Mikä tuotanto, eikö pelit kuvata kameroilla, joiden kuva streemataan nettiin...Vai olenko aivan pihalla.
Termit varmaan sekoittavat. Kotisohvalla katsomasi peli rakentuu karkeasti ottaen kahdesta kokonaisuudesta. Lähetyksen ("TV")
tuotanto tehdään liigahallilla tuotantotiimin toimesta, jolla on käytössä sama tekniikka, millä tehdään käytännössä kaikki liveurheilu Suomessa, oli se sitten raveja, kiekkoa, futista, pesäpalloa tai lentopalloa ennakkohaastatteluista ja ottelun kuvaamisesta pelin jälkeisiin haastatteluihin. Perusliigapelissä käytössä on neljä miehitettyä kameraa ja 1-2 tuotantoautosta ohjattavaa robokameraa (plus hidastus, selostus, ohjaus, grafiikat, tekninen laatu jne.). Tämä tekniikka on jämerää ja kallista broadcast -tason tuotantotekniikkaa. Valmis kuva + ääni siirretään pelkästään tähän käyttöön varattua valokuituverkkoa pitkin Helsinkiin lähetysyksikköön, josta alkaa lähetyksen
jakelu haluttuun ympäristöön ja tekniseen formaattiin eli yksinkertaistettuna "telkkuun tai nettiin". Tämän tematiikan ympärille kiteytyy paljon asioita. Päivitetäänkö lähetystä 4k tai 8k tekniikaksi, lisätäänkö kenties kameroita ja interaktiivisuutta erilaisin keinoin vai lähdetäänkö uudistamaan radikaalisti lähetystä ja tuotantomallia (mikä teknisesti on hyvinkin mahdollista). Piireissä on ollut erilaisia huhuja, mutta niitä on turha lähteä tässä avaamaan.
Käytännössä koko juttu tiivistyy
last mile -kysymykseen. On aivan sama, millä formaateilla, tekniikalla ja kuinka monella kameralla lähetystä tehdään, jos lähetys ei toimi kunnolla tai pätkii katsojan päässä. Käyttökokemus on paska riippumatta siitä, onko vika osaamattomassa käyttäjässä, huonossa nettiyhteydessä vai lähetystekniikassa ja ohjelmistossa. Nykyistä paljon luotettavampi, selkeä ja helppokäyttöinen app/ohjelmisto/käyttöliittymä on varmaankin jo työn alla?
Oma näkemys on, että laadukkaasti paikan päältä tuotettu lähetys (reagointi hallin tapahtumiin, "pinnan alla" olevien asioiden poimiminen mukaan kuviin) on jatkossakin
SE juttu, jota ihmiset haluavat katsoa ja josta ovat valmiita maksamaan. Tähän
lisäksi mahdollisuus siirtyä itse esimerkiksi livetilastoihin (peliajat, aloitusprosentit jne.) tai vaihtoaitiokameraan aistimaan tunnelmaa sieltä. Nämä voisivat olla koko ruudun tai jaetun ruudun vaihtoehtoja. Lisää mikrofoneja perus stereoparin lisäksi poimimaan kentän tapahtumia ja hallin tunnelmaa. Mahdollisuus pelin seuraamiseen ilman selostusta. Dynaamisen streamin rinnalle mahdollisuus valita itse lähetysnopeus ja bufferi. Erätauoille jotain tuotettua sisältöä nykyisen vanhan kertaamisen ja mainospaketin sijaan (ei vaadi lisäresursseja, koska selostaja, kaerat ja kuvaajat ovat valmiina hallilla). Valmentajat HETI ottelun jälkeen kameran eteen kommentoimaan peliä ja vasta sen jälkeen perinteiseen suljettuun pressitilaisuuteen. Erien jälkeiset hikihaastattelut takaisin. Kyllähän näitä ideoita löytyy.
Huumediilerin myyntitekniikka käyttöön eli uusille potentiaalisille katsojille valikoitua sisältöä ilmaiseksi. Liiga on kadonnut maksumuurin taakse muilta kuin liigaa ja kiekkoa aktiivisesti seuraavilta, jos vertaa esim. maajoukkueen pelien seuraamiseen. Viikottainen lauantain tai sunnuntain
ilmaispeli ei varmasti olisi huono vaihtoehto tuoda liigalle ja Telian tuotteelle huomattavasti nykyistä enemmän huomiota ja katsojia sekä sen rinnalle
kunnolla tehty puolen tunnin ilmainen viikkokatsaus liigan tapahtumiin.
Ja vielä viimeisenä
yhteistyö tuotteissa ja hinnoittelussa seurojen kanssa. Nykyinen kaikki pelit 15€/kk on halpamyyntiä. Tuollahan ei saa edes yhtä istumapaikkalippua yhteen peliin. Liigan ja seurojen toiminta, talous ja hyvinvointi edellyttää myös sitä, että otteluissa käy katsojia. Kausikorttilaisille alennuksia oman joukkueen vierasmatsien katsomiseen tai muuta vastaavaa joukkueita ja ja joukkueiden aktiiviseurantaa tukevia tuotteita. Isolla osalla katsojia kiinnostus on kuitenkin pääasiassa yhteen joukkueeseen liittyvää. Kaikilla liigapaikkakunnilla näytetään otteluissa "tv" tuotannon kuvaa - mitä jos kaksi tai kolme minuuttia ennen erätauon loppua näytettäisiin joka hallissa kierroksen otteluiden edellisen erän maalit samalla tavalla kuin Veikkauksen sponsoroimana näytetään muiden otteluiden tilanteet kolmeen kertaan joka erässä? Ei haittaa erätaukomyyntiä ja herättää kiinnostusta Liigaan ja Telian tuotteeseen.
e. typot