Mistäköhän remontista mahdat tarkalleen ottaen puhua? Halliahan (ja sen ympäristöä) on uudistettu jo monena vuonna ja Kärpät on ollut maksumiehenä ainakin osittain aina.
Mediakuutio maksoi 0,8 m€, taisi mennä kokonaan Kärppien pussista. Harjoitushalli maksoi 1,5 miljoonaa, paljonko lie Kärppien osuus? Varsinainen hallin peruskorjaus taisi maksaa jotain 5-6 miljoonaa euroa ja tästäkin summasta Kärpät maksoi osan. Aitiot Kärpät rakensi täysin omalla rahallaan.
Ihanko tosissaan väität että Kärpät on tehnyt nuo kaikki pelkästä hyvästä tahdosta kaupungille, ilman mitään vastinetta vuokrissa tai jossain muussa rahanarvoisessa hyödyssä?
Hallin
remontista, jonka kokonaiskustannus oli noin 6 Me. Kärpät on ollut hyötyjänä hommassa monelta osin, ja remonttiin laittoivat rahaa omien
erityistarpeidensa osalta.
Mediakuutio on Kärppien (tiedän, että osittaista rahoitusta yritettiin kaupungin puolelta järjestää, mutta Kärpillä oli hoppu homman kanssa), ja Kärpät perivät muilta sitä hyödyntäviltä vuokraa sen käytöstä.
Harjoitushallin omistuspohja oli lähtötilanteessa Kärpät 70% ja Oulun Kaupunki 30%. Vuorojen varaaminen ja maksut menevät Kärppien kautta, ja vuosittaiset käyttökulut (sähkö, vesi, henkilöstö jne) kuolettavat osakepääomaa kaupungille (kokonaisaika taisi olla 100% omistukseen 15 vuotta, jolloin halli on varmasti remontin tarpeessa).
Eli kyllä Kärpät omansa näistä saavat, mutta minun mielestäni ja tietääkseni ihan nämä kaikki projektit, Pakkalan toimisto/katsomohässäkkää myöten, ovat olleet winwin-juttuja, joihin molemmilla puolilla pöytää ollaan oltu tyytyväiset.
Kyllä kaupungin vuokranperintälinjausta on syytä ihmetellä (ja on sitä ihmeteltykin), mutta juuri kuvaamallani tavalla asianlaita on. Oy:n vuokrat treenien osalta ovat noin 1,5 -kertaiset ry-pohjalta toimiviin verrattuna. Ja mitä korkeamman sarjatason ottelut, sitä kovemmat ottelutapahtumavuokrat. Nämä voi todentaa kaupungin hinnastosta. Ja satun tietämään, että alennuksia tai kompensaatioita näistä ei ole luvassa eikä saatu.
Itse olen sitä mieltä, että kivet on käännetty, ja kaikki katseet on syytä kääntää uuden rakentamiseen. Itsekin kyllä arvostan perinteitä, mutta kun tuosta Energia Areenasta ei saa isollakaan rahalla modernia ja nykytarpeisiin vastaavaa, niin ei saa. Piste.