Opetustyö

  • 366 546
  • 3 061

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Sorry. Oli se vähän provokatiivisesti kirjoitettu. Toki arvostan opettajien työtä ja tiedän, että vuosipalkkanne ei ole kovin ihmeellinen työn vastuullisuuteen nähden.

Silti haluaisin lainata suurta turkulaista ajattelijaa ja entistä Suomen presidenttiä, Mauno Koivistoa: Ei pidä provosoitua ja jos provosoidaan.
Joo, ei olisi pitänyt itse provosoitua kirjoitusestasi. Välillä vaan kyllästyy siihen, että opettajien pitäisi melkeinpä pyydellä muilta anteeksi kun ansaitsevat rahaa työstään.

Ymmärrän hyvin miksi opettajien palkoista ja lomista puhutaan. Kun leikataan sieltä ja täältä, niin meiltäkin pitäisi leikata. Ja niin ollaan tehtykin. Toivottavasti ei leikata liikaa, koska siitä kärsivät oppilaat sekä koko maa ja sen talous. Ainakin tulevaisuudessa, kun jo peruskoulussa syrjäydytään, eikä työnteosta tule mitään. Tähän suuntaan ollaan menossa pikkuhiljaa. Kyllä sen tuolla töissä huomaa ja itse olen siitä huolissani.. Enemmän kuin omasta toimeentulostani.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tässä heittäisin pientä haastetta jatkiksen opettajaporukalle tulevaisuudesta. Voisimmeko me julkisen sektorin työntekijät hyväksyä yhteisen hyvän nimissä koskaan työehtosopimuksen jossa palkat eläisivät vaikka BKT:hen sidottuna? Olisi helpompi joustaa vähitellen ja motivoisi kouluttamaan tulevaisuuden tekijöitä. Parempi kuin se että Suomi on viidessä vuodessa Kreikka ja sitten lähtee 20% kyselemättä. Ainut kestävä ratkaisu.

Ainakin normaalioloissa tuo voisi toimiakin. Normaalioloilla tarkoitan viime vuosikymmeninä vallinnutta aaltoilua, jossa BKT kasvaa keskimäärin muutaman prosentin vuodessa, ja silloin tällöin eletään taantuma/lama tai voimakkaampi nousukausi. Kovimpien nousujen aikaan palkankorotukset voisi maksaa maltillisemmin, jolloin pahimmissa lamakausissa ei tarvitsisi myöskään laskea palkkaa ihan koko volyymilla. Toisaalta jos Suomi juuttuu vuosikymmenten taantumaan Japanin tavoin, niin miten kävisi?

Koska nämä opettajien palkkausasiat ovat monille epäselviä, niin muistutan kuitenkin, että tälläkin hetkellä palkoista kyllä säästetään, vaikkei palkkoja voidakaan alentaa. Kunnat toteuttavat tuon opetuksen määrää vähentämällä, jolloin opettajia joudutaan irtisanomaan, ja töihin jäävilläkin hieman vähemmän töitä. Tässä nimenomaan määräaikaiset joutuvat sitten kantamaan päävastuun, koska heidän työsuhteensa on vaivatonta lopettaa. Ei tämäkään ihan oikein ole, vaikka tässä suhteessa olen itse siellä paremmalla puolella.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Ja vielä kerran - opettajien palkka tulee 9kk työstä. Sitä vaan maksetaan koko vuoden. Eli periaatteessa tässä ei ole edes kyse lomasta. Emme ole töissä, kun töitä ei kesällä ole.

Törkeää tuommoinen. Taitaa olla ainoa ammattiryhmä, joka ei saa pitää kesälomaa!
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Eli kun aikaa kuluu tarpeeksi, sovitut asiat voidaan unohtaa??

No, niinkö minä tuossa kirjoitin? Eiköhän tässä mene useampikin pointtia ohi. Opettajilla on hyvät lomaedut, se on fakta. Opettajien työhön liittyy paljon ylimääräistää työtä lukukauden aikana, se on fakta. Opettajien työtaakka on kasvanut, se on fakta. Opettajien palkatkin ovat vuosien varrella nousseet tupo-korotusten myötä, sekin on fakta. Säästöpaineita on, sekin on fakta. Opettajatyö ei ole tässä suhteessa millään lailla poikkeuksellinen verrattuna muihin työpaikkoihin Suomessa. Kaikkialla säästetään ja kiristetään, työkuormaa lisätään ja säästövaatimuksia kohdataan. Tervetuloa samaan joukkoon.

Pitäisi ehkä kirjoittaa "Asia, joka ei avaudu ketjuun", mutta kirjoitetaan nyt tänne.

1) Opettajat tekevät töitä 9 kk. Tekivät sen ennen ja tekevät sen nyt.

2) Ennen opettajille maksettiin isompi kuukausipalkka 9kk ajalta ja kesä(loman) ajalta ei maksettu palkkaa lainkaan. Vuodessa opettaja sai palkkaa kaikkiaan X euroa.

3) Systeemiä muutettiin niin, että tämä sama X euroa muutettiin maksettavaksi vuoden jokaisena kuukautena. Opettaja saa nykyisin aivan vastaavan vuosipalkan kuin ennenkin. Kuukausipalkka on tosiaan pienempi, mutta tulee myös kesäkuussa, heinäkuussa ja elokuussa.

4) Kesän aikana opettajat ovat aivan samalla lailla vapaalla (eli lomalla) kuin ennenkin.

5) Kuitenkin Joku opettajaryhmä/OAJ keksi tästä yhtälöstä sen faktan, että koska he saavat palkkaa nykyisin myös kesällä, niin heillä ei ole kesälomaa. Heidän kesän vapaata he haluavat jostain syystä kutsuttavan "opetuksettomaksi ajaksi", eikä sitä tulisi kutsua lomaksi.

6) Jos joku koulun ulkopuolella työssä oleva ihminen toteaa, että opettajilla on hyvät kesälomat, niin nämä "opetuksettoman ajan" sanansaattajat ryntäävät paikalle kertomaan, että "ei ole kesälomaa, vaan opetuksetonta aikaa" ja lukukauden aikana pitää tehdä paljon muutakin kuin pitää oppitunteja. En ymmärrä, että miksi he eivät voi sanoa, että opettajilla on hyvät kesälomat, koska faktisesti opettajilla on kesälomaa tuplaten verraten muihin tavallisiin työntekijöihin. Opettajantyössä on tosiaan paljon ikäviäkin puolia, mutta se ei tarkoita sitä, että kesäloma ei olisi hyvä. Ja aivan varmaa on, että opettajat haluavat kynsin hampain pitää kiinni tästä edustaan. Eivät poikkea tässä suhteessa mistään muusta ammattiryhmästä. Ahtaajista, lentoemännistä, bussikuskeista, kaupan kassoista ja muista, jotka kokevat saavansa niin huonoa palkkaa ja sellaisilla ehdoilla, joista ei voi enää tinkiä.

Jotain siitä kertoa voisin, olinhan siellä itsekin..
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Kuinkahan suuri osuus opettajista tekee mitään työtä opetuksettomana aikana, omiin kokemuksiini perustuen varsin pieni?

Entisenä opettajana muistan kyllä kuinka työtaakkaan vedottiin yhdessä sun toisessa asiassa. Entäs jos kesäkuun pari ensimmistä viikkoa hyödynnettäisiin vaikka oman osaamisen kehittämiseen, opettajien olisi helppo osallistua täydennyskoulutuksiin kun sijaiskustannuksia ei tule mihinkään suuntaan. Samoin kurssien valmisteluahan voisi tehdä vaikka yhden viikon ajan elokuussa ennen kuin koulu alkaa. Ja nämä ajatukset eivät siis ole lomien lyhentämistä vaan lukuvuoden ajalle tulevan työtaakan keventämistä!

Valitettavasti tunnen myös paljon opettajia, jotka ilmestyivät koululle 5min ensimmäisen tunnin alkua ja 5min viimeisen tunnin päättymisen jälkeen pihalla oli enää mustat renkaanjäljet parkkipaikalla - eikä niitä töitä tehty kotonakaan. Opetuskin oli sitten sen mukaista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...5) Kuitenkin Joku opettajaryhmä/OAJ keksi tästä yhtälöstä sen faktan, että koska he saavat palkkaa nykyisin myös kesällä, niin heillä ei ole kesälomaa. Heidän kesän vapaata he haluavat jostain syystä kutsuttavan "opetuksettomaksi ajaksi", eikä sitä tulisi kutsua lomaksi...

Opettajat eivät kuulu vuosilomajärjestelmän piiriin vaan heillä on laskennallinen vuosiloma (alk. kesäkuun puolivälin tienoilla) ja sen lisäksi opetuksetonta aikaa. Tuo opetukseton aika on peruja siltä ajalta kun opettajan palkkaa ryhdyttiin maksamaan vuoden joka kuukausi.

Tämä näkyy esimerkiksi sijaisten palkkauksessa siten, että heille lasketaan kesälomakorvaus tuon laskennallisen vuosiloman perusteella, opetuksetonta aikaa ei lasketa mukaan. Eli jos sijainen on kuukauden töissä, hänelle lasketaan pari lomapäivää palkaan mukaan, eikä neljää.

Eli jos tuo opetukseton aika muutetaan työajaksi, siitä pitää maksaa palkka.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuinkahan suuri osuus opettajista tekee mitään työtä opetuksettomana aikana, omiin kokemuksiini perustuen varsin pieni?

Entisenä opettajana muistan kyllä kuinka työtaakkaan vedottiin yhdessä sun toisessa asiassa. Entäs jos kesäkuun pari ensimmistä viikkoa hyödynnettäisiin vaikka oman osaamisen kehittämiseen, opettajien olisi helppo osallistua täydennyskoulutuksiin kun sijaiskustannuksia ei tule mihinkään suuntaan. Samoin kurssien valmisteluahan voisi tehdä vaikka yhden viikon ajan elokuussa ennen kuin koulu alkaa. Ja nämä ajatukset eivät siis ole lomien lyhentämistä vaan lukuvuoden ajalle tulevan työtaakan keventämistä!

Valitettavasti tunnen myös paljon opettajia, jotka ilmestyivät koululle 5min ensimmäisen tunnin alkua ja 5min viimeisen tunnin päättymisen jälkeen pihalla oli enää mustat renkaanjäljet parkkipaikalla - eikä niitä töitä tehty kotonakaan. Opetuskin oli sitten sen mukaista.

Jokaisella alalla on huonoja työntekijöitä, opettajat tuskin ovat tässä kohtaa poikkeus. Toiset eivät valmistele tuntejaan, eivät anna omaa puhelinnumeroaan vanhemmille ja poistuvat välittömästi viimeisen tunnin jälkeen koululta. Tämä on yksilön valinta, näitä tapauksia löytyy jokaisesta ammattiryhmästä.

Kunnat säästäisivät helposti, jos se pakottaisi työntekijät tekemään pari viikkoa palkatonta työtä.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Entäs jos kesäkuun pari ensimmistä viikkoa hyödynnettäisiin vaikka oman osaamisen kehittämiseen, opettajien olisi helppo osallistua täydennyskoulutuksiin kun sijaiskustannuksia ei tule mihinkään suuntaan.

Työskentelin aikanaan pitkään opettajien täydennyskoulutusta tarjoavassa "putiikissa". Muistan miten koulujen loputtua hiljeni meilläkin toiminta, koska opettajia ei saatu tällöin mukaan koulutuksiin. Osasyynä varmasti oli myös kuntien haluttomuus ohjata rahoja opettajien täydennyskoulutukseen, mutta veikkaisin, että yhtä suuri osuus "hiljaisuudesta" johtui potentiaalisten koulutettavien siirtyminen kesälaitumille.

Sitten kun koulut starttasivat, niin moni opettaja kertoi miten hankalaa on päästä koulutuksiin, koska työnantajalla ei ole rahaa, vaikka koulutukset olivat täysin OPH:n rahoittamia. Kustannuksia tietysti aiheutti sijaisten palkkaaminen sekä matka- ja majoituskulut.

Mutta ko. paikassa työskennellessäni opin kyllä arvostamaan opettajien ammattikuntaa. Vaati mielestäni todellista luonnetta ja sen lujuutta valmistaa lapsia tulevaisuutta varten.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Opettajat eivät kuulu vuosilomajärjestelmän piiriin vaan heillä on laskennallinen vuosiloma (alk. kesäkuun puolivälin tienoilla) ja sen lisäksi opetuksetonta aikaa. Tuo opetukseton aika on peruja siltä ajalta kun opettajan palkkaa ryhdyttiin maksamaan vuoden joka kuukausi.

Tämä näkyy esimerkiksi sijaisten palkkauksessa siten, että heille lasketaan kesälomakorvaus tuon laskennallisen vuosiloman perusteella, opetuksetonta aikaa ei lasketa mukaan. Eli jos sijainen on kuukauden töissä, hänelle lasketaan pari lomapäivää palkaan mukaan, eikä neljää.

Eli jos tuo opetukseton aika muutetaan työajaksi, siitä pitää maksaa palkka.

Ja jos kunnat ovat hyviä työnantajia, niin tekevät sijaisten kanssa reilut työsopimukset, jotka pitävät sisällään koko lukukauden ja silloin sijaiset saavat tekemästään työstään saman palkan kuin virassa olevat opettajat.

Koko keskustelussa on kyse siitä, voidaanko julkisella puolella tehdä muutoksia ja sopia tuottavuuden nostamisesta - kun kaikki tiedetään, että julkinen talous velkaantuu kovaa vauhtia. Lukuvuosirakenteen uudistaminen ja siihen liittyvät toimet voisivat olla yksi keino, mutta ilmeisesti TosiFani ei voi tällaista hyväksyä, koska vuodikymmeniä sitten on sovittu, että lomaa ei ole, vaan se on opetuksetonta aikaa.... Kaikki paasaavat siitä, että meidän tulee tehdä suuria rakenteellisia muutoksia, mutta jokainen työntekijäryhmä pitää visusti kiinni siitä, että omaan työhön ei saa tulla muutoksia. Ja sitten parjataan ahtaajia, jotka pitävät kiinni sopimuksista.

Sitten on vielä se metka juttu, että jos joku kommentoi opettajan työtä, niin heti joku kansankynttilä älähtää, että ulkopuoliset eivät voi tietää, kuinka raskasta opettajan työ on ja siksi muiden ei tulisi sitä kommentoida - mutta samat opettajat, TosiFani etunenässä, on valmis kommentoimaan kaikkia muita töitä ja niihin liittyviä muutostarpeita, palkkauksia ja etuja, vaikka ei ole niitä koskaan tehnyt. Eli jos samalla logiikalla mennään, niin eikö opettajien pitäisi pitää suut supussa, kun kommentoidaan muiden töitä.

...ja itse olen siis pätevöitynyt aineenopettaja. Ja sen lisäksi suorittanut myös toisen korkeakoulututkinnon ja tehnyt töitä neljässä eri ammatissa, joten näkökulmaa on koulutyön lisäksi muihinkin töihin. Opettajan työ on hyvä työ, jostamaksetaan mielestäni ihan hyvää palkkaa. 9kk kovaa työtä ja kolme kuukautta vapaata. Ihan hyvä diili, kunhan onnistuu viran jostain löytämään. Se ei nykyisin ole helppoa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Koko keskustelussa on kyse siitä, voidaanko julkisella puolella tehdä muutoksia ja sopia tuottavuuden nostamisesta - kun kaikki tiedetään, että julkinen talous velkaantuu kovaa vauhtia. Lukuvuosirakenteen uudistaminen ja siihen liittyvät toimet voisivat olla yksi keino, mutta ilmeisesti TosiFani ei voi tällaista hyväksyä, koska vuodikymmeniä sitten on sovittu, että lomaa ei ole, vaan se on opetuksetonta aikaa.... Kaikki paasaavat siitä, että meidän tulee tehdä suuria rakenteellisia muutoksia, mutta jokainen työntekijäryhmä pitää visusti kiinni siitä, että omaan työhön ei saa tulla muutoksia. Ja sitten parjataan ahtaajia, jotka pitävät kiinni sopimuksista...

Minulle sopii lukuvuosirakenteen uudistaminen, olen sanonut jo sen useampaan kertaan tässä keskustelussa! Tämän uudistuksen vaan pitää lähteä liikkeelle oppimisesta, ei uraäitien päivähoito huolista tai säästösyistä. Minusta olisi varsin lyhytnäköistä romuttaa Suomen opetusjärjestelmä, lähes ainoa kilpailuvaltti maailmalla, säästöjen takia. Väittäisin, että julkiselta sektorilta löytyy turhempiakin asioita.

Julkisen puolen saneeraus on tulevaisuudessa edessä, toivottavasti tämä tehdään arvovalintoja tekemällä, eikä romuttamalla hyvinvointivaltiota.

Tässä keskustelussa on useampaan kertaan ehdotettu opettajien lomien karsimista. Tämä tarkoittaa palkattoman työn teettämistä. Mikä muu julkisen sektorin ammattiryhmä on valmis luopumaan neljän viikon palkastaan?

Ihan vastaavasti voitaisiin päättää, että palataan julkisella puolella kuusipäiväiseen työviikkoon, viisipäiväinen työviikkohan on sovittu vuosikymmeniä sitten.

Sitä paitsi opettajien pitäminen ilman palkkaa töissä kesällä ei toisi säästöjä vaan kuluja. Koulu ei pyöri ilman tukitoimia, mitkä maksavat taas kunnille.
 
Viimeksi muokattu:

Palsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, STL Blues, Jymy
Sitten on vielä se metka juttu, että jos joku kommentoi opettajan työtä, niin heti joku kansankynttilä älähtää, että ulkopuoliset eivät voi tietää, kuinka raskasta opettajan työ on ja siksi muiden ei tulisi sitä kommentoida - mutta samat opettajat, TosiFani etunenässä, on valmis kommentoimaan kaikkia muita töitä ja niihin liittyviä muutostarpeita, palkkauksia ja etuja, vaikka ei ole niitä koskaan tehnyt. Eli jos samalla logiikalla mennään, niin eikö opettajien pitäisi pitää suut supussa, kun kommentoidaan muiden töitä.


Pitäisi
...ja itse olen siis pätevöitynyt aineenopettaja. Ja sen lisäksi suorittanut myös toisen korkeakoulututkinnon ja tehnyt töitä neljässä eri ammatissa, joten näkökulmaa on koulutyön lisäksi muihinkin töihin. Opettajan työ on hyvä työ, jostamaksetaan mielestäni ihan hyvää palkkaa. 9kk kovaa työtä ja kolme kuukautta vapaata. Ihan hyvä diili, kunhan onnistuu viran jostain löytämään. Se ei nykyisin ole helppoa.

No tämähän on se ikuisuuskysymys, josta rohkenen olla eri mieltä. Aineenopettajan duunissa työmäärä riippuu paljon myös opetettavasta aineesta, sekä luokka-asteesta.

Itse musiikin aineenopettajana voin kertoa, että valmiin materiaalin löytäminen on melko haastavaa, koska opetettava aine on jatkuvassa muutoksessa. En pysty edes itse motivoitumaan koulukirjojen valmiista materiaalista, joka yleensäkin näyttää olevan tehty enemmän opettajan, kuin oppilaan rajoitteet huomioonottaen. Materiaalien valmistukseen menee aikaa parahultaisesti.

Mulla on myöskin työkokemusta peruskoulusta ja lukiosta, tämän lisäksi olen pitänyt kursseja OKL:ssä musiikkiin erikoistuville luokanopettajaopiskelijoille. Työmäärä vaihtelee aivan järkyttävän paljon, joten ei oikein voi puhua aineenopettajan työmäärästä mitenkään vakiona.

Itse en valita, koska valintakysymyksiähän nämä on, enkä viitsi kyllä puuttua muidenkaan ammattialojen palkkaukseen. Opettajilla on luonteenomaisesti sitä päällepäsmärin roolia niin vahvasti, että yleensä itse en noissa opettajanhuoneissa viihdy. Jatkuvaa nokittelua.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
No tämähän on se ikuisuuskysymys, josta rohkenen olla eri mieltä. Aineenopettajan duunissa työmäärä riippuu paljon myös opetettavasta aineesta, sekä luokka-asteesta.

...niin mielipideasioita, mutta työmäärässä siis pitää huomioida myös tuo vuosittainen työmäärä. Ei löydy siviilipuolelta enää juurikaan niitä töitä, joissa työmäärä on vähäinen ja palkka hyvä.

Jos OAJ:n sopimusalalta haetaan heikkoa palkkausta, niin enen kaikkea kyse on korkeakoulutettujen lastentarhaopettajien palkkauksesta. Se on heikko. Mielestäni.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Tässä keskustelussa on useampaan kertaan ehdotettu opettajien lomien karsimista. Tämä tarkoittaa palkattoman työn teettämistä. Mikä muu julkisen sektorin ammattiryhmä on valmis luopumaan neljän viikon palkastaan?

Tästä olisi mielenkiintoista nähdä jokunen lainaus? Itse kun olen käsittänyt, että tässä keskustelussa on lähinnä ehdotettu, että jokunen "lomaviikko" siirrettäisiin kesästä esimerkiksi joulu- tai pääsiäisloman yhteyteen. Lisäksi kukaan ei kai ole ollut sitä mieltä, että jos opettajan "lomaa" lyhennettäisiin, palkan ei kuuluisi nousta.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tässä keskustelussa on useampaan kertaan ehdotettu opettajien lomien karsimista. Tämä tarkoittaa palkattoman työn teettämistä. Mikä muu julkisen sektorin ammattiryhmä on valmis luopumaan neljän viikon palkastaan?

En ole ainakaan minä ehdottanut opettajien lomien karsimista tai palkan pudottamista. Olen vain todennut, että opettajilla on hyvät lomat. Vaikka jotkut opettajat eivät sitä haluakaan kutsua nimellä loma.

Leikkauksista ihan samaa mieltä. Ne pitää kohdentaa oikein.
 

Palsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, STL Blues, Jymy
...niin mielipideasioita, mutta työmäärässä siis pitää huomioida myös tuo vuosittainen työmäärä. Ei löydy siviilipuolelta enää juurikaan niitä töitä, joissa työmäärä on vähäinen ja palkka hyvä.

Jos OAJ:n sopimusalalta haetaan heikkoa palkkausta, niin enen kaikkea kyse on korkeakoulutettujen lastentarhaopettajien palkkauksesta. Se on heikko. Mielestäni.

Lastentarhaope puolella tehdään kanditaatin tutkinto. Maisterin tutkinto on jo luokanopettajan tutkinto. Mutta totta on, että palkkakuoppa on syvähkö.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästä olisi mielenkiintoista nähdä jokunen lainaus? Itse kun olen käsittänyt, että tässä keskustelussa on lähinnä ehdotettu, että jokunen "lomaviikko" siirrettäisiin kesästä esimerkiksi joulu- tai pääsiäisloman yhteyteen. Lisäksi kukaan ei kai ole ollut sitä mieltä, että jos opettajan "lomaa" lyhennettäisiin, palkan ei kuuluisi nousta.

Kannattaa nyt lukea niitä viestejä. Olen useampaan kertaan sanonut, ettei minulla ei ole mitään lukuvuoden rytmityksen muutosta vastaan, kunhan lähtökohtana on oppiminen.

Tässä ketjussa on useampaan kertaan käyty ns. kateuskeskustelua opettajien lomien pituudesta ja olen myös näitä kommentoinut. Nimimerkki Tami Talk kirjoitti tänään klo 8.45 viestin, jossa oli virheellistä tietoa opettajien vuosilomajärjestelmästä, jota oikaisin.
 

Le Dang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Kannattaa nyt lukea niitä viestejä. Olen useampaan kertaan sanonut, ettei minulla ei ole mitään lukuvuoden rytmityksen muutosta vastaan, kunhan lähtökohtana on oppiminen.

Tässä ketjussa on useampaan kertaan käyty ns. kateuskeskustelua opettajien lomien pituudesta ja olen myös näitä kommentoinut. Nimimerkki Tami Talk kirjoitti tänään klo 8.45 viestin, jossa oli virheellistä tietoa opettajien vuosilomajärjestelmästä, jota oikaisin.

Eli toisin sanoen tässä keskustelussa ei ole ehdotettu opettajien loman karsimista tai palkattoman työn tekemistä, kuten juuri väitit. Sen voi myöntää myös yksinkertaisesti, eikä aloittaa tuollaista kiemurtelua.

Sen sijaan keskustelua on kyllä käyty juurikin ns. kateusasetelmista, kun työn stressaavuutta suhteessa muihin ammattikuntiin on kyseenalaistettu. Tähän en itse ota kantaa, kun en ole muutamaa sijaiskeikkaa enempää opettajan hommia tehnyt.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Lupasin gallupin loma-ajoista omalta luokaltani. Kaikki 26 oppilasta olivat pitkän kesäloman kannalla. Monia eri vaihtoehtoja myös annoin. Oppimisesta en tiedä mutta lapset kokevat pitkän kesäloman ainakin mielekkäänä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Sitten on vielä se metka juttu, että jos joku kommentoi opettajan työtä, niin heti joku kansankynttilä älähtää, että ulkopuoliset eivät voi tietää, kuinka raskasta opettajan työ on ja siksi muiden ei tulisi sitä kommentoida - mutta samat opettajat, TosiFani etunenässä, on valmis kommentoimaan kaikkia muita töitä ja niihin liittyviä muutostarpeita, palkkauksia ja etuja, vaikka ei ole niitä koskaan tehnyt. Eli jos samalla logiikalla mennään, niin eikö opettajien pitäisi pitää suut supussa, kun kommentoidaan muiden töitä.

Opettajat ja sairaanhoitajat ovat tässä selkeästi kaksi ylivoimaisesti kovaäänisintä porukkaa. Huudellaan joka tuutissa, miten työ on raskasta ja palkka paska. Jos näille sanoo jonkun mielipiteen vastaan, ensin lokkaannutaan ja sitten huudetaan vastaan. En tiedä, johtuuko tämä ammattiliittojen kovaäänisyydestä, joka on sitten tarttunut myös työntekijöihin, vai onko tämä jokin luonteenpiirre, jota esiintyy enemmän kyseisiin ammatteihin hakeutuvilla. Nämä molemmat ammattikunnat muistavat myös vähätellä ja arvostella muita ammatteja, kuten kerroit.

Harvemmin esim. siivoojat tai vastaavat huutelevat missään, vaikka työmäärä/palkka on huomattavasti suurempi, mitä opettajalla tai sairaanhoitajalla.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Harvemmin esim. siivoojat tai vastaavat huutelevat missään, vaikka työmäärä/palkka on huomattavasti suurempi, mitä opettajalla tai sairaanhoitajalla.

Ööö, mitä?

Viestin muusta sisällöstä heräsi vain kysymys että mikä mahtaa olla oma ammattisi (siivooja, arvatenkin), koska aika kärkäs tarve oli myös vähätellä tai piikitellä muitten töitä?

Lisäksi, mitä oikein odotat tälläiseltä ketjulta jossa keskitytään yhteen ammattiryhmään? On äärimmäisen typerää olettaa, etteikö täällä purnattaisi ja väännettäisi? Löytyykö Jatkoajasta johonkin duuniin liittyvä ketju, jossa kaikki ovat autuaasti samalla sivulla?
 
Viimeksi muokattu:

Palsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, STL Blues, Jymy
Opettajat ja sairaanhoitajat ovat tässä selkeästi kaksi ylivoimaisesti kovaäänisintä porukkaa. Huudellaan joka tuutissa, miten työ on raskasta ja palkka paska. Jos näille sanoo jonkun mielipiteen vastaan, ensin lokkaannutaan ja sitten huudetaan vastaan. En tiedä, johtuuko tämä ammattiliittojen kovaäänisyydestä, joka on sitten tarttunut myös työntekijöihin, vai onko tämä jokin luonteenpiirre, jota esiintyy enemmän kyseisiin ammatteihin hakeutuvilla. Nämä molemmat ammattikunnat muistavat myös vähätellä ja arvostella muita ammatteja, kuten kerroit.





Harvemmin esim. siivoojat tai vastaavat huutelevat missään, vaikka työmäärä/palkka on huomattavasti suurempi, mitä opettajalla tai sairaanhoitajalla.



No ei ainakaan opetusalalla voi sanoa ammattiyhdistyksen olevan mitenkään voimakastahtoinen, äänekäs se voi olla mutta se on lähinnä turhaa parranpärinää ja em. syystä en enää liittoon kuulukaan.



Taitaa olla melko vanhanaikainen käsitys tuosta opettajien vähättelevästä asenteesta nyt sulla. Itse en moista harrasta, eikä tuttavapiirissäkään ilmiötä ole havaittavissa.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Harvemmin esim. siivoojat tai vastaavat huutelevat missään, vaikka työmäärä/palkka on huomattavasti suurempi, mitä opettajalla tai sairaanhoitajalla.

Ai, onko näin? Oletan, että sinulla on pitkä työura mainitsemistasi ammateista. OAJ on liittona ihan lapanen. Lisäksi ihmettelen heittoasi muiden ammattien väheksymisistä tai muiden ammattien arvostelusta. Ei ole juurikaan tullut vastaan moista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös