Oriveden kouluampumiset 30.3.2012

• 20 055
  • 121

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Älä ymmärrä minua väärin, mutta missä mielessä lukitut ulko-ovet todellakin estävät ulkopuolisen pääsyn kouluun? Toki sellainen voi hidastaa ja epävarma jättää yrityksen sikseen mutta jos joku haluaa päästä sisään kouluun, niin eiväthän lukitut ulko-ovet häntä hidasta kuin nimeksi. Sen sijaan lukitut kuokkien ovet voivat jo hidastaa hivenen kauemman aikaa.

vlad.
Toki sisälle pääsee, jos niin haluaa, mutta päätarkoitus tuskin missään on estää ammuskelijaa pääsemästä sisälle, vaan estää satunnaisten haahuilijoiden suunnitelmat, esim. näpistykset, kuten tuossa TosiFani kirjoitti. Meidänkin koulumme on vilkkaalla alueella, joten mielestäni on vain hyvä, että edes tuollainen varotoimi on olemassa.

En oikein ymmärrä, mitä kauhisteltavaa lukituissa ovissa on. Eihän monessa yrityksessäkään haluta käytäville ylimääräistä jengiä, vaan kulkukorteilla liikutaan. Ei se mitään vauhkoamista ole, vaan ihan tervettä järjenkäyttöä varsinkin jos koulu sijaitsee vilkkaalla paikalla, kuten meillä keskellä kaupunkia.

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Toivottavasti kaveri lähtee pitkiksi ajoiksi kiven sisään. Mitä nyt lehdistä olen lukenut, niin tyyppi oli erittäin omistushaluinen. Vanhemmat hakeneet lähestymiskieltoa, koska kaveri on ahdistellut tytärtä joka katkaisi seurustelusuhteen helmikuussa. Ensiksi kaveri käynyt ampumassa tytön isää ja sen jälkeen lähtenyt koululle aikeenaan tappaa tuo tyttö. Lisäksihän hänellä on ollut kolme eri asetta mukana, joista kahta käyttänyt ampumistarkoitukseen.

Eli kyllä siellä ihan tappamistarkoituksissa on liikkeellä oltu. Onneksi opettaja esti tilanteen.

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli kyllä siellä ihan tappamistarkoituksissa on liikkeellä oltu. Onneksi opettaja esti tilanteen.

Huomiota tuo jätetyksi tullut janari halusi. Jos se olisi halunnut tappaa se olisi mennyt illalla perheen kotiin. Nyt se ampui isää merkinantopistoolilla ja räiski tyttären luokan oven takana.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Miksi mietit oppilaiden ampumista ja kehut Breivikiä? Vaikka ole kertonut ettet välitä muista ihmisistä, niin kirjoituksesi on varsin erikoinen.

Kyseessä ei ole Breivikin kehuminen vaan yksiselitteinen toteaminen, että faktojen perusteella hän suoriutui tehtävästään hyvin vrt. suomalaiset kouluampujat. Vai voitko olla jotain toista mieltä? Toinen asia on sitten se, että onko hyvä, että hän onnistui tehtävässään niin hyvin mutta yksiselitteinen tosiasia on se, että hän suoriutui siinä vähintääkin kiitettävästi vrt. suomalaiset kouluampujat tai Columbinen tapaus tms.

Jos tarkastellaan kiihkottomasti suoritusta, suoriutui hän huomattavasti paremmin kuin Pekka-Eric Auvinen tai Matti Saari. Toki täydellisesti hänkään ei tehtävässään onnistunut, esim. aikataulutus epäonnistui siinä suhteessa, että hänen ei onnistunut tappaa Gro Harlem Brundtlandia.

vlad.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
En oikein ymmärrä, mitä kauhisteltavaa lukituissa ovissa on. Eihän monessa yrityksessäkään haluta käytäville ylimääräistä jengiä, vaan kulkukorteilla liikutaan. Ei se mitään vauhkoamista ole, vaan ihan tervettä järjenkäyttöä varsinkin jos koulu sijaitsee vilkkaalla paikalla, kuten meillä keskellä kaupunkia.

Täsmennetään sen verran, että minä en kauhistele sitä, että ovia lukitaan kouluissa. Minulle on käytännössä yksi ja sama vaikka niitä ovia lukitaankin mutta miten niitä perusteellaan, se on sitten eri asia. Ja sitä mietin, että estävätkö ne lukitut ovet kenenkään todellisia aikomuksia, jos siis joku (vaippaka minä) haluan tulla kouluun sisälle kesken tuntien?

vlad.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Jos tarkastellaan kiihkottomasti suoritusta, suoriutui hän huomattavasti paremmin kuin Pekka-Eric Auvinen tai Matti Saari. Toki täydellisesti hänkään ei tehtävässään onnistunut, esim. aikataulutus epäonnistui siinä suhteessa, että hänen ei onnistunut tappaa Gro Harlem Brundtlandia.

vlad.

Miksi tämän tyylisissä tapauksissa on tarvetta pohtia teon tehokkuutta? Mikä on tämän pohdinnan tarkoitus?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Täsmennetään sen verran, että minä en kauhistele sitä, että ovia lukitaan kouluissa. Minulle on käytännössä yksi ja sama vaikka niitä ovia lukitaankin mutta miten niitä perusteellaan, se on sitten eri asia. Ja sitä mietin, että estävätkö ne lukitut ovet kenenkään todellisia aikomuksia, jos siis joku (vaippaka minä) haluan tulla kouluun sisälle kesken tuntien?

vlad.
Kyllä ne merkittävästi estävät tai vähintäänkin hidastavat ketä tahansa satunnaista hiippailijaa, mutta kuten sanottua, eivät varmasti estä totaalisesti tunkeutumista, varsinkaan suunniteltua.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miksi tämän tyylisissä tapauksissa on tarvetta pohtia teon tehokkuutta? Mikä on tämän pohdinnan tarkoitus?

Jokaisella meistä on tapansa pohtia tapahtunutta. Minä käsittelin sitä myös sitä kautta kuinka jotakuinkin vastaavista tapauksista on suoriuduttu aiemmin. Minulle kovin moni inhimillinen tragedia on vain ja ainoastaan numeroita ja vertailen niitä aiempiin inhimillisiin tragedioihin ja mahdollisesti siihen kuinka itse pyrkisin suoriutumaan tapauksesta, ja tässä suhteessa Breivik on minusta suoriutunut "tehtävästään" paremmin kuin yksikään vastaavaa ampumatragediaa yrittänyt tekijä.

Ja etkö sinäkin pohdi tehokkuutta, käänteistä tehokkuutta eli sitä kuinka estää parhaimmalla mahdollisella tavalla tällaisen teon suorittamisen? Minä pohdin vastakkaiselta kantilta eli kuinka suorittaa teko mahdollisimman tehokkaasti, menemättä kuitenkaan aivan yksityiskohtiin.

vlad.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä ne merkittävästi estävät tai vähintäänkin hidastavat ketä tahansa satunnaista hiippailijaa, mutta kuten sanottua, eivät varmasti estä totaalisesti tunkeutumista, varsinkaan suunniteltua.

Siinä olet oikeassa, että varmasti estävät satunnaista hiippailijaa tunkeutumasta kouluun mutta jos nyt vaikkapa kuvitellaan, että minä haluan tulla kouluun sisälle, niin eipä siinä yksi tai kaksi lukittua ovea minua laisinkaan estä. Ovista pääsee läpi ilman ampuma-asettakin ja kun koulussa on sisällä, sen jälkeen voi sitten turvautua muihin välineisiin, (painotan, minulla ei ole ampuma-aseita, enkä ole tunkeutumassa yhteenkään kouluun mutta kunhan spekuloin asialla).

vlad.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ja etkö sinäkin pohdi tehokkuutta, käänteistä tehokkuutta eli sitä kuinka estää parhaimmalla mahdollisella tavalla tällaisen teon suorittamisen? Minä pohdin vastakkaiselta kantilta eli kuinka suorittaa teko mahdollisimman tehokkaasti, menemättä kuitenkaan aivan yksityiskohtiin.

vlad.

Kyllä, yhden koulurakennuksen turvallisuusvastaavana pohdin miten lisätä oppilaiden turvallisuutta. Mutta miksi sinä pohdit oppilaiden mahdollisimman tehokasta tappamista?

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Erikoista, että reagoit noin voimakkaasti ulko-ovien lukossa pitämiseen.

Pahoittelut, jos jäit tuohon käsitykseen, koska kyse oli lähinnä ihmetyksestä. Ymmärän tuon toki, jos ongelmia on ollut esim. narkkien ja muiden näppäreiden kanssa, mutta tuossa koko koulun lukitsemisessa mennään ehkä hieman jo liioittelun puolelle, varsinkin jos "portsarina" toimii oppilas/opiskelija, ei aikuinen. Mutta edelleen kukin tavallaan ja eihän vara venettä kaada. Harjoiteltiinhan tuossa pari vuotta sitten joissain kouluissa ihan oikeasti näitä kouluampujatilanteita mm. käskyttämällä oppilaita harjoituksen omaisesti pulpettien alle. Lähinnä tuolla saavutettiin vain ihan turhaa pelon ilmapiiriä teineille kuin mitään järjellistä hyötyä.

Kävin yläasteen ja lukion aivan kaupungin keskustassa olevassa koulussa, jonne pääsi sisään näin nopeasti miettien kolmesta eri ovesta koko ajan. Eipä noiden kuuden vuoden aikana näkynyt yhtään hiipparia tai tavaroita kadonnut, mutta toki ajat ovat kai muuttuneet. Tosin tuon koulun käytäntö käsittääkseni ei ja mitään ongelmia en ole kuullut, vaikka kontakteja tuonnepäin onkin.

En tätä täyslinnoittautumista ymmärrä kuin erityisissä tilanteissa, mutta se nyt ei vielä kerro sen hyödyllisyydestö oikeastaan yhtään mitään.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mielestäni vlad ei tuossa pohtinut oppilaiden tehokasta tappamista, vaan totesi faktan, että Breivik oli toimissaan tehokkain. Ehkei tämä yhteys nyt ole omiaan tuolle, mutta en minä tuosta mitään tappamismehusteluja saa irti.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
En tätä täyslinnoittautumista ymmärrä kuin erityisissä tilanteissa, mutta se nyt ei vielä kerro sen hyödyllisyydestö oikeastaan yhtään mitään.
Ei ulko-ovien lukittuna pitäminen mielestäni ole mitään linnoittautumista. Ihan normaali toimenpide monissa yrityksissä, joten miksi ei kouluissakin. Oppilailla kun ainakin meillä on täysi kulkuoikeus läpi päivän. En oikein ymmärrä, mikä tässä on niin ihmeellistä.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyllä, yhden koulurakennuksen turvallisuusvastaavana pohdin miten lisätä oppilaiden turvallisuutta. Mutta miksi sinä pohdit oppilaiden mahdollisimman tehokasta tappamista?

Voisin aivan yhtälailla pohtia oppilaiden mahdollisimman hyvää suojaamista vastaavassa tapauksessa mutta koskapa haluan tarkastella asioita mahdollisimman monelta kantilta ja koska tässä kesjussa on jo tarkasteltu asiaa sinun näkökulmastasi katsoen, ajattelin tarkastella asiaa siltä näkökantilta, että toimin kouluun hyökkääjänä ja itseasiassa olen tarkastellut asiaa vasta varsin "maltillisesti". Ja jos todella haluan hyökätä kouluun, tiedän mitä tehdä, jotta uhrien lukumäärä nousee mahdollisimman suureksi. Tätä(kin) kysymystä olen spekuloinut toisaalla, mutta ei siitä tässä ketjussä tämän enempää.

vlad.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...En tätä täyslinnoittautumista ymmärrä kuin erityisissä tilanteissa, mutta se nyt ei vielä kerro sen hyödyllisyydestö oikeastaan yhtään mitään.

Miksi käytät ilmaisua "täyslinnoittautuminen"?

Kyse on kulunvalvonnasta, mikä tapahtuu pääosin aikuisten toimesta (rehtori, vahtimestari ja opettajat), oppilaspäivystäjä avaa oven harvoin ilman aikuisen läsnäoloa.

Tämän päiväinen ampumatapaus olisi luultavasti vältetty, mikäli koulun ovet olisivat olleet lukossa.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni vlad ei tuossa pohtinut oppilaiden tehokasta tappamista, vaan totesi faktan, että Breivik oli toimissaan tehokkain. Ehkei tämä yhteys nyt ole omiaan tuolle, mutta en minä tuosta mitään tappamismehusteluja saa irti.

Miksi joku pohdiskelee oppilaiden mahdollisimman tehokasta tappamista? Minusta tuon tyyppinen pohdiskelu ei ole ihan tavallista perjantainillan ajanvietettä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miksi joku pohdiskelee oppilaiden mahdollisimman tehokasta tappamista?
Koska halusi kliinisesti todeta, että sellainen olisi helpohkoa toteuttaa halutessaan. Olen aivan samaa mieltä. En toki toivo sitä, eikä käsittääkseni vladkaan. Hänhän tuossa yllä sanoi, ettei ole tunkeutumassa minnekään eikä omista aseita, joten sikälikin turha lähteä mihinkään ajojahtiin tässä yhteydessä.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En oikein ymmärrä, mikä tässä on niin ihmeellistä.

Eipä siinä oikeastaan olekaan. Lähinnä liikutaan mielikuvien maailmassa ja siinä miten turvalliseksi oppilaat/opiskelijat koulunsa näkevät ja tuntevat. Näin henk.koht. olen sitä mieltä, että lähinnä tuo ovien täyslukitseminen luo turhaa turvattomuuden tunnetta, jos siihen ei aitoa syytä ole. Ilmeisesti tämä kokolukitus koskee lähinnä yläkouluja ja niissäkin erikoistapauksia.

TF:llä sen verran, että käytin mainitsemaasi termiä lähinnä siksi, koska en koe, että koulun pitäisi olla tällainen täyslukittu ja eristäytynyt yksikkö tai toimia yrityksien tapaan kuin vain hyvästä syystä. *kärjistys*Tottakai turvallisinta olisi, että oppilaat tulisivat omilla kulkulakuillaa ovista ja että auloissa päivystäisi stevareita*/kärijistys*, mutta en näe, että se on oikea suunta mihin yläkouluissakaan tulisi kulkea. Silti kuten olen jo ties kuinka monta kertaa toitottanut, niin jokainen koulu hoitaa asiansa miten hoitaa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
En ole missään vaihessa epäillytkään tällaista, ihmettelen vaan ihmismielen kulkua.

sampio on aivan oikeassa. En ole todellisuudessa lähtemassä mihinkään ajojahtiin tai ole aloittamassa mitään kouluammuskelua mutta haluan pohtia eri asioita monelta eri kantilta ja asioita näin pohtiessani olen päätynyt siihen lopputulokseen minkä toin esille. Breivik, niin ikävä kuin tapaus onkin, suoriutui tehtävästään parhaiten ja jos haluaisin niin uskoisin kykeneväni parempaan suoritukseen kuin viimeisin Oriveden yritys mutta en halua, koskas minulla ei ole tarvetta ryhtyä kouluammuskelijaksi.

Painotan vielä asiaa: minulle on normaalia se, että pohdin asioita jotka ovat vakaumukseni vastaisia tai joita en tosiasiassa kykenisi suorittaa. Enkä usko, että minusta olisi kouluammuskelijaksi vaikka ihmishenki minulle onkin halpa.

vlad.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eipä siinä oikeastaan olekaan. Lähinnä liikutaan mielikuvien maailmassa ja siinä miten turvalliseksi oppilaat/opiskelijat koulunsa näkevät ja tuntevat. Näin henk.koht. olen sitä mieltä, että lähinnä tuo ovien täyslukitseminen luo turhaa turvattomuuden tunnetta, jos siihen ei aitoa syytä ole...

Meidän koulussa tällaista turvattomuuden tunnetta ei ole, koska ovet ovat olleet aina lukossa. Ministeri Räsänen puhui juuri uutisissa koulujen turvasuunnitelmista, jotka eivät ole joka paikassa ajantasalla. Veikkaisin, että ovien lukitseminen tulee pakolliseksi tämän vuoden aikana.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En ole missään vaihessa epäillytkään tällaista, ihmettelen vaan ihmismielen kulukua.
Vladin tunteeton ajattelutapa tehokkuudesta on vain yksi esimerkki länsimaisesta suoritusyhteiskunnasta. Teitpä mitä tahansa ja millä motiiveilla tahansa, tärkeintä on että teet sen tehokkaasti ja maksimaalisen oman edun tavoittelun nimissä. Aivan sama, mitä tunteita se herättää muissa tai mitkä ovat keinot, pääasia että yksilön itsekkäät tavoitteet täyttyvät.

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Voi vittu aina sama juttu. Jättäkää tämä palstan kliinisin ihmisvihaaja ja hänen kommenttinsa näissä asioissa omaan arvoonsa. Oli kyse sitten kouluammuskeluista, luonnonkatastrofista tai vaikka lento-onnettomuudesta, sama nimimerkki käy ketjuissa kylmäkiskoisesti luettelemassa uhriluvut, laskee niistä tehokkuusprosentit ja toteaa lopuksi koko kohun olevan hänelle yhdentekevä. Pakko nauraa kyseisen nimimerkin surkealle tilannetajulle ja sille kuinka kerta toisensa jälkeen joku aina tarttuu näihin toistuvasti suollettuihin mauttomuuksiin.

Mace

Jäsen
Miksi joku pohdiskelee oppilaiden mahdollisimman tehokasta tappamista? Minusta tuon tyyppinen pohdiskelu ei ole ihan tavallista perjantainillan ajanvietettä.

Ottamatta käymäänne keskusteluun sen enempää kantaa huomautan, että jos tarkoituksena on pohtia keinoja lisätä oppilaiden turvallisuutta ja estää mahdollisimman tehokkaasti murhenäytelmien syntymistä, voisi olla ihan hyödyllistäkin jossain välissä myös pohtia, mikä olisi se pahin mahdollinen skenaario eli miten hyökkääjän kannattaisi toimia, jos hän haluaisi maksimoida vahingot. Ja vastaavasti, miten koulu voisi muuttaa toimintatapojaan, jotta estettäisiin moinen tapahtumaketju mahdollisimman tehokkaasti ja järkevästi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy