Opetustyö

  • 366 901
  • 3 061

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Joskus tunnin keskustelu hukassa olevan vanhemman kanssa, vaikka kahdeksalta illalla, voi olla opetuksen kannalta kullan arvoista.

Voi kai se olla, mutta minun mielestäni siitä huolimatta palkkatyössä olevien pitää tehdä selkeä raja työajan ja vapaa-ajan välillä. Siksi minusta on väärin, jos joku opettaja on aina käytettävissä, vaikka hän nauttisikin tästä korvaattomasta roolistaan. Kaikilla opettajilla mielestäni pitäisi olla tässä asiassa yhtenäinen linja, minkä työnantaja on määrittänyt.

Itse olen lasteni hyviä opettajia tavannut alaluokilla kaksi kertaa vuodessa sovittuna ajankohtana henkilökohaisesti tai puhelimitse. Osa opettajista on sanonut, että heille voi myös soittaa. Minulle ei ole tullut mieleenkään sen tarkoittavan kello 16.00 jälkeistä aikaa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Heh, muistan hyvin kuinka aikanaan oppilaiden vanhemmat joskus soittelivat lankapuhelinaikaan meidän ukolle (luokanopettaja) lähinnä lauantai-iltaisin parin napsun vauhdittamina. Ihan asiallisesti sekä hyvällä hengellä fatsi noihin suhtautui, vaikka joskus tarinat yltyivät pitkiksikin (yleensä toki aihe sitten jo vaihtui vaikkapa kiekkoon tjsp.). Suoraa analogiaa noista ei nykypäivään ja nykyvanhempiin voi vetää, mutta tulipahan mieleen, kun aiheesta puhuttiin
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Siksi minusta on väärin, jos joku opettaja on aina käytettävissä, vaikka hän nauttisikin tästä korvaattomasta roolistaan. Kaikilla opettajilla mielestäni pitäisi olla tässä asiassa yhtenäinen linja, minkä työnantaja on määrittänyt.

Voi v**** että minä ainakin nautin.

Työnantaja lykkää koko ajan lisää tehtäviä, joiden tekemiselle ei ole määrätty työaikaa. Toisin sanoen työtä, josta ei makseta.

Muiden alojen työntekijöillä lukee työsopimuksessa tarkalleen, mitä työssä tehdään. Koulun siivoojien ei esimerkiksi tarvitse tyhjentää kaikkia roskiksia (opettajat tyhjentävät osan), pyyhkiä pölyjä kappien päältä (opettajat pyyhkivät), liikuttaa huonekaluja siivotessaan jne., mutta opettajien VES on niin väljä, että työnantaja voi direktio-oikeudellaan määrätä lisää tehtäviä.

OAJ ei lisääntyvään tehtävälistaan puutu. Opettaja ei voi tehtävistä kieltäytyä, jos haluaa virkansa pitää. Omien tuntien suunnittelua voi toisaalta vähentää, kokeiden pitämistä voi vähentää ja muutenkin jättää pois kaikkea opetukseen liittyvää, aikaa vievää.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Voi kai se olla, mutta minun mielestäni siitä huolimatta palkkatyössä olevien pitää tehdä selkeä raja työajan ja vapaa-ajan välillä. Siksi minusta on väärin, jos joku opettaja on aina käytettävissä, vaikka hän nauttisikin tästä korvaattomasta roolistaan. Kaikilla opettajilla mielestäni pitäisi olla tässä asiassa yhtenäinen linja, minkä työnantaja on määrittänyt.



Itse olen lasteni hyviä opettajia tavannut alaluokilla kaksi kertaa vuodessa sovittuna ajankohtana henkilökohaisesti tai puhelimitse. Osa opettajista on sanonut, että heille voi myös soittaa. Minulle ei ole tullut mieleenkään sen tarkoittavan kello 16.00 jälkeistä aikaa.


Penaz ei nyt ymmärtänyt että yläkoululaisten erityistapausten tilanne voi joskus jopa vaatia jotain virka-ajan ulkopuolista työtä. Se ei ole verrattavissa perusalakoulun kulttuuriin.

Niin ja miksi olet niin huolissasi Tosifanin työskentelytavoista. Tässähän huomaat että opettajat ovat monesti "töissä" enemmän kuin 5h/päivä. Kai se oppilaiden asioiden funtsiminenkin työksi lasketaan. Tässähän katkeaa ihan siivet tältä vähän töitä-samat kuviot-lokoisat lomat kuviolta. Sitähän sinä hieman vihjailit aiemmin.

Se on totta että joillain opettajilla on tässä työ-vapaa-aikaerottelussa ongelmia ja uupuvat. Tosifani ei vaikuta tällaiselta.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ymmärtääkseni paremmin teidän opettajien työtä, voisitko kertoa mitä lisätehtäviä sinulle työnantaja on viime aikoina määrännyt, mihin OAJ ei ole puuttunut?

Nämä tuli puolessa minuutissa mieleen:

Oppimissuunnitelmien tekemistä ja päivittämistä kolmiportaisen tuen mukaan, pakolliset vanhempaintapaamiset, pakolliset vanhempainillat, pakolliset istumiset oppilashuoltoryhmien kokouksissa, huolilomakkeiden täyttämisestä tiedottaminen vanhemmille, luokkien siistimiseen liittyviä tehtäviä (ei pakko, mutta tukehtuu ilman), pakolliset yt-kokoukset koululla (tänä vuonna 1 h/ viikko, ensi vuonna 2 h/viikko)
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Minulla oli muuten vanhan oppikouluni luokkakokous viime viikonloppuna. Koulussa käytiin ja sen jälkeen ravintolassa muisteltiin menneitä. Lämmönsekaisella huvittuneisuudella muistelimme vanhoja opettajiamme, joista varmaankin harva oli yhtä hyvä kuin tänne kirjoittavat opettajat. Mutta vanhasta Klassikosta löytyi kyllä opettajien joukosta suuria persoonallisuuksia kaikkine kummallisuuksineen.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minulla oli muuten vanhan oppikouluni luokkakokous viime viikonloppuna. Koulussa käytiin ja sen jälkeen ravintolassa muisteltiin menneitä. Lämmönsekaisella huvittuneisuudella muistelimme vanhoja opettajiamme, joista varmaankin harva oli yhtä kuin tänne kirjoittavat opettajat.

Niinpä. Ja harva nykyisistä yläkoululaisista on samanlaisia kuin oppikoululaiset joskus 40 vuotta sitten. Vanhemmatkin ovat muuttuneet ja yhteiskunta ympärillä. Hyvä niin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla oli muuten vanhan oppikouluni luokkakokous viime viikonloppuna. Koulussa käytiin ja sen jälkeen ravintolassa muisteltiin menneitä. Lämmönsekaisella huvittuneisuudella muistelimme vanhoja opettajiamme, joista varmaankin harva oli yhtä hyvä kuin tänne kirjoittavat opettajat. Mutta vanhasta Klassikosta löytyi kyllä opettajien joukosta suuria persoonallisuuksia kaikkine kummallisuuksineen.

Nämä muistelut ovat aina hienoja, mutta jos tutkitaan menneisyytä, esim. erilaisia rikostilastoja, huomataan ettei ne isot oppikoulujen luokat ja persoonalliset opettajat sittenkään olleet niin auvoisia.

Ja opettaminen on hyvin kirjavaa touhua, toisille opettajille opettaminen on se ydin juttu ja toiset taas keskittyvät kasvatukseen. Sama lippis ei sovi meloonille ja appelsiinille, opettajien työ on hyvin vaihtelevaa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täällä ilmoittautuu yksi kevyttä työtä tekevä ja isoa palkkaa nostava tyhjäntoimittaja, jolla perkule kohtaa alkaa ne pitkät lomatkin. Tänään koulupäivä klo 8-18 Veso-systeemeineen, jonka jälkeen alkoikin viimeisten kokeiden tarkistus ja sitten saatiin loputkin kevätlukukauden arvosanat järjestelmään.

Poikkeuksiahan näin pitkät päivät ovat, mutta kyllä tuon palkan eteen saa muulloinkin hommia paiskia, varsinkin kun aiempi opetuskokemus oli hieman rajallinen, ja painottui ylemmille asteille kuin nykyisessä työpaikassani, joka on siis yläkoulu. Tiedollisesti homma ei haasta juurikaan, mutta kuten monet ovat tässäkin ketjussa todenneet, voi kun homma olisikin pelkkää opettamista. Minulle napsahti heti luokanvalvojanakki, ja tämä vuosi on kulunut mitä moninaisempia tilanteita selvitellessä. Mutta tässä vaiheessa vaikka väsy jo hieman painaa, niin päivääkään en silti vaihtaisi pois, on ollut kyllä erittäin opettava vuosi kaikilla tasoilla. Ja jos päivä onkin ollut haastava ja vittuiluannos päivää kohti maksimissa, niin kunnon salikeikka auttaa aina :) Ja on sitä positiivista palautettakin kuulunut, kyllähän se aina hyvältä tuntuu, jos sekä vanhemmat että oppilaat tykkää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Hesarin jutussa opettajat kitisevät ja itkevät, jos saavat lapsilta koulun päättyessä lahjaksi liian huonoja lahjoja. Lahjakortteja ja viinaa kaivataan, mutta lasten itse tekemät lahjat ovat roskiskamaa, joille nyrpistellään nenää.

Mitä ihmettä? Missä vaiheessa tuli joksikin automaatioksi lahjoa työtään tekeviä virkamiehiä esim. 200 euron lahjakortilla, viinalla tai ties millä tavaralla, jonka edessä ollaan niin nyrpeitä ja materialisteja, että lasten tekemät pehmolelut eivät kelpaa ja leikkokukatkin kuulemma nuupahtavat.

Ei minun aikanani ollut mitään käytäntöä lahjoa opettajia, ei ainakaan näin isoilla ostoksilla ja summilla. Ja on se nyt omahyväistä olla haistavittu-asenteella liikkeellä, jos joku pikkulapsi on omin käsin jotain tehnyt opettajalle josta pitää.

Hesarin toisessa jutussa
näitä oli koottu yhteen.
Opettajien viisi suosituinta lahjaa
1. Vanhempien yhteinen lahjakortti. "Isompikin summa koko porukalta voi olla perusteltu."

2. Oppilaan tekemä persoonallinen kortti. "Hieno ele, toimii aina."

3. Pullo kuohuviiniä, cavaa tai punaviiniä. "On jo aika murtaa myytti, että opettajalle ei sovi antaa alkoholia."

"Isompi summa on perustelumpi, antakaa alkoholia"-linja osoittaa kyllä sen, että ainakin näiden yksittäisten opettajien kohdalla ammatinvalintakriteerit ovat vääriä ja saavutetut edut liian suuria, jos on varaa vittuilla saamistaan lahjoista, edellyttää isoja rahapotteja sekä haikailla jonkun cava-pullon perään. Sitä paitsi verottajankin luulisi kiinnostuvan asiasta, jos joku opettaja saa parinsadan euron hintaisia lahjuksia.

Minä taisin joskus ala-asteen viimeisellä luokalla viedä luokanvalvojalle jonkun kortin ja oliko se nyt kukkasen, siinäpä se sitten oli. Ei kaivannut "Lamppari" sen kummempaa. Ei ollut mitään kilpavarustelua siitä, kuka antaa isoimman potin eikä opettaja edellyttänyt päättäjäispäivänä täydennystä viinikellariinsa tai lahjakortteja eri laitoksiin.

Oletan ja luotan sentään, että vaikka Hesarin jutusta onkin kyse, niin uutisen luoma mielikuva läpeensä ahneista ja kiittämättömistä, käsi ojossa luksuslahjoja vaativista opettajista on lähempänä sensaatiojournalismia kuin lopullinen totuus kansankynttilöistä. Tuskin ainakaan Jatkiksen opettajat ovat vaatimassa viinaa ja rahaa opettamiltaan lapsilta, vai ovatko?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viime keväänä sain pullon maustesiirappia ja kynän nimelläni varustettuna, kun eka alusta saakka opettamani ikäluokka pääsi peruskoulusta. Tänä vuonna on ensimmäisen valvontaluokan ulostuminen, joten saa nähdä. Toivon kyllä jotain saavani, ihan vain sen vuoksi, että mielestäni meillä on ollut ihan hyvä henki luokassa, ja jos nyt jään ilman edes niitä paria perus korttia, niin pitää kalibroida omat tuntemukset totaalisesti uudelleen.

Mun mielestäni pointti on muistamisessa, vaikka toki siinäkin saa olla ajatusta mukana. Parinsadan lahjakortti kuulostaa aika oudolta, vaikka kelpaisi kyllä mullekin. En kyllä osaa tuollaisia odottaa ja niiden vaatiminen kuulostaa aika urpolta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Uskomaton lehtijuttu ainakin omasta näkökulmastani. Olenkohan kerran yhden cavapullon saanut kun olin erään piltin kanssa tehnyt sen neljä vuotta töitä. Todellakin yksittäistapaus. Keväällä voi tulla ruusuja/kortteja ja jouluna suklaata. Hieno ele jota arvostan mutta jokaisen perheen oma asia. Tiedän toki vanhempia jotka keräävät lahjakortin opelle eikä siinäkään mitään. Oma tehty pikkujuttuhan se arvokkain on ihan niinkun isänpäivänä.

En tiedä mistä ovat löytäneet näitä arvostelijoita. Melkein menisi huonot toimittajat-ketjuun sillä en tuohon oikein usko. Tai no onhan meitä moneksi mutta taatusti todella harvassa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ikinä en ole pyytänyt tai vaatinut lapsilta tai vanhemmilta mitään. Silloin, kun olin nuorempi ja varmaan sitten pidetympikin vielä, sain kyllä joka kevät ison kuorman kaikkea. Luulivat vissiin juopoksi, kun parhaana keväänä tuli 4 litraa väkeviä, joku Campari ja toistakymmentä litraa viiniä. Jouluksi saatuja suklaita söin vielä maaliskuussa.

Nykyään muutama oppilas muistaa kukilla, ja siinäpä se. Tosin sellainen tapa tuntuu yleistyneen, että ysiluokkalaiset ostavat jonkin hiukan isomman lahjan luokanvalvojalleen yhdessä.

Jos joku lahja mieltä lämmittää muita enemmän, se on sellainen, jossa on kaunis ajatus, persoonallinen kortti tai jotain muuta henkilökohtaista mukana.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vähän voisi kieltämättä miettiä, mitä noissa haastatteluissa laukoo, mutta tuskin juuri kukaan opettaja oikeasti vaatii oppilailta mitään lahjoja. On kysytty, mitkä ovat mieleisiä ja sitten on vastattu.

Itsekään en juuri lahjuksia saa tai odota. Vuosituhannen alussa ollessani määräaikainen ja jouduttuani saneerauksen uhriksi säästölinjan iskettyä taas kerran kouluihin, sain oppilailta läksiäislahjaksi viskipullon ja kartongin tupakkaa. Lämmitti mieltä ja hyvin kuvaava lahja oli kaikin puolin, vaikken mikään holisti olekaan. Koulun tiukkapipot vähän nikotteli lahjaa, mutta sehän vaan lämmitti entistä enemmän.

Tänä keväänä ostetaan pojan luokanopettajalle joku lahjakorttisysteemi, kun kyseinen opettaja on sangen villin ryhmän kanssa tehnyt hienoa työtä ja pitänyt ryhmän kurissa ja nuhteessa hellin mutta varmoin ottein. Tuskin hänkään tuollaista odottaa tai ainakaan pitää jotenkin pakollisena.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mietin tämän viestiketjun aktiivisuutta. Toisaalta syynä siihen on se, että jokaisella suomalaisella on kokemusta ja mielipide opettajista, koska ovat joutuneet vuosikausia koulussa lusimaan.

Toisaalta syynä siihen voi olla, että kansankynttilät ovat aktiivisia tällaisilla palstoilla, eivätkä noudata vanhaa Mauno Koiviston ohjetta "Ei pidä provosoitua, jos provosoidaan".

Itseäni ei kiinnostaisi osallistua huonot lakimiehet tms. keskusteluun (vaikka toiselta koulutukseltani lakimies olenkin). Ajattelen olevani itse tuolla saralla kohtalaista piirikunnallista tasoa ja muiden tekemiset eivät minua kauheasti kiinnosta. Puhumattakaan siitä, että nettikeskusteluissa tuntisin kollegiaalista tarvetta puolustaa ammattikuntaani.

Opettajilla tuntuu olevan paljon tunteenomaisempi suhtautuminen työhönsä.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuossa penazin viestissä ei ollut oikeastaan järjen hiventäkään. Ei kiinnosta osallistua johonkin lakimies-ketjuun, mutta täällä käy rikkinäistä levyään pyörittämässä ja vänkäämässä?

Tätäkin ketjua kun on lukenut, niin tuo opettajiston tapa vastata ja keskustella on ollut harvinaisen selkeä, eikä esim. provosoitumisesta ole juuri merkkejä. Kun hetken ajattelee Jatkoajan ketjuja ja provosoitumisia, niin ne ovat aavistuksen eri ketjut missä sitä skeidaa ilmenee.

Kansankynttilä on kyllä ihmeellinen termi vuonna 2014. Tuo lähinnä jonkun Tauno Palon filmit mieleen.

Itse en opettajan työhön ikinä kykenisi. Hermot menisivät viikossa. Arvostan silti heitä kovasti. Nyt tämän ketjun kuumin trendi on ollut dissata ammattikuntaa. Ilmeisesti nuo lähestyvät lomat sen laukaisivat, niin että jopa menestyvät lakimiehet vaivautuvat käyttämään aikaansa iltaisin siihen?

Voisihan tätä yhteiskuntaa toki kokeilla jollain C-tason opettajillakin, jotka ovat jonkun kirjekurssin käyneet. Tulokset varmasti näkyisivät viimeistään sitten, kun on itse eläkkeellä.
 

meciar81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, UP-V, HC Rebel Havl Brod
Itse olen ottanut linjaksi, että kun mulle tulee uusi luokka, niin kerron jo heti lukuvuoden alussa, ettei minulle saa tuoda mitään lahjoja yms ja muistutan tuosta vielä lukuvuoden lopulla. Tämä siitä syystä, että ensinnäkin itselle tulee jotenkin nolo olo jostain lahjan vastaanottamisesta ja toisekseen (vähintään yhtä painava syy kuin ensimmäinen) että monissa perheissä ollaan niin tiukoilla että muutamankin euron osallistuminen esim yhteisesti kerättävään opettajan lahjaan voi olla ISO satsaus (tai huoltajat voivat suhtautua muuten vain kielteisesti opettajien lahjoihin) ja vastaavasti, en halua että kenellekään oppilaalle tulee huono mieli siitä että hän ei mahdollisesti pysty tuomaan mitään, kun taas joku toinen oppilas tuokin jonkun lahjan.
 

meciar81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, UP-V, HC Rebel Havl Brod
Vielä niille, jotka kadehtivat opettajien työtä; tervetuloa seuraamaan yläasteen arkea joksikin aikaa :) ! Ollaan me opettajat oikeasti kyllä aika huipputyyppejä, kun selviydytään näinkin hyvin nykyajan murrosikäisistä (siis jos ya:lla työskentelee), valtiovallan oikuista, säästöistä etc.

Itsellä nyt 7v takana yläasteella opettajana ja pakko myöntää, että uran alun haavekuvitelman ja -tavoitteet ovat vaihtuneet realismiin; en kykene mitenkään saada jokaista oppilasta oppikaan kaikkea (tai edes 8:n tasoon asti) trigonometriasta, lämpöopin perusportaista tai alkuaineitten jaksollisesta järjestelmästä. Todella harva nuori on pohjimmiltaan pahantahtoinen; huomionhakuinen sitäkin enemmän. Monesti tuntuu, että huomionhakuisimmilla on rikkonainen perhetausta suuremmalla todennäköisyydellä kuin sillä ns. kiltillä sääntöjä ja ohjeita noudattavalla oppilaalla.

Jokaisessa työssä on omat hyvät ja huonot puolensa. Opetusalan hyviin puoliin kuuluu tosiaan yhtenä esimerkkinä lomat, jotka ovat työn luonteen vuoksi aivan välttämättömätkin; huonoihin puoliin muun muassa valtiovallan puolelta tuleva jatkuva työtehtävien lisäys ja sitä kautta työnkuvan suuntautuminen entistä enemmän pois itse opetus/kasvatustyöstä omasta mielestäni turhaan paperin pyörittämiseen, joka vie niin aikaa kuin voimavarojakin. Yksi huono puoli opetusalassa on myös erittäin säännöllinen työrytmi; et voi milloinkaan lähteä lomalle ns. halpaan aikaan! "Halvasta" lomamatkasta tulee erittäin kallis, kun huomioit palkattomat vapaat siihen päälle.

Mainittakoon tässä vielä kesäloman merkityksestä, että ensimmäisen kokonaisen kouluvuoden jälkeen mulla meni käytännössä koko kesäloma toipuessa uudelleen "työkuntoon" uutta lukuvuotta varten. Sen verran kiireistä ja raskasta hommaa opetusala on varsinkin uudelle tulokkaalle, kun pitää kaikki materiaalit valmistaa / labrat opetella /kokeet tehdä /luokka hoitaa /koulun juhlia yms valmistella työryhmissä + varsinainen opetustyö. Nykyisellään on jo tottunut paremmin rytmiin, mutta edelleen voi sanoa, että yksikään, joka opettajien kesälomaan haluaisi koskea, niin ei ole opetusalalla työskennellyt.

Kaiken kaikkiaan opetusalalla työskentely on antoisaa ja (ainakin vielä) ihmisläheistä työtä, vaikka (sähköiseen) paperinpyörittämiseen tosiaan mennäänkin entistä enemmän (katkera kiitos kolmiportaiselle tukimallille yms). Yksi antoisa ja arvokas puoli on se, että työssä on jatkuvasti mahdollista oppia entistä paremmaksi ihmissuhdetaidoissa /toisen huomioon ottamisessa ja erilaisiin tilanteisiin nopeasti reagoimaan...

Itse uskon, että opettajat joutuvat vielä oman työurani aikana (nykyisen eläkeiän mukaan hiukan alle 30v jäljellä) luopumaan kesään sijoittuvasta "kesälomastaan" eli opetuksen keskeytymisajasta tai mikä se virallinen nimitys onkaan. Veikkaan, että tämä tullaan hoitamaan aikanaan niin, että opetusala yhtiöitetään joko peruskoulussa tai sitten koko peruskouluajatus romuttamalla ja muokkaamalla uusiksi yhtiöpainotteiseksi. Tällöin valtiollisesta kontrollista siirtymällä yhtiöajatteluun, tulee helpommaksi kuin nyt päästää valtaan järjettömät ajatukset ja sijoittaa opettajat johonkin tehtäviin kesän ajaksi vain sijoittamisen vuoksi, tai vaihtoehtoisesti palkka pudotetaan minimiin tuolta ajalta. Samalla uskallan väittää, että tuolloin unohtuu se, että alkujaan opettajien kk-palkka oli suurempi, kun palkka tuli vain opetuskuukausilta, mutta sitten summa jaettiin koskemaan myös kesäaikaa. Näin saadaan siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla; opettajilta "aivan käsittämättömät" kesälomat pois ja samalla säästetään vielä rahaa, kun tippuu se 2,5kk palkanmaksu pois! :D

Okei, tiedän, että olen idiootti, kun menin tämän julki kirjoittamaan, kun kuitenkin sen joku wannabe-poliitikko tai yrittäjänero täältä kaappaa teesikseen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Näin saadaan siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla; opettajilta "aivan käsittämättömät" kesälomat pois ja samalla säästetään vielä rahaa, kun tippuu se 2,5kk palkanmaksu pois! :D

No eihän nuo molemmat voi toteutua millään. Tehtäisiin siis töitä kesälläkin, mutta ei maksettaisi enää edes sitä entistä korvausta saati palkkaa lisätöistä. Toivottavasti tuohon yhtiömalliin ei mennä koskaan, koska se tulisi väistämättä eriarvoistamaan peruskoulutuksen ja keskiasteen koulutuksen ihan täysin. Joku tietysti pitää tätäkin normaalina markkinataloutena, mutta tuolloin niihin rattaisiin jauhautuisivat lapset ja nuoret, joilla ei kohtaloonsa olisi osaa eikä arpaa. Ja taloudellisestikaan tuossa ei suoralta kädeltä olisi mitään mieltä, nykyisetkin "yksityiskoulut" pyörivät pääsääntöisesti julkisin varoin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Kaiken kaikkiaan opetusalalla työskentely on antoisaa ja (ainakin vielä) ihmisläheistä työtä, vaikka (sähköiseen) paperinpyörittämiseen tosiaan mennäänkin entistä enemmän (katkera kiitos kolmiportaiselle tukimallille yms)...

Opettajien usein esiintyvä katkeruus yte-järjestelmälle kertoo siitä ettei asiaa ole kunnolla sisäistetty. Liian usein yte nähdään vain byrokratiana, vaikka kyseessä on oikein käytettynä loistava työkalu. Aikaisemmin oppilaalla piti olla erittäin suuria ongelmia, ennen kuin järjestelmä otti kiinni hänestä ja ongelmat olivat tällöin jo liian suuria. Nyt puuttumiskynnys on huomattavasti alempi ja oppilaita pystytään auttamaankin.

Suomalainen peruskoulu on jäykkä järjestelmä, joka pyrkii muokkaamaan kaikista oppilaista samanlaisia. Järjestelmä ei anna mahdollisuutta erilaisuuteen, OPS määrittelee oppilaan hyvin kapeasti. Optimaalisessa peruskoulussa olisi samassa rakennuksessa pajakoulu ja mahdollisuus lukiokurssien suorittamiseen, moniammatillista henkilökuntaa ja infra kunnossa. Tällaiset satsaukset tulisivat tulevaisuudessa moninkertaisesti takaisin.

Mutta takaisin yteen. Kun oppilaalle tehdään ensimmäisen kerran pedagoginen arviointi, hommaa on vähän enemmän. Tämän jälkeenhän kyse on vain tilanteen tarkistamisesta, mikä vaatii muutaman lauseen lisäämisen voimassa olevaan pedagogiseen lomakkeeseen. Nykyään jopa rehtorit ovat täysin hukassa näiden papereiden kanssa ja vaativat mitä ihmeellisempiä selvityksiä ja tarinoita kirjattavaksi.
 

Vanha akka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mietin tämän viestiketjun aktiivisuutta. Toisaalta syynä siihen on se, että jokaisella suomalaisella on kokemusta ja mielipide opettajista, koska ovat joutuneet vuosikausia koulussa lusimaan.

Toisaalta syynä siihen voi olla, että kansankynttilät ovat aktiivisia tällaisilla palstoilla, eivätkä noudata vanhaa Mauno Koiviston ohjetta "Ei pidä provosoitua, jos provosoidaan".

Itseäni ei kiinnostaisi osallistua huonot lakimiehet tms. keskusteluun (vaikka toiselta koulutukseltani lakimies olenkin). Ajattelen olevani itse tuolla saralla kohtalaista piirikunnallista tasoa ja muiden tekemiset eivät minua kauheasti kiinnosta. Puhumattakaan siitä, että nettikeskusteluissa tuntisin kollegiaalista tarvetta puolustaa ammattikuntaani.

Opettajilla tuntuu olevan paljon tunteenomaisempi suhtautuminen työhönsä.
Mutta onpa muuten vähän erityyliset ammatitkin. Jos sä menet juhliin ja kerrot viidellekymmenelle tuntemattomalle olevasi lakimies, ne ehkä kyselee sulta neuvoja ja mielipiteitä. Jos opettaja tekee saman, syntyy keskustelu lapsuustraumoista. Onhan se ihan mielenkiintoinen juttu, että yksi ajattelematon lause kiireisen työpäivän keskellä voi jäädä painamaan jotakuta vuosikymmeniksi.

Peruskoulu ei ole sama kuin 30 vuotta sitten. Siksi on ihan suotavaa, että peruskoulun ympärille syntyy keskustelua, sillä lailla vanhemmatkin ehkä saavat enemmän tietoa ja kodin ja koulun yhteistyö helpottuu, kun ollaan ns. samalla sivulla. Vielä kun saataisiin keskustelua suunnattua niihin oikeasti tärkeisiin asioihin, joita eivät siis ole opettajien palkat ja lomat tai hyvät ja huonot lahjat. Kyllä vähän kuvottaakin tämä lahjauutisointi, kun samaan aikaan käsittääkseni useampi kunta on tehnyt päätöksen sijaiskiellosta.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Opettajien usein esiintyvä katkeruus yte-järjestelmälle kertoo siitä ettei asiaa ole kunnolla sisäistetty. Liian usein yte nähdään vain byrokratiana, vaikka kyseessä on oikein käytettynä loistava työkalu.

Hyvin monessa koulussa tilanne on se, että opettajia ei ole koulutettu vaikkapa VESO-päivinä tähän yte-järjestelmään. YT-ajalla kello kuudentoista jälkeen näytetään lyhyesti älyytkö-taululta, että kuinka nämä tehdään. Lisäksi laaja-alaiset erityisopettajat vaihtuvat tietyissä kouluissa lähes vuosittain. Lisäksi nämä mainitsemasi lv:n tekemät muutaman rivin lisäykset eivät riitä kaikissa kouluissa.

Joissakin kouluissa lv:n on pakko pitää vähintään tunnin palaveri huoltajien ja oppilaan kera, jos jotain mennään muuttamaan vaikkapa siinä pedagogokisessa arviossa. Jokainen vaikkapa yhden rivin muutos on yhtä kuin tunnin palaveri. Että näin.

Edit: ei olisi pitänyt lukea edellisten sivujen juttuja. Tuli taas todistetuksi se asia, että joillekin opettajat ovat ylipalkattuja ylipitkistä lomista nauttivia yhteiskunna loisia, jotka ovat syyllisiä kestävyysvajeeseen.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se on meillä Vantaalla juuri niin, kuin El Lude kirjoittaa. Lisäksi tuota yhden rivin kommenttia varten vaaditaan kyselykierros Wilmassa kaikilta oppilasta opettavilta opettajilta. Erityisopettajat eivät ole velvollisia kirjoittamaan tukijuttuja, tosin poikkeustapauksissa auttavat kyllä.

Tuen tasoja myös muutellaan vähän väliä. Aina tarvitaan palaverit ja kyselykierrokset opettajilta.

Ensi syksystä päivitykset pitää olla tehtynä kahdessa kuukaudessa koulun alkamisesta. Näin määrää työnantaja. Seurauksena on järjetön kysely- ja kommentointirumba Wilmassa, pakkotahtiset iltapalaverit huoltajien kanssa ym. Minun luokallanikin on jo 8 oppilasta, joille pitää pedagogiset asiakirjat päivittää.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Toisaalta kunnioitan omia opettajiani, jotka tekivät minusta ihmisen, joka olen tällä hetkellä. Kunnioitan myös omien lasteni opettajia, jotka ovat antaneet panoksensa 1-6 luokalla heidän sivistämisekseen. Nyt 6. luokalla tyttäreni voitti Lions Clubin kirjoituskilpailun ja luokkatoverinsa tuli kolmanneksi. Jotain on tehty oikein tässä koulussa. Kävin myös kättelemässä omaa historianopettajaani 25v sen jälkeen kun lopetin peruskoulun. Silloin peruskoulussa hän tuntui melko vittumaiselta tyypiltä, mutta vuodet tasoittavat näkemyksiä.

Silti olen hieman skeptinen tuosta opettajien palkasta itkemiseen. Julkisella puolella on monenlaista hiihtäjää, jotka saavat palkkaa koulutuksen ansiosta. Olen ollut koko työhistoriani ajan yksityisellä työssä ja siellä maksetaan palkkaa työpanoksen mukaan, riippumatta koulutuksesta(samat duunit). Itse ole lopettanut kouluttautumisen lukion jälkeen ja silti saan about samaa palkkaa kuin maisteri tai vain peruskoulun käynyt työntekijä.

Olen aina pitänyt koulutusta yliarvostettuna verrattuna palkkaukseen. Parin kaverin emännät ovat opettajia tuolla Itä-Euroopassa ja tienaavat n. 400€/kk(about sama koulutus kuin Suomessa), eikä heillä ole 10 viikon kesälomia. Kuitenkin kaikki työntekijät IT-alalla (Itä-Euroopassa)ovat kaikki valmistuneet yliopistosta, vaikka tekisivät ihan perusjuttuja.

Kun opettajat ovat julkisen puolen työntekijöitä, heidän pitäisi tinkiä omista eduistaan, kuten kaikkien muidenkin julkisen alojen työntekijöiden. Ne joiden työ ei tuota juuri mitään(rahallisesti), vaan tuottaa kuluja julkiselle sektorille, kuuluu osallistua "yhteisiin talkoisiin" enemmän, kuin niiden, jotka tuottavat oikeita verotuloja ja joiden palkkaa ei makseta valtion tai kunnan(veronmaksajien) pussista. Yksityisen alojen työntekijät eivät nosta (8-10mrd/vuosi) julkista velkaa.

Suomi on paskassa tilanteessa, joten kaikkien on osallistuttava sen mukaan, mitä tuottavat kansantalouteen. Vähiten tuottavat osallistuvat enemmän ja enemmän tuottavat hieman vähemmän, koska julkisen talouden velka on kestämätön. Tämän politiikan mukaan aion äänestää huomenna eurovaaleissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös