Siis onhan se tavattoman hienoa että joukkueeseen tulee työmiehiä, on asennetta ja kentällä vedetään peräsuoli pitkällä menemään. Huhut nimen viittaa aika selvästi siihen suuntaan, että työhaalarit on joukkueella ensi kaudella päällä ja jalan pitäisi ainakin liikkua. Nämähän on oikein positiivisia asioita. Mutta pelkällä taistelulla, luistelulla ja peräsuoli pitkällä menemisellä ei kyllä taistella kärkisijoista. Se on aivan varma asia. Toinen on se, että jos Manner haluaa peluuttaa kiekollista peliä, niin onko siihen tarvittavat palikat olemassa? Onko sentterit sillä tasolla ja löytyykö sitä raakaa ratkaisuvoimaa tällä hetkellä olevasta joukkueesta ja sinne huhutuista pelaajista? Näen ettei löydy tarpeeksi ja se on huolestuttava tilanne se.
Aina toki voidaan kuvitella, että Ruohomaa on ensi kaudella todella kova ja dominoi, mutta en tiedä. Pelottava ajatus heti näin kärkeen että sentterit on tyyliin Ruohomaa - Lasu kahdessa ensimmäisessä ketjussa. Ei mitään Lasulta pois, mutta työmies on työmies. Ruohomaaltakaan ei mitään pois, mutta helvetin paljon pitää parantaa pelaamista, jotta voidaan uskottovasti puhua kärkisentteristä. Ahon täytyy olla kännissä tai ei ymmärrä mitään joukkueen rakentamisesta, jos tällä hetkellä ei ole verkot vesillä. Kärketään tarvitaan ihan oikeasti kovan luokan tekijöitä. Tulkoot vaikka Afrikasta, mutta niitä tarvitaan.
Eihän joukkueen tarvitse valmis olla kauden alkaessa, mutta Aho kun alkaa kesken kauden tuomaan kaveria sisään, niin siinä vaiheessa nauraa variksetkin sille hommalle. Joukkuetta voidaan vahvistaa kauden aikana ja reagoida, mutta ne isot kulmakivet pitää olla kauden alkaessa rosterissa. Jos Ahoa ei tätä tajua, niin hän on väärässä roolissa silloin. Minusta Mannerin pitää olla kova ja vaatia itselleen kunnon rosteria ja tarvittavia pelimerkkejä.
Mutta se on selvä, että jos kaikki huhutut nimet pitää paikkaansa ja kärki jää noin tylsäksi, niin on aivan turha puhua tai edes haaveilla menestyksestä. Minun mielestäni Kärppien pitäisi vähintään joka kausi olla kuuden parhaan joukossa kuin runkosarja päättyy, mielellään neljän parhaan joukossa. Jos lähdetään vain osallistumaan sarjaan, niin se on faneille vittuilua. Pelkät puheet ei riitä, vaan ne teot. Niitä minä odotan tämän kesän aikana Kärpiltä ja ensi kaudella myöskin kaukalossa. Tämän kauden tapaista farssia ei halua kukaan nähdä enään.
Mannerkin on kuitenkin loppujen lopuksi täydellinen kysymysmerkki päävalmentajana, vaikka hän onkin intohimoinen jääkiekkomies. Pelaajat tykkää ja sehän on vain hyvä juttu. Minä haluan ajatella, että Manner nostaa ihan aikuisten oikeasti vaatimustason sille tasolle, mitä se Kärppien organisaatiossa pitääkin olla. Enkä puhu pelkästään pelaajista, vaan että sitä kovaa työtä vaaditaan koko organisaatiolta. Onko Mannerista tähän vai onko vain kiitollinen saamastaan mahdollisuudesta Kärppien päävalmentajan. Aikahan tämän näyttää. Puhua voi mitä vaan, kertoa minkälaista lätkää on tarkoitus pelata ja näin, mutta todellisuus nähdään ensi syksynä. Pitääkö taas malttaa odottaa sellainen 30 peliä, että peliä voi katsoa ilman oksentamista? Toivottavasti ei, vaan pelissä on jotain järkeä ihan alusta asti. Manner on isossa paikassa ja paineet on sen mukaiset. Jos peli ei kulje, niin paskaa tulee niskaan nopeasti. Ollaanko Kärpissä myös Mannerin kohdalla yhtä kärsivällisiä kuin tällä kaudella oltiin Suikkasen kohdalla? Toista perättäistä yhtä surkeaa kautta ei saisi tulla.
Paljon tässä on kysymysmerkkejä tulevaa kautta silmällä pitäen ja kovin levollisesti tässä ei odota tulevaa kautta. Mutta ensimmäisenä minä toivon heräämistä koko organisaatiolta, intohimon löytämistä ja halua voittaa. Häviämistä pitää vihata. Minä en ainkaan koskaan kyllästy siihen, että Kärpät pärjää ja voittaa mestaruuksia. Toivottavasti ensi kaudella ilman räkänaurua voi sanoa, että Kärpillä on sellainen joukkue että menestymisestä voidaan puhua ihan aidosti. Se vaatii hankintoja, onnistuneita sellaisia ja joidenkin pelaajien pitää pystyä löytämään peliinsä aivan uudenlainen taso.
No minä jään taustalle odottelemaan. Ehkä nyt pieni happi hyppy jääkiekosta on paikallaan. Hyvää kevättä arvon palstaveljet ja sisaret! Pitäkäähän keskutelua hyvällä tasolla, vaikka erimieltä asioista olisittekin. Kaikki me kuitenkin halutan samaa asiaa eli Kärppien menestystä ensi kaudella!