Opetustyö

  • 366 036
  • 3 061

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs tuollaisesta kielenkäytöstä muuten seuraa? Meneekö läpi sormien vai puututaanko noihin?

Kerran eräs oppilas huoritteli naispuolista työtoveriani ja kiroili päälle aika reippaasti. Itku kurkussa opettaja kertoi asiasta ja lupasin auttaa. Otin pojan käytävältä opehuoneeseen (piiloon muiden oppilaiden katseilta sekä korvilta) ja kysyin pitääkö kuulemani paikaansa. Pienen suostuttelun jälkeen myönsi, muttei (tietenkään) ollut valmis pyytämään anteeksi huonoa käytöstään. Ilmoitin kaverille, että nyt on olemassa kaksi vaihtoehtoa: joko pyydät anteeksi tässä, nyt ja heti tai soitan isällesi ja sinä kiroilet, huorittelet huudat hänelle samoin kuin uskalsit tehdä naisopettajalle. Ei uskonut uhkaustani ennen kuin soitin numerotiedusteluun ja pyysin yhdistämään oppilaan isälle. Pari sekuntia ja itku tuli tältä kovikselta.

Katkaisin puhelun ja kysyin josko olisi tullut toisiin ajatuksiin. Nyt anteekipyyntö tuntuikin pienemmältä pahalta. Hain solatun naisopettajan paikalle ja poika pyysi kiltisti anteeksi sanojaan. Naisopettajan poistuttua selitin kaverille miksi tein kuten tein. Ymmärsi kyllä kuinka tyhmiä oli ladellut, kun sama olisi täytynyt toistaa omalle isälle. Paiskasin pojan kanssa kättä, eikä kaunoja jäänyt välillemme. Mitään rangaistuksia en antanut. Katsoin paremmaksi opiksi opettaa korjaamaan pahat tekonsa/puheensa. Soitin jälkeenpäin itse tämän pojan isälle ja kerroin koko tarinan, eikä hän pitänyt toimintaani lainkaan pahana, päinvastoin kiitteli kovasti. Vittuiliko sama kaveri enää sen jälkeen kenellekään opettajalle? Ei.
 
Kuvottavinta tässä oli, että es-jonne oli välittömästi soittanut äidilleen, joka tuli alta aikayksikön rehtorin puheille (opettajan haastattelun mukaan, mtv3). Itse jos olisin kurinpitäjä, niin opelle maksimissaan huomautus, jonne pakkolomalle ja äiti sosiaalitoimistoon vanhemmuuden kurssille.
Jotakuinkin noin. Kyllä opettajalle tuosta olisi voinut antaa huomautuksen tai varoituksen.

Kuka poju olikaan, osoittautui neidiksi. Ei ensin usko puhetta, sen jälkeen vedetään lapsi-kortti esiin ja lopulta soitetaan äidille. Ei jatkoon.
Äidille risuja. Jos hän ei kykene kasvattamaan pojastaan miestä, jää se jonkun toisen huoleksi. Ei jatkoon.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olenko ainoa joka hieman hykertelee sille että miltei valmis opettaja kovasti yrittää teoretisoida tilannetta opettajankoulutuksen teoriapuolen ja muutamanopetuskokeilun (jotka tietenkin tapahtuvat hieman erilaisissa kouluissa kuin joku random yläkoulu) perusteella :)

Todellisuus voi iskeä vasten naamaa kunnolla.

Sama tuli mieleen :D Joku kunnon ongelmaluokka missä on ~5kpl nuorisovankilamateriaalia niin mielipiteet muuttuvat varmasti äkkiä tuosta -pitää ymmärtää tasolta.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olenko ainoa joka hieman hykertelee sille että miltei valmis opettaja kovasti yrittää teoretisoida tilannetta opettajankoulutuksen teoriapuolen ja muutamanopetuskokeilun (jotka tietenkin tapahtuvat hieman erilaisissa kouluissa kuin joku random yläkoulu) perusteella :)

Todellisuus voi iskeä vasten naamaa kunnolla.

Et ole ainoa. Täälläkin naurattaa nämä teoriassa asiat osaavat ihmiset, joita todellisuus ei ole vielä kyynistänyt.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hän on toiminnallaan pilannut tämän opettajan uran ja perheen talouden. Ilman hänen inttämistään ja vittuiluaan tätä koko episodia ei olisi koskaan tullut.

Ok. Tuolla logiikalla kai kaikki asevalmistajat ja -myyjät pitäisi laittaa telkien taakse. Ilman heitä ei olisi ainoatakaan ampumavälikohtausta syntynyt.

Mutta ihan vakavasti puhuen, miten haluaisit muuttaa nykyistä lainsäädäntöä siltä osin, että opettajille vittuilevat nuoret voitaisiin laittaa nuorisovankilaan?
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Olenko ainoa joka hieman hykertelee sille että miltei valmis opettaja kovasti yrittää teoretisoida tilannetta opettajankoulutuksen teoriapuolen ja muutamanopetuskokeilun (jotka tietenkin tapahtuvat hieman erilaisissa kouluissa kuin joku random yläkoulu) perusteella :)

Todellisuus voi iskeä vasten naamaa kunnolla.

Et tosiaan ole. Huikean sinisilmäistä tekstiä kyllä tulee kyseiseltä kaverilta. Veikkaan, että ei tule työskentelemään kauaa opettajana.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Et ole ainoa. Täälläkin naurattaa nämä teoriassa asiat osaavat ihmiset, joita todellisuus ei ole vielä kyynistänyt.

Kuten myös. Voin sieluni silmin kuvitella sen tilanteen, kun kirkasotsainen kansankynttilämme etsii teoriakirjasta vastausta tilanteeseen, jossa luokan heikompi aines ottaa tilanteen haltuunsa. Henkinen perseraiskaus tekee hyvää paitsi jonneille niin myös kilteille maripaitaopeillekin, jotka luulevat tehtävänään olevan toimia koululaisten "kavereina". Jossain norsseilla suoritetut pedagogisten harjoittelut ruukaavat olla aika kaukana siitä todellisuudesta, jossa tahdot ottavat mittaa toisistaan joka päivä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole aivan varma, mutta muistan aiemmin tänään lukeneeni uutisen, jossa tämä opettaja sanoi, ettei tuon facebook-kommentin kirjoittaja ollut kyseinen heppu.

Sinulla ei tunnu olevan mitään käsitystä tästä tapahtumasta.

Eiks toi oo se pelle kenen päälle meinasin käydä? kysyy puolestaan tytön kommentin alla eräs poika.

Korhosen mukaan Alppilan yläasteella opiskelee samanniminen oppilas kuin kommentin kirjoittaja, mutta häntä Korhonen ei ole opettanut.


Lainaus IS:n sivuilta

Ja tapahtumien kulusta:

Heppu tuli seisomaan eteeni ja alkoi soittaa suutaan: sika, läski. Sitten hän kysyi, lesoanko opettajainhuoneessa, että komennan heitä, Korhonen kertoo IS:n haastatelussa....

Mutta mitä video ei näytä: Korhonen kertoo kehottaneensa viisi kertaa oppilasta poistumaan - ilman tulosta.

- Koitimme saada häntä puhumalla pois, että oppilas ei menettäisi kasvojaan.

Korhosen mukaan Helsingin opetusviraston IS:lle antama 30 sekunnin pätkä tilanteesta antaa osin vinon kuvan tapauksesta.

- Halusin antaa oppilaalle mahdollisuuden lähteä tilanteesta arvokkaasti.


Lainaus IS:n sivuilta

Käy lukemassa koko juttu IS:n sivuilta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Olenko ainoa joka hieman hykertelee sille että miltei valmis opettaja kovasti yrittää teoretisoida tilannetta opettajankoulutuksen teoriapuolen ja muutamanopetuskokeilun (jotka tietenkin tapahtuvat hieman erilaisissa kouluissa kuin joku random yläkoulu) perusteella :)

Todellisuus voi iskeä vasten naamaa kunnolla.

En nyt varsinaisesti hykertele, mutta kolme poikaa murrosiän läpi luotsanneena ja junnujoukkueissa toimineena hieman hymistelen tuota "kirkasotsaisuutta".

Tervetuloa oikeaan maailmaan!

P.S. Minäkin tiesin nuorten kasvatuksesta kaiken, kunnes kasvatin niitä muutaman.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, tuo perseennäyttö on niin huvittavaa touhua, että taitaisi jo tilanteessa kääntyä komiikaksi. Kuten itse totesit, kehotusten ja voimakkaampien käskytysten jälkeen on aika taluttaa oppilas rauhallisesti pois, mikäli opettaja kokee, että tämä on turvallista. Jos opettaja arvioi tilanteen uhkaavaksi, eristetään oppilas (jos mahdollista) ja kutsutaan tällaisiin tilanteisiin koulutettu poliisi (ensin uhattu rehtorilla ja poliisilla). Monilla suurilla paikkakunnillahan toimii ns. koulupoliisi. Jos opettaja on tilanteen arvioituaan todennut, että rauhallista talutusta kannattaa kokeilla, se tehdään. Mikäli oppilas alkaa rimpuilla, kovennetaan otteita tilanteen vaatimilla tavoilla ASTEITTAIN (ei nollasta sataan). Mikäli oppilas alkaa riehua ja oletat saavasi hänet sidottua, tee se ja jos et oleta, niin eristä ja soita poliisi (tämän voi tehdä kuka tahansa ympärillä oleva opettajan käskystä).

Eikös tämä ihan käy järkeen?

Näin teille on vissiin opetettu luennolla?

Olen toiminut erityisnuorten parissa 18 vuotta ja viimeiset 12 vuotta pääosin huostaanotettujen nuorten opettajana ja ohjaajana. Ja voin kertoa, että mikäli toimit tuolla tyylillä tämän tyyppisissä kriisitilanteissa, sinulle nauraa niin poliisit, oppilaat kuin opettajatkin.

Valvovat opettajat ovat tilanteissa yksinään, hyvin harvoin saadaan nopeasti paikalle lisävoimia tilanteen eristämiseen. Ja voin kertoa, että mikäli ruokalavalvonnassa alat huutelemaan opettajainhuonetta avuksesi tämän tyylisissä tilanteissa, olet hymyilyn aihe. Poliisi tulee koululle ja näkee ruokalassa suutaan soittavan pojan... Siinä on hauskaa poliisilla ja nuoren kavereilla.

Tuossa tilanteessa heitettiin suutaan soittava oppilas ulos ruokalassa, ei väkivaltaa, ei vahinkoja, kaikki hyvin. Nyt täällä ollaan huolissaan tämän Facebookissa päälle käymisellä uhoavan erityisoppilaan oikeusturvasta. Herätkää nyt jo!!

Korhosen toiminnasta voidaan olla montaa mieltä, mutta mitään väkivaltaista tai laitonta tuossa ei tapahtunut. Mikäli rehtoria homma mietitytti, niin olisi pitänyt kehityskeskustelun ja elämä jatkuu. Tässä kohtaa rehtori puukotti Korhosta selkään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Korhosen toiminnasta voidaan olla montaa mieltä, mutta mitään väkivaltaista tai laitonta tuossa ei tapahtunut. Mikäli rehtoria homma mietitytti, niin olisi pitänyt kehityskeskustelun ja elämä jatkuu. Tässä kohtaa rehtori puukotti Korhosta selkään.

Pakko olla kerrankin samaa mieltä TF:n kanssa. Huonoa esimiestyötä. Molemmat puhutteluun ja lopetetaan perseily kaikkien osalta. Case closed! Nyt paskamyrsky on kehittymässä, mutta ehkä sekin toimii voittona kouluille?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Korhosen toiminnasta voidaan olla montaa mieltä, mutta mitään väkivaltaista tai laitonta tuossa ei tapahtunut. Mikäli rehtoria homma mietitytti, niin olisi pitänyt kehityskeskustelun ja elämä jatkuu. Tässä kohtaa rehtori puukotti Korhosta selkään.

Miten ihmeessä voit olla niin varma, että mitään laitonta ei tapahtunut?Opetusvirasto, jonka jokaisen päätöksen pitää perustua lakiin, on todennut, lakimiehiä kuultuaan, opettajan rikkoneen lakia. Voin olla tietysti väärässä, mutta uskoisin opetusviraston juristien kanssa olevan asiantuntevampi instanssi arvioimaan opettajan tekojen lainmukaisuutta kuin sinä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitäs tuollaisesta kielenkäytöstä muuten seuraa? Meneekö läpi sormien vai puututaanko noihin?

Minun kanssani joutuu pitkään kasvastuskeskusteluun eli kuuntelemaan ak:n lässytystä, kuten oppilaat asian ilmaisevat. Ilmoitan asiasta myös laitokseen ja sovimme jonkin heille sopivan kotikasvastukseen liittyvän rangaistuksen, kuten esimerkiksi kauppareissun peruuntumisen.

Täytyy muistaa, että kotikoulujen opetuksessa opettajalla on enemmän työkaluja käytössään, koska vanhemmat (=laitos) on samassa rintamassa opettajan kanssa. Lisäksi olen ottanut sen linjan, etten puutu jokaiseen nuorten puhekielessä esiintyvään v-sanaan, olen huomannut, että ne poistuvat kun ne eivät saa vastakaikua.

Tavallisessa koulussa on ne perinteiset rangaistukset, puhuttelu, jälki-istunto ja määräaikainen erottaminen käytössä. Käytännössä kyseeseen tulee puhuttelu ja jälki-istunto, mikä on tämän tyyppisille tapauksille ihan haista paska juttu.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten ihmeessä voit olla niin varma, että mitään laitonta ei tapahtunut?Opetusvirasto, jonka jokaisen päätöksen pitää perustua lakiin, on todennut, lakimiehiä kuultuaan, opettajan rikkoneen lakia. Voin olla tietysti väärässä, mutta uskoisin opetusviraston juristien kanssa olevan asiantuntevampi instanssi arvioimaan opettajan tekojen lainmukaisuutta kuin sinä.

Kysymys lain tulkinnasta, jonka tekee oikeus, ei opetusviraston lakimiehet.

36 b §

Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.

Rehtori ja opettaja voivat 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa toimia yhdessä tai kumpikin erikseen. Oppilaan poistamisessa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle.

Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.


Lainauksessa perusopetuslain § 38 b.

Boldattu osuus on se olennainen, onko opettajalla oikeus heittää huonosti käyttäytyvä oppilla ulos ruokalasta kahdelle tönäsyllä.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa

Toistan kysymykseni, kun et näemmä ole siihen vielä vastannut...

Sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Varmasti huostaanotetuilla lapsilla on murrosiän kuohuntaa, mutta se ei liity siihen alkuperäiseen väitteeseesi.

Eli väitit, että et voi antaa oppilaalle nelosta, jos hän on kasilla saanut numeron kuusi. Sanoin sinulle, että olet väärässä. Tämän jälkeen väitit, että päättöarviointi on 8. ja 9. luokkien keskiarvo ja sanoin, että ei pidä paikkaansa. Tämän jälkeen vetoat johonkin koulukohtaisiin ohjeisiin, mihin et sitten loppujen lopuksi enää vastannutkaan, kun kysyin meneekö ne opetushallituksen (<--oli alunperin minulla väärin) ohjeiden ohi.

Jos nyt vielä vastaat noihin lihavoituihin kohtiin, niin saadaan tämäkin väittely loppumaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eli oppilaalle on taattava arvokas kohtelu, vaikka tämä polkisi opettajiensa arvoa alas paskaan minkä ehtii? Uskomatonta nyhveröintiä tämä nykyinen peruskoulu.

En nyt itse ymmärrä, mitä nöyryyttämisellä voitettaisiin. Ne ajat nyt ovat ohi koululaitoksessa ja ihan hyvä niin (ja ehkä pitäisi tässä muistaa että väkivaltarikollisuuden ja ruumiillisen kurituksen määrät ovat historiassa jostain syystä korreloineet toisiaan positiivisesti, ei negatiivisesti). Tuossa iässä ei haluta menettää kasvoja millään hinnalla ja on hyvää toimintaa opettajalta tarjota mahdollisuutta perääntyä ilman nöyryyttämistä.

Tässäkin ketjussa on hyviä esimerkkejä, että ollaan toimittu jämäkästi mutta hyvällä psykologisella silmällä ja homma on toiminut näiden oppilaiden kohdalla. Lähinnähän ongelma tulee silloin, kunn oppilas ei käytännössä vain välitä mistään. Eikä siinä yleensä vika ole koululaitoksen vaan vanhempien.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin ainakin itse olen nähnyt, että poliisi on taluttanut ihmisiä maijan takaosaan ihan rauhallisesti kädestä pitäen, ilman tönimistä. Toki jos talutettava tekee vastarintaa, alkaa kovemmat keinot. Nyt tämä opettaja ei edes yrittänyt taluttamista vaan suoraan alkoi melko aggressiivisesti tönimään oppilasta. Ja suuntana oli vielä melko ahdas oviaukko, jonka jälkeen ilmeisesti alkaa portaikko.

Sinua on jo parissa tai kolmessa viestissä ahdistanut erityisesti tuo oviaukko, jota kohti Korhosen suorittama saattaminen Alppilassa suuntautui.

Minusta on luonnollista, että kyseinen poistuttaminen suuntautui kohti oviaukkoa, oppilaan ruokalasta poistaminen kun on huomattavasti helpompaa oven kautta ja paljon väkivaltaisempaa se olisi ollut suoraan seinän läpi suoritettuna. Ikkunastakaan ei opettaja varmasti viitsi pahintakaan kusipäätä alas työntää, paras vaihtoehto siis toteutettiin mielestäni tässä tilanteessa kaikista vaarallisista ovenpielistä huolimatta.

Todella toivon, että nykyisessäkin hyysäily-yhteiskunnassa opettajilla on edelleen olemassa se auktoriteetti ja päätäntävalta, että tarvittaessa kuten tässäkin tilanteessa lievä voimankäyttö on sallittua tilanteen ratkaisemiseksi ja laukaisemiseksi.

Ei mitään väkivaltaa tarvitse silti hyväksyä ja tuskin kukaan opettaja siihen tarpeettomasti yltyisikään, mutta ei tämä nykyinen lökäpöksysukupolvi yhtään entisiä ikäpolvia helpompi tule olemaan, eikä opettajilta vaan voida viedä käsistä kaikkia konsteja ajoittain oireilevien yksilöiden ja joukkojen hallitsemiseksi.

Ei se nykynuorikaan henkisesti tai fyysisesti tuhoudu pienestä kontaktista.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Et tosiaan ole. Huikean sinisilmäistä tekstiä kyllä tulee kyseiseltä kaverilta. Veikkaan, että ei tule työskentelemään kauaa opettajana.

Itsehän tämä kaveri tarmokkaasti on täällä vastustanut kaikkia ehdotuksia opettajan työrauhan parantamiseksi, ettei vajakkihäiriköiden oikeusturva vaan vaarannu. Voi lapsiparalla olla edessään muutama uneton yö, kunhan arki työelämässä pääsee kunnolla vauhtiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toistan kysymykseni, kun et näemmä ole siihen vielä vastannut...

Sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Varmasti huostaanotetuilla lapsilla on murrosiän kuohuntaa, mutta se ei liity siihen alkuperäiseen väitteeseesi.

Eli väitit, että et voi antaa oppilaalle nelosta, jos hän on kasilla saanut numeron kuusi. Sanoin sinulle, että olet väärässä. Tämän jälkeen väitit, että päättöarviointi on 8. ja 9. luokkien keskiarvo ja sanoin, että ei pidä paikkaansa. Tämän jälkeen vetoat johonkin koulukohtaisiin ohjeisiin, mihin et sitten loppujen lopuksi enää vastannutkaan, kun kysyin meneekö ne opetushallituksen (<--oli alunperin minulla väärin) ohjeiden ohi.

Jos nyt vielä vastaat noihin lihavoituihin kohtiin, niin saadaan tämäkin väittely loppumaan.

Niin, meillä rehtori on tulkinnut opetushallituksen ohjeita kertomallani tavalla. Jos oppilaalla on 8. luokalla aineesta kuusi, hänelle on käytännössä mahdotonta antaa nelonen päättötodistukseen. Keskiarvo esimerkkini oli huono, myönnän sen, yritin yksinkertaistaa esimerkkiä liikaa.

Ja murroiän kuohunta liittyy olennaisesti päättöarvosteluun, mikäli vanhemmat valittavat päättöarvioinnin nelosesta, tuo kohta tukee heitä.

En nyt oikein ymmärrä miksi käyt minun kimppuun esimieheni antamien ohjeiden takia.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
En nyt itse ymmärrä, mitä nöyryyttämisellä voitettaisiin. Ne ajat nyt ovat ohi koululaitoksessa ja ihan hyvä niin (ja ehkä pitäisi tässä muistaa että väkivaltarikollisuuden ja ruumiillisen kurituksen määrät ovat historiassa jostain syystä korreloineet toisiaan positiivisesti, ei negatiivisesti). Tuossa iässä ei haluta menettää kasvoja millään hinnalla ja on hyvää toimintaa opettajalta tarjota mahdollisuutta perääntyä ilman nöyryyttämistä.

Ei ole kyse väkivallasta, vaan nöyryydestä. Koulumaailmassa oppilaiden pitäisi olla nöyriä ainakin opettajiaan kohtaan ja jos tähän ei sovinnolla päästä, niin sitten pitää mennä vaikeimman kautta. Kyllä tarvittaessa pitää pystyä lyömään (henkisesti siis) kukkoileva jonne takaisin maanpinnalle ja ruotuun vaikka siinä menisikin kasvot luokan kinginä, hyvänen aika sentään. Tarvittaessa keskenkasvuisten tahto on pystyttävä nujertamaan armotta.

Nykyinen koululaitos ei osaa kuin ymmärtää ymmärtämisen jälkeen. Missä kuri, kunnioitus, pelko ja oppimisrauha? Jopa ysärillä nämä vielä toimivat ihan hyvin.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sinua on jo parissa tai kolmessa viestissä ahdistanut erityisesti tuo oviaukko, jota kohti Korhosen suorittama saattaminen Alppilassa suuntautui...

Ei se oviaukko minua millään tavalla ole ahdistanut. Minun mielestäni sillä ympäristöllä on vain helkkarin suuri merkitys, kun arvioidaan voimankäytön lainmukaisuutta. Laissa kuitenkin edellytetään ottamaan huomioon ympärillä olevat olosuhteet. Kärjistettynä esimerkkinä nyt voi varmaan sanoa, että oppilaan tönäisy on tyhjällä jalkapallokentällä huomattavasti vaarattomampaa kuin vaikkapa portaikossa.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Niin, meillä rehtori on tulkinnut opetushallituksen ohjeita kertomallani tavalla. Jos oppilaalla on 8. luokalla aineesta kuusi, hänelle on käytännössä mahdotonta antaa nelonen päättötodistukseen. Keskiarvo esimerkkini oli huono, myönnän sen, yritin yksinkertaistaa esimerkkiä liikaa.

Ja murroiän kuohunta liittyy olennaisesti päättöarvosteluun, mikäli vanhemmat valittavat päättöarvioinnin nelosesta, tuo kohta tukee heitä.

En nyt oikein ymmärrä miksi käyt minun kimppuun esimieheni antamien ohjeiden takia.

Ei todellakaan ole tarkoitus käydä sinun kimppuun, vaan ihmettelin noita juttujasi ihan aidosti. Enkä kyllä vieläkään ymmärrä miksi rehtori antaa/antaisi tuollaisia ohjeita opettajalle. Ja kun sanoit, että rehtori vetää nimen alle, niin tarkoititko päättötodistusta vai kurssisuorituksia?

Mitä sitten tulee tuohon murrosiän kuohuntaan, niin eipä siinä vanhemmat oikein mitään voi, jos on kaikesta mustaa valkoisella ja edes vitosen tavoitteet ei täyty. Silloin pitää jatkaa kasvamista ja yrittää joko kesällä tai seuraavana syksynä uudelleen.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei ole kyse väkivallasta, vaan nöyryydestä. Koulumaailmassa oppilaiden pitäisi olla nöyriä ainakin opettajiaan kohtaan ja jos tähän ei sovinnolla päästä, niin sitten pitää mennä vaikeimman kautta. Kyllä tarvittaessa pitää pystyä lyömään (henkisesti siis) kukkoileva jonne takaisin maanpinnalle ja ruotuun vaikka siinä menisikin kasvot luokan kinginä, hyvänen aika sentään. Tarvittaessa keskenkasvuisten tahto on pystyttävä nujertamaan armotta.

Nykyinen koululaitos ei osaa kuin ymmärtää ymmärtämisen jälkeen. Missä kuri, kunnioitus, pelko ja oppimisrauha? Jopa ysärillä nämä vielä toimivat ihan hyvin.

Tuo on kyllä epärealistista kärjistämistä - pointtihan oli se, että ensiksi tarjotaan helpompi tie valittavaksi, mikä on pelkästään järkevää ja pragmaattista. Opettajan sanan tulee kuitenkin päteä, ellei kasvot säilyttäen niin sitten menettäen. Mikään nöyryyttäminen nöyryyttämisen vuoksi ei kuitenkaan enää ole mahdollista (kuten ei esimerkiksi myöskään omien lasten fyysinen kurittaminen), eikä minulla ole ikävä noita aikoja, kun sellainen oli mahdollista, koska ne ajat ihan oikeasti olivat huonompia (ja myös rikollisempia ja väkivaltaisempia) kuin nykyaika.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös