Itse näen, että maalivahdilla on todella suuri merkitys pudotuspeleissä...
Henkilökohtaisesti toivon, että Rajaniemi tekee Karhuset ja loistaa silloin, kun eniten tarvitaan. Kaikki eväät siihen on olemassa. Ilman "voittavaa" maalivahtia ei mikään joukkue keväällä pärjää, ei edes Käsrpät, se on fakta.
Toki maalivahti vaikuttaa pudotuspeleissä menestymiseen. Mutta mielestäni voittava maalivahti on todella huono kuvaus asialle. Sanotaanko, että kysessä on ehkäpä eräänlainen myytti. Jotkut maalivahdit ovat parempia, jotkut huonompia. Huippumaalivahti on suuri etu, mutta ei se nyt niin hirveän suuri ole verrattuna vaikkapa ylemmän keskitason maalivahtiin. Lukolla on Liigan paras maalivahti, mutta siltikin se kolkuttelee säälipleijarien rajaa. Hpk:lla oli viime vuonna Liigan top-2 maalivahti, mutta se ei siltikään päässyt edes säälipleijareihin. Olen itse asiassa sitä mieltä, että heikommilla pelaajamateriaaleilla operoivat joukkueet ovat suurimmin riippuvaisia hyvästä maalivahtipelistä. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että hyvällä materiaalilla ja joukkuepelillä on jokseenkin helppo kompensoida keskitason maalivahdin heikkouksia verrattuna huippuveskareihin.
Viime vuonna Kärpillä ei missään nimessä ollut "voittavaa maalivahtia". Itse asiassa väitän, että Kärpillä oli välieräjoukkueiden huonoin maalivahtipeli. Samoin toissakauden Tappara-sarjassa Karhusen kova vire katkesi siihen paikkaan. Rynnäs ja Karhunen taisivat pelata lopun sarjan lähestulkoon vuorotellen, mutta silloinkaan ei Kärppien maalivahtipeli (muistaakseni) ollut samaa tasoa kuin Metsolan työskentely. Se ei kuitenkaan ole asian ydin. Jos joukkueen peli on kuosissa, keskitason maalivahdilla on mahdollista mennä päätyyn. Kannattaa muistaa, että top-3 molareita voi olla liigassa vain kolme kappaletta. Ellei kyseessä ole oikeasti todella poikkeuksellinen tapaus á la Raanta, niin huippuveskarin ja keskitason maalivahdi ero ei pitkässä juoksussa niin suuri tekijä ole, kun mitä monesti kuulee väitettävän. Liigassa on niin kova maalivahtien taso, etteivät erot loppuviimein niin suuria ole. Ja jos ovatkin tiettyinä kausina, niin NHL tai KHL vievät kuitenkin tähtimaalivahdit pois seuraavana kautena.
Sanotaanko näin, että oikeasti huonolla maalivahtipelillä on mahdotonta pärjätä pudotuspeleissä. Kärpillä ei ole oikeasti huonoja maalivahteja. Mielestäni molemmat Kärppien veskat ovat lähtökohtaisesti keskitasoa tai ylempää keskitasoa Liigassa. Kun ylipäänsä katsoo viime vuosien menestyjiä, niin en ainakaan itse kykene hahmottamaan, että menestymisen välttämätön tukipilari olisi ollut huipputason maalivahtipeli. Keskitason maalivahtipelillä on viety monia mitaleita ja mestaruuksia. Tuomas Tarkki on yksi esimerkki keskitason tai ylemmän keskitason "voittavasta" maalivahdista. Ei mies ole koskaan mikään huippu ollut, mutta perusvarma torjuja, ja menestystä on siltikin tullut.
Yksi surkeimmista lätkälausahduksista on "paremman maalivahdin joukkue voittaa aina". Korrektimpi versio olisi "paremman joukkueen maalivahdilla on paremmat tilastot".
Mainittakoon vielä, että esimerkiksi Hifkin maalivahdeilla ei ole kovinkaan kummoisemmat tilastot kuin Kärppienkään vastaavilla.
Ottaisin toki Kärppiin Liigan parhaan maalivahdin minä hetkenä hyvänsä, mutta aina se ei vaan ole mahdollista.