Oulu – paska kaupunni?

  • 149 375
  • 571

Teepussi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, WBA, Pink Floyd, Ottawa Senators
No niin, oma matka jatkuu Ouluun opiskeluiden perässä. Olen käynyt kaupunnissa vain kerran, silloinkin vain pari päivää pääsykokeissa. Mitä pitäisi odottaa? Millainen Oulu on opiskelijakaupunkina?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ihan hyvä kaupunki opiskelijalle. Tosin minulla ei opiskelijaelämästä muualta ole kokemusta. En tiedä mihin kouluun pääsit, mutta ainakin yliopistolaiset järjestävät bileitä tiheään tahtiin, mikäli sellainen meininki kiinnostaa ja miksi ei kiinnostaisi. PSOASilla homma pelittää hienosti ja asuntoja on melko hyvin saatavilla, jopa ihan opiskelupaikkojen vierestä. Yksiötä et varmastikaan heti saa. Nopein tapa yksiöön on ottaa ensin soluasunto vastaan ja sitten laittaa laaja haku yksiöihin, sillä soluasujat ovat etusijalla yksiöjonossa.

Mitäpä tuota muuta? Talvet on kylmiä, pyörätiet kunnossa, joskin tuulen takia välillä nihkeitä käyttää, känkkylöitä on joka nurkalla ja Kärppien peleihin pääsee ainakin busseilla 4 ja 6 Linnanmaalta. Siinä kai ne tärkeimmät :)
 

Teepussi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, WBA, Pink Floyd, Ottawa Senators
Ihan hyvä kaupunki opiskelijalle. Tosin minulla ei opiskelijaelämästä muualta ole kokemusta. En tiedä mihin kouluun pääsit, mutta ainakin yliopistolaiset järjestävät bileitä tiheään tahtiin, mikäli sellainen meininki kiinnostaa ja miksi ei kiinnostaisi. PSOASilla homma pelittää hienosti ja asuntoja on melko hyvin saatavilla, jopa ihan opiskelupaikkojen vierestä. Yksiötä et varmastikaan heti saa. Nopein tapa yksiöön on ottaa ensin soluasunto vastaan ja sitten laittaa laaja haku yksiöihin, sillä soluasujat ovat etusijalla yksiöjonossa.

Mitäpä tuota muuta? Talvet on kylmiä, pyörätiet kunnossa, joskin tuulen takia välillä nihkeitä käyttää, känkkylöitä on joka nurkalla ja Kärppien peleihin pääsee ainakin busseilla 4 ja 6 Linnanmaalta. Siinä kai ne tärkeimmät :)

Yliopistolle pääsin ja kyllä nuo bileet kiinnostavat, ajattelin nauttia sopivassa määrin opiskelijaelämästä. Solussa asuminen ei ole mikään ongelma. Varmaan Kärppien peleissäkin tulee ravattua, jos/kun ei muuta tekemistä talvella keksi.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Yliopistolle pääsin ja kyllä nuo bileet kiinnostavat, ajattelin nauttia sopivassa määrin opiskelijaelämästä. Solussa asuminen ei ole mikään ongelma. Varmaan Kärppien peleissäkin tulee ravattua, jos/kun ei muuta tekemistä talvella keksi.
Jeh, mikäli Linnanmaan kampukselle, ja haluat asua opinahjon lähellä, etkä esim. keskustassa, niin kannattaa hakea asuntoa ainakin Linnanmaa- Kaijonharju-Syynimaa-akselilta. Linnanmaalla on joitain rauhattomampia kerrostaloja, mutta muuten noissa on käsittääkseni hyvä asua. Rajakylää en suosisi. Toppila on myös mahdollinen, jos polkeminen kesät/talvet passaa (bussit ei kulje järkevästi yliopistolle). Mulla on sieltä hyviä kokemuksia Paalikadulta, joillain muilla huonoja, etenkin Sellukadulta.
 
Toppila on myös mahdollinen, jos polkeminen kesät/talvet passaa (bussit ei kulje järkevästi yliopistolle). Mulla on sieltä hyviä kokemuksia Paalikadulta, joillain muilla huonoja, etenkin Sellukadulta.

Tässä itse parin vuoden sisällä on tullut koettua sekä Heinäpää että Toppila, joista jälkimmäinen on ollut selkeästi rauhallisempi. Tämä on toki pieni otanta, mutta kun ennen Ouluun muuttoa tuli Toppilasta kuultua niin paljon paskaa, että pienoisena shokkina alueen rauhallisuus sitten tuli.
Tuossa Paalikatu-Sellukatu -akselilla on oman kuulemani mukaan myös pääsääntöisesti melko rauhallisia asuintaloja. Lähikaupassa ja -pubissa nyt monennäköistä kurkunleikkaajaa pyörii, mutta se tuskin ketään haittaa.

Heinäpää sitten taas oli asuintalon puolesta aivan perseestä. Täynnä 18-vuotiaita, itsenäisen asumisen alkutaipaleella olevia tyttöjä ja poikia, jotka elämöivät myös sen mukaisesti. Hpään suunnalla kehotan siis katsomaan, että asunnossa on paksu väliovi ja hyvä äänieristys.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tuossa Paalikatu-Sellukatu -akselilla on oman kuulemani mukaan myös pääsääntöisesti melko rauhallisia asuintaloja. Lähikaupassa ja -pubissa nyt monennäköistä kurkunleikkaajaa pyörii, mutta se tuskin ketään haittaa.
Sellukadun osalta olen kuullut monien pyörän hävinneen, vaikka se ollut lukittuna pyörävarastossa. Jonkunlainen insidejobi siis kyseessä. Paalikadulla ei minun tietääkseni ole ollut kertaakaan samaa ongelmaa, vaikka siellä olen itse tai kavereitani asunut yhtäjaksoisesti jo 8-9 vuotta. En tosin sielläkään jättäisi pyörää koskaan yöksi ulos.

Paalikatu 13:n asunnot taitavat olla Oulun parhaimpia opiskelija-asuntoja, siis nimenomaan asunnon osalta. Vuokrakin toki vähän hintavampi. 14:n puolella sitten hiukan vanhempaa, mutta silti ihan pätevää asuntoa on vähän edullisempana.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Toppilassa asuneena sinne tarvittaisiin oma sheriffi ;) Rajakylä ja Toppila, kaksi paikkaa minne ei kannata muuttaa. Tilastojen mukaan eniten väkivaltaisuuksia ja tappoja jo monen vuoden ajan.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Koskela on hyvä osoite. Olen asunut siellä pari vuotta ja sieltä löytyy päiväkodit, kirjastot, koulut ym. Jos vain saat Koskelasta kämpän, hommaa se, Oulun parasta seutua. Varsinkin Purjehtiantieltä. Noin 15 min pyörällä kaupunkiin ja bussit kulkee.
 
Viimeksi muokattu:

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
No niin, oma matka jatkuu Ouluun opiskeluiden perässä. Olen käynyt kaupunnissa vain kerran, silloinkin vain pari päivää pääsykokeissa. Mitä pitäisi odottaa? Millainen Oulu on opiskelijakaupunkina?

Onneksi olkoon opiskelupaikasta ja tervemenoa Ouluun!

Opiskelupaikkana Oulu on suhteellisen vireä, ja kaikenlaista toimintaa löytyy, ja jos varsinkin satut olemaan tuleva teekkari niin sitäkin enemmän. Ja kyllä niistä bileistä sun muista kannattaa varsinkin eka vuotena nauttiakin sopivissa määrin ja opiskeluista on siinä vaiheessa aika turha mitään suurempaa stressiä ottaa.

Tuossa edellä on asuinalueista jonkin verran asiaa tullutkin. Jos opiskelet nimenomaan Linnanmaan kampusalueella (eli et ole lääkiksessä tai arkkitehti), niin sieltä läheltä löytyy varsinkin nykyisellään runsaasti suhteellisen uutta opiskelukämppää ja osa vielä ihan miellyttävässä ympäristössä. Omasta opiskeluajasta suurimman osan asuin Kaijonharjussa (siis aivan siinä yliopiston tuntumassa) Kuivasjärven rannalla. Linnanmaan ongelma on se, että keskustaan on turhan pitkä matka (6-7 km), ja vaikka bussit kulkeekin sitä väliä suhteellisen hyvin, niin omat hankaluutensa tuossa on. Edellämainittu Koskela esimerkiksi on sikälikin hyvä vaihtoehto, että se asettuu aika tarkalleen Linnanmaan ja keskustan puoliväliin, jolloin molempiin suuntiin on kohtuullinen matka.

No, hyviä vaihtoehtoja on paljon, välttämään kehotan oikeastaan ainoastaan Tuiraa (varsinkin Itä-Tuiraa). Rajakylä ja Kaukovainio tietysti ovat äärimmäisiä vaihtoehtoja, mutta niihin tuskin ajaudut vaikka Rajakylä aika lähellä yliopistoa onkin.

Ei muuta kuin onnea matkaan. Musiikkimakusi perusteella vaikutat järki-ihmiseltä ja kyllä sellaiset Oulussa pärjää. Pohjoisen poika ja tyttö voi aluksi etelän ihmisen kanssa olla hiljainen mutta kyllä se siitä avautuu, usko pois. Tuskinpa edes Tappara-kannattajuudesta mitään haittaa on. Ja kannattaa muistaa että edessä on elämän parhaat vuodet. Valtavasti hienoja muistoja ja kokemusta noista vuosista tuli, ja itselle ainakin opiskelukavereista on löytynyt se valtaosa tämän hetken parhaista ystävistä. Silloin opiskeluaikana sitä autuutta vain ei oikein tajunnut, kun sitä ajatteli että sitten töissä kun käy on rahaa ja aikaa kun ei tarvitse iltaisin päntätä, niin eipä se niin mene. Aina ne rahat on loppu työssäkäyvältäkin ja ei tämä työssäkäynti paineineen ja vapaa-ajan vastuineen niin hääviä ole. Itse asiassa olen sulle kateellinen. Jos tässä nyt seuraavan viiden sekunnin aikana avautuisi mahdollisuus astua aikakoneella tuonne viidentoista vuoden taakse Ouluun ja ensimmäisen opiskeluvuoden kynnykselle, niin kyllä astuisin (älkää kertoko vaimolle). Ja hei, silloin Kärpät pelasi divarissa, Oulun keskusta oli yhtäkuin Anttilan tavaratalo, maamme festareiden ehdottomaan eturiviin nousseesta Qstockista ei ollut vielä tietoakaan, ei ollut Stockmannia, ei Kauppuri 5:ä eikä pannukakkutaloa ja baari-illat päätyivät aina siihen Letkun puiston paskalle grillille. Toisaalta Jumpru, St. Michaels ja Leskinen oli, mutta ei sitä silloin vaan ymmärtänyt hyvän päälle.
 

Teepussi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, WBA, Pink Floyd, Ottawa Senators
Kiitos kaikille kommenteista. Humanistiksi ollaan rupeamassa (ei onneksi teekkariksi, koko muu perheeni on teekkareita, olen saanut niistä tarpeekseni ;) ). Joten Linnanmaan kampuksen lähelle pyrin muuttamaan. Tapparaa en vaihda, mutta kyllä Kärpät on kaltaiselleni kovalle kiekkofanille myös erikoistarkkailun alla tästä lähtien.

Vielä kysyisin, että löytyykö Oulusta yhtään sellaista rock-henkistä baaria, jossa soisi hyvä musiikki?
 
Vielä kysyisin, että löytyykö Oulusta yhtään sellaista rock-henkistä baaria, jossa soisi hyvä musiikki?

Riippuu mitä rock-henkisellä tarkoitat. Jos sellaista Sentenced-/silmäkajaali-/maastohousu-henkistä menoa, niin Hevimesta on varmaan teikäläisen paikka. Nelivitosessa taasen illasta riippuen soi milloin indie rockia, milloin psytrancea ja milloin doom metallia. Nuclear Nightclub on omaan makuuni Oulun paras keikkapaikka, jossa musiikkitarjonta on yleensä suhteellisen raskaanpuoleista.

Pystäreistä taas Snooker Time on tämän miehen asevalinta. Tilaa istua, kuulee mitä puhutaan, halvahkoa kaljaa ja mahdollisuus pumpata kaikki vaihtorahat flipperiin. Kyllä, olen yksinkertaisten asioiden ystävä.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Pystäreistä taas Snooker Time on tämän miehen asevalinta. Tilaa istua, kuulee mitä puhutaan, halvahkoa kaljaa ja mahdollisuus pumpata kaikki vaihtorahat flipperiin. Kyllä, olen yksinkertaisten asioiden ystävä.
Tässä onkin hyvä tärppi meikäläisen seuraavalle Oulun vierailulle, joka todennäköisesti on ajankohtainen Qstockin aikaan. Nimestä päätellen kyseessä lienee biljardisalin tapainen paikka? Jo pelkästään vanhan liiton flipperi kuulostaa hyvältä. Viimeisen 10 vuoden aikana olen tainnut tasan yhdessä baarissa sellaista pelata.

Hevimesta oli ainakin entisellä paikallaan sellainen, missä viihdyin vallan mainiosti sen takia, koska se muistutti niin paljon oman kotipaikkakuntani nyt jo edesmennyttä Rocktownia. Alkuvuodesta poikkesin siellä uudessakin, mutta muistikuvat siitä reissusta on varsin häilyvät. Edellisen reissun suurin pettymys oli se, että Kauppuri 5:sta ei juuri sinä iltana irronnut Teurastajaa, kun oli pulaa raaka-aineista. Seuraavalla kerralla sitten.
 
IS uutisoi näin:

IS:n tietojen mukaan Oulun Myllyojalla on menossa suuri poliisioperaatio. Paikalla on useita poliisipartioita ja pelastushenkilökuntaa.

IS:n toimittajan mukaan poliisi on käskenyt paikalla olevat ihmiset kauas piiritettävästä kerrostalosta.

Kuusikerroksinen kerrostalo on piiritetty joka suunnalta, ja paikalla on useita poliisipartioita, ambulansseja sekä yksi palolaitoksen yksikkö.

Paikalta on kuljetettu pois yksi henkilö kiireellisesti ambulanssilla. Ambulanssilla oli poliisisaattue.

Raskaasti aseistautuneet poliisit jatkavat piiritystä.


Poliisi ei kommentoi liittyykö piiritys aiemmin keskiviikkoiltana Oulun Tuirassa sattuneeseen kaksoissurmaan.

Keskiviikkoiltana tehdystä kaksoissurmasta epäilty mieshenkilö on edelleen kateissa.

Vähän ikäviä fiiliksiä herättää tuo lihavoitu kohta. Noh, seurataan tilannetta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Harmi ettei tuota Oulun paskaa jäbää kohti käytetty enempää tulivoimaa. Pleikkari ja kiva yksiö varattu jo vankilasta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harmi ettei tuota Oulun paskaa jäbää kohti käytetty enempää tulivoimaa. Pleikkari ja kiva yksiö varattu jo vankilasta.
Näemmä ihan riittävää tulivoimaa sitten kuitenkin käytetty...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaa olla Suomen mittakaavassa varsin harvinaista, että kiinni otettu menehtyy poliisin luotiin. Itse en nyt muista vastaavaa tapausta tähän hätään. Maan tapojen mukaan tuo tietysti tutkitaan tarkkaan, mikä on oikea ratkaisu, mutta aika selvältä tapaukselta tuo näiden mediaan kerrottujen tietojen valossa vaikuttaa. Tuskin tulee tuomiota poliisille.

Edit: Tarkoitin tuomiota, en syytettä
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Taitaa olla Suomen mittakaavassa varsin harvinaista, että kiinni otettu menehtyy poliisin luotiin. Itse en nyt muista vastaavaa tapausta tähän hätään. Maan tapojen mukaan tuo tietysti tutkitaan tarkkaan, mikä on oikea ratkaisu, mutta aika selvältä tapaukselta tuo näiden mediaan kerrottujen tietojen valossa vaikuttaa. Tuskin tulee syytettä poliisille.

Aivan varmasti tulee. Ja anarkistit osoittavat mieltään poliisin koventuneita otteita vastaan ja huutavat "Suomi on poliisivaltio".

Aika karun kuvan muuten antaa aamun hesari Tuiran kaupunginosasta. Joku rollaattorilla kulkeva tyyppi sanoo harkineensa jo pitkään muuttoa pois levottoman meiningin takia. On kuulemma rollaattorin kanssa vähän huono yrittää karkuun jos joku tulee kadulla kimppuun.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aivan varmasti tulee. Ja anarkistit osoittavat mieltään poliisin koventuneita otteita vastaan ja huutavat "Suomi on poliisivaltio".

Kirjoitin kiireessä väärin. Tarkoitin etten usko poliisia tuomittavan mistään. Syyte voi hyvinkin tulla, ja se on jopa todennäköinen niin kuin kirjoitit. Oikeudessa poliisi todetaan kuitenkin syyttömäksi.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tuirahan ei ole mitenkään syrjässä oleva lähiö vaan se on aivan Oulun keskustan vieressä. En tiedä kuinka yleinen sanonta se on, mutta ainakin minä ja kaverini käytämme Tuirasta nimeä Tuirallah. Tuirallahan on perinteisesti rajunlainen maine. 1970-luvulta lähtien. Siellä oli aikoinaan se muuan baari, jonne ei kukaan täysjärkinen mennyt. Eikä sinne poke välttämättä päästänytkään ns. normaaleja ihmisiä.

Tuolla Tuisku pubissa mustilla miehillä on ollut alitusena tapana pelata biljardia. Enpä kyllä tiedä onko joku biljardinpelaaja ollut vaihtanut biljardimailan kirveeseen.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Taitaa olla Suomen mittakaavassa varsin harvinaista, että kiinni otettu menehtyy poliisin luotiin. Itse en nyt muista vastaavaa tapausta tähän hätään. Maan tapojen mukaan tuo tietysti tutkitaan tarkkaan, mikä on oikea ratkaisu, mutta aika selvältä tapaukselta tuo näiden mediaan kerrottujen tietojen valossa vaikuttaa. Tuskin tulee tuomiota poliisille.

Edit: Tarkoitin tuomiota, en syytettä
Tuskinpa syytettäkään, kun tuo hullu kerkesi ensin motata ampunutta poliisia kirveellä päähän - tai mistäpä tätäkään enää tietää...
Jos se syyte ja tuomio on kiinni näistä vallalla olevista "huovisista", tuo hullu haudataan valtion kustannuksella vähintäänkin kunnialaukausten saattelemana poliittisen johdon kunnioittaessa tilaisuutta läsnäolollaan ja mainittu poliisi suljetaan vankilaan kuolleen kaverien seuraksi.

Oikeastaanhan tässä kävi lopulta yhteiskunnalle ihan kohtuullisesti, nyky-oikeusjärjestelmän käytännön tuntien, että tästä hullusta päästiin eroon eikä ole näin kohta taas vapaalla harjoittamassa lupaavasti alkanutta kirvesmiehen uraansa.

Sehän nyt on kuitenkin selvää, että anarkistit ym. sekopäät saavat uutta vettä myllyynsä tästä tapauksesta ja odotettavissa on varmasti jotakin tapaukseen liittyvää häppeninkiä...
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ja tuttuun tapaan tilanne keräsi paikalle runsaasti katselijoita vaikka poliisi oli kehottanut ihmisiä välttämään liikkumista alueella. Mikä vittu ihmisiä oikein vaivaa? "Jätkät hei, tuolla liikkuu kuulemma joku hullu kirveen kanssa ja se on jo tappanutkin sillä kaksi tyyppiä. Mennäänkö kattomaan?" "Joo!!!"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös