Tämä nyt on kuitenkin täysin ylimääräistä kontenttia, jota ei esitetä ottelähetysten yhteydessä, eikä se korvaa studiokeskusteluita. Lisäksi vaikuttaa siltä, ettei tähän ihan kauheita rahoja tarvitse upottaa. Ei tätä olekaan tarkoitettu kaikille, mutta monille tuntuu uppoavan.
Mielestäni varsin turhaa näistä on vauhkota. Jos itse lähetykset ovat laadullisesti priimaa, niin mulle on ihan sama mitä muuta siihen ympärille rakennetaan.
Voi olla, että tuli sanottua turhan painokkaasti, mutta onhan se nyt hemmetin kyseenalaista, jos lanseeraukseen yhteistyökumppaniksi valitun yrityksen johtajiin kuuluva ihminen kertoo pokkana, että "kuitenkin jääkiekko-otteluiden aikaan pääosassa on ollut edelleen vahvasti itse pelin seuraaminen. Tämä halutaan nyt muuttaa."
Jos kyse on todella sellaisista oheistoiminnoista, jotka ei tule näkymään millään tavalla päälähetyksessä, niin hieno homma. Mutta sekin on raskasta, jos niistä jauhetaan toistuvasti itse päälähetyksessä. Esimerkkinä Maikkarin MM-kisastudiot, joissa a) jutellaan melkoisen ympäripyöreästi kommenttejaan varovien ammattimiesten toimesta niitä näitä ja varotaan sanomasta juuri mitään kriittistä sekä b) katsotaan jatkuvasti Instagram-postauksia kisastudioista, kuunnellaan jotain livesellistejä ja "käydään Facebookin-liven puolella, jossa Tami vastailee katsojien kysymyksiin" jne. Siellä tehdään nimenomaan sitä ohjelmaa koko perheelle ja vähän MM-kisojen karnevaalihengessä reseptillä kaikille jotain myös studio-osuuksissa -> jälki on sen mukaista.
Ei, itse en halua käydä Fb-liven puolella katsomassa miten Cristal Snow jännäsi ottelun toista erää. Studioisännällä on myös merkitystä. Esimerkiksi Teemu Niikko ja Juhani Henriksson ovat molemmat hyviä ja asiallisia isäntiä, mutta eivät kuitenkaan osaa / uskalla haastaa / kysyä oikeita asioita ja saada siten asiantuntijoista enemmän irti. Tuomas Nyholm puolestaan osasi esiintymisen ja juontamisen lisäksi kyseisen puolen loistavasti, koska on sisällä lajissa ja tietotaitoa normitoimittajiin verrattuna erittäin paljon. Iiro Harjula myös hyvä.
Tässä tulee meidän ero, Nelfor. Sulle riittää lähetysten hyvä laatu ja toimivuus, jotka toki molemmat ensiarvoisen tärkeitä seikkoja. Mutta mulla menee tahtomattani hermot, jos tehdään sellaista promohenkistä ja ällöttävän positiivista "kaikilla on kivaa, eikä kenestäkään sanota pahaa" -tyyppistä sisältöä, jossa yritetään huomioida kaikki vauvasta vaariin (ja tietenkin myös mummoon, tasa-arvon aikana sekin sanottava). Ja muistetaan jatkuvasti se, että Liigasta tai sen toimijoista ei saa sanoa mitään pahaa/oikeasti kriittistä, koska muuten saattaa tulla negatiivisia heijastevaikutuksia, eikä tuote ehkä näyttäydykään kaikille niin upeana kuin me (lue: Telia) halutaan antaa ymmärtää sitä promotessamme.
Itselleni maistui aivan loistavasti Sanoman tuotanto esim. kaudelta 2016-17, vaikka siellä hääri myös paljon parjattu V.Rantanen. Rantanen sentään uskalsi sanoa ja kritisoida, toisin kuin valtaosa näistä positiivisuutta ja itse tuotteen mainetta viimeiseen asti varjelevista uskaltaisi. Toinen esimerkki loistavasti toteutetusta studiosta on Viasat, johon ei ole ympätty mukaan kaikkea turhaa, vaan pysytään itse asiassa ammattimiesten toimesta, mutta kuitenkin rennolla fiiliksellä. Eikä kuitenkaan perata liikaa pelikirjoja, jotain Sihvosta en itsekään haluaisi studioon missään olosuhteissa.
Toivon vaan, että Telia rakentaa tiiminsä sellaisista persoonista, joilla on ammattitaidon ja lajituntemuksen lisäksi verbaliikka hallussa, särmää ja uskallusta sanoa. Ismo Lehkonen täydellinen esimerkki tällaisesta asiantuntijasta.
EDIT: typo