Mainos

Painoindeksi

• 18 652
  • 92

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Fyysinen kunto parantaa henkistä kuntoa, ajatus oikeasti kulkee paremmin ja olo on aina tasapainoisempi kuntoilun jälkeen. Pahinta on aina kaikilla elämänalueilla luovuttamine, tyytyminen liikaa ja kun jättää uusien saavutteiden tavoittelu pois.

Fyysinen kunto on tosiaan väistämättä sidoksissa henkiseen, mutta AWen barrikadeille vässyköintiä vastaan -maailmankatsomusta ei minusta kannata sotkea näin vahvasti itse harjoituksen ideaan. Harjoitus voi yhtä hyvin toimia välineenä pyrkimyksessä nähdä elämä ja oma itse mielekkäämpänä sellaisena kuin se on, henkisen kunnon parantuminen voi melko täsmällisestikin ymmärrettynä olla seurausta luovuttamisesta tai tyytymisestä elämän joillakin alueilla.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuskinpa monikaan, mutta onko mielestäsi järkevää verrata ammatti-urheilijoita ja tavallisia kuntoilijoita? Muutenkin nuo indeksit taitavat olla enemmän meille tavallisille ihmisille suunnattuja kuin ammatti-urheilijoille, joten hieman ontuu tuo sinun juttusi.

Pointti oli kylläkin tasan tarkkaan siinä, että jos huippuunsatreenatuilla ammattiurheilijoilla lajeissa, missä fyysistä voimaakin tarvitaan (sen takia en nyt tuohon pistänyt esim mailereita yms. haileja) painoindeksit silti ovat vain hieman normaalipainon yläpuolella, niin kyllä pitää jo tosissaan omistautua painavien asioitten nosteluun ylös ja alas että "normaalilla" ihmisellä painoindeksi olisi rajusti ylipainon puolella pelkästään lihasmassan takia. Eli koko valitus painoindeksin sopimattomuudesta tuntuu kohdistuvan vain äärimmäisen pieneen ihmisjoukkoon, mitä jo hieman yritinkin mainita puhuessani indeksin tilastollisella merkityksellä. Jos puhutaan normaalikokoisella ihmisellä 20 kilon variaatiossa painossa normaalin painon alueella, niin kyse on juurikin tilastollisista rajoista sukupuolesta riippumatta. Sukupuoliriippuva indeksi lienisi tarkempi tai laskentakaavoissa otettaisiin jollain kertoimella huomioon juuri miesten ja naisten lihasmassan keskimääräiset prosenttiosuudet.

Ts. näkisin kyllä, että ei esim. nm nuckin omien sanojen mukaan jatkuva painonlisäys nyt ole pelkästään lihasmassaa (tai sitten mies kyllä jo ihan rehellisesti piikittää suoneen muuta kuin kaurapuuroa), vaan olisi kiintoisaa kyllä tietää rasvaprosentin kehityksestä jos kerta kovalla treenillä ja normaalilla ruokavaliolla paino vaan tuntuu jatkuvasti nousevan nykyisestä pisteestäkin.

Kovin helposti sitten treenimäärien tippuessa jatketaan tuon lihasmassa-mantran hokemista, kun tosiasiassa massan lisäys alkaakin jo olla puhtaasti läskiä entisten ruokailutapojen jatkuessa.

Itsehän siis sen ~180cm/~73kg, josta tosin suurin osa massaa on varmaan jalkojen lihasmassaa kun puntilla käynti inspiroi yhtä paljon kuin seinän tuijotus, siinä missä korikset, jääkiekot, suunnistukset yms. urheilulajit kyllä maittavat.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Fyysinen kunto on tosiaan väistämättä sidoksissa henkiseen, mutta AWen barrikadeille vässyköintiä vastaan -maailmankatsomusta ei minusta kannata sotkea näin vahvasti itse harjoituksen ideaan. Harjoitus voi yhtä hyvin toimia välineenä pyrkimyksessä nähdä elämä ja oma itse mielekkäämpänä sellaisena kuin se on, henkisen kunnon parantuminen voi melko täsmällisestikin ymmärrettynä olla seurausta luovuttamisesta tai tyytymisestä elämän joillakin alueilla.

Heh, upea termi, "barrikadeille vässyköintiä vastaan". ™-kamaa.

En minäkään näe maailmaa ja harjoittelua mitenkään täysin mustavalkoisena, mutta näissäkin jutuissa näkee aina sellaisia toisiinsa sidoksissa olevia asioita. Kyllähän pointtini oli samanlainen, eli tuo mainitsemasi henkisen kunnon parantuminen on juuri sitä että saa asioitaan tasapainoon, löytää oikean lajinsa, urheilun joka sopii omaan elämään, omalle kropalle, ja toisinpäin.

Onneksi muutenkin siinä myös mainitussa vässyköinnissä aina joskus joku todistaa luuloja ja kaavamaisuuksia vastaan, yllättäen positiivisesti sekä pirteästi. Silloin oppii aina itsekin jotain uutta, joka sitten avartaa omaa maailmankuvaa, ja se on tärkeää.

Ts. näkisin kyllä, että ei esim. nm nuckin omien sanojen mukaan jatkuva painonlisäys nyt ole pelkästään lihasmassaa (tai sitten mies kyllä jo ihan rehellisesti piikittää suoneen muuta kuin kaurapuuroa), vaan olisi kiintoisaa kyllä tietää rasvaprosentin kehityksestä jos kerta kovalla treenillä ja normaalilla ruokavaliolla paino vaan tuntuu jatkuvasti nousevan nykyisestä pisteestäkin.

Taisi nuck painottaa nimenomaan sitä että lihaksikkaalla kaverilla ei jonkinmoinen määrä läskiä näytä samalta kuin lihaksettomalla, ei hän puhunutkaan mistään rasvattomasta kehosta.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Minä puhuinkin painon nousemisesta pikku hiljaa, mikä taitaa olla ihan luonnollinen asia suurimmalle osalle kuntosalilla kävijöistä. Ehkä käsitit painon nousuun tarkoittamani aikajanan eri lailla, mikä oli tarkoitukseni. Kun käytin termiä "pikku hiljaa", niin minä tarkoitin sitä, että painoni on noussut esimerkiksi viimeisen kolmen vuoden aikana noin viisi-kuusi kiloa, mikä ei ole edes kovin paljon. Tästä huolimatta painoindeksi heilahtaa reippaasti tuon 100 kilon ylärajan yli ja on menossa taulukon mukaan koko ajan kohti todella synkkää tilastoa.

Minä en ole todellakaan mikään lihaskimppu ja täysin rasvatontakaan ei minusta saa millään. En ole edes kovin lahjakas kuntosalilla kävijä, sillä saan tehdä pitkään töitä (verrattuna joihinkin salituttuihin), jotta saan jonkinlaisia tuloksia aikaan. Mutta tekemääni leipätyöhön tarvitaan myös fyysistä kuntoa (ja tämä tosiaan auttaa myös henkisellä puolella ja hermojen hallinnassa - ykkösasia minun tekemälle työlle -, kuten Golden Awe tuossa aikaisemmin totesi) ja siksi kuntosali on minulle hyvä vaihtoehto kuntoilumuodoksi.

Rasvaprosenteista minulla ei ole tarkkaa kuvaa, mutta olen saanut varmasti jonkin verran myös rasvaa mukaan saliharjoittelun yhteydessä. Mutta olen luonnollisesti ainakin pyrkinyt siihen, että treenin intensiteetti on isossa kuvassa koko ajan nousevaa, vaikka välillä pidän löysempiä salipäiviä ja välillä pidän kokonaan taukoja varsinaiseen saliharjoitteluun.

Hienoa, että Varjo on löytänyt "omia" lajeja. Minäkin olen harrastanut jossain vaiheessa noista mainitsemistasi lajeista vähän kaikkia ja viihdyin jokaisessa hyvin. Elämäntilanteeni on tällä hetkellä vain sellainen, että aikaa ei tahdo aina löytyä edes kerran viikossa firman salibandyvuoroon ja tämän lisäksi en pääse maga-treeneihin niin usein kuin haluaisin.

Kuntosali on sikäli hyvä vaihtoehto, että salilla pääsee käymään silloin kun itselle sopii. Vuorotöitä tekevälle perheelliselle ihmiselle kiinteät treenivuorot tuottavat niin paljon tuskaa, että en jaksa enää edes yrittää uuden harrastuksen löytämistä minkään virallisen seuran kautta.

Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Itse olen olen töissä epäsäännöllisessä 3-vuorotyössä. Harrastuksiini kuuluu koirien ulkoiluttaminen ja nettailu. Työni takia en viitsi mitään säännöllistä harrastusta hankkia.Painoindeksi on varmaan kohdallaan. Painoa löytyy 76 kg ja pituutta 196 cm. Mallas maistuu säännöllisesti ja syön yhden lämpimän aterian päivässä. Paino ei nouse vaikka miten söisin tai joisin. Ikää on hieman alle 40 v.

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Jepjep. 183 pituutta ja painoa 105kg. Ja aktiiviurheilija vielä. Ei näin...

Tosin valmentajakin totesi, että tuosta kymppi pois ja sen jälkeen on oksat pois. Perusvoima on hyvä, enää kestävyys ja paino kohdilleen niin kaukalossa se näkyy. Perkiäs, nou hätä siis. Lenkkipolut odottaa...

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Paino ei nouse vaikka miten söisin tai joisin. Ikää on hieman alle 40 v.

Painohan nousee, kun saa ruuasta säännöllisesti enemmän kcal, mitä kuluttaa. Tuo sinun "syön yhden lämpimän aterian päivässä", ei kuulosta siltä, että sitä ruokaa tulisi vedettyä tarpeeksi, jotta paino voisi nousta.

Itsekkin kuvittelin kuuluvani ryhmään, saan syödä mitä vaan mutta paino ei nouse, mutta olinpahan pahasti väärässä. Parissa kuukaudessa tuli 10kg, lisää kiinnitti vähän huomiota ruokailuun. Ja tuon ajan jälkeen huomasi, mitenkä helvetin vähän sitä olikaan aiemmin syönyt.

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ettekös te ahda työvuorossa niitä donitseja laatikollisen napaan? Ainakin filmeissä.

tombraiderille kun sanotaan, että vedäppä 10 leukaa, niin lähden kahville. Hyvä jos kaksi nousee. tombraiderille kun sanotaan, että väännäppä toi äijä "siltaan", niin sittenpä jaksaakin touhuta ainakin 10 minsaa. Tosin puuskutus on kovaa luokkaa muutaman minuutin päästä.

T: 184/101
Edittiä: vääräleuoille tiedoksi, että nyt ei yllä puhuta mistään homostelusta vaan miehekkäästä painista matottomassa ympäristössä.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Itse asiassa voisin painaa luultavasti helpostikin 10 kiloa nykyistä enemmän, eikä tämäkään näyttäisi uskoakseni mitenkään "isolta", kun paino jakautuisi tasaisesti. Kun on luonnostaan painavat luut ja tullut kerättyä edes vähän massaa ympäri pitkää runkoa, niin painoa tulee väkisin, vaikka tämä ei olisi edes tarkoitus.

Ihan vaan tiedoksi, että ne sinun luusi eivät paina paljoakaan... Siis ihan turha ainakaan vedota painaviin luihin kenenkään, että sen takia olisi ylipainoa:)

Tuossa vähän osviittaa kiinnostuneille
http://urheiluhullu.blogspot.com/2006/08/kehon-koostumusmittaus.html

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ihan vaan tiedoksi, että ne sinun luusi eivät paina paljoakaan... Siis ihan turha ainakaan vedota painaviin luihin kenenkään, että sen takia olisi ylipainoa:)

[/url]

Ei pidä paikkaansa, koska Eric Cartmannkin sanoi, että "i am not fat, i just have big bones".

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voi kun meilläkin olisi kuntotestejä. Lihaskuntotestissä pesisin meidän about 30-40 hengen firmasta kaikki!
Tämä ei ole suoranaisesti AWelle, mutta tulipahan vain mieleeni tästä, kun aliarvioin treeneissämme erään siron tytön lihaskunnon. Tai saihan siitä viitteitä, kun alkulämmittelyissä se oli yleensä ensimmäisten joukossa punnertanut ja tehnyt vatsansa yms, mutta en minä silti uskonut, että ~165/55 mittainen tyttö kestää yli 90 kiloisten äijien vatsan päältä kävelyt, kun muutama keskikokoinen äijäkin valitteli painoa. Tosin näiden ninjojen vatsan päälle astuessa kantapää upposi ensin kymmenkunta senttiä ennen kuin löysi jotain kiinteää. Tällä tytöllä sen sijaan oli aika rautainen keskikroppa.

Mielenkiintoista seurata, kuinka velipoika kehittyy tulevan vuoden aikana, jos vain pysyy ehjänä. Hän on koekaniinina jossain liikuntatieteellisen tutkimuksessa, ja kertoi, ettei ole koskaan treenannut punttia näin intensiivisesti, vaikka varsinaisesti treenipäiviä ei ole kuin kai se kaksi per viikko. Valvotut olosuhteet, varmistajat ja tarkka kirjanpito, joten eipähän ainakaan fuskaa, ja todennäköisesti mahdolliset tekniikkavirheetkin korjaantuvat. Pitää itsekin yrittää kiristää tahtia, ettei aivan jää jalkoihin. Nähdään parin kuukauden päästä "Minulta repesi hauis"-ketjussa.

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Ajokoira -kunnossa. Edellinen turnaus + leirit veivät viimeisetkin rippeet, mutta eiköhän tuo syömällä palaudu. Ellen innostu syksyn maratonista.
Se onkin sitten eri juttu.

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves

Tuossa vähän osviittaa kiinnostuneille
http://urheiluhullu.blogspot.com/2006/08/kehon-koostumusmittaus.html
Minäkin olen kyllä nm. tombraiderin linjoilla ja olen luottanut (ja luotan edelleen) tässä asiassa Eric Cartmanniin enemmän kuin muihin. Oma paino johtuu siis täysin painavista luista.

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kyllä kai vähänkin tyhmempi ihminenkin hiffaa sen että ei mitään lihavuutta voida määritellä jakamalla jotain pituuksia painolla jonkun idiootin päättämien taulukoiden mukaan. Tämä indeksijuttu nyt on varmaan jonkun luennoitsijan kuningaskeksintö millä voidaan painonvartijoissa jauhaa paskaa sellaisille ihmisille jotka eivät ole vielä ymmärtäneet urheilun ja terveellisten ruokatottumusten merkitystä. Tuskin kukaan urheilua harrastava putoaa näissä skaaloissa kovin järkeviin lukemiin, itse juuri tuossa testasin että oma indeksi on 23,5 eli ilmeisesti olen hyvin lähellä sitä että olen hieman lihava...Tästä hauskasta tiedosta toki piristyin hieman.

Juuri tajusin että tässä indeksissäkö ei ole erikseen naisten ja miesten skaalaa? Aika hupaisaa. Tässä indeksihommassa pitäisi olla joku ohjesääntö tai varoitus: Huom, jos omaat lihaksia niin et voi tehdä indeksitestiä!

Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Minäkin olen kyllä nm. tombraiderin linjoilla ja olen luottanut (ja luotan edelleen) tässä asiassa Eric Cartmanniin enemmän kuin muihin. Oma paino johtuu siis täysin painavista luista.
Itse olen eri linjalla. Mottoani sivuavia lausahduksia, voitte itse keskenänne miettiä koreografiat lausahduksiin:
"Vaikea hankkia, mutta kaunis katsella"
"Tämän saa hiellä, mutta tämän saa rahalla..."

Aika hyvä kesäkunto tuli hankittua siis, painoindeksi vittuilee minulle, joten päätin purnata sen turhuutta vastaan tänne jatkikseenkin. Oikeasti, koko tuo tapa mitata "keskiarvon keskiarvoa", on älytön. Kynäniskojen salaliitto, sanon minä.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
No kyllä kai vähänkin tyhmempi ihminenkin hiffaa sen että ei mitään lihavuutta voida määritellä jakamalla jotain pituuksia painolla jonkun idiootin päättämien taulukoiden mukaan. Tämä indeksijuttu nyt on varmaan jonkun luennoitsijan kuningaskeksintö millä voidaan painonvartijoissa jauhaa paskaa sellaisille ihmisille jotka eivät ole vielä ymmärtäneet urheilun ja terveellisten ruokatottumusten merkitystä. Tuskin kukaan urheilua harrastava putoaa näissä skaaloissa kovin järkeviin lukemiin, itse juuri tuossa testasin että oma indeksi on 23,5 eli ilmeisesti olen hyvin lähellä sitä että olen hieman lihava...Tästä hauskasta tiedosta toki piristyin hieman.

Juuri tajusin että tässä indeksissäkö ei ole erikseen naisten ja miesten skaalaa? Aika hupaisaa. Tässä indeksihommassa pitäisi olla joku ohjesääntö tai varoitus: Huom, jos omaat lihaksia niin et voi tehdä indeksitestiä!

Aivan, lihavuutta tulisikin arvioida vain omien mutu-fiilisten perusteella, välittämättä mistään mikä vahingossakaan saattaisi vaikuttaa siltä että tulos olisi epämieluisa.

Ja 23,5 on normalilla alueella, ottaen vielä huomioon sukupuolieron, sanoisin että se on varmaankin kohtuulähellä miesten mediaania.
Yhä, 25 ei tarkoita että on lihava, se vain tarkoittaa että on alueella, jonka yläpäässä lihavuus alkaa olla jo ongelma.

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan, lihavuutta tulisikin arvioida vain omien mutu-fiilisten perusteella, välittämättä mistään mikä vahingossakaan saattaisi vaikuttaa siltä että tulos olisi epämieluisa.

Ja 23,5 on normalilla alueella, ottaen vielä huomioon sukupuolieron, sanoisin että se on varmaankin kohtuulähellä miesten mediaania.
Yhä, 25 ei tarkoita että on lihava, se vain tarkoittaa että on alueella, jonka yläpäässä lihavuus alkaa olla jo ongelma.

Heh, itse tosiaan tuohduin ja katkeroiduin painoindeksiä kohtaan koska olen "kaappiläski" enkä halua sitä myöntää itselleni. Kiitos myös näistä rauhoitteluista, nyt voin jatkaa elämääni rauhassa ilman tätäkin murhetta.

Täytynee lopettaa salilla käynti etten ole kohta lihava!

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue

Ovatko peiliin katsominen (porukalla) tai esimerkiksi se tosiasia että rintakehä on reippaasti suurempi kuin vatsanympärys asioita joita sinä et hyväksy lihavuuden määrittelyssä? On nimittäin aika suuri merkitys sillä kumminpäin se päärynä on tuohon kroppaan aseteltu...

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Tää painoindeksijuttuhan on loistava juttu hei. Ainakin mulla. Oon tässä parin viikon aikana tiputtanut painoa n. 5kg, 85->80 eli olen nyt normaalipainoinen kun ennen olin lievästi lihava! kun pituuttakin on tuo 180cm. Ja lievästi lihavaltahan mä näytinkin, keskivartalosta. Tai ehkä mä oon sitten nainen?

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ovatko peiliin katsominen (porukalla) tai esimerkiksi se tosiasia että rintakehä on reippaasti suurempi kuin vatsanympärys asioita joita sinä et hyväksy lihavuuden määrittelyssä? On nimittäin aika suuri merkitys sillä kumminpäin se päärynä on tuohon kroppaan aseteltu...

Kaikki subjektiiviset arviointimenetelmät pettävät ennemmin tai myöhemmin, sen takia on käytössä tilastollisia arvioita.
Lihavuus ei ole ongelma kovaa treenaavalla ihmisellä, vaan samalla ihmisellä sitten kun treenaus vähenee, kalja ja penkkiurheilu korvaavat urheilun ja ruokailutavat pysyvät samoina kuin treenausaikana.

Ja sitten mystisesti vaatteet alkavatkin kutistua vyötärön seudulta.
Kuten yritin jo tuossa hieman urheilijaesimerkeillä esittää, kovaa treenaava urheilija menee helpostikin "normaalipainon" indeksin yli, mutta aika harvassa ovat huippu-urheilijat joilla indeksi ylittää 30. Eli todella kovaa saa treenata että pelkällä lihasmassalla painoindeksi menisi yli 30:n ja tällöin puhutaan promillejen kokoisesta joukosta koko populaatiosta.
Mutta ilmeisesti tosiaan painojennostelua harrastavat itsekeskeiset ihmiset, joille on täysin sietämätön tilanne, että Adonis-vartalo ei olekaan kaikkien mielestä hieno juttu, kun kaikenmaailman kukkakeppien indeksit väittävät ylipainoiseksi. Lihasmassan suuren osuuden vaikutus indeksiin kyllä sanotaan about kaikkialla, missä painoindeksiä käsitellään, joten ei siinä ole mitään kummallista. Koska kuitenkin suurin osa ihmisistä ei treenaa, eivät myöskään normaalipainon rajat merkittävästi siirry sen takia, täysin normaalia tilastotiedettä, jos hetken ajattelee asiaa.

Eli jos massastanne on merkittävä osa lihasta, hyvä niin, ei painoindeksillä ole silloin teille niin väliä. Mutta jos indeksi alkaa lähennellä 30:tä, kannattaa ehkä hieman miettiä onko kaikki massa enää lihasta ja mitä tapahtuu, jos treenimäärät tippuvat erinäisistä syistä.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eli et pidä esim. voimamiehiä huippu-urheilijoina? Aika monella voimamiehellähän tuo 30 paukkuu ja reilustikin.

Kyse on puhtaasti spesifisestä lajista, siinä missä pitkänmatkan juoksijoilla taas indeksit varmaan heiluvat välillä 15-20. Eli sen takia keskityin nyt noin arkielämän kannalta lähempänä todellisuutta oleviin urheilulajeihin (lätkä, koris) joissa lihaksia kyllä tarvitaan, mutta ei liikkuvuuden kustannuksella.

Ja toistaalta, joo, en nyt tiedä onko painavien asioitten nostelu, tai siis kuka douppaa parhaiten-kilpailu, erityisesti urheilua ;)

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli jos massastanne on merkittävä osa lihasta, hyvä niin, ei painoindeksillä ole silloin teille niin väliä. Mutta jos indeksi alkaa lähennellä 30:tä, kannattaa ehkä hieman miettiä onko kaikki massa enää lihasta ja mitä tapahtuu, jos treenimäärät tippuvat erinäisistä syistä.

Lisäksi kannattaa muistaa, että painavasta kehosta on selkeää harmia esimerkiksi tuki- ja liikuntaelimille. Polvien kannalta esimerkiksi on melko yhdentekevää kuormittaako niitä massiivinen rintalihas vai läskikertymä vatsalla. Lihaksistakin johtuva "ylipaino" on epätarkoituksenmukaista elimistön normaalin toimimisen kannalta.

t. Nimim. Portaat ylös loikkimalla 60 v. iässä.

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ettei nyt vaan olis kyse viitteellisistä raja-arvoista? Siis siitä, että jos vaikka joskus sattuisi tuon indeksin itselleen leikillään laskemaan ja saisi tulokseksi vaikka 27, niin voisi sitten arvioida että onko se lihas joka painaa vai laardiako siinä vyötäröllä hyllyykin. Ja vastaavasti, jos saatu lukema on 16 niin kannattaako sitä dieettiä sittenkään jatkaa?

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki subjektiiviset arviointimenetelmät pettävät ennemmin tai myöhemmin, sen takia on käytössä tilastollisia arvioita.

Meinaatko että housujen koon määritys, punnitus tai tietyn aineen tietyn tilamäärän massan paino tulee muuttumaan? Tai että peilien toimintoihin tulee joku uusi petollinen Microsoft-päivitys? Pointti keskustelussa on ollut jo pitkään se että samanpainoinen ihminen voi olla lihas/läski-suhteestaan riippuen todella eri näköinen homman ääripäissä.

Lihavuus ei ole ongelma kovaa treenaavalla ihmisellä, vaan samalla ihmisellä sitten kun treenaus vähenee, kalja ja penkkiurheilu korvaavat urheilun ja ruokailutavat pysyvät samoina kuin treenausaikana.

Ja sitten mystisesti vaatteet alkavatkin kutistua vyötärön seudulta.

Miten painoindeksin tilanne liittyy siihen että lihominen ja epäterveelliset elämäntavat ovat vaarallisia terveydelle? Pelkkä kalja ja penkkiurheilu ovat epäterveellisiä kaikille ihmisille. Arvio siitä että porukka yleensä a) lopettaa reenaamisen ja urheilun tietyn ajan kuluttua ja b) ruokailutavat pysyvät samana ja homma muuttuu kaljoittelusi ei muuten taida olla mistään tilastosta?

En muuten ymmärrä miksi yrität vääntää tästä jotain henkilökohtaista kirjoittajienvälistä adonikset vs. kukkakepit-taistelua. En ole nähnyt täällä yhtään "adonista" postaamassa. Myös douppausvihjailu lienee hiukan hassua terveellistä liikuntamuotoa suosivien suuntaan.

Ettei nyt vaan olis kyse viitteellisistä raja-arvoista? Siis siitä, että jos vaikka joskus sattuisi tuon indeksin itselleen leikillään laskemaan ja saisi tulokseksi vaikka 27, niin voisi sitten arvioida että onko se lihas joka painaa vai laardiako siinä vyötäröllä hyllyykin. Ja vastaavasti, jos saatu lukema on 16 niin kannattaako sitä dieettiä sittenkään jatkaa?

Kyllä.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Meinaatko että housujen koon määritys, punnitus tai tietyn aineen tietyn tilamäärän massan paino tulee muuttumaan? Tai että peilien toimintoihin tulee joku uusi petollinen Microsoft-päivitys? Pointti keskustelussa on ollut jo pitkään se että samanpainoinen ihminen voi olla lihas/läski-suhteestaan riippuen todella eri näköinen homman ääripäissä.

Ja juuri sen takia statistinen indeksiarvo kertoo keskiarvoisesti parhaiten onko ko. ruumiinpainon ja pituuden suhde sopivalla alueella vai ei.

Housujen koko ei ole subjektiivinen mittari, mutta se on, että "mallien muuttumisen takia" ostetaan eri koon housuja vöytärön pysyessä samana...not.

Miten painoindeksin tilanne liittyy siihen että lihominen ja epäterveelliset elämäntavat ovat vaarallisia terveydelle? Pelkkä kalja ja penkkiurheilu ovat epäterveellisiä kaikille ihmisille. Arvio siitä että porukka yleensä a) lopettaa reenaamisen ja urheilun tietyn ajan kuluttua ja b) ruokailutavat pysyvät samana ja homma muuttuu kaljoittelusi ei muuten taida olla mistään tilastosta?

Painoindeksi on juurikin statistinen metodi em. suhteen arvioimiseen, ei sen enempää.
Kohdat a ja b ovat tasan tarkkaan tilastoista, jos näin ei kävisi, ihmisten keskipaino ei jatkuvasti nousisi. Mutta koska ihmiset eivät liiku ja mukauta ruokailutapojaan urheilun määrän mukaan, keskimääräisesti lihavuus lisääntyy.

Toki nykyään ongelma on jo se, että ihmiset eivät treenaa edes nuorempana, vaan aloittavat suoraan lihomisesta.

En muuten ymmärrä miksi yrität vääntää tästä jotain henkilökohtaista kirjoittajienvälistä adonikset vs. kukkakepit-taistelua. En ole nähnyt täällä yhtään "adonista" postaamassa. Myös douppausvihjailu lienee hiukan hassua terveellistä liikuntamuotoa suosivien suuntaan.

En nyt mielestäni ole tässä sen kummemmin yrittänyt olla ketään vastaan, lähinnä olen yrittänyt esittää yleisiä huomioita voimailun harrastajien tyypillisistä ongelmista, koska voimaharjoittelu vaatii rutkasti energiaa (ts. ruokavalio energeettisempi) lihasmassan kasvattamisen takia ja siten riski ylipainoon on suurempi harjoittelumäärien tippuessa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy