Anteeksi jos loukkasin sinua, ja tilastojasi. Täällä kun periaatteessa ollaan nimimerkeillä, niin ei voi oikein kuin nimimerkin takaa kirjoitella tänne.
Ja kivat tilastot laitoit, ja varmasti niistä pystyy kaikenlaista tulkitsemaan. Mutta jos sanon, että Motin ei saa hyökkäyspäässä mitään aikaiseksi, niin minun mielipidettä tukee omat silmäni ja Motin "perustilastot". Jos puolustaja on pelannut nyt 30 ottelua tällä kaudella, ja tilastoissa on 0 maalia ja 4 syöttöä, niin silloin minun mielestä voi sanoa, ettei saa kyllä hyökkäyspäässä oikeastaan mitään aikaiseksi.
Asiat asioina ja mielipiteet mielipiteinä. Ei mulla ole mitään syytä loukkaantua niistä sen enempää kuin tilastoistakaan.
Nimimerkin takaa kirjoittelussa pitää itsenikin olla todella herkillä sen kanssa, että mitä sanon suoraan ja millaisia mielikuvia viljelen kirjoittaessani henkilöstä tai tapahtumasta. Pidän mittarina sitä, että pystyn selkeästi perustelemaan näkemykseni, sekä tarvittaessa vastaamaan siitä omalla naamallani.
Syke nousee vaan niistä virheellisistä väittämistä, mitä täällä paljon viljellään. Jos sinun mielestäsi eilisessä pelissä Motin ei saanut kovia laukauksia aikaiseksi älykiekon väittäessä hänen vetonsa IFK:n kovimmaksi, niin arvaa kumpi tieto minusta on oikeampi.
"Millaistakohan olisi olla jääkiekkolija nimeltään Johan Motin."
Tämä on ok minun silmääni, mutta tiesin jo ekaa kertaa lukiessani, että jatko ei sitä olisi:
"Varmaan vituttais ainakin se, että hyökkäyspäässä ei osais tehdä mitään,"
Kyllä Motinilta tekoja löytyy hyökkäyspäässäkin sen verran, että väite on paikkaansapitämätön, ja yhdessä edellisen lauseen kanssa muodostaa henkilöä vähättelevän mielikuvan.
Mutta löytyykö tekojen sijasta tehoja, onkin sitten aivan eri asia. Jos puolustajan tehokkuutta mitataan pelkilla tehopisteillä, niin tuolla pelimäärällä 0+4 on vähän. Ei mitenkään poikkeuksellisen vähän, mutta Motinin pelaajaprofiilin vuoksi, ei ole vääryys odottaa parempia lukemia. Perustilastojen käytetyin mittari +- on Motinilla +3 joka on toiseksi paras puolustajistamme eniten parjatun Lyytisen +5 jälkeen. Sillä mittarilla Motin on pärjännyt tuloksen tekemisessä ok. olemalla kentällä enemmän maalin tekemisessä, kuin niiden päästämisessä mukana.
Koska tuo +- ei kerro etenkään puolustajasta kovinkaan perinpohjaisia asioita, niin siksi on näitä kehittyneempiä tilastoja, joita tutkimalla parantaa omaa ymmärrystään lätkästä aika vähällä vaivalla. Nopeampi tie tasapuolisempiin tulkintoihin kenttätapahtumista on tietysti oman tunteen hautaaminen, mutta sitä en tietenkään suosittele. Juuri seuran ja pelin herättämien tunteiden takia itsekin ylipäätään seuraan lätkää. Mutta aina, siis aina, kun tuntuu, että nyt jokin menee aivan päin helvettiä, niin käyn tilastot läpi, koska ne on kylmin filtteri sille, onko mielikuvani syntynyt tunteen vai tositarinan perusteella.
Mulla ei ole tunnettakaan vastaan mitään. Ei todellakaan. Mutta jos se tunne vie siihen, että kritiikki on täysin substanssitonta, niin taas syke nousee. Sen verran rakas seura ja laji on mulle.