Futiksen MM-kisat jos mitkä ovat tulosurheilua.
Paitsi Brasiliassa, mikä onkin suurimpia syitä miksi tuota jalkapalloilmiötä onkin kannatettava aina kuin vain mahdollista. Sielä ei aina voitto riitä vaan tyylipisteidenkin on oltava kohdallaan.
Futiksen MM-kisat jos mitkä ovat tulosurheilua.
Paitsi Brasiliassa, mikä onkin suurimpia syitä miksi tuota jalkapalloilmiötä onkin kannatettava aina kuin vain mahdollista. Sielä ei aina voitto riitä vaan tyylipisteidenkin on oltava kohdallaan.
vaikkei peli nyt niin hienolta ulospäin näyttäisikään.
Se on sitä, että 9 kenttäpelaajaa on pallon alla ja syöttelee lyhytsyöttöä keskenään taaksepäin tai poikittain ja 5 min välein yrittää läpisyöttöä ainoalle selkeälle hyökkääjälle.
Esim tänään, ei tainnut yksikään pisto mennä perille.
Toinen vaihtoehto on se, että 20 metristä ammutaan, vaikka pakki olisi välissä, tänään ne taisi mennä kaikki maalista ohi eikä maalivahdin pitänyt puuttua.
Anti-futista siksi, että oikeasti joukkue ei yritä hyökätä, vaan on pallon takana ottamassa vastahyökkäyksiä vastaan, kuten toki jo esim Saksa on pelannut vuosikymmenet.
Mielestäni näyttää helvetin hienolta, kun kovan prässin alla kaveri ei roiskaise palloa, vaan katsoo mihin sen siirtää tai jopa itse pitää.
Siltikin tuntui, että viimeistelyssä olisi kannattanut yrittää välillä jotain muuta kuin tyhjän paikan pelaamista. Aika monta kertaa olisi pystynyt ampumaan kauempaa mutta kuitenkin varsin osuvalta etäisyydeltä. Kun vetoja tarpeeksi tulee, niin joku niistä karkaa maalivahdilta, muuttaa suuntaa tai menee suoraan maaliin.
Tämä on hyvä pointti. Aika helvetin kaukaa haettu tuo yhdennäköisyys. Ei ihan riitä, että fleda on suunnilleen saman pituinen. Eikä muuten ole edes sitä.Edelleen, miten Puyol voi olla kuin Santapukki? Puyolilla on vahva, mutta ehkä hieman vanhanaikainen fleda. Sen sijaan Santapukin himmeä heinäkerros on rikos ihmiskuntaa kohtaan.
Eikä Saksan peli ole muutenkaan perustunut näissä kisoissa suuremmin pallonhallintaan (poislukien ensimmäinen peli) vaan nopeisiin vastaiskuihin. Tänään niitä ei valitettavasti päästy toteuttamaan samalla tavalla kuin aikaisemmissa peleissä ja tämä oli mielestäni Espanjan hyvyyttä.
Espanjalta kaikki pelasivat hyvin, pl. Xabi A, joka oli jälleen kerran helvetin paska. Ainoa missä onnistui oli pitkät syötöt muutaman kerran ja sijoittui nyt paremmin kuin useassa ottelussa tätä ennen.
Maalinteko ja antifutis eivät mielestäni ole mitenkään toisistaan riippuvaisia. Antifutisjoukkue voi tehdä vastahyökkäyksistä tai erikoistilanteista paljonkin maaleja, kun taas hallitseva joukkue voi tehdä vähän maaleja.
Huumori. Missä pelaa?Espanja pelasi tänään hyvin, alusta lähtien hallitsi pelitapahtumia, ei ollut pulassa missään vaiheessa ja ansaitsi voittonsa.
Hieman silti ihmetyttää esim ylläoleva kommentti että Saksa on paska maa monella tapaa. Ensinnäkin, ei taida olla häpeä olla maailman 4 parhaan futismaan joukossa. Joukkue on lisäksi nimetön, eli siinä ei ole yhtään maailman huippupalkattua potkijaa, vaan runsaasti nuoria lupauksia. Ihmeelliseltä tuntuu, kun tuo menee ohi dissailijoilta.
Tuskin tässä esimerkkejä tarvitaan, mutta silti, kuka on Thomas Müller? Sen ikäinen, että olisi Suomessa juuri intistä päässyt ja teki 4 MM-turnausmaalia. Ei pelannut tänään, mutta pronssipelissä pääsee kentälle. Vastaavia esimerkkejä taitaa olla paljonkin, katsokaa vaan Saksan pelaajalistaa, kuka on Sami Khedira, Manuel Neuer, Mesut Özil jne, ei mitään Real Madrid miljonäärejä tms, vaan nuoria vasta kehittymässä olevia pelaajia.
Kyllä se pallon pyörittely keskiympyrässä ja omalla puolustusalueella, vaikka lyhytsyöttöpelilläkin, on antifutista.
Voi toki, mutta eipä taida yksikään maajoukkue maailmassa tuollaista peliä pelata. Jos on mahdollisuus hallita palloa, niin tyhmähän sitä on, jos ei yritä hyödyntää sitä hakemalla maalia.
Toivon että Ranska pysyy ainoana maana joka on ollut samaan aikaan sekä hallitseva euroopan- että maailmanmestari.
Perkele, eilen kun katselin peliä, niin olin varma ettei edes eagle kehtaa haukkua Alonson peliä, mutta näemmä olin tässäkin väärässä. Se on varmaan joskus kussu sun muroihin tai jotain, ei tota kyllä muuten taas ymmärrä
Ikävä tuottaa pettymys, mutta Saksa voitti EM-kultaa 1972 ja maailmanmestaruuden 1974.
Liekö sitten ainoa patonginpurijoiden ohella?
Toivoin Saksan voittoa, mutta en ainakaan minä allekirjoita tätä antifutis-säätöä. Espanja oli eilen valovuoden Saksaa edellä ja valkopaidat pelasivat todella surkeasti. Oikea joukkue meni finaaliin.Täällä sakemannit kiukuttelevat että Espanja pelaa antifutista. Kertokaahan mitä tuossa Saksan pelissä niin viihdyttävää oli? Saksa esitys oli eilen umpisurkea ja luvut mairittelevat Saksaa. Oliko joukkueella yhtään maalipaikkaa Kroosin tilanteen lisäksi? Jokaisen joukkueen tulisi pyrkiä pelaamaan niin kuin Espanja. Silmä lepää, kun pallo liikkuu Xavin ja Iniestan toimesta. Saksan pelityyli se antifutista on. Puolustetaan vaan ja sitten vastahyökätään. Yllätys yllätys tämä ei toiminut Espanjaa vastaan, koska Xavit ja kumppanit eivät menetä palloja keskialueella vaan vasta Saksan päädyssä. Kyllä Saksa oli pulassa, kun Espanja sai maalin ja Saksan täytyi ruveta itse rakentamaan hyökkäyksiä. Eihän siitä tullut yhtään mitään, vaan Saksalle tyypillisesti maalivahti potkaisi pitkälle ja yritettiin voittaa pääpalloja, jotka Pique hoiti pois.
Perkele, eilen kun katselin peliä, niin olin varma ettei edes eagle kehtaa haukkua Alonson peliä, mutta näemmä olin tässäkin väärässä. Se on varmaan joskus kussu sun muroihin tai jotain, ei tota kyllä muuten taas ymmärrä.
Lisäksi useimmiten näkyy väärinsijoittumisia ym. Miehen peliäly ja tekniikka ei vain ole samalla tasolla muun joukkueen kanssa.
Edit. Täsmennän vielä, että mielestäni Alonson heikkoudet korostuvat nimenomaan Espanjan pelityylissä. Liverpoolissahan Alonso oli loistava, ja vahvuudet tulivat suoraviivaisemmassa ja vähemmän pallottelevassa pelityylissä paljon paremmin esiin.
Täällä sakemannit kiukuttelevat että Espanja pelaa antifutista. Kertokaahan mitä tuossa Saksan pelissä niin viihdyttävää oli? Saksa esitys oli eilen umpisurkea ja luvut mairittelevat Saksaa. Oliko joukkueella yhtään maalipaikkaa Kroosin tilanteen lisäksi? Jokaisen joukkueen tulisi pyrkiä pelaamaan niin kuin Espanja. Silmä lepää, kun pallo liikkuu Xavin ja Iniestan toimesta.
En usko että se on peliälystä kiinni, vaan juuri tekniikan puutteista ja tietyistä puutteista muissakin fyysisissä ominaisuuksissa(koordinaatio, jne.). Alonso sijoittuu suht. hyvin kuitenkin ja osaa pelata aika hyvin vastustajan syöttösuuntia pois. Prässikin ihan ok, vaikka niissä kyllä ylipelaakin välillä pahasti.
Kaverin peliälystä kertoo kuitenkin se, että on tällä hetkellä yksi parhaita pitkien syöttöjen antajia, tähän toki auttaa melko mukava potkutekniikka. Sopisi ihan hyvin tuohon keskikentän pohjallekkin, jos juuri nuo ongelmat pienessä tilassa eivät korostuisi tuossa pelityylissä ja taktiikassa. Juuri tuo mainitsemasi Liverpool kertoo paljon missä pelityylissä Alonso on omimmillaan. Eli silloin kun pelataan nopeasti, suoraviivaisesti ja ei todellakaan hierota liikaa palloa keskikentällä. Esim. useamman kisojenkin maajoukkueen pohjalle olisi ollut todella hyvä pelaaja juuri noista syistä. Vaikkapa Barryn tilalle Englannille loistava pelaaja.
Ja sekin naurattaa, että Espanja on tehnyt vain 7 maalia. Olen aika varma, että ilman Villaa Espanja ei olisi näin pitkällä. Pelkkä "mulle, sulle, mulle" -palloilulla ei voiteta.
Toki Espanjan suvereenilla pallonhallinnalla noin pitkällä ollaan. Meitsi haluaisi vain nähdä suoraviivaisempaa jalitsua, missä on enemmän tunnetta ja paikkoja. Missä saa purra kynsiä. Eilen en kokenut vain mitään fiiliksiä, kiitos Espanjan. On surullista, että MM-kisojen välierät on näin fiilisköyhiä.
PS. Ja olen muuten neutraali katsoja joka aloittaa kisat ilman suosikkeja. Nautin hyvästä fudiksesta vain.
Olen samaa mieltä Alonson peliälystä mm. pitkissä syötöissä, mutta jotenkin Alonson pelissä on nähtävissä tiettyä "hukassa olemista" nimenomaan syöttömyllyn pyöriessä. Ehkä mies ei ole riittävän sinut pelikavereiden kanssa, koska monesti Alonsolta näkee aivan vääriä ratkaisuja. Kaikkein parasta olisi, kun ei yrittäisi mitään ihmeellisyyksiä, vaan keskittyisi pelaamaan yksinkertaisemmin.