Tulin vastaan sniper-keskutelussa kirjoittamalla, jotta Junttila oli JJJ-ketjussa ainakin snaipperi-tyylinen pelaaja. Aivan samoin asian vaikuttaa näkevän Mikko Manner. Toki se, että toisaalla väitin Juttilan olevan sniper, on aika rajusti ilmaistu näin valaistuksen jälkeen asiaa tarkasteltuna. Kyllä tuo sniper-tyylinen pelaaja on paras ilmaus.
Tuon voi kuka tahansa taas ostaa ja tuo on enemmän makuasia. Ja siitä suorastaan pitääkin olla mielipiteitä. Siis siinä, että on sen tyylinen pelaaja, vaikka ei de-facto olisikaan.
vaikutat kuitenkin lopulta näkevän sniper-piirteitä muuallakin kuin laukauksessa. Tämän keskustelun aikana on kirjoitettu muunmuuassa niin, että Junttilassa on hankala nähdä mitään sniper-ominaisuuksia. On mukava, etten ole ainoa, joka niitä kuitenkin näkee. Ovatko nuo sinun mainitsemasi asiat eli maalipaikoille pääsy, maalipaikkojen luominen ja itsensä pelattavaksi tekeminen kuitenkaan mitään sniper-ominaisuuksia? Tottakai nuo ominaisuudet ovat tärkeitä sniperille. Muutoinhan sniper ei pääse käyttämään vahvuuttaan eli laukaustaan. Voisiko sanoa, että nuo ovat tärkeitä välillisiä ominaisuuksia sniperille, mutta eivät kuitenkaan pääominaisuuksia?
Ei yhdestäkään pelaajasta saa sniperia, jos hän ei pääse tekopaikoille. Kukaan ei tee kuitenkaan jokaisesta paikasta maalia, joten niitä paikkoja tarvitaan jotta voisi tulla tulkinnan kaltaiseksi pelaajaksi. Kuitenkin erittäin moneen sniperiin myös pätee määritelmä, että hän ei välttämättä itselleen tee sitä paikkaa omalta alueelta asti vaan ketjun kemiat ja pelitapa muovaa hommaa siten, että sille tietylle pelaajalle jopa pelataan sitä paikkaa. Hän pistää sitten varmemmin siitä paikasta sisään kuin joku toinen pelaaja. Sen takia nuo ovat monesti niitä ominaisuuksia joita tarvitaan.
Mitä ominaisuuksia ja asiaa sinä luulet Mannerin tarkoittaneen sanoessaan, että Junttila oli JJJ-ketjussa sniper-tyylinen pelaaja? Minä voin kertoa oman mielipiteeni. Junttila oli maaliahne ja hän laukoi paljon. Se oli varmasti se ykkösjuttu tuon sniper-ajatuksen takana. Asia on kuitenkin mielestäni hieman monimutkaisempi. Hänen syöttötaitonsa ja pelinäkemyksensä eivät olleet samalla tasolla kuin ketjun kiekollisella moottorilla Joonas Donskoilla. Hänen kamppailuvoimansa ja kahden suunnan pelinsä eivät olleet samalla tasolla kuin ketjun tasapainottavalla pelaajalla Joonas Kemppaisella. Se, missä Junttila oli paremmalla tasolla kuin ketjukaverinsa, oli nopeus. Tämän johdosta Junttilan rooliksi muodostui hakeutua maalipaikoille nopeutensa avulla ja laukoa paljon. Tuon ketjun roolitus oli varsin selkeä ja se perustui kunkin yksilön omille vahvuuksille.
Jos Julle olisi määritelmän mukaan sniper, niin tuossa ketjussa hänelle olisi pelattu hurjan paljon enemmän paikkoja. Kuitenkin Donskoille niitä rakennettiin ja rakentui vieläkin enemmän. Julius Junttila on siitä erikoinen pelaaja, että häntä on hirveän vaikea pistää mihinkään kategoriaan. Sen vuoksi kategorioinnissa, kuten kutsumalla häntä sniperiksi, ei ole oikein mieltä. Siitä olen samaa mieltä, että vaikka hän on tehnyt ihan sikana syöttötehoja tälle kaudelle, niin hän ei ole mikään klassinen pelinrakentaja. Olisi väärin kutsua häntä sillä nimellä. Toisaalta mikään energia duunari olisi halveksuntaa. Sniper taas on jotain, mitä hän ei myöskään ole. Sanoisin, että häntä en osaa varsinaisesti vakiintuneilla yhden sanan termillä kategorioida. Minä luulen, että Manner tarkoitti juuri sitä mitä minä sanoin. Hän näkee Jullessa samoja ominaisuuksia, kuin muissakin snipereissa. Monesti he ovat vähän yksinäisiä susia ja tämä pätee Julleenkin. Kuitenkin se tärkein määritelmä ylivoimaisesti on maalintekotehokkuus ja se puuttuu Jullelta. Tietysti hänellä on vaikka kuinka aikaa muuttaa tuo, mutta sittenkin moni käyttäisi hänestä sanontaa, että "ei ole syntynyt sniperiksi" tai muuta sellaista.
Mielstäni lopputulema on varsin selkeä. Kun Junttilan laukaisu on meidän kaikkien mielestä heikohko, täytyy käsitettä sniper laajentaa, mikäli näkee Junttilalla olevan sniper-tyylistä ominaisuuksia. Manner niitä näkee, samoin minä. Jos oikein sinut ymmärsin, niin sinäkin näet? En tarkoita, että me olisimme oikeassa ja muut väärässä. Tarkoitan, että tämä ei ole niin yksiselitteinen asia määriteltäväksi kuin aluksi voisi uskoakaan.
Käsitettä ei tarvitse laajentaa, vaan Jullesta voi aivan huoleti sanoa hänen omaavan noita ominaisuuksia. Kuitenkin jopa niiden korostaminen on minusta väärää luonnehdintaa pelaajasta. Minulle tulee jostain syystä mieleen Kimmo Koskenkorva ja hänestä en osaa yhdestä tykkikaudesta huolimatta mitään sniperia tai muuta luonnehditaa. Toki Julle on huomattavasti parempi pelaaja hyökkäyssuuntaan. Itselläni tulee korostettua kuitenkin Jullessa eniten heidän yhteistä ominaisuuttaan eli huikeaa vauhtia ja sillä Junttila tekee valtaosan onnistumisistaan. Tai oikeastaan Julle tekee rytmin vaihdoksillaan taikuuksia välillä ja sitä ominaisuutta en kyllä heti keksi muilta pelaajilta. Sanoisin jopa ilmiömäiseksi, mutta en sniperiksi :)