Oriveden kouluampumiset 30.3.2012

• 20 053
  • 121

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ministeri Räsänen puhui juuri uutisissa koulujen turvasuunnitelmista, jotka eivät ole joka paikassa ajantasalla. Veikkaisin, että ovien lukitseminen tulee pakolliseksi tämän vuoden aikana.

Noh, toisaalta Räsänen haluaa kieltää myös jengiliivit, esiaviollisen seksin, esiaviollisen seksin rintaliiveillä, seksin rintaliivien kanssa, pitkät tukat miehillä, jos eivät ole sukua hänelle, hedelmäpelit, kello neljään auki olevat ravintolat, kellot, keskikaljan, ykkösoluen, kotikaljan, kaljan, jääkiekkotappelut, jääkiekon, tappelut, internetin keskustelupalstat, keskustelun, palstat, internetin ja monta muutakin asiaa. Eli en pidättäisi hengitystä. Ainoa mikä sallitaan, niin on Toimi Kankaanniemen paluu ministeriksi.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vladin tunteeton ajattelutapa tehokkuudesta on vain yksi esimerkki länsimaisesta suoritusyhteiskunnasta. Teitpä mitä tahansa ja millä motiiveilla tahansa, tärkeintä on että teet sen tehokkaasti ja maksimaalisen oman edun tavoittelun nimissä. Aivan sama, mitä tunteita se herättää muissa tai mitkä ovat keinot, pääasia että yksilön itsekkäät tavoitteet täyttyvät.

Arvon Eino_Mies, minusta olisi parasta jos tällaisia tapahtumia ei tapahtuisi missään päin maailmaa, ei Suomessa, ei Yhdysvalloissa, eikä kehitysmaissa, joissa joku sekopäinen teurastaja päättäisi iskeä paikalliseen kouluun, jossa tytöt opiskelevat antaumukselella paremman tulevaisuuden poolesta. Ilmeisesti monien on vaikea ymmärtää' sitä, että taka-ajatukseni on kaikkien näiden vuosien aikana ollut se, että jokainen ihmishenki on minulle yhtä tärkeä! Minä arvostan nuoren tytön Afganistanista yhtä korkealle kuin lapsen Suomesta, kumpikin on tapettu yhtä epäinhimillisissä olosuhteissa mutta tuntuu siltä, että tätyä ihmiset tällä palstalla eivät tajua. Minulle jokainen ihminen on yhtä tärkeä, elipä hän Suomessa, Ruotsissa tai Afganistanissa.

vlad.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eli sinusta ovia ei kannata lukita, vaikka se estäisi tämän päiväisen tapauksen tyyppiset uhkatilanteet?

Joo, näinhän olen koko ajan toitottanut ja toisaalta eilisen tilanne liittyykin todella paljon tähän yleislaatuiseen keskusteluun... *huoh ja hymiö*

Tämän(kin) päivän tilanne on ihan triviaali siinä kokonaisuudessa halutaanko, näin karrikoidusti, kulkea kohti täyslukittuja metallinpaljastin kouluja, joiden kulunvalvontaa teollisuusvartijat valvovat. Mielestäni tätä kehitystä pitäisi välttää hinnalla millä hyvänsä, jos vain olosuhteet sallivat. Onhan tuo tavallaan juuri sitä perus-KD-tyyliä, että kieltojen kautta pestään kädet mahdollisilta murheilta.

Mutta joo, eiköhän tämä ollut (toivottavasti) tässä. Niin hämmentävää kuin se onkin, niin ymmärrän pointtisi ja vaikka joskus paskan huumorin keinoin koetan tuoda omaani esiin, niin ei se tarkoita mitään henkilökohtaista hyökkäystä. Rauhaa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Siis mitä mieltä sinä oikeasti olet ihmishengen hinnasta?

Käytännössä ihmishenki on minulle halpa mutta jokainen ihmishenki on minulle yhtä tärkeä. Minä en näe sille mitään eroa onko ihminen kuollut Afrikassa vai Suomessa, poikkeuksena juuri ne minun lähipiiriini kuuluvat ihmiset. Mutta jos lähdetään perehtymään asiaan tarkemmin, jokainen ihmishenki on minulle tismalleen yhtä tärkeä. Tämän palstan Eino_Mies on yhtä tärkeä kuin tämän palstan joku "naurata bussikuskikin".

Pidän jopa itseäni suhteellisen mitättömänä ihmisenä ja jos tarpeen tulee niin en näe virheenä sitä, että vaikka omakin elämäni päättyisi tavalla tai toisella ennenaikaisesti. Jos oikein radikaalisti pohdin, niin tällä paltalla on kirjoittajia, joiden henkeä arvostan korkeammalle kuin omaani.

vlad.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Noh, toisaalta Räsänen haluaa kieltää myös jengiliivit, esiaviollisen seksin, esiaviollisen seksin rintaliiveillä, seksin rintaliivien kanssa, pitkät tukat miehillä, jos eivät ole sukua hänelle, hedelmäpelit, kello neljään auki olevat ravintolat, kellot, keskikaljan, ykkösoluen, kotikaljan, kaljan, jääkiekkotappelut, jääkiekon, tappelut, internetin keskustelupalstat, keskustelun, palstat, internetin ja monta muutakin asiaa. Eli en pidättäisi hengitystä. Ainoa mikä sallitaan, niin on Toimi Kankaanniemen paluu ministeriksi.
Aika hupaisaa kyllä tämä. Ja tämä listako tekee väärin ehdotetuksi myös koulujen lukitsemisen.

Saat pitää mielikuvasi, mutta pakko myöntää, että aika kaukaa haettua on se, että toisessa päässä olisi automaattisesti metallinpaljastimet ja turvamiehet. Meillä ei tuosta lukitsemisjutusta sen kummempaa haloota noussut kun siitä ei sellaista tehty. Koodit oppilaille ja sillä selvä.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
..Tämän(kin) päivän tilanne on ihan triviaali siinä kokonaisuudessa halutaanko, näin karrikoidusti, kulkea kohti täyslukittuja metallinpaljastin kouluja, joiden kulunvalvontaa teollisuusvartijat valvovat. Mielestäni tätä kehitystä pitäisi välttää hinnalla millä hyvänsä, jos vain olosuhteet sallivat. Onhan tuo tavallaan juuri sitä perus-KD-tyyliä, että kieltojen kautta pestään kädet mahdollisilta murheilta...

Käsittääkseni tässä ketjussa ei ole missään vaiheessa puhuttu metallinpaljastimista tai teollisuusvartioista.

Avoimmuus on hieno asia, mutta tämä päivä osoitti taas järkyttällä tavalla, ettei Suomi ole mikään lintukoto. Minusta koulunovien lukitseminen ei ole mitenkää radikaali toimenpide, vaikka sinä olet näin antanut ymmärtää.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika hupaisaa kyllä tämä. Ja tämä listako tekee väärin ehdotetuksi myös koulujen lukitsemisen.

Näinhän en toki todennut, kunhan sanoin, että ei välttämättä kannata pidätellä hengitystä, jos Räsis jotain ehdottaa.

tämä päivä osoitti taas järkyttällä tavalla, ettei Suomi ole mikään lintukoto. Minusta koulunovien lukitseminen ei ole mitenkää radikaali toimenpide, vaikka sinä olet näin antanut ymmärtää.

Tämä päivä osoitti taas "järkyttävällä tavalla" sen, miten yksittäisestä tragediasta, jonka kaltaisia tapahtuu Suomessa viikoittain, voidaan vetää huimiakin tulkintoja.

TF: Googleta termi karrikoidusti.

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minusta koulunovien lukitseminen ei ole mitenkää radikaali toimenpide,

Burkan kieltäminen kouluissa lailla olisi ensimmäinen ja tärkein tehtävä. Nythän siinä muslimitytön paikalla pulpetin takana voi olla kuka vaan ja sinä et pysty sitä havaitsemaan. Nykyisessä ilmapiirissä kielto lienee tosin utopiaa.

Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tämä päivä osoitti taas "järkyttävällä tavalla" sen, miten yksittäisestä tragediasta, jonka kaltaisia tapahtuu Suomessa viikoittain, voidaan vetää huimiakin tulkintoja...

Olen ymmärtänyt, että olet opettaja. Ihmetyttää sinun näkemyksesi koulun ulko-ovien lukittuna pitämisestä "täyslinnoittautumisena". Vielä enemmän ihmetyttää lainattu lauseesi.

Oriveden opettajat ja oppilaat voivatkin lohduttautua tiedolla, että tämän tyyppisiä tapauksia tapahtuu viikottain Suomessa.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olen ymmärtänyt, että olet opettaja.

Missä kohtaa olen näin antanut ymmärtää? Pätevyys kyllä toki on.

Edit: Jääköön nämä pois...

Fiksuja kirjoittajia olette molemmat ajoittain eli pahoittelut (tuosta poistetusta) piikistä.

Öitä.

Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... En jaksa esimerkiksi kyseenalaistaa sitä, että omien kertomuksienne mukaan toinen teistä toimi vuosia ilman pätevyyttä ja toinen vetää nytkin ns. harrastelijapohjalta...

Miten tämä liittyy aiheena olevaan kouluammuskelu tapaukseen tai koulun ulko-ovien lukitsemiseen? Ilmeisesti argumentit loppuvat ja piti siirtää keskustelu sivuraiteelle.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miten tämä liittyy aiheena olevaan kouluammuskelu tapaukseen tai koulun ulko-ovien lukitsemiseen? Ilmeisesti argumentit loppuvat ja piti siirtää keskustelu sivuraiteelle.

Eipä juuri mitenkään ja siksi poistinkin sen tuosta edellisestä viestistä. Noh, toisaalta se koira älähtää...

Omat argumenttinihan loppuivat jo ajat sitten, kun alistit minut totuudellasi. Tai jotain, mene sinäkin nyt mamman viereen nukkuman.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eipä juuri mitenkään ja siksi poistinkin sen tuosta edellisestä viestistä. Noh, toisaalta se koira älähtää...

Eli edelleen sinä vetoat kirjoittajien mahdolliseen muodolliseen epäpätevyyteen?

Kerro nyt miten minun tai Sampion koulutustaso liittyy Oriveden kouluampumiseen tai koulujen ulko-ovien lukitsemiseen?

Sori, en pääse mamman viereen nukkumaan, yövuorossa valvomassa tulevaisuuden toivojen unta.

Ostrich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Meidän koulussa tällaista turvattomuuden tunnetta ei ole, koska ovet ovat olleet aina lukossa. Ministeri Räsänen puhui juuri uutisissa koulujen turvasuunnitelmista, jotka eivät ole joka paikassa ajantasalla. Veikkaisin, että ovien lukitseminen tulee pakolliseksi tämän vuoden aikana.

Toivottavasti olet - ja itseasiassa oletkin - totaalisen väärässä. Ovien lukitseminen ei aiheuttaisi kuin lisää turvattomuuden tunnetta. Ilmeisesti kannatat kouluihin myös metallinpaljastimia ja vartijoita? Jos kouluihin laitettaisiin valtavat turvasysteemit, niin se vain viestittäisi oppilaille, että koulu ei ole turvallinen paikka. Vaikka viime vuosina onkin tapahtunut näitä ikäviä tapauksia, niin kyllä minusta voidaan silti todeta, että koulut ovat turvallisia paikkoja; myös oppilailla on tällainen tuntemus ja sen tuntemuksen on säilyttävä jatkossakin. Ymmärrän tietenkin, että sinusta turvatoimien kiristäminen äärimmilleen takaa turvallisuuden tunteen, mutta minusta asia tosiaan on päinvastoin.

EDIT: Enpäs lukenut tuon lainauksessa olevan viestin jälkeisiä viestejä, joten tulipa lähes samansisältöinen viesti kuin ketjun monet muut viimeisimmät viestit ovat. Mutta ei se mitään, asia on tärkeä.

Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toivottavasti olet - ja itseasiassa oletkin - totaalisen väärässä. Ovien lukitseminen ei aiheuttaisi kuin lisää turvattomuuden tunnetta. Ilmeisesti kannatat kouluihin myös metallinpaljastimia ja vartijoita? ...

En kannata metallinpaljastimia tai vartioita, en missään nimessä. Meidän koulussa ovet ovat olleet aina lukossa, oppilaat ovat tottuneet tähän ekalta luokalta lähtien. Ovien lukitsemispakko oli pelkkä veikkaus Räsäsen haastattelun jälkeen, ei mikään mielipide.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huoh... Minä mihinkään vetoa, varsinkin kun tuntuu kalahtavan ja kolisevan ilmankin... *hymiö*

Kanssasi voisi olla ihan mielenkiintoista keskustella näistä aiheista, mutta tuntuu, että koet kaikki vastakkaiset mielipiteet jonkinlaisina henkilökohtaisina loukkauksina.

Noh, pahoittelut mahdollisesta mielipahasta ja nyt öitä.

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Meidän koulussa tällaista turvattomuuden tunnetta ei ole, koska ovet ovat olleet aina lukossa. Ministeri Räsänen puhui juuri uutisissa koulujen turvasuunnitelmista, jotka eivät ole joka paikassa ajantasalla. Veikkaisin, että ovien lukitseminen tulee pakolliseksi tämän vuoden aikana.

Aina lukossa? Eivätkö oppilaat pääse lainkaan ulos koulupäivän aikana?

Kai ne oppilaat sinne kouluun sisään pääsevät jossain vaiheessa kuitenkin, elleivät 24/7 siellä asu. Samoin kuin opettajatkin. Miksi mahdollinen ampuja ei pääsisi siinä samalla kyydillä?

Veikkaa, että 99 % oppilaista ei koe turvattomuuden tunnetta sen takia, että koko ajan on pelko perseessä siitä, että pian se kouluampuja tulee. Ja ne, jotka yleisesti koulussa kokevat turvattomuuden tunnetta, niin tuskin saavat helpotusta siitä, että ovi on lukossa.

Kouluampuja pystyy erittäin helposti toteuttamaan haaveensa, mikäli niin haluaa. Tämänpäiväisessä tapauksessa oli kyse vain kostosta kahdelle henkilölle ja vain tekijän täydellinen surkeus aiheutti sen, että mitään vahinkoa ei tapahtunut. Onneksi näin. Mutta tämä olisi voinut ihan hyvin tapahtua missä muualla tahansa kuin koulussa. Vaikka kaupungilla, kun ampuja olisi seurannut tyttöystäväänsä ja päättänyt lahdata tämän.

Räsäsen kommentit ihan minin tahansa asiaan liittyen voi jättää jokainen itseään kunnioittava ihminen noteeraamatta. Eipä siltä ihmiseltä ole tainnut yhtään järkevää ehdotusta ikinä tulla, vain heittoja, joilla yrittää kosiskella jotain vajakkeja tukijakseen.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huoh... Minä mihinkään vetoa, varsinkin tuntuu kalahtavan ja kolisevan ilmankin...

Kanssasi voisi olla ihan mielenkiintoista keskustella näistä aiheista, mutta tuntuu, että koet kaikki vastakkaiset mielipiteet jonkinlaisina henkilökohtaisina loukkauksina.

Noh, pahoittelut mahdollisesta mielipahasta ja nyt öitä.

En koe vastakkaisia mielipiteitä loukkauksina, mutta en ymmärrä miksi lähdit kyseenalaistamaan minun ja Sampion pätevyyttä.

Olet nyt useamman kerran toivotellut öitä ja yrittänyt peruutella lausuntojasi, mutta vähän näyttää olevan vaikeaa...

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voi vittu aina sama juttu. Jättäkää tämä palstan kliinisin ihmisvihaaja ja hänen kommenttinsa näissä asioissa omaan arvoonsa. Oli kyse sitten kouluammuskeluista, luonnonkatastrofista tai vaikka lento-onnettomuudesta, sama nimimerkki käy ketjuissa kylmäkiskoisesti luettelemassa uhriluvut, laskee niistä tehokkuusprosentit ja toteaa lopuksi koko kohun olevan hänelle yhdentekevä. Pakko nauraa kyseisen nimimerkin surkealle tilannetajulle ja sille kuinka kerta toisensa jälkeen joku aina tarttuu näihin toistuvasti suollettuihin mauttomuuksiin.

Tarkoittanet minua. Joten kerropa minulle missä mielessä suomalainen ihmisuhri on tärkeämpi kuin vaikkapa afganistanilainen sukuväkivallanuhri?

Et ilmeisesti ole perillä siitä mitä tarkoitan eli minulle jokainen luetelluista ihmisuhreista on yhtä tärkeä tai vähemmän tärkeä. Minulle on aivan sama kuoleeko Afganistanissa tai Pakistanissa naisia tai lapsia väkivallanuhreina tai kuoleeko heitä Suomessa. Olen ollut ja olen edelleenkin sitä mieltä, että on aivan sama kuolevatko nämä ihmiset Suomessa tai jossain muualla kun kuitenkin Suomessa kuolee kymmeniä ihmisiä täysin turhaan.

Minulle ihmiset ovat samanarvoisia, kenties muutamia ihmisiä lukuunottamatta ja itseäni en laske näiden ihmisten joukkoon. Voisin kuvitella, että esim. nimimerkki mjr kuuluu sellaisten palstalaisten joukkoon jonka hengen nostan muiden yläpuolelle. Hän kuuluu palstalaisiin joiden puolesta olen valmis liikuttamaan eväni, jonka puolesta olen valmis tekemään valintoja suuntaan tai toiseen.

vlad.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Voisin kuvitella, että esim. nimimerkki mjr kuuluu sellaisten palstalaisten joukkoon jonka hengen nostan muiden yläpuolelle. Hän kuuluu palstalaisiin joiden puolesta olen valmis liikuttamaan eväni, jonka puolesta olen valmis tekemään valintoja suuntaan tai toiseen.

vlad.

Duly noted! Ajattelusi on mielestäni hyvin loogista, vaikka ei kylläkään toivottavaa universaalina standardina... Moraalinen kanta on tosiaan ajatella, että afganistanilainen ja suomalainen ihmishenki ovat täsmälleen samanarvoisia. Henkilökohtaiset sidokset tuovat luonnollisesti tähän olennaisen lisänäkökulman, mutta sinänsä tuntemattomien ihmisten asemaan asettautuminen ei vaadi kuin vähän mielikuvitusta: ihmisluonto on kaikkialla universaali.

Breivik epäilemättä oli sinänsä yhtä pateettinen ja emotionaalisesti kieroon kasvanut kuin joku Auvinenkin, mutta osasi tosiaan hyytävästi pitää itsensä paremmin kurissa ja sitoa irrationaalisen aggressionsa loogisempaan toimintaohjelmaan (olen melkoisen varma siitä, että ennemmin tai myöhemmin joku tuota sairasta ja pelottavan konkreettista toimintaohjetta tulee seuraamaan). Tämä Oriveden tapaus on selvästi eri asia, onneksi. Kyllähän jokaisella koululla tulee olla realistinen ja harjoiteltu toimintasuunnitelma hyökkäysten varalta, mutta en sitten tiedä voitettaisiinko mitään olennaista (tai enemmän kuin hävittäisiin) sillä, että mentäisiin enemmän amerikkalaistyyppisiin turvajärjestelmiin. Tuskinpa. Ovat nämä kyllä karuja asioita.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyvä tietenkin, että mietitään koulujen ovien lukitsemista(kannattaa tosin miettiä tarkkaan myös paloturvallisuusasiat, ennen ovien lukitsemista), mutta itse ongelmahan ei ratkennut ampujan pidätykseen. Tämä 23 vuotias, joka on päättänyt tappaa ex-tyttöystävänsä, on nyt pidätetty murhan yrittämisestä. Saako siitä Suomessa ehdollista enempää? Muutaman vuoden päästä kaveri on joka tapauksessa vähintään lomalla ja todennäköisesti jatkaa keskenjääneet hommansa loppuun.

Mitään uuttahan tässä ei tapahtunut. Ainoa eroa lähes viikottaisiin otsikoihin on se, että tyttöystävä oli nuori eikä vielä asunut saman katon alla murhaa yrittäneen kanssa. Muutenhan tämä olisi mennyt samaan "mustasukkainen aviomies ampui vaimoaan kiväärillä naamaan"-uutisointiin, joka ei kiinnosta ketään.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulle ihmiset ovat samanarvoisia, kenties muutamia ihmisiä lukuunottamatta ja itseäni en laske näiden ihmisten joukkoon. Voisin kuvitella, että esim. nimimerkki mjr kuuluu sellaisten palstalaisten joukkoon jonka hengen nostan muiden yläpuolelle. Hän kuuluu palstalaisiin joiden puolesta olen valmis liikuttamaan eväni, jonka puolesta olen valmis tekemään valintoja suuntaan tai toiseen.

vlad.

Siis, etkö ole valmis liikuttamaan evääsi tai tekemään valintoja itsesi takia?

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olisiko kuitenkin niin, että haulikko on kohtalaisen hyvä yleisavain lähes kaikentyyppisten ovien lukkoihin?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy