Vielä niille, jotka kadehtivat opettajien työtä; tervetuloa seuraamaan yläasteen arkea joksikin aikaa :) ! Ollaan me opettajat oikeasti kyllä aika huipputyyppejä, kun selviydytään näinkin hyvin nykyajan murrosikäisistä (siis jos ya:lla työskentelee), valtiovallan oikuista, säästöistä etc.
Itsellä nyt 7v takana yläasteella opettajana ja pakko myöntää, että uran alun haavekuvitelman ja -tavoitteet ovat vaihtuneet realismiin; en kykene mitenkään saada jokaista oppilasta oppikaan kaikkea (tai edes 8:n tasoon asti) trigonometriasta, lämpöopin perusportaista tai alkuaineitten jaksollisesta järjestelmästä. Todella harva nuori on pohjimmiltaan pahantahtoinen; huomionhakuinen sitäkin enemmän. Monesti tuntuu, että huomionhakuisimmilla on rikkonainen perhetausta suuremmalla todennäköisyydellä kuin sillä ns. kiltillä sääntöjä ja ohjeita noudattavalla oppilaalla.
Jokaisessa työssä on omat hyvät ja huonot puolensa. Opetusalan hyviin puoliin kuuluu tosiaan yhtenä esimerkkinä lomat, jotka ovat työn luonteen vuoksi aivan välttämättömätkin; huonoihin puoliin muun muassa valtiovallan puolelta tuleva jatkuva työtehtävien lisäys ja sitä kautta työnkuvan suuntautuminen entistä enemmän pois itse opetus/kasvatustyöstä omasta mielestäni turhaan paperin pyörittämiseen, joka vie niin aikaa kuin voimavarojakin. Yksi huono puoli opetusalassa on myös erittäin säännöllinen työrytmi; et voi milloinkaan lähteä lomalle ns. halpaan aikaan! "Halvasta" lomamatkasta tulee erittäin kallis, kun huomioit palkattomat vapaat siihen päälle.
Mainittakoon tässä vielä kesäloman merkityksestä, että ensimmäisen kokonaisen kouluvuoden jälkeen mulla meni käytännössä koko kesäloma toipuessa uudelleen "työkuntoon" uutta lukuvuotta varten. Sen verran kiireistä ja raskasta hommaa opetusala on varsinkin uudelle tulokkaalle, kun pitää kaikki materiaalit valmistaa / labrat opetella /kokeet tehdä /luokka hoitaa /koulun juhlia yms valmistella työryhmissä + varsinainen opetustyö. Nykyisellään on jo tottunut paremmin rytmiin, mutta edelleen voi sanoa, että yksikään, joka opettajien kesälomaan haluaisi koskea, niin ei ole opetusalalla työskennellyt.
Kaiken kaikkiaan opetusalalla työskentely on antoisaa ja (ainakin vielä) ihmisläheistä työtä, vaikka (sähköiseen) paperinpyörittämiseen tosiaan mennäänkin entistä enemmän (katkera kiitos kolmiportaiselle tukimallille yms). Yksi antoisa ja arvokas puoli on se, että työssä on jatkuvasti mahdollista oppia entistä paremmaksi ihmissuhdetaidoissa /toisen huomioon ottamisessa ja erilaisiin tilanteisiin nopeasti reagoimaan...
Itse uskon, että opettajat joutuvat vielä oman työurani aikana (nykyisen eläkeiän mukaan hiukan alle 30v jäljellä) luopumaan kesään sijoittuvasta "kesälomastaan" eli opetuksen keskeytymisajasta tai mikä se virallinen nimitys onkaan. Veikkaan, että tämä tullaan hoitamaan aikanaan niin, että opetusala yhtiöitetään joko peruskoulussa tai sitten koko peruskouluajatus romuttamalla ja muokkaamalla uusiksi yhtiöpainotteiseksi. Tällöin valtiollisesta kontrollista siirtymällä yhtiöajatteluun, tulee helpommaksi kuin nyt päästää valtaan järjettömät ajatukset ja sijoittaa opettajat johonkin tehtäviin kesän ajaksi vain sijoittamisen vuoksi, tai vaihtoehtoisesti palkka pudotetaan minimiin tuolta ajalta. Samalla uskallan väittää, että tuolloin unohtuu se, että alkujaan opettajien kk-palkka oli suurempi, kun palkka tuli vain opetuskuukausilta, mutta sitten summa jaettiin koskemaan myös kesäaikaa. Näin saadaan siis kaksi kärpästä yhdellä iskulla; opettajilta "aivan käsittämättömät" kesälomat pois ja samalla säästetään vielä rahaa, kun tippuu se 2,5kk palkanmaksu pois! :D
Okei, tiedän, että olen idiootti, kun menin tämän julki kirjoittamaan, kun kuitenkin sen joku wannabe-poliitikko tai yrittäjänero täältä kaappaa teesikseen.