Mainos

Painoindeksi

• 18 653
  • 92

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
180/97 eli indeksi lähemmäs 30. Fläsä en ole ja kunto on hyvä. Lihasmassa painaa enemmän kuin läski ;) Tosin normipaino on tuolla 90-92 kg nurkilla. Kesällä vähän aina repeää mutta sit taas syssymmällä palataan normitilanteeseen. Mun aineenvaihdunnalla paino saattaa heitää useitakin kiloja lyhyellä aikajänteellä.

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
185cm/56kg. Hurjat lukemat(ko?) Pakko saada paino sinne 65-70 kg kohdille, sitten oon tyytyväinen.

Itse olen 6cm lyhyempi ja 20kg painavampi, ja joudun päivittäin selittelemään pienuuttani. Kannattaisikohan poika alkaa syömään vaikkapa jotain ravintolisiä?

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Monesti todettua, että painoindeksi on huono mittari kuvaamaan terveellistä ruumiinrakennetta. Lihas painaa enemmän kuin läski ja rotevilla ihmisillä painoindeksi voi olla lähemmäs 30, vaikka rasvaprosentti on 8. Itsellä taas painoindeksi näyttäisi olevan noin 21,5, kun pituutta on 171 cm ja painoa noin 63 kg. Silti rasvaa on keskivartalolla turhan paljon.

Jotkut ihmiset ovat läpipaskoja, jolloin mikään ei tartu, vaikka kuinka söisi. Yksi kaveri joutui 28-vuotiaana painonvartijoiden ryhmään, kun pituutta oli noin 185 cm ja painoa 62 kg. Jomppa on varmasti ruumiinrakenteeltaan juuri tällainen, ja jos pituus on tullut äkkiä, ei massaa ole ehtinyt tarttua samaan tahtiin. Kaljan juonnilla massaa saa varmasti ylös, mutta kuka haluaa kerätä itseensä rasvaa, kun leveempiä hartioita sillä ei kuitenkaan saa?

dal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ne parit
Mutta hyvä juttu on se, että kyllä mulla ihan hyvät patit on kun vähän hauista jännittää. Ei ole siis pelkkää luuta ja nahkaa.

Ne patit on vaan kireeksi meneviä jänteitä ;)

Täällä näköjään painoindeksi nyt 21.2, mitoilla 179/68. Joskus huippuhetkinä viime syksynä painoin "jopa" 72, mutta elämän karut kokemukset on pari ylimäärästä kiloa häivyttäny, jotta ois vähän kevyempi kulkea.

Tähän ikään mennessä ei oo tullu sellasta hetkeä että ois syömiset painossa näkyny, mitä vaan voi syödä niin paljo ku maha vetää, eikä se maha siitä tunnu paisuvan. Pidetään toki hyvänä asiana sitä, kai tää kelkka joskus kääntyy :)

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jotkut ihmiset ovat läpipaskoja, jolloin mikään ei tartu, vaikka kuinka söisi. Yksi kaveri joutui 28-vuotiaana painonvartijoiden ryhmään, kun pituutta oli noin 185 cm ja painoa 62 kg. Jomppa on varmasti ruumiinrakenteeltaan juuri tällainen, ja jos pituus on tullut äkkiä, ei massaa ole ehtinyt tarttua samaan tahtiin. Kaljan juonnilla massaa saa varmasti ylös, mutta kuka haluaa kerätä itseensä rasvaa, kun leveempiä hartioita sillä ei kuitenkaan saa?
Myös meikäläinen on koko ikäni ollut juuri tätä läpipasko-osastoa. Syön tai juon mitä tahansa ja miten paljon vaan, niin paino ei juuri muutu mihinkään suuntaan. Ruipelo olen, enkä siitä muuksi muutu. Ravinnon laatu tai määrä ei siis tähän vaikuta. Välillä vituttaa kommentit omasta ruumiinrakenteesta, mutta olen jo tottunut niihin. Geeniperimällä lienee osuutensa asiaan, sillä vanhempanikin ovat olleet melkoisen heiveröisiä.

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jossain toisessa ketjussa on ollut aikasemminkin puhetta näistä läpipaskojista. Joten voisitteko listata normaalipäivän aikana syömänne ruoat? Itse en usko tuohon, että syön mitä tahansa kuinka paljon vain ja en lihoa.

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Myös meikäläinen on koko ikäni ollut juuri tätä läpipasko-osastoa. Syön tai juon mitä tahansa ja miten paljon vaan, niin paino ei juuri muutu mihinkään suuntaan. Ruipelo olen, enkä siitä muuksi muutu. Ravinnon laatu tai määrä ei siis tähän vaikuta. Välillä vituttaa kommentit omasta ruumiinrakenteesta, mutta olen jo tottunut niihin. Geeniperimällä lienee osuutensa asiaan, sillä vanhempanikin ovat olleet melkoisen heiveröisiä.

Melkein väittäisin että 99% niistä jotka luulevat olevansa näitä kuuluisia "läpipaskojia", todellakin vain luulevat. Minä olin vuosia yksi heistä. Toki voi olla suolisto-ongelmia, jotka vaikuttavat ravinnon imeytymiseen, mutta yleensä niiden myötä on muitakin ongelmia kuin se ettei painoa kerry (kipuja, merkillisiä ulosteen koostumuksia jne).

Minun mittani olivat siis vuosikausia 190/78, ja mielestäni söin hirviömäisesti ja mitä tahansa (pizzaa - yleensä aina 2 kerralla - leivonnaisia, olutta). Treenasin myös vuosikausia puntilla, ja tulokset nousivat piinallisen hitaasti.

Sitten löysin www.kalorilaskuri.fi -sivuston (kokeile sieltä ylälaidasta "ilmainen kalorilaskuri" namiskaa) ja näin valon: Yksi megamättö päivässä (tyyliin 1500-2000 kcal) ei riitä nostamaan painoa. Meikän peruskulutus ilman treeniä on luokkaa 2300-2400 kcal, treenin kanssa likemmäs 3000 kcal. Ongelma syntyikin juuri tuosta syömisen epätasaisesta jakautumisesta: Aamupalalla kahvia ja 1-2 ruisleipää, kevyt lounas, hirmupäivällinen, eikä sitten illalla tehnytkään mieli juuri mitään.

Jos painoa haluaa ylöspäin, pitäisi olla karkeasti ottaen noin 500 kcal plussan puolella (ja käydä samalla puntilla, muutoin paino kertyy arvaatteko minne?). Satutteko tietämään kuinka vaikeata on syödä esim. 3500 kcal päivässä "puhtaasti" (ie. ilman olutta, sipsiä ja limpparia)? Aivan, todella vaikeaa! Itselleni ratkaisu oli kello: Syödään silloin kuin kello näyttää, ei silloin kun on nälkä. Kahden ja puolen tunnin välein jotain proteiinipitoista naamariin, ja koko päivän on semmoinen olo että ruokaa pursuaa korvistakin. Mutta voin vakuuttaa että paino nousee!

Sorry pitkähkö off-topic, mutta toi "läpipasko" on vaan punainen vaate nykyään...

T: Nykyinen sadan kilon keijukainen

PS. Ei, kaikki paino ei ole lihasta, mutta riittävän suuri määrä kuitenkin. Ja tuloksetkin ovat nousseet.

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Melkein väittäisin että 99% niistä jotka luulevat olevansa näitä kuuluisia "läpipaskojia", todellakin vain luulevat. Minä olin vuosia yksi heistä. Toki voi olla suolisto-ongelmia, jotka vaikuttavat ravinnon imeytymiseen, mutta yleensä niiden myötä on muitakin ongelmia kuin se ettei painoa kerry (kipuja, merkillisiä ulosteen koostumuksia jne).
Luulisin, että toimii myös toisinpäin. Itsekin joskus ajattelin, että minulla nyt vain on sellainen elimistö joka kerryttää rasvaa jo kioskin ohi ajamisesta ja syön vähintäänkin normaalisti. Tosiasiassahan kiskoin kottikärryllisen ruokaa naamariin, napostelin sipsejä, karkkia ja muuta törkyä, sillä tavalla vähitellen pitkin päivää ettei kokonaismäärää oikein pystynyt hahmottamaan.

Sitten vain puolitoista vuotta sitten hoksasin, että syömistottumukset vain on aivan väärät. En varsinaisesti muuttanut sitä mitä söin, ainoastaan määrää vähensin. Ruoka-ajat otin säännöllisemmiksi, vähensin kerralla syödyn ruoan määrää sekä vähensin keksien, sipsien ja karkkien syöntikertoja. Tietysti painonhallinnassa suurin tekijä on ollut lenkkeily, jonka ansiosta massaa putosi tuossa reilussa vuodessa 22 kg, mutta minulle selvästi paras tapa painon kurissa pitämiseen ei ole ollut minkään ruokalajin vähentäminen vaan puhtaasti määrän rajoittaminen. Joskus olen kokeillut erilaisia vältteleviä dieettejä, mutta meikäläisen heikolla mielenlaadulla ei karkkipussi kaapissa homehdu. Siksi syönkin hyvällä omallatunnolla mitä haluan, mutta vain sopivasti.

Nyt on vähän tullut muutama kilo takaisin siten, että painoindeksi on hitusen lievän ylipainon puolella. Ruumiinrakenteeni on kuitenkin sellainen, ettei painoa oikein pysty pudottamaan paljoa alle painoideksin 25, etten näyttäisi aivan ajokoiralta.

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Jossain toisessa ketjussa on ollut aikasemminkin puhetta näistä läpipaskojista. Joten voisitteko listata normaalipäivän aikana syömänne ruoat? Itse en usko tuohon, että syön mitä tahansa kuinka paljon vain ja en lihoa.

Itse pidän itseäni juuri läpipaskojana, mutta enpä tiiä, voin olla väärässäkin.

Aiemmin harrastin kilpatasolla hiihtoa, ja silloin oli ihan ymmärrettävääkin, että kulutus oli suurempaa kuin ruoansaanti. Nyt on kuitenkin pari vuotta ollut selkä paskana ja urheilu säännöllisen epäsäännöllistä.

Melko normaalina koulupäivänä aamiainen 6.45 = kuppi teetä tai mehua, 2 ruis-/paahtoleipäviipaletta ja puuroa/maissihiutaleita kulhollinen.

Koulussa lounaaksi sitten 11.30 mitä siellä tarjotaan, ihan normiannos kaikkea kuitenkin.

Noin kello 14-15 nälän usein karkotan pussillisella karkkia tai suklaalla ja mahdollisesti jollain puolen litran limsapullolla/energiajuomalla.

Sitten jtn kello 17 kotona taas normiruokaa normiannoksin.

Illalla sitten mahdollisesti jotain herkkuja ja klo 21 vielä pari leipää.

Pituutta en ole kasvanut pariin vuoteen ja mittani ovat 183/61. En kuitenkaan varmasti näytä mitenkään aliravitulta tai kärsivältä. Sen nyt jokainen voi arvata ettei tuohon 61 kiloon mitään muskeleita mahdu, mutta toisaalta eipä hiihdossakaan ikinä mun tekniikkaa kummemmin kehuttu. Raa'alla tasatyönnöllä vain, joten kyllä jotain ruista ranteesta löytyi :)

Tämän läpiruikkoo -kuvan perustan nimenomaan sille, että olin tuossa pahimmassa vaiheessa semmosen vajaan vuoden käytännössä liikkumatta ja silloin vedin kaiken maailman mättöjä ja herkkuja mukamas suruun. Eikä mitään jäänyt varteen siitä muistuttamaan.

Tiedä näistä sitten...

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yritin myös guuglettaa ja sen koommin teksti- kuin kuvahaullakaan ei löytynyt halaistua sanaa kahvakuulasta. Nyt ollaan jo paljon viisaampia.
Pahasti OT, mutta jäi vaivaamaan erittäin pahasti. Millä sanoilla koitit googlata?

Jeffrey

Jäsen
Jees. Itsellä normaali mitat 197/105. Nyt kun on kesäloma vietelty niin paino on tippunut tuonne hieman reilu sataan, mutta se tullee takasin taas kun lopettaa noiden diureettien ylettömän nauttimisen, roskaruuan ja alkaa taas reenaamaan ja syömään ainakin lähes oikein. Tulevan talven aikana olisi tarkoitus ottaa pitkästä aikaa jalkatreeni osaksi punttiohjelmaa, nyt kun nilkka on saatu ainakin riittävään kondikseen. Eli vuodenpäästä paino on todennäkösemmin 110-115 kiloa eikä hirveästi sen eteen tarvitse vaivaa nähdä. Pituuttakun on niin lihas tarttuu eikä silti tarvitse olla mikään hirveä kasa ollakseen ton 110kg. Vaatien tietysti jalkatreenit mukaan.

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
185cm/56kg. Hurjat lukemat(ko?) Pakko saada paino sinne 65-70 kg kohdille, sitten oon tyytyväinen.
Lukemat ovat suht normaalit kasvavalle nuorelle. Tosiaan yllä heitetty ehdotus seurustelun aloittamisesta kasvattanee massaa jossain määrin, varsinkin jos ihan konkreettisesti tulet olemaan tytön seurassa. Toki sinun ikäiselle nuorelle miehenalulle kasvaa myös munat jossain vaiheessa. Eli kyllä se luonto hoitaa sinunkin alipaino-ongelmasi!

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Melkein väittäisin että 99% niistä jotka luulevat olevansa näitä kuuluisia "läpipaskojia", todellakin vain luulevat. Minä olin vuosia yksi heistä.

Sama kokemus on minullakin. Pystyin syömään ihan mitä tahansa ihan milloin tahansa ihan miten paljon tahansa ja pysyin laihana luikkuna. Mutta ikä teki tehtävänsä. Nykyään minun on katsottava, mitä suuhuni pistän.

Toinen hellimäni harhaluulo oli se, että kun liikun paljon, en voi lihoa. Lopulta oli kuitenkin pakko myöntää, ettei kroppa enää palaudu ylenmääräisestä liikunnasta ja silti lihon, joten oli alettava kiinnittää huomiota ruoan määrään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy