Oriveden kouluampumiset 30.3.2012

• 20 055
  • 121
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Eli joku mustasukkainen piripää vaihteeksi. Ehkä parempi niin kuin aivokuollut idealisti. Mustasukkaisilla homma menee yleensä aina ns. käteen, kun taas nuo maailmanparantajat ovat aika kylmäpäistä sakkia aseen kanssa.

Satutko muistamaan Shkupolli -nimistä jamppaa? Ei mennyt käteen.

Täysin yhdentekevää. Opettajille pitäisi antaa aseet, joilla taltuttaa nämä kilipäät. Samalla he voisivat taltuttaa nämä häiriköt luokissa, joita tätä nykyä tuntuu riittävän jokaiseen luokkahuoneeseen. Tästä saataisiin kaksi kärpästä yhdellä iskulla, rauha oppilaitoksiin ja opettajien kunnioitus palautettua. Opettajat voisivat käydä jotain sissikursseja puolustusvoimien kanssa, osana yliopistotutkintoa.

Tuo viesti oli kyllä kuin Schollin näppikseltä. Nuo opettajankoulutuslaitoksella opiskelevat 9,5 keskiarvon tytöthän ovat juuri sellaisia tapauksia, jotka alkaisivat kirkumaan aseen nähdessään, saati että heistä olisi sellaista käyttämään.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nuo opettajankoulutuslaitoksella opiskelevat 9,5 keskiarvon tytöthän ovat juuri sellaisia tapauksia, jotka alkaisivat kirkumaan aseen nähdessään, saati että heistä olisi sellaista käyttämään.
Ehkäpä he eivät sitten hakeutuisi opettajankoulutukseen, ja tämä jos joku olisi oppilaitten edun mukaista.

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Rikosnimikkeet ovat tapon yritys ja vaaran aiheuttaminen. Elikkäs, vuosi ehdotonta ensikertalaisena ja sen jälkeen koevapaus, jonka aikana/jälkeen voikin sitten tehdä vaikka mitä vekkuleita tekosia. Samat henkilöt liipasimelle ja tällä kertaa ei ammuta "ohi".

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En tiedä muista koulusta, mutta meidän koulussa sisä- ja ulko-ovet ovat lukossa, sisälle pääsee ovikelloa soittamalla.

Kuulostaa kyllä todella erikoiselta ratkaisulta ja en ole kuullut aikaisemmin moisesta, vaikka melkoisten ghettokoulujen maikkoja tunnenkin. Tekisi melkein mieli kysyä, että minkä oppiasteen ja kokoluokan laitoksesta on kyse? Mikä pointti tuossa mahtaa olla takana?

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Iltalehden mukaan ampuja oli koputtanut luokan oveen ja opettaja oli mennyt avaamaan. Ampuja oli tähdännyt opettajaa ja yrittänyt ampua tätä, mutta ase ei ollut lauennut. Tämän jälkeen opettaja oli saanut lukittua oven ja ampuja oli ammuskellut hetken aikaa oven läpi.

Jos tuo Iltalehden tarina pitää paikkansa, niin kyllä sinne on tappamistarkoituksessa menty ja opettaja saattoi pelastaa monen ihmisen hengen. Tämä tietysti vielä melkoista arvailua.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuulostaa kyllä todella erikoiselta ratkaisulta ja en ole kuullut aikaisemmin moisesta, vaikka melkoisten ghettokoulujen maikkoja tunnenkin. Tekisi melkein mieli kysyä, että minkä oppiasteen ja kokoluokan laitoksesta on kyse? Mikä pointti tuossa mahtaa olla takana?

Minusta juuri tommoiset oviratkaisut ja muut hälytyssysteemit taitaa olla sitä nykyäaikaa joka tulee jokaiseen kouluun. Harmi vain jos näitä ampumistapauksia tulee lisää sillä se tuo kokoajan lisää kustannuksia kouluille jos pitää kokoajan varustaa koulua paremmin ampumistapauksia varten. Kohtahan jokaisessa koulussa pitää olla aseistetut vartijat, jokaiseen luokkaan kamerat ja jokaista koulun liikettä seurataan tarkasti. Mutta mitä tulee nykyaikaan niin jatkossa varmaan kouluissa tuota yleistä tiedottamista ja koulun hätätilannejuttuihin varmasti tulee parannuksia. Keskusradiotiedotukset ja muut kuntoon että saadaan ajoissa luokkien ovet lukkoon jne..

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuulostaa kyllä todella erikoiselta ratkaisulta ja en ole kuullut aikaisemmin moisesta, vaikka melkoisten ghettokoulujen maikkoja tunnenkin....

Ainakin jo muutama vuosi sitten lasteni ala-asteella menivät ovet automaattisesti lukkoon, paitsi pääovi. Tästä seurasi lasten kannalta ikävä tilanne jos myöhästyi, niin ei auttanut vaikka opettaja oli myöhässä, koska myöhästymiset reksteröitiin jo pääoven tarkastuksessa.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Quis custodiet ipsos custodes? Jos vain opettajilla on aseet niin tilannehan on edelleen yksipuolinen - mikäs esim. tämä Oulun tapaus oli, jossa opettaja-isä lahtasi perheensä: miten olisikaan toteuttanut itseään, jos olisi saanut työpaikalla kuleksia aseistettuna? Eli aseistetaan myös opiskelijat, kuten NRA:n kannattajat toteavat: an armed society is a polite society. Kuten villi länsi ja keskiaikainen yhteiskunta todistavat. Mitä enemmän aseita kouluissa on, sitä vähemmän siellä ammutaan.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Quis custodiet ipsos custodes?

Ai jaaha, että nyt tällä palstalla pitäisi osata jo latinaa, että voisi tuotakin kommentoida? Vai onko tuo keisari Neron kuuluisa lausahdus suomeksi "kuis Ipan faneilla huitoo"?
Jos on, niin en kannata tuollaista provosointia - Ilveksen faneilla ei juuri nyt ole muutenkaan hauskaa.

Kannatan korkeintaan ilmakivääriä, jolla voin halutessani posauttaa kesämökin savupiippua terrorisoivaa oravaa perseeseen.

Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
... Sic transit Gloria Swanson, nos habebit scholl etc. etc.
Gloria Swanson kuskasi Transitilla kalusteensa pois schollin kämpiltä? Minä olen aina ollut siinä käsityksessä, että Gloria Swansonilla oli Hiace?

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Kyseessä on 400 oppilaan yhtenäiskoulu, joka sijaitsee asuntoalueen keskellä.

Ovien lukot toimivat sähköisesti eli avautuvat kellojen soittaessa sisälle muutamaksi minuutiksi. Sisälle pääsee soittamalla summeria, jolloin vahtimestari tai päivystäjä (oppilas) päästää sisään. Kouluun tulevat vierailijat kontroloidaan, en ymmärrä mikä tässä on erikoista? Tällä tavalla pidetään näpistelijät, häiriköivät vanhemmat yms. poissa koulun tiloista.

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Ei jumalauta on tää sairas maailma.

Onneksi se persenaama saatiin kiinni, ja kukaan ei vakavasti loukkaantunut. Harmi vain että kaveri saa varmaan 5 vuotta jostain murhan yrityksestä ja istuu ensikertalaisena siitä puolet. Elämä edessä 25-veenä pääsee vankilasta.

Saunan taakse ja nappi ottaan saatana.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Hyvä kuitenkin on, että tällä kertaa ihmisuhreilta vältyttiin. Rangaistusta en lähde arvailemaan, vaan yllätyn jälleen siitä negatiivisesti.

Klo 17 uutisissa haastateltiin "komppanian äitiä" niiltä ajoilta, kun kävin armeijan. Oli näköjään saanut ylennyksen yliluutnantiksi, kertoi tyttärensä olleen luokassa, minkä oven läpi ammuttiin. Sen täytyy tuntua aika ikävältä.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kouluun tulevat vierailijat kontroloidaan, en ymmärrä mikä tässä on erikoista?

Tässä ei tietystikään ole mitään erikoista, mutta enpä tuollaiseen ole vielä törmännyt, että koulu on kaikilta osin suljettu muutamaa minuuttia lukuunottamatta ja sisäovet (siis muut kuin luokkien?) ovat jatkuvasti lukossa. Yleensähän sivuovet toki ovat kiinni, mutta pääovi nyt vähintään on auki. Noh, ilmeisesti ongelmat sitten ovat olleet sitä luokkaa, että tuo nähdään järkeväksi. Pk-seudulla esim. ei ole ainakaan vielä tällaista linnoittautumista tullut vastaan, mutta kukin koulu toki toimii tavallaan.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä ei tietystikään ole mitään erikoista, mutta enpä tuollaiseen ole vielä törmännyt, että koulu on kaikilta osin suljettu muutamaa minuuttia lukuunottamatta ja sisäovet (siis muut kuin luokkien?) ovat jatkuvasti lukossa. Yleensähän sivuovet toki ovat kiinni, mutta pääovi nyt vähintään on auki. Noh, ilmeisesti ongelmat sitten ovat olleet sitä luokkaa, että tuo nähdään järkeväksi. Pk-seudulla esim. ei ole ainakaan vielä tällaista linnoittautumista tullut vastaan, mutta kukin koulu toki toimii tavallaan.

Sisäovilla tarkoitin luokkien ovia. Tämähän on varmasti lähes jokaisen Suomen yläkoulun tapa, kyllä meilläkin osa alaluokkien ovista on auki. Minusta on erikoisempaa, mikäli kouluun pääsee sisään ilman kontrollia.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minusta on erikoisempaa, mikäli kouluun pääsee sisään ilman kontrollia.

Totta totta, mutta en vain ole koskaan siihen törmännyt, että myös tuo pääovi on lukittu jatkuvasti eli mikään normitapahan tuo ei kyllä ole. Vähän sellaista laitosmeininkiä, mutta kuten sanoin, niin kukin tavallaan. Aina oppii uutta ja tämä kai näistä.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sisäovilla tarkoitin luokkien ovia. Tämähän on varmasti lähes jokaisen Suomen yläkoulun tapa, kyllä meilläkin osa alaluokkien ovista on auki. Minusta on erikoisempaa, mikäli kouluun pääsee sisään ilman kontrollia.

Itse en edes tienyt että on noin nykyaikaisia kouluja, että ovet menisi automaattisesti lukkoon tai saati että niitä edes lukitaan edes manuaalisesti. Ei ammattikoulussa, ei yläasteella tai ala-asteella. Ihan vapaasti voinut myöhästyä koulussa ja koputtaa/tulla ovesta sisään ja mennä omalle paikalle istumaan. Ei se ovikaan aina lukittuna ole ollut kun aina näitä mattimyöhäisiä on riittänyt.

ipaz

Jäsen
On se kyllä hämmentävää tuo nuorten miesten mustasukkaisuus ja omistushaluisuus. Vittu mä en ymmärrä! Onneksi tämä "sä olet vain minun" jäi vain yrityksesti. Ikävämmin kävi muutama vuosi sitten Ikaalisissa, jossa yhtä huonolla itsetunnolla varustettu sälli tappoi ex-tyttöystävänsä, koska tämä oli jättänyt hänet. Tai no kun alkaa oikein miettimään, niin eihän tämä ole mikään nuorten miesten ongelma. Itsetuntonsa kanssa painivia miehiä on Suomi täynnä ja naiset saavat välillä turpaansa ja ikävä kyllä silloin tällöin pääsevät hengestäänkin mustasukkaisen siippaansa tappamana. Ei saatana, mutta mua alkaa oikein puistattamaan tuollaiset häviäjät.

Ja kun kerta ongelma on olemassa, niin miten sen voisi korjata? Mistä miehille lisää itseluottamusta?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Totta totta, mutta en vain ole koskaan siihen törmännyt, että myös tuo pääovi on lukittu jatkuvasti eli mikään normitapahan tuo ei kyllä ole. Vähän sellaista laitosmeininkiä, mutta kuten sanoin, niin kukin tavallaan. Aina oppii uutta ja tämä kai näistä.
Mun mielestäni on ihan fiksua, ettei kouluihin kuka tahansa pääse koska tahansa tallustelemaan sisälle. Meillä on tuntien aikaan automaattinen lukitus ulko-ovissa, samoin luokkien ovet pidetään ohjeistetusti lukittuna. Oppilailla on yleiskoodi ulko-oviin, jos myöhästyvät. Koputtamalla pääsee luokkaan. Toki tuon koodin saa helposti selville, mutta ihan random-jannujen hiipimisen kouluun se kuitenkin estää, mikä on vain hyvä asia. Ja koulu on kuitenkin aika hyvässä maineessa meidän kylällämme, eikä mikään keskitysleiri, paitsi toki muutamien oppilaiden mielestä.

Harvemmin kyllä tosiaan kuulee tuon ikäisen seukkailevan yläastelaisen kanssa.. oi voi, sairasta maailmaa

Aijaa, minusta taas tuo on jopa häiritsevän yleistä. Päälle parikymppiset vittumarkot kyydittävät pikkupissiksiä ja juottavat niitä humalaan ja kohta jo seurustellaan. Ainakin pienemmillä paikkakunnilla tuo on ihan "normaalia", kertovat paikalliset. Ja ääritapauksissa sitten alaikäisen vanhemmat ihan oikein tulevat väliin ja erottavat nämä "rakastuneet", niin siitähän vittumarko kilahtaa ja lahtaa kaikki.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Vähän sellaista laitosmeininkiä, mutta kuten sanoin, niin kukin tavallaan. Aina oppii uutta ja tämä kai näistä.

Olen ihmetellyt muutaman kerran rehtoreiden rohkeutta, kun olen näissä "avoimissa, ei laitoskoulussa" vieraillut. Kuka vastaa naulakoiden vaatteista, irtaimistosta, oppilaiden turvallisuudesta, kun koulurakennukseen voi marssia kuka tahansa sisään? Korvaako vakuutus?

Ovien lukossa pitäminen ei tee ainakaan meidän koulusta mitenkään laitosmaista, oppilaat soittavat summeria ja heille ovi avataan. Tämä on selkeä käytäntö, johon kaikki ovat tottuneet.

Erikoista, että reagoit noin voimakkaasti ulko-ovien lukossa pitämiseen.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen ihmetellyt muutaman kerran rehtoreiden rohkeutta, kun olen näissä "avoimissa, ei laitoskoulussa" vieraillut. Kuka vastaa naulakoiden vaatteista, irtaimistosta, oppilaiden turvallisuudesta, kun koulurakennukseen voi marssia kuka tahansa sisään? Korvaako vakuutus?

Ovien lukossa pitäminen ei tee ainakaan meidän koulusta mitenkään laitosmaista, oppilaat soittavat summeria ja heille ovi avataan. Tämä on selkeä käytäntö, johon kaikki ovat tottuneet.

Erikoista, että reagoit noin voimakkaasti ulko-ovien lukossa pitämiseen.

Älä ymmärrä minua väärin, mutta missä mielessä lukitut ulko-ovet todellakin estävät ulkopuolisen pääsyn kouluun? Toki sellainen voi hidastaa ja epävarma jättää yrityksen sikseen mutta jos joku haluaa päästä sisään kouluun, niin eiväthän lukitut ulko-ovet häntä hidasta kuin nimeksi. Sen sijaan lukitut kuokkien ovet voivat jo hidastaa hivenen kauemman aikaa.

Yksinkertainen esimerkki: *summerin painallus* Hei täällä on Itellalta xx ja olisi toimitus koululle. Joten eiköhän ovi avautuisi ja sen jälkeen jatko olisi kiinni itse ammuskelijasta. Minä voisin keksiä montakin keinoa, jolla päästä luokkiin sisään ampumaan oppilaita jos niikseen tulee. Toisaalta voisin myös käyttää hyödykseni "lukittuja" ulko-ovia, pätkiä kettinkiä mukaan sekä lukkoja ja ovet uudelleen kiinni. Siinäpä sen jälkeen koettavat paeta kouluista ja minä yksiselitteisesti ampuisin kaikki ovien luo ahtautuneet jannut ja jannuttaret.

Ollakseni rehellinen, vai Breivik on minusta onnistunut todella tehokkaasti tehtävässään. Kaikki muut ovat olleet tavalla tai toisella "harjoittelijoita".

vlad.

marston

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse en edes tienyt että on noin nykyaikaisia kouluja, että ovet menisi automaattisesti lukkoon tai saati että niitä edes lukitaan edes manuaalisesti. Ei ammattikoulussa, ei yläasteella tai ala-asteella. Ihan vapaasti voinut myöhästyä koulussa ja koputtaa/tulla ovesta sisään ja mennä omalle paikalle istumaan. Ei se ovikaan aina lukittuna ole ollut kun aina näitä mattimyöhäisiä on riittänyt.

Sama juttu. En ole koskaan kuullut että missään päin Suomea, millään koulutusasteella, tällaista olisi käytössä. Kyllä ainakin kaikissa kouluissa, joissa olen elämäni aikana ollut, voisi kuka tahansa Rambo marssia sisään ja mennä mihin tahansa sisään lahtaamaan kenet tahtoisi. Eikä siis mitään vittuilua TosiFanille, ilmeisesti tämän vain on nykypäivää myös Suomessa.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Älä ymmärrä minua väärin, mutta missä mielessä lukitut ulko-ovet todellakin estävät ulkopuolisen pääsyn kouluun? Toki sellainen voi hidastaa ja epävarma jättää yrityksen sikseen mutta jos joku haluaa päästä sisään kouluun, niin eiväthän lukitut ulko-ovet häntä hidasta kuin nimeksi. Sen sijaan lukitut kuokkien ovet voivat jo hidastaa hivenen kauemman aikaa.

Yksinkertainen esimerkki: *summerin painallus* Hei täällä on Itellalta xx ja olisi toimitus koululle. Joten eiköhän ovi avautuisi ja sen jälkeen jatko olisi kiinni itse ammuskelijasta. Minä voisin keksiä montakin keinoa, jolla päästä luokkiin sisään ampumaan oppilaita jos niikseen tulee. Toisaalta voisin myös käyttää hyödykseni "lukittuja" ulko-ovia, pätkiä kettinkiä mukaan sekä lukkoja ja ovet uudelleen kiinni. Siinäpä sen jälkeen koettavat paeta kouluista ja minä yksiselitteisesti ampuisin kaikki ovien luo ahtautuneet jannut ja jannuttaret.

Ollakseni rehellinen, vai Breivik on minusta onnistunut todella tehokkaasti tehtävässään. Kaikki muut ovat olleet tavalla tai toisella "harjoittelijoita".

vlad.

Lainaan koko tekstisi, koska jälkimmäinen osuus menee huolestuttavasti hekumoinnin puolelle.

Lukitut ovet pitävät tavalliset häiriköt ja näpistelijät ulkona, koulumme sijaitsee kerrostaloalueen keskellä ja samassa rakennuksessa sijaitsee mm. keskikaljabaari.

Miksi mietit oppilaiden ampumista ja kehut Breivikiä? Vaikka ole kertonut ettet välitä muista ihmisistä, niin kirjoituksesi on varsin erikoinen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy