Summa 1,99€ pistää naurattamaan, jos rikollisia asialla.Eiköhän tuo scämmi ole. DHL luulisi omaavan omat verkko-osoiteet ja kinuavan inulta ihan euroja EU aluee verojen maksuun yms.
Summa 1,99€ pistää naurattamaan, jos rikollisia asialla.Eiköhän tuo scämmi ole. DHL luulisi omaavan omat verkko-osoiteet ja kinuavan inulta ihan euroja EU aluee verojen maksuun yms.
Niin niitä nettipankkitunnuksia tai luottokorttitietojahan ne yrittää saada sut syöttämään omille feikkisivuilleen. Tililtä voikin lähteä sen jälkeen vähän isompia summia.Summa 1,99€ pistää naurattamaan, jos rikollisia asialla.
Itse asiassa hävettää kertoa, että tunnen itsekin hieman tätä pienen summan toimintaa.Niin niitä nettipankkitunnuksia tai luottokorttitietojahan ne yrittää saada sut syöttämään omille feikkisivuilleen. Tililtä voikin lähteä sen jälkeen vähän isompia summia.
Toisin sanoen enemmän ratkaisee mihin verkko-osoitteeseen viestin linkki vie kuin se mistä viesti on lähetetty.
@finnjewel aina voi myös kysyä DHL asiakaspalvelulta että onko tällainen heidän viesti kun odotat heiltä kerran oikeasti lähetystä. Jos olisi oikea lähetys niin luulisi viestissä olevan lähetystunnus mitä asia koskee eikä pelkästään geneerinen "your delivery"
Ei ole roskapostissa.
Uusin käänne on nyt sellainen, että olen kuulemma matkahuollon mukaan valinnut toimitustavaksi kirjeen, joten se lokeron avauskoodi tulee kuulemma minulle postissa. En kyllä tiedä, että missä ihmeen vaiheessa olen pystynyt näin tekemään, mutta ilmeisesti se sitten jossakin kohtaa on näin voinut käydä.
Toivottavasti se nyt sitten kirjeenä tulee ja toisekseen, että se koodi toimii ja vielä kolmanneksi, että eivät ehdi tyhjentää sitä lokeroa ennen, kuin saan sen koodin ja lähettää pakettia taas takaisin ties minne.
Täytyy sanoa, että monipolvinen keissi tuli tästä, kun tosiaankin tilanne alunperin oli se, että molemmat tuotteet olivat samalla tilauksella.
Samaa kiinarihkamaahan ovat jo nyt Tokmannit, Prismat jne. täynnä, mutta hinta on 5-10 kertainen verrattuna kiinakauppoihin. Erona on, että jokin maahantuoja ”takaa toimivuuden” ja ottaa välistä rahat.Taitaa kohta vain mennä siihen suuntaan että kohta tuota rihkamaa myydään paljon enemmän jossain Tokmannin kaltaisissa myymälöissä tai verkkokauppa on suoraan Suomen varastossa ja täällä myydään lopulta paljon enemmän kiinankamaa ja samalla menee alas loputkin kotimaiset tuotannot.
Samaa kiinarihkamaahan ovat jo nyt Tokmannit, Prismat jne. täynnä, mutta hinta on 5-10 kertainen verrattuna kiinakauppoihin. Erona on, että jokin maahantuoja ”takaa toimivuuden” ja ottaa välistä rahat.
Tämä on ns. "DHL-huijaus". Ei saa missään nimessä maksaa.Siirränkin kysymykseni tähän ketjuun:
Tilasin netistä pienikokoisen tuotteen, alle 20€. Tilasin samanlaisen samasta paikasta myös alkuvuodesta.
Nyt tuli tällainen viesti, lähettäjänä muka DHL:
"Dear customer,
Your package is waiting for delivery.
Please confirm the payment ($ 1.99) using the link below. The online review must take place within the next 14 days before expiry:"
-----
En aio klikata linkkiä ennen lisäselvitystä.
Viestissä näkyy parissakin kohtaa DHL:n logo, mutta ei sp-osoitteessa, josta viesti tuli.
( bio@vps.apistudioserver.com )
Firma, josta tilasin, peri tilausta tehdessä lähetyskuluja noin neljä euroa. Alkuvuoden tilaus tuli ongelmitta perille.
Alkuperäinen firma lienee USA:ssa (Lightinthebox)
Lieneekö huijausta vai yritänkö saada yhteyttä DHL:een. Tuntuu olevan kovin monimutkaista saada kontakti asiakaspalveluunsa.
Työkaveri kertoilee mielellään sellaista juttua, että laittoi Toriin jonkunhyllyn. Lopulta kyllästyi tinkaajiin ja perujiin niin paljon, että laittoi sen ilmaiseksi, kunhan joku vaan hakee pois. Kun tyyppi tuli hakemaan huonekalua, oli ihmeissään, kun ei voinut mistään enää tingata. Kun ei mitään maksanutkaan. Mutta sitten välähti, ja ihmetteli, eikö tätä "myyjä" edes kanna hänen pakuunsa.Tori.fi on kyllä aikamoinen palvelu, tai lähinnä sen käyttäjäkunta, joka tietysti on hieno läpileikkaus koko ihmiskuntaan.
Itse olen viime aikoina alkanut myymään Torin kautta paljon turhia tavaroita kaapeista pois. Ennen olin luonteeltani sellainen, että jos joku tuote on jonkun alle 10e arvoinen mielestäni, niin ei muuta kuin roskiin vain. Nykyään sitä ajattelee "ekologisemmin" ja rahallisesti, että ehkä se saatu viisi euroakin pienellä vaivalla on parempi kuin roskiin heittäminen.
Esimerkkitapaus: Soundbar-kaiutin televisioon. Hintapyyntö 20e. Viikon aikana yhteydenottoja tästä kymmenen kappaletta, joista melkein jokainen viesti on tyyliä "Onko vielä vapaa?". Sen jälkeen kun vastailen, että kyllä tuo on, niin seitsemän näistä oli katsonut viestini, mutta eivät vastanneet enää mitään. OK.
Yksi halusi tehdä kaupat ja kun sovittiin jo aikataulutkin seuraavalle päivälle, niin puoli tuntia ennen "kohtaamista" tuli viesti, että "Moi, en tulekaan. Sori". No, eihän siinä sitten, ainakin ilmoitti sentään.
Yksi laittoi tämän jälkeen sitten, että maksaa 10e, niin hakee pois. En suostunut.
No, lopulta sain kaupat ja ajankohdan taas sovittua, niin sieltä sitten jopa tultiin hakemaan. Joku pitsakuski firmansa autolla pamautti pihaan ja melkein survoi käteeni 10 euroa. Hinta siis edelleenkin sen 20 euroa eikä mistään muusta ollut puhetta.
Asian kun otin esille, niin rupesi armoton vänkäys, että hänellä on nyt vain 10 euroa. No sanoin, että summa oli 20 euroa, että minä en sitä halvemmalla nyt myy. Sitten löytyikin se kymppi taskusta ja saatiin vastahakoisesti ne kaupat tehtyä....
Ja sama juttu nyt kun myyn todella vähän käytettyä koiranpetiä pois huimalla viidellä eurolla. Yksi kyseli ja kun vastasin, niin ei mitään. Yksi pyysi muutaman lisävalokuvan, vaikka siis se peti on pyöreä koiranpeti ja laitoin jo ilmoitukseen kaksi kuvaa siitä.
Mielestäni on vaan aika törkeää, että ei voida vastata ihmisille ihan peruskohteliaasti vaikka, että "Hei, kiitos. Mutta en tätä ostakaan" tai jotain.
Tori.fi on kyllä aikamoinen palvelu, tai lähinnä sen käyttäjäkunta, joka tietysti on hieno läpileikkaus koko ihmiskuntaan.
Joo ja sitten on niitä, jotka kyselee, että saisiko postitettua. Myytiin myös vauvan tarvikkeita pois, niin eräästä aika isosta laitteesta parikin ihmistä kyseli, että saisiko postitettua. Tuntuu jengille tulevan yllätyksenä, että LÄHETTÄJÄ ei niitä postikuluja maksa.No, tämä kun ei riittänyt niin sitten tuli nämä kyselijät että voisinko toimittaa jonkun vitosen hilavitkuttimen jonnekin 20km päähän. Juu en voi.
Mutta se, että tingitään jostain vitun viiden euron tuotteesta, joka on selvästi jo alihintainen niin hohhoijaa.
Sukulaismies oli joskus myymässä lasten vaatteita jossain kirpparitapahtumassa. Joku myssy oli hinnoiteltu 2 euroon ja eiköhän joku tullut tinkaamaan saisiko eurolla. Kaveri oli lyönyt sille euron kolikon ja myssyn käteen ja todennut, että tossa sulle kun sulla tuntuu olevan raha tiukassa.
Näissä kirpparijutuissa on joku sisäänrakennettu kulttuuri, josta tulee lähinnä mieleen se Brianin Elämä -elokuvan tinkimiskohtaus.
Itsellä sama juttu S-Pankin ja OP:n kanssa, ennen juhannusta menivät kortit kiinni ja sama FACEBK kusetus oli ottanut rahoja.No niin, nyt tuli itsekin jouduttua jonkin asteen huijauksen kohteeksi, itselläni ei kyllä ole mitään tietoa miten tämä on tapahtunut. Ennen juhannusta Nordealta tuli viesti että olemme joutuneet sulkemaan luottokorttisi epäselvyyksien johdosta, ota yhteys asiakaspalveluun. Noh, soittelin sinne heti illalla ja sieltä kerrottiin että luottopuoli on suljettu koska päivittäin tulee muutaman euron ostoja jenkkeihin ja vietnamiin, epäilivät että olenko itse tällaisia ostoja tehnyt. Enpä ollut ja kiittelin ripeää toimintaa. Luottotiedoista löytyi sitten 96 ostoa mitä en ollut tehnyt, yhteissumma reilut 250€. Tästä reklamaatiota Nordealle joka palutti summan tositteita vasten ja otti asian käsittelyyn. Kaikki maksut olivat menneet samalle toimijalle, FACEBK nimiselle firmalle. Ei ilmeisesti ole mitään tekemistä Facebookin kanssa. Askarruttamaan jäi mistä nuo luottotiedot olivat tuolle firmalle kulkeutuneet. Minulla on ollut sama kortti yli 35 vuotta ja luottotietoja löytyy sadoista hotelleista, baareista, ravintoloista ympäri maailmaa. Myös nettiostoksia teen ahkerasti. Tässä siis opettavainen tarina että ilmeisesti ne tiedot voidaan saada muutakin kautta kuin huijausviesteillä, sillä ne menevät suoraan roskakoriin ja pankkitunnuksia en jaa mihinkään jos ei ole pakko. Juhannus ja seuraava viikko oli kuitenkin kivaa aikaa kun oma kortti ei toiminut ja uutta odoteltiin, niin piti elää emännän kortilla.
Pääpiirteissään samat kokemukset täällä. Jotain vähän arvokkaampaa kun olen myynyt, niin kaupankäynti on jokseenkin poikkeuksetta ollut Torissa asiallista ja järkevää. Olen myynyt siellä mm. paremman sortin kaiuttimet, voimavirtakompressorin, ison villamaton, pari soitinta ja muutakin vähän arvokkaampaa, ei ikinä mitään ongelmaa. Noidenkin perään on tullut renkaanpotkijoiden kyselyjä, mutta loppujen lopuksi aika vähän. Kun lopullinen ostaja on lähestynyt ostoaikeissa, niin tyylistä huomaa heti että ollaan tosissaan. Noiden kanssa ei tule koskaan ohareita eikä sanomista, ja mahdollinen tinkiminen hoidetaan kertapuheella loppuun.Itse olen ostanut ja myynyt kaikenlaista Torin kautta ja oikeastaan se menee suoraan niin, että mitä korkeampi hinta, sitä vähemmän turhia höpönassuja tinkaamassa, vänkäämässä ja tekemässä ohareita.