Myös meikäläinen on koko ikäni ollut juuri tätä läpipasko-osastoa. Syön tai juon mitä tahansa ja miten paljon vaan, niin paino ei juuri muutu mihinkään suuntaan. Ruipelo olen, enkä siitä muuksi muutu. Ravinnon laatu tai määrä ei siis tähän vaikuta. Välillä vituttaa kommentit omasta ruumiinrakenteesta, mutta olen jo tottunut niihin. Geeniperimällä lienee osuutensa asiaan, sillä vanhempanikin ovat olleet melkoisen heiveröisiä.
Melkein väittäisin että 99% niistä jotka luulevat olevansa näitä kuuluisia "läpipaskojia", todellakin vain luulevat. Minä olin vuosia yksi heistä. Toki voi olla suolisto-ongelmia, jotka vaikuttavat ravinnon imeytymiseen, mutta yleensä niiden myötä on muitakin ongelmia kuin se ettei painoa kerry (kipuja, merkillisiä ulosteen koostumuksia jne).
Minun mittani olivat siis vuosikausia 190/78, ja mielestäni söin hirviömäisesti ja mitä tahansa (pizzaa - yleensä aina 2 kerralla - leivonnaisia, olutta). Treenasin myös vuosikausia puntilla, ja tulokset nousivat piinallisen hitaasti.
Sitten löysin
www.kalorilaskuri.fi -sivuston (kokeile sieltä ylälaidasta "ilmainen kalorilaskuri" namiskaa) ja näin valon: Yksi megamättö päivässä (tyyliin 1500-2000 kcal) ei riitä nostamaan painoa. Meikän peruskulutus ilman treeniä on luokkaa 2300-2400 kcal, treenin kanssa likemmäs 3000 kcal. Ongelma syntyikin juuri tuosta syömisen epätasaisesta jakautumisesta: Aamupalalla kahvia ja 1-2 ruisleipää, kevyt lounas, hirmupäivällinen, eikä sitten illalla tehnytkään mieli juuri mitään.
Jos painoa haluaa ylöspäin, pitäisi olla karkeasti ottaen noin 500 kcal plussan puolella (ja käydä samalla puntilla, muutoin paino kertyy arvaatteko minne?). Satutteko tietämään kuinka vaikeata on syödä esim. 3500 kcal päivässä "puhtaasti" (ie. ilman olutta, sipsiä ja limpparia)? Aivan,
todella vaikeaa! Itselleni ratkaisu oli kello: Syödään silloin kuin kello näyttää, ei silloin kun on nälkä. Kahden ja puolen tunnin välein jotain proteiinipitoista naamariin, ja koko päivän on semmoinen olo että ruokaa pursuaa korvistakin. Mutta voin vakuuttaa että paino nousee!
Sorry pitkähkö off-topic, mutta toi "läpipasko" on vaan punainen vaate nykyään...
T: Nykyinen sadan kilon keijukainen
PS. Ei, kaikki paino ei ole lihasta, mutta riittävän suuri määrä kuitenkin. Ja tuloksetkin ovat nousseet.