäätyä enemmän. -48 tai -49 muistaakseni näytti meilläkin pakkasmittari yhtenä aamuna. Autonkin sai toimimaan noilla -40 keleillä kun tarpeeksi kauan oli lämmityksessä, mutta fiilis oli kuin olisi traktorilla ajanut. Renkaat tuntuivat sellaiselta neliskanttiselta, jouset jäässä ja sisällä aivan helve*** kylmä! Auton syyläri oli peitettävä myöskin pahvilla ym vastaavalla, ettei auto käynyt liian kylmänä.

Koululla tuli pelleiltyä myöskin sillä, että vedenkeittimellä keitettiin vettä oppilaskunnan tiloissa ja sitten mentiin välitunnilla ulos ja heitettiin kiehuvaa vettä ilmaan, jolloin vesi härmistyi suoraan jääksi. Jos frendi seisoi muutaman metrin päässä niin kuivana säilyi, vaikka päälle heitti. Täällä jo muutamat nimimerkit onkin odotelleet näitä legendoja pakkasesta, tää tammikuun 1999 kylmyys ***kele kyllä tuntui ja vitutti aikoinaan, kun ulkona ei pystynyt kauaa olemaan ja kiekkotreenit jäivät väliin. Toisaalta kun pakkanen hellitti tuon viikon jälkeen johonkin -20 tietämille, se ei tuntunut enää missään, niin kuin kesä olisi tullut..
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itselleni olisi ihan sama vaikka on -45 astetta jos ei tarvitsisi huolehtia kuin omasta perseestä. Kyllä tuokin menisi näteissä kivoissa ja ennenkaikkea merkkivaatteissa (ei siis nissä paskoissa halpahallivehkeissä) ihan mukavasti, varsinkin kun silloin joskus tuli vedettyä pelkässä villapalttoossa kouluun edestakas 50km hiihtäen -35 lämpötilassa.

Mutta mitä hyötyä tuossa -20 pakkasessa oikesti on?

- Autot temppuilevat (joo, voisin ostaa paremman auton)
- Omakotitalon lämmityskustannukset kasvavat (joo, voisin asua kerrostalossa)
- Muksujen kanssa menee entistä enemmän aikaa mm. pukemiseen (joo, ei niitä tartte tehdä, vielä vähemmän kahta samaan aikaan)
- Tapahtumia perutaan, viimeisempänä joku päiväkodin ulkoiluretki (mitä väliä)
jne. jne.

Onneksi sentään pääsee hiihtämään ja luistelemaan (kaikkihan sinne menee yli -20 pakkasessa). Sääli vaan ettei tuota takapihan ohi menevää purtsaa ole varustettu lumitykein, puuttuu näet vielä se lumi.

Mutta mitäs näistä. Taidan lähteä koiria kusettamaan ja vetää samat vehkeet päälle mitä oli tehdessäni edellisessä elämässäni "uraa" erään firman pakastevarastossa (-28 kesät talvet ja vielä urakalla = paria kusitaukoa lukuunottamatta koko ajan pakkasessa), tai ne vehkeet mitä oli näillä keleillä sitä ennen esim ajokoulutusvaiheessa psv:n tornissa... Tai sitten vedän peruskotiverkkareissa, jos siltä tuntuu.

Ei se siitä ole kiinni, etteikö tuolla pärjäisi. Pikkupakkannen ja lämpimämmät kelit nyt vaan ovat niitä mukavempia. Enkä usko, että niillä luistinradoillakaan sitä väkeä on hirveästi näillä -20 lukemilla. Jatkoaikalaiset ovat tietenkin asia erikseen.

EDIT: Itse olin tuolloin 1999 kylmänä aikana eräässä yksikössä PsPr:ssä työharjoittelussa. Muistan sen, kun eräänä aamuna pähkäiltiin, että onkohan meillä tuo suunniteltu hiihtomarssi, kun taisi olla hieman reilut -30 pakkasta (varmaan varusmiehetkin miettivät), ja sinne lähdettiin. Toinen muistikuva tuosta pakkasesta tulee eräästä SU aamuvalvonnasta. Piti mennä fillarilla, kun bussit eivät vielä Hämeenlinnasta kulkeneet, mutta jossain -30--35 asteessa jätin väliin. Menin sitten taksilla.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Niin, minun tarkoitukseni ei ollut mitenkään vähätellä toisten paleluja, kunhan nyt kerroin vain oman tarinani siitä, miten ihme kyllä tuommoinen -41 astettakaan ei paleltanut oikeastaan lainkaan, kun oli koko ajan liikkeessä ja hyvin pukeutunut. Paleltuminen on subjektiivinen kokemus, jos palelee, niin palelee. Jos ei palele, niin siitä ei saa kertoa tai muuten on olevinaan joku talvisodan sankari?

Tuolla toisaalla joku sanoi, että "väärin paleltu", siihen voisi todeta, että minulla siis oli väärin lämmin?!

Autojen kanssahan se on hankalaa näillä säillä. Tosin juuri tuon kylmän ajanjakson eli tammi-helmikuun -99 minulla oli auto, jossa oli koko ajan lämmitys maksimissa, eikä sitä saanut säädettyä millään pois. Ajelin kerrankin 160 km ja vaikka ulkona oli noin 40 astetta pakkasta, niin minä ajelin tuon matkan loppuosan hiki valuen autossani t-paitasillaan ja vain pitkissä kalsareissa, kun oli niin perkeleellisen kuumaa! Juu, voitte arvata minkä naapurivaltiomme tekosia se auto oli...
 

scholl

Jäsen
Pakkasessa pärjääminen tuskin on rehentelyn aihe. Muistan talven 1985. Se oli helvettiä varmaan kuukausi puolitoista. Silloin keskusteltiin pitäisikö Suomessa koulut laittaa kiinni, kun oli niin kovat pakkaset. Samoin 2000-luvun alussa oiskohan peräti ollut talvena 2000 oli kerran niin kylmä Helsingissä kuukauden etten käynyt ollenkaan kuntosalilla. Luulin, että pää jäätyisi. Joka hiton päivä oli jotain tyyliin -30C ja mieletön tuuli. Todella luksusta.

Lapissa tuli käytyä usein 80-luvulla. Kerran Saariselälle joulun viettoon matkatessa hinattiin joku norjalaisten Volvo 50km taaksepäin Sodankylään bensikselle, kun he olisivat paleltuneet sinne tien varteen. -36C silloin ja olivat ihan semikesävaatteissa. Sen reissun aikana tuli yritettyä hiihtää, mutta eihän siitä oikein mitään tullut, kun ilmat vain kylmenivät. Se Lapissa juuri turismia syö, kun alkutalvesta on usein ihan homokylmä. Ei siinä paljon huhtitoukokuun lämpö ja aurinkoiset hanget mielessä auta, jos on -40C. Kaksi Levin reissua on mennyt viime vuosina juuri tuolla tavalla seinään. Pari ekaa päivää ihan semi ok, mutta sitten joku 40 kehiin ja halleluujaa.

Talvella fillarilla ajo on kyllä sairasta. En tajua miksi joku sellaiseen ryhtyy. Se on kusiaispesässä istuskelu potenssiin kymmenen. Siis ei se ole oikeasti mikään miehen mitta, että on talvella ajanut fillaria. Pikemminkin päinvastoin. Itse en aja fillaria, jos on kylmempi kuin +20C ja olen siitä ylpeä.

Joku -5-10C on ihan ok, kun teitä ei silloin suolata ja skeida ei lennä autojen päälle, mutta kylmempi on minulle liikaa. Ulkona ei voi tai viitsi tehdä mitään. Mielummin hieman pakkasta ja paljon lunta kuin sikana pakkasta, eikä lunta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, minun tarkoitukseni ei ollut mitenkään vähätellä toisten paleluja, kunhan nyt kerroin vain oman tarinani siitä, miten ihme kyllä tuommoinen -41 astettakaan ei paleltanut oikeastaan lainkaan, kun oli koko ajan liikkeessä ja hyvin pukeutunut. Paleltuminen on subjektiivinen kokemus, jos palelee, niin palelee. Jos ei palele, niin siitä ei saa kertoa tai muuten on olevinaan joku talvisodan sankari?

Noo useinhan meillä on tapana ymmärtää asiat väärin, joten kenties niistä viesteistä sai sellaisen mielikuvan, että tosimiehet juoksevat vaikka maratonin -60 asteessa ja te (me) etelänpojat ette kestä edes -5 astetta. No haaard feelings.

Itselle tuo -10-20 asteen pakkanen vielä jotenkin menee, mutta kyllähän se tympäisee, kun pitää pukeutua älyttömän lämpimästi ja samalla kulkea jollain julkisilla tai käydä jouluostoksilla niin niitä vaatteita saa koko ajan olla kiskomassa päälle tai pois päältä. Ja kuitenkin jossain kohtaa tulee hiki tai kylmä ja jossain kohtaa huomaat hukanneesi sen hanskan tai pipon johonkin Stockmannille.

Toisaalta olen samaa mieltä, että kyllä talvella pitääkin tulla kunnon pakkaset, jotta punkit ja muut turhan elukat kuolevat pois. Toivottavasti muutama "citykanikin" on saanut pakkasesta kuoleman. Oma suosikkikeli olisi pieni pakkanen, koska märkäloska on vielä ärsyttävämpi kuin pakkanen.

Kuvottavin kylmä keli mikä on osunut kohdalle, sattui viime tammikuussa Chicagossa, kun siellä oli joka päivä pakkasta jotain -20 ja -30 välillä ja samaan aikaan tuuli järveltä päin. Silloin tuli pitkistä kalsareista huolimatta jonkinlaista pakkasihottumaa jalkoihin. Jenkit olivat muuten aika mestareita suolaamisessa, koska noillakin pakkasilla siellä kaduilla oli sellasta suolasohjoa jossa sai kengät pilattua helposti.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Autojen kanssahan se on hankalaa näillä säillä. Tosin juuri tuon kylmän ajanjakson eli tammi-helmikuun -99 minulla oli auto, jossa oli koko ajan lämmitys maksimissa, eikä sitä saanut säädettyä millään pois. Ajelin kerrankin 160 km ja vaikka ulkona oli noin 40 astetta pakkasta, niin minä ajelin tuon matkan loppuosan hiki valuen autossani t-paitasillaan ja vain pitkissä kalsareissa, kun oli niin perkeleellisen kuumaa! Juu, voitte arvata minkä naapurivaltiomme tekosia se auto oli...
Eikö niissä ole avattavia ikkunoita?
Itse henkilökohtaisesti avaan mielummin ikkunan kun riisun autossa.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Jenkit olivat muuten aika mestareita suolaamisessa, koska noillakin pakkasilla siellä kaduilla oli sellasta suolasohjoa jossa sai kengät pilattua helposti.

Kuulostaa epäuskottavalta. Mitähän ainetta lie käyttäneet, täälläpäin kun saadaan ruokasuolalla estettyä jäätymistä vain tuonne 10 pakkasasteen hujakoille. Jos siellä on ilmassa sitten niin paljon epäpuhtauksia ja autot valuttavat öljyä kaduille?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulostaa epäuskottavalta. Mitähän ainetta lie käyttäneet, täälläpäin kun saadaan ruokasuolalla estettyä jäätymistä vain tuonne 10 pakkasasteen hujakoille. Jos siellä on ilmassa sitten niin paljon epäpuhtauksia ja autot valuttavat öljyä kaduille?

Noo jotakin ainetta ne kadulle valuttivat, kun tänä aamuna juuri tyttöystävä kitisi kuinka Chicagosta ostetut talvikengät ovat muuten hyvät, mutta niissä on edelleen ne "suolarajat" muistona niistä pakkasista.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Eikö niissä ole avattavia ikkunoita?
Itse henkilökohtaisesti avaan mielummin ikkunan kun riisun autossa.
On niissä, vaan kun ulkona on 40 astetta pakkasta ja autolla vauhtia 100 km/h, niin eipä siinä huvita sellaista jäätävää ilmavirtaa kohdistaa itseensä. Mikäs siinä t-paitasillaan ja pitkissä kalsareissaan ajaessa. Se vain, että jos olisi sattunut poliisi pysäyttämään, niin olisi varmaan ottanut puhallus- ja huumetestin.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Muistan talven 1985. Se oli helvettiä varmaan kuukausi puolitoista. Silloin keskusteltiin pitäisikö Suomessa koulut laittaa kiinni, kun oli niin kovat pakkaset.

Talvella fillarilla ajo on kyllä sairasta. En tajua miksi joku sellaiseen ryhtyy. Se on kusiaispesässä istuskelu potenssiin kymmenen. Siis ei se ole oikeasti mikään miehen mitta, että on talvella ajanut fillaria. Pikemminkin päinvastoin. Itse en aja fillaria, jos on kylmempi kuin +20C ja olen siitä ylpeä.

Väittäisin että muistat vuodella pieleen. Se oli talvi -86 - -87. Joulusta helmikuun loppupuolelle oli Tampereen seudulla pakkasta -35° - -40°. Onneksi täällä sisämaassa ei juurikaan tuullut. Vaihdoin silloin työmaata ja olin 4v vuotiaan muksun kanssa tammikuun kotosalla. Pentuhan meinasi kävellä seinille kun ulos ei vaan päässyt.

Helmikuun alusta aloitin nykyisellä työnantajallani ja kun olin edellisen työmaan työsuhdeautosta tietysti joutunut luopumaan ja kakkosautona ollut vanha Marinan-paska ei oikein tykännyt olosuhteista, niin jouduin fillarinperässä muksua viemään hoitoon. Pojan pynttääminen oli oma operaationsa. Matkalla hoitopaikalle jäässä olevalla pyörällä muksu perässä pari kilometriä ylämäkeen oli tosin yllättävän lämmintä puuhaa, mutta laskettelu takaisin onnikkapysäkille ei sitten kyllä ollut. Eikä paluumatka iltasella. Mieleenhän tuo jäi.

Maanantaina tuli viimeksi pyöräiltyä aamulla junalle ja illalla junalta takaisin kotiin. Eipä tuossa ongelmia ollut kun vaan pisti tarpeeksi päälle. En voi tosin sanoa, että olisi varsinaisesti lämminkään ollut. Nivusten hikoaminen junassa oli kyllä vielä epämielyttävämpää. Töissä pystyy onneksi peseytymään ja vaihtamaan vaatteet.

Tänään on taloyhtiön hallituksen kokous. V. -65 valmistuneessa rivariyhtiössä on tuon lämmitysöljyn osuus reilusti yli puolet kaikista kustannuksista. Että olisi ihan kiva tietää, miten kauan nämä pakkaset kestävät notta osaisi tuota vastiketta esittää yhtiökokouksessa oikealle tasolle. Ja samalla ennustaa öljyn hinnankehityskin oikein. No parin edellisen ennätyslämpimän talven ja öljyn hinnan laskun jälkeen saatiin joululahja, eli vastikkeeton joulukuu ja kassassa onneksi on vähän varaa. Mutta kyllä nämä kelit Suomelle ja suomalaisille tulevat suhteellisen kalliiksi.

t. hanu
 
Viimeksi muokattu:

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Kuulostaa epäuskottavalta. Mitähän ainetta lie käyttäneet, täälläpäin kun saadaan ruokasuolalla estettyä jäätymistä vain tuonne 10 pakkasasteen hujakoille. Jos siellä on ilmassa sitten niin paljon epäpuhtauksia ja autot valuttavat öljyä kaduille?
Voi kuulostaa epäuskottavalta, mutta on ihan totta. Venäjällä käytetään myös ihan yleisesti jotain suola/hiekka/kemikaali (?) -seosta, joka tekee lumesta ja jäästä sellaista erikoista kuivaa sohjoa, joka jää mukavasti kiinni kenkiin. Sellainen kuva on, että olisin tärissyt toistakymmentä astetta lähestyvässä pakkasessa tällaisen mössön päällä monesti ainakin Pietarissa ja ihmetellyt, että mikä siinä on kun suomessa suola ei muka toimi -10C alemmissa lämpötiloissa? Tunne tällä alustalla on vähän erikoinen. Kuvailisin sitä vanukkaan päällä kävelemiseksi, joka ei kuitenkaan luista alta, koska siinä on myös hienoa hiekkaa mukana. Tämä skeida on juurikin sitä tummaa mömmöä, minkä peitossa kaikki venäläiset autot ovat talvisin. Kyllä olisi viherpiipertäjillä ja ympäristökeskuksella sormet rannetta myöten suussa, jos tätä alettaisiin käyttää Suomessa.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Voi kuulostaa epäuskottavalta, mutta on ihan totta.

Nojoo, tartuin vaan pilkkuun. Liukkaudentorjunta kemikaaleilla kun ei mielestäni ole suolausta, vaan siinä tehdään jotain muuta(kin) kuin alennetaan veden jäätymispistettä.

Kyllä olisi viherpiipertäjillä ja ympäristökeskuksella sormet rannetta myöten suussa, jos tätä alettaisiin käyttää Suomessa.

Varmasti, ja lisäksi kustannusten luulisi nousevan. En tosin ole perehtynyt natriumkloridin maailmanmarkkinahintaan ihan viime aikoina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös