Oriveden kouluampumiset 30.3.2012

• 20 055
  • 121

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tarkoittanet minua. Joten kerropa minulle missä mielessä suomalainen ihmisuhri on tärkeämpi kuin vaikkapa afganistanilainen sukuväkivallanuhri?

Sinänsä tuossa pragmaattisuudessa on kyllä sellainen ristiriita että kaikkien ihmisten arvottaminen samanarvoiseksi on oikeastaan erittäin humaania, suorastaan ihmisrakasta (noh, olisi kyllä asiaan toinenkin kyynisempi näkökanta mutta se on jo turhan henkilökohtaisuuksiin menevä). Yksilön arvo lajille määräytyy yksilön kyvyllä edesauttaa lajin säilymistä, tällöin on noin periaatteessa mahdollista arvottaa sen kautta mikä on yksikön potentiaali tässä kontribuutiossa, loppupeleissä kun maailmasta löytyy miljardeja ihmisiä joitten elämä rakentuu neljästä asiasta, syntymisestä, syömisestä, lisääntymisestä ja kuolemasta. Vaikkakin lisääntyminen on toki lajin säilymiselle olennaista, en malta olla huomioimatta että kuitenkin teknistieteellisellä kehityksellä on oma kontribuutiopotentiaalinsa ihmislajin säilymiselle ja näin ollen noin potentiaalimielessä ei ole täysin väärin sanoa että suomalainen/saksalainen/ranskalainen jne. noin keskimäärin voi kontribuoida enemmän ihmislajin hyväksi kuin keskimääräinen afgaani.

Toki on teknistieteellisellä kehityksellä varjopuolensakin(sic), mutta nähtäväksi jää mikä on lopulta parempi tapa lajin säilymisen kannalta, puhdas primitiivielämä joka ei tuota saasteongelmia, ilmastonmuutosta jne. vaiko sitten teknillinen sivilisaatio joka aikaansaa ongelmia, mutta osittain korjaa niitä ja toisaalta monella tapaa pystyy vastaamaan ekolokeromuutoksiin.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yksilön arvo lajille määräytyy yksilön kyvyllä edesauttaa lajin säilymistä, tällöin on noin periaatteessa mahdollista arvottaa sen kautta mikä on yksikön potentiaali tässä kontribuutiossa, loppupeleissä kun maailmasta löytyy miljardeja ihmisiä joitten elämä rakentuu neljästä asiasta, syntymisestä, syömisestä, lisääntymisestä ja kuolemasta.

Mutta päätös arvottaa yksilöä lajin säilymisen näkökulmasta on itsessään subjektiivinen valinta. Joku nihilistinen ihmisvihaaja voisi arvottaa yksilöitä perustuen sille, miten tuhoisa näiden kontribuutio on ihmiskunnalle. Miten voisimme objektiivisesti sanoa, että tämä on väärä näkökulma? Tämän lisäksi meidän on vaikea edes mitata tätä kontribuutiota objektiivisesti: käytännössä se on edes jotenkin mahdollista vasta jälkikäteen. Toki voitaisiin ajatella, että 29 lasta siittävä tai synnyttävä lestadiolainen on arvokkaampi lajille kuin lapseton homo, mutta jos ne 29 ovat täysiä idiootteja ja se lapseton homo on vaikka Alan Turing? Tai jos joku on loistava fyysikko, mutta teoriansa perusteella keksitään ase, joka lopulta tuhoaa koko ihmiskunnan - loppusaldo taitaakin olla aika negatiivinen? Anyway, vähän kulunut puheenaihe tämä, mutta ajattelinpa kuitenkin kommentoida.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mutta päätös arvottaa yksilöä lajin säilymisen näkökulmasta on itsessään subjektiivinen valinta. Joku nihilistinen ihmisvihaaja voisi arvottaa yksilöitä perustuen sille, miten tuhoisa näiden kontribuutio on ihmiskunnalle. Miten voisimme objektiivisesti sanoa, että tämä on väärä näkökulma? Tämän lisäksi meidän on vaikea edes mitata tätä kontribuutiota objektiivisesti: käytännössä se on edes jotenkin mahdollista vasta jälkikäteen. Toki voitaisiin ajatella, että 29 lasta siittävä tai synnyttävä lestadiolainen on arvokkaampi lajille kuin lapseton homo, mutta jos ne 29 ovat täysiä idiootteja ja se lapseton homo on vaikka Alan Turing? Tai jos joku on loistava fyysikko, mutta teoriansa perusteella keksitään ase, joka lopulta tuhoaa koko ihmiskunnan - loppusaldo taitaakin olla aika negatiivinen? Anyway, vähän kulunut puheenaihe tämä, mutta ajattelinpa kuitenkin kommentoida.

Enhän minä sanonut mitään mikä on oikea tai väärä näkökulma, pikemminkin vain otin kantaa siihen että kaikkien ihmisten katsominen saman arvoisiksi on todellakin hyvin ihmisrakas näkökulma (kuten todettua, on olemassa toinenkin näkemys mutta se ei ole julkistamisen arvoinen). Sen sijaan se että ihmisyksilöillä on jonkinlainen keskenään eriävä arvo ihmislajin kannalta on taas raadollisempi näkökulma, se arvottaako paremmaksi hyötyä vai haittaa ihmiskunnalle on lähinnä vain valintakysymys´.

Puhtaasti noin biologiselta kannalta katsottuna yksilön ainoa päämäärä on geenien levittäminen ja lajin päämääränä säilyminen, se miten tämä sitten toteutuu tehokkaimmin on hankalampi asia absoluuttisesti määriteltäväksi.
Juuri tämä tekee hankalaksi mekanistisen jälkeläistuotannon (esimerkkisi lestadiolaiset) ja toisaalta sofistikoituneemman kokonaisselviytymismahdollisuuden parantamispotentiaalin (ts. teknistieteellinen sivilisaatio ei ole aivan täysin lähiympäristönsä varassa siinä missä primitiivikulttuuri joka elää ja kuolee vaikkapa jonkun joen tulvien varassa, insinööriyhteiskunta rakentaa kastelujärjestelmän ja riippuvuussuhde heikkenee ja selviytymismahdollisuus kasvaa jne.) vertaamisen.

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Huh, oli sitten yksi meikäläisen läheisimmistä ystävistä nimenomaan se opettaja jonka luokkaan yritettiin tunkeutua. Nyt voi sanoa tosiaankin, että loppu hyvin kaikki hyvin ja poliisin poika osasi toimia tilanteessa kylmäpäisesti. Ihmeen lunkisti tuo vielä on asian ottanut, toivottavasti ei jää hautumaan. Lähipiirissä on kyllä paljon poliiseja ja sairaanhoitopuolen porukkaa joten vertaistukea löytynee sieltäkin. Kovia hommia prkl!

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Sinänsä tuossa pragmaattisuudessa on kyllä sellainen ristiriita että kaikkien ihmisten arvottaminen samanarvoiseksi on oikeastaan erittäin humaania, suorastaan ihmisrakasta (noh, olisi kyllä asiaan toinenkin kyynisempi näkökanta mutta se on jo turhan henkilökohtaisuuksiin menevä).

No mutta minähän olenkin mitä "humaanein" henkilö ja rakastan ihmiskuntaa yli kaiken. (Toki olisin odottanut, että sinulla riittää uskallusta kertoa avoimesti vaihtoehtoisen mielipiteesi verhoamatta sitä suluissa olevaan toteamukseen).

Tässä ketjussa en ole aihetta niin painottanut mutta tämä "kaikki ihmiset ovat saman arvoisia" pitää tietenkin pienen varauman, eli kyllä keskimääräisesti ottaen se pitää paikkansa mutta arvotan kuitenkin vaikkapa jonkun tiedemiehen, joka olettaen voi ratkaista lukuisia pysyvälaatuisina pidettäviä ongelmia tieteellisin keinoin, korkeammalle kuin vaikkapa minut tai burkhaan verhoutuneen afgaaninaisen. Tai menneistä esim. Albert Einstein on tietty merkityksellisempi ihmisenä kuin vaikkapa Wayne Gretzky tai minä, lainkaan Gretzkyn ansioita kiekkoilijana väheksymättä.

vlad.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Siis, etkö ole valmis liikuttamaan evääsi tai tekemään valintoja itsesi takia?

Toki teen myös valintoja oman elämäni suhteen mutta jos tarkastelen itse itseäni ulkopuolisena niin arvotan tällöin esim. palstalaisista mjr:n korkeammalle kuin minut, ja tällöin olen valmis tekemään valintoja myös mjr:n eduksi. Tietty vaikea määritellä yllättäen missä menee raja sen suhteen kuinka paljon olen valmis tekemään valintoja mjr:n eduksi, mutta uskoisin, että tiettyyn rajaan saakka olen valmis ojentamaan käden hänelle. Toisaalta sen verran rakastan itseäni, että asetan minut minulle täysin merkityksettömän henkilön x yläpuolelle ja minun tarpeeni ajavat hänen tarpeidensa ohi.

En kuitenkaan näe itseäni kovinkaan tärkeänä henkilönä ja subjektiivisestikin pidän itseäni hyvin merkityksettömänä. Minulla ei ole kovinkaan montaa läheistä ihmistä, ei ole naiskumppania tms. joten minulle riittää se, että tulen jotenkin toimeen itseni ja muiden kanssa. Elämän perustarpeiden tyydyttäminen riittää toistaiseksi minulle, seksuaalisten tarpeiden tyydyttämiseenkin riittää oma käsi. Elämänstrategiani on tällä hetkellä se, että tulen toimeen itseni kanssa - kaikki muu on epäolennaista.

vlad.

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Breivik on minusta suoriutunut "tehtävästään" paremmin kuin yksikään vastaavaa ampumatragediaa yrittänyt tekijä.
En liene ainoa joka kokee mielenvian rinnastamisen tehtäväksi makaaberina. Ymmärrän kyllä mistä lähdet ja mitä ajat takaa, mutta ihmisenä pitää todeta, että analogia ei toimi koska vertaat asioita joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Hulluus ei ole tehtävä, se on sairaus. Voit toki asettaa näennäisloogiset yhtäläisyysmerkit samankaltaisten asioiden välille mutta se ei tee niistä verrannollisia. Ennemminkin se kertoo hyvin, hyvin paljon sinusta. Jos joku kokee lehmän olevan helikopteri, voidaan hyvin vetää johtopäätös, ettei kaikki inkkarit ole muumilaaksossa.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eli sinusta ovia ei kannata lukita, vaikka se estäisi tämän päiväisen tapauksen tyyppiset uhkatilanteet?

No tota sen verran puutun tähän, että eipä nyt lukitut ovet olisi tätä vinksahtanutta kaveria estäny ? En ole ko. koulun ulko-ovilla käynyt, mutta olettaisin että ne ovat "normaalit" ovet jossa on isot lasit ? Eiköhän se olisi saanut rikottua sen lasin vaikka ovi olisikin ollut lukossa ja päässyt sitä kautta sisälle kouluun. Mutta voidaanhan ne ovet tietenkin vaihtaa "palo-oviin" jossa ei ole laseja tai sitten vaihdetaan lasit luotilaseihin. Sehän onkin sitten turvallista "tulipalotilanteissa" kun ovet on sähkölukossa ja sähköt poikki koulusta. Tulee kerralla käristynyttä opiskelijaa kun eivät saa ovia auki.... ( joo oli kaukaa haettu )

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No tota sen verran puutun tähän, että eipä nyt lukitut ovet olisi tätä vinksahtanutta kaveria estäny ? En ole ko. koulun ulko-ovilla käynyt, mutta olettaisin että ne ovat "normaalit" ovet jossa on isot lasit ? Eiköhän se olisi saanut rikottua sen lasin vaikka ovi olisikin ollut lukossa ja päässyt sitä kautta sisälle kouluun...

Tällöin herra olisi huomattu ja opettajia olisi pystytty varottamaan.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
En liene ainoa joka kokee mielenvian rinnastamisen tehtäväksi makaaberina.

Makaaberia tai ei mutta hyvin yleisesti vertaillaan erilaisten joukkosurmien tekijöiden aikaansaannoksia, aivan kuten vertaillaan kokoluokkaa suurempien murhaajien ja diktaattoreiden aikaansaannoksia toisiinsa.

Ja oliko Brejvik mielenvikainen, hän oli mahdollisesti psykopaatti mutta hyvin suunnitelmallinen sellainen. On yhteiskunnan kannalta toisaalta helpoin keino leimata tällaiset teot sairaiden ihmisten teoiksi, ja siten tavallaan hiukan pestä käsiä. Suomessakin koulusurmatapauksia tulee edelleenkin vaikka Auvisen tapauksesta on jo aikaa ties kuinka monta vuotta, ainoa konkretia Auvisen tapauksen seurauksena taitaa lopulta olla aktiiviseksi noussut keskustelu ampuma-aseiden hallinnasta. Mielenterveystyöhön varoja ei ole lisää satsattu, joten siellä ne "hullut" edelleen vapaana ovat ja tulevat olemaan jatkossakin koska yhä enenevissä määrin laitospaikkoja karsitaan.

Ja mitä tulee tehtävään. Minusta Brejvikillä oli missio - tehtävä - jonka hän pyrki suorittamaan. Ja kyseinen tehtävä oli sen kokoluokan suoritus, että hullu sanan varsinaisessa merkityksessä ei siitä selviä. Ja jos Brejvik oli psykopaatti, on syytö huomioida, että psykopatia ei kuulu tautiluokitukseen vaikka onkin luonnehäiriö. Oliko siis Brejvik todellisuudessa hullu vrt. Auvinen, joka kärsi mielenterveydellisistä ongelmista (masennus muistaakseni), vai onko Brejvikin kohdalla "aukko", jonka läpi hän on sujahtanut/sujahtamaisillaan, minkä vuoksi on vaikea määritellä sitä, onko hän mielenvikainen vai täysissä sielun ja ruumiin voimissa? Aiheuttiko Brejvikin teon suunnitelmallisuus ja paikoin "nerokkuus" sen, että lääkärit joutuivat hakoteille ja heidän on vaikea määritellä sitä mikä Brejvik todellisuudessa on - terve vai mielenvikainen. Kuten ainakin ensimmäisen diagnoosin kohdalla kävi.

vlad.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tällöin herra olisi huomattu ja opettajia olisi pystytty varottamaan.

Eli jos kolautat jonkun sivuoven lasin rikki, niin koko koulu on hälytystilassa... .. .

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
luulisin, että aika monessa koulussa ovilasin rikkoutuminen tai lukon ampuminen rikki herättää huomiota.

Voi herättää tai sitten ei herätä. Silti tästä on vielä pitkä matka siihen, että voisi väittää, että ovien täyslukitus olisi vaikkapa tämän tapauksen estänyt. Ylipäätään nämä kouluampumiset (, jollainen tämä tapaus ei varsinaisesti edes ollut.) ovat kuitenkin täyttä marginaalia ja ei mikään koulu niiden takia oviaan lukitse. Näppärit ja narkit lienevät se ainoa reaalisyy.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toki teen myös valintoja oman elämäni suhteen mutta jos tarkastelen itse itseäni ulkopuolisena niin arvotan tällöin esim. palstalaisista mjr:n korkeammalle kuin minut, ja tällöin olen valmis tekemään valintoja myös mjr:n eduksi.
Ihanan söpöä ja jaloa, mutta enpä usko. Tämä on toki vain minun mielipiteeni, ja jos sinulle tulee tästä hyvä mieli niin hyvä juttu. Toki tärkeämpäähän sinulle olikin nimimerkki mjr:n hyvä mieli.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ihanan söpöä ja jaloa, mutta enpä usko. Tämä on toki vain minun mielipiteeni, ja jos sinulle tulee tästä hyvä mieli niin hyvä juttu. Toki tärkeämpäähän sinulle olikin nimimerkki mjr:n hyvä mieli.

Minun elämääni muiden ihmisten mielipiteillä ei ole juuri kovinkaan kummoista vaikutusta, jos ei omilla valinnoillanikaan niin eipä kyllä muidenkaan ihmisten mielipiteillä. Toimin siten mikä oman tarkasteluni perusteella tuntuu hyvältä ja jos olen sitä mieltä, että esim. palstalaisista mjr on ihmisenä merkityksellisempi kuin minä niin hän on. Ja kuten olen palstalla lukuisia kertoja todennut, en arvota ja arvosta omaa elämääni juurikaan*, joten pidän varsin luontevana sitä, että pistän itseni "sivuraiteille" päästääkseni ansioituneemmat edelle.

vlad.

*: Elämä ei tarjoa mitään haastetta miksi elää täällä, joten toistaiseksi elän "vain kiusaa tehdäkseni". Jo lapsesta saakka olen tiennyt oman elämäni merkityksettömyyden, sen arvo on lähellä nollaa - kenties sillä on arvoa joillekin läheisille ja ystäville mutta minulle sen arvo on liki nollassa.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koska toistat itseäsi, sallinet sen myös minulle. Ihanan söpöä ja pateettistakin, mutta paskapuhetta. Minusta.

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi ja kunnioitan sitä, joten eiköhän tämä ollut tässä. Aihe lienee loppuunkaluttu...

vlad.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Muutamille koulujen lukittuna pitäminen tuntuu olevan joku amerikkalaisen yhteiskunnan riemumarssi Suomeen. Hassua, että käsittääkseni yksikään heistä ei ole opiskellut tai työskennellyt sellaisessa koulussa, mutta mielipide on silti varsin vahva. Vielä hassumpaa on se, että koulujen lukitseminen ja opettajan pätevyys liittyvät jollain tapaa toisiinsa.

Kuten olen jo pariin kertaan kirjoittanut, ei ulko-ovien ja luokanovien lukitseminen tuntien ajaksi ole kovinkaan merkillinen tai paniikkia lietsova asia, ellei siitä sellaista tee. Meillä ei oppilaille missään vaiheessa mainostettu sen yhteyttä viime vuosien tapahtumiin ja opettajienkin keskuudessa asiasta puhuttiin yleisesti turvallisuuteen liittyvänä. Myös muunlaiset järjestykseen liittyvät asiat olivat tapetilla, meillä kun vierailee varsinkin syksyisin paljon vanhoja oppilaita morjestamassa kavereitaan ja vanhoja opettajiaan.

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Aika kova uutinen jos pitää paikkansa:

SS: Uusi pilleri voi tuoda karmean sivuvaikutuksen - yhdistää nuoria tappajia? - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Tapani Sipilän mukaan aivokemiaan nopeasti vaikuttavat uuden polven masennuslääkkeet voivat aiheuttaa osalla nuorista voimakasta aggressiivista ja itsetuhoista käyttäytymistä.

Lääkintöneuvoksen mukaan Kauhajoen ja Jokelan kouluampujat sekä Oriveden ja Hyvinkään ampujat käyttivät vastaavia lääkkeitä. Vastaavien pillereiden epäillään olleen yhtenä osasyynä useisiin väkivallantekoihin Yhdysvalloissakin.

godspeed

Jäsen

Tämä on tiedetty siitä lähtien kun aivojen välittäjäaineisiin tai tarkemmin määriteltynä serotoniiniin alettiin lekureiden toimesta puuttua vaikean masennuksen hoidossa. Mistään uusista nappuloista ei ole kyse, vaan siitä samasta prozacista/seronilistä/sun muista fluoksetiinia sisältävistä valmisteista mitä jo 90-luvulla popularisoitiin ja mainostettiin kovasti ihmelääkkeinä (niin, Columbinenkin jampat muistaakseni vetivät samaa). Asiaa nyt ei vain iljetä leimaavien yksittäistapauksien takia kauheasti yhdistää ampumistapauksiin, suurimmalla osalla eli aikuisilla ja noin muutenkin tervejärkisemmillä kun sivuvaikutukset ovat paljon lievempiä jollei mitättömiä. Sykleissä tämäkin asia esiin nousee.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy