Opetustyö

  • 366 998
  • 3 061

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Tämä on oma mielipiteeni asiasta, kun puhutaan siitä että oppilaille täytyy saada opiskelurauha, että he saavat opiskella rauhassa ja keskittyä opintoihin, niin toisaalta täytyyhän opettajille saada se rauha, että he saavat opettaa ja keskittyä siihen. Koulussa on tietyt säännöt ja käytöstavat, jotta se homma toimii. Ei se voi mennä niin, että jokainen tekee mitä tahtoo, vaan siellä pitää mennä sen mukaan miten hommat on sovittu ja säännöt sanovat, jotta se homma toimii jouhetavasti ja kaikki oppivat sekä saavat olla koulussa rauhassa opiskelemassa.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Epäilemättä juristin laatima teksti, jonka ainoa tarkoitus on varmistaa rehtorin oma selusta. Muistuttaa ihan SM-liigan kurinpitöpäätöksiä.

Tekstistä saa kuva, että oppilas A olisi joku sankari joka vain puolusti kaveriaan "epäasialliselta" opettajalta. Se johti "väittelyyn", jonka vuoksi opettaja taas ilkeästi "vaaransi vakavasti oppilaan fyysisen ja psyykkisen terveyden työntämällä häntä voimalla kohti portaikkoa".

Noin ne asiat saadaan kuulostamaan ihan muulta kuin todellisuudelta... Vituttaa tälläinen kukkahattuilu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muutama kohta tuosta päätöksestä:

Korhonen on pyytänyt oppilasta B ottamaan hupun pois päästä. Tämän jälkeen Korhonen on epäasiallisesti uhannut heittää oppilaan ulos ruokalasta.

Tällaista retoriikkaa käytetään jokaisessa koulussa, eikä sillä tosiaankaan tarkoiteta fyysistä heittämistä.

Tilanne on johtanut oppilas A:n ja Korhosen väliseen väittelyyn.

Oppilaan kielenkäytöstä ei puhuta mitään. Miksi?

Rehtori olisi myös voinut puhua asiattomasti ja uhkaavasti käyttäytyvistä oppilaista, mutta kukin tyylillään.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Laitetaanpas tänne nyt viittä vaille valmiin opettajan näkökulma asiaan. Olen nähnyt kyseisen videon ja tutustunut asiaan kohtuullisen hyvin. Ja lienee selvää, että tulevana opettajana ja hieman opetuskokemusta omaavana näitä tilanteita on tullut mietittyä keskivertohenkilöä enemmän.

Aloitetaan oppilaasta. Oppilas käyttäytyi provosoivasti, muttei mitenkään mielettömän poikkeuksellisesti (videon perusteella, kaikkeahan emme tiedä). Tällainen käytös on tietysti aikuisen silmin valitettavaa ja typerää, mutta silti valitettavan normaalia tuon ikäisillä oppilailla. Oppilas piti kiistatta poistaa tilanteesta, nyt kysymys on siitä, että miten tämä tulisi tehdä.

Sitten opettaja. Videolla näkynyt naisopettaja kehotti oppilasta poistumaan taiteen sääntöjen mukaisesti. Oppilas ei totellut. Tilanteeseen tuli miesopettaja, joka kovalla äänellä käski oppilasta poistumaan. Opettaja käytti uhkaavan äänen lisäksi uhkaavaa elettä (kädet lantiolla; tällaisen eleen käyttämistä tulisi välttää, jottei herättäisi lisää aggressioita). Oppilas provosoitui entisestään. Lopulta opettaja tuntui menettävän malttinsa ja varsin kovaotteisesti työnsi oppilaan pois.

Johtopäätökset. Tilanne oli varsin tavallinen (valitettavasti). Oppilas provosoi. Opettaja menetti malttinsa ja käytti tilanteessa mielestäni tarpeettoman kovia voimakeinoja tilanteen vakavuuteen nähden. Aluksi olisi pitänyt kädellä ohjata oppilasta pois, tarvittaessa olisi lupa hieman "retuuttaa" kädestä. Tuollainen töniminen sopisi tilanteeseen, jossa oppilaat esim. tappelisivat tosissaaan. Mielestäni voimankäyttö tilanteessa oli ylireagointia ja aikuinen ihminen menetti malttinsa. Oppilaan käytös on perseestä, mutta opettajien tulisi olla tähän jo tottuneita. Opettajan huutaminen ja uhkaavat eleet harvoin auttavat asiaa.

Tuomio. Erottaminen on varsin kova (joskaan ei mielestäni niin väärä kuin yleisesti tunnutaan ajattelevan) ratkaisu, jollei taustalla ole vastaavia tapauksia. Kirjallinen varoitus, vakava keskustelu asianomaisten kanssa ja pienimuotoinen erityistarkkailu jatkossa olisi ehkä ollut riittävää.

Ja lopuksi vielä oppilaasta. Aikamoinen ääliö tällä hetkellä, potentiaalia meissä kaikissa kai silti on muuttua - myös ilman voimakeinoja.

Laittakaa kommenttia ihmeessä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eniten tuon opettajan puolesta pelottaa se, että joku Kanerva taas lähettää Tukiaiselle tekstiviestin ja median huomio kiinnittyy toisaalle. Nyt jos koskaan asia pitäisi saada pidettyä julkisuudessa että opettaja saisi työnsä takaisin ja häirikkö pääsisi nuorisovankilaan.

Ei helvetti. Mikäköhän on mielestäsi tässä asiassa niin vakavaa, että oppilas on syytä laittaa nuorisovankilaan? Jos pelkkä vittuilu toiselle ihmiselle siihen riittää, niin nuorisovankiloita kyllä pitäisi kiireen vilkkaa alkaa rakentamaan lisää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Laitetaanpas tänne nyt viittä vaille valmiin opettajan näkökulma asiaan. Olen nähnyt kyseisen videon ja tutustunut asiaan kohtuullisen hyvin....

...Johtopäätökset. Tilanne oli varsin tavallinen (valitettavasti). Oppilas provosoi. Opettaja menetti malttinsa ja käytti tilanteessa mielestäni tarpeettoman kovia voimakeinoja tilanteen vakavuuteen nähden. Aluksi olisi pitänyt kädellä ohjata oppilasta pois, tarvittaessa olisi lupa hieman "retuuttaa" kädestä...

Tutustu vähän tarkemmin tapahtuneeseen. Tilanne oli jatkunut useamman minuutin ja opettaja oli jo taluttanut oppilaan ruokalan toiselta puolelta oven eteen.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ei helvetti. Mikäköhän on mielestäsi tässä asiassa niin vakavaa, että oppilas on syytä laittaa nuorisovankilaan? Jos pelkkä vittuilu toiselle ihmiselle siihen riittää, niin nuorisovankiloita kyllä pitäisi kiireen vilkkaa alkaa rakentamaan lisää.

Opettajille ei koulussa vittuilla. Tämä vuosisatoja vanha perussääntö näyttää parin viime vuosikymmenen aikana liuenneen olemattomiin ja se tulisi kiireesti saada palautettua. Vaikka sitten esimerkkitapausten voimin.

Sukupolvien välisellä kuilulla ja siihen perustuvalla auktoriteetilla on tärkeä tehtävä siinä, että lapsista ja nuorista tulee aikuistuttuaan kelvollisia kansalaisia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei helvetti. Mikäköhän on mielestäsi tässä asiassa niin vakavaa, että oppilas on syytä laittaa nuorisovankilaan? Jos pelkkä vittuilu toiselle ihmiselle siihen riittää, niin nuorisovankiloita kyllä pitäisi kiireen vilkkaa alkaa rakentamaan lisää.

Olen usein sanonut, että erilaiset solvaukset kuuluvat tämän työn luontaisetuihin, mutta onko se oikein? Sinusta opettajien kuuluu sietää oppilailta solvauksia. Miksi?

Kuinka paljon opettajan kuuluu sietää solvauksia, ennen kuin hän voi poistaa oppilaan voimakeinoin? Miksi opettajan pitäisi sietää yhtään solvausta? Joka kerta rikosilmoitusta menemään? Siinä olisi poliisi innoissaan, kun minäkin useamman kerran kuukaudessa tekisin rikosilmoituksen.

Lapsesi on huora. Vitun, pedofiili, sä panet sun lastas joka ilta. Saatanan, läski pedofiili! Vittu, mä tapan sun lapses! Vitun homo, lähde vittuun nyt siitä! Mene panee isääs!

Tässä esimerkkejä opettajien luontaiseduista. Pyydän anteeksi kielenkäyttöäni, mutta nämä ovat esimerkkejä lasten mielikuvituksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
L Mielestäni voimankäyttö tilanteessa oli ylireagointia ja aikuinen ihminen menetti malttinsa. Oppilaan käytös on perseestä, mutta opettajien tulisi olla tähän jo tottuneita. Opettajan huutaminen ja uhkaavat eleet harvoin auttavat asiaa.

En minä uskaltaisi ottaa kantaa yhden videon pätkän perusteella onko kyseessä ylireagointia. Mikäli kyseiselle oppilaalla on historiaa häiritä muiden oppilaiden opiskelua sekä selvä sääntöjä kunnioittamaton perusasenne, niin ilman muuta poistamisen tapa on linjassa. Toki opettajien olisi hyvä osata perushenkilönhallintaotteet, siis sellaiset joita esim järjestyksenvalvojat ovat pakotettuja käyttämään käsitellessään keski-ikäisiä humalaisia naisihmisiä (vastaanpanemattomia, mutta helliä ja estävät oikein käytettynä itse syytteeseen joutumisen),ja niitä saisikin sisällyttää opettajan koulutukseen.
Jos taas oppilas oli muuten mallioppilas, ja tämä oli vain väärää kapinaa, niin tällöin voidaan puhua lievästä ylireagoinnista. Toki tästä ei olisi tarvinnut opettajaa sen kummemmin varoittaa, vaan olisi vaan ollut tarpeen palaveerata oikeaoppisesta oppilaan käsittelystä.
Ilman epäilystä päätös opettajan erottamisesta oli väärä, mutta asian esiin nouseminen ehkä saa ministeriön heräämään todellisuuteen. Tätä tosin epäilen, mutta toivotaan kuitenkin.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
...Lapsesi on huora. Vitun, pedofiili, sä panet sun lastas joka ilta. Saatanan, läski pedofiili! Vittu, mä tapan sun lapses! Vitun homo, lähde vittuun nyt siitä! Mene panee isääs!...

Ja kaikki nämä julkisesti muiden ihmisten kuullen esitettynä täyttävät julkisen herjauksen tunnusmerkit. Osa jopa todella törkeitä sellaisia. Olisi poliisi ja oikeuslaitos todellakin ihmeissään, kun opettajat alkaisivat tekemään tutkintapyyntöjä kunnianloukkauksesta.

Ei tällaista kielenkäyttöä pidä sietää yhtään. Kuka sen käyttäytymisen sitten opettaa näille lapsen tasolla oleville nuorille jos opettajatkaan eivät siihen saa puuttua? Kuulen jokaisessa JYPin pelissä kahden lähelläni istuvan aikuisen miehen suusta lähes vastaavaa tekstiä ja täytyy kyllä ihmetellä, eikö näille herroille ole kotona opetettu mitään tapoja?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olen usein sanonut, että erilaiset solvaukset kuuluvat tämän työnetuihin, mutta onko se niin. Sinusta opettajien kuuluu sietää oppilailta solvauksia. Miksi?

Jossain määrin pitää sietää. Toki on selvää, että opettajan solvaaminen ei sinällään ole asiallista, mutta mielestäni ollaan ihan hakoteillä jos puhutaan nuorisovankiloista tässä kohtaa. Nuorisovankilaan nuori voidaan laittaa ainoastaan vakavan rikoksen seurauksena, ihan niin kuin aikuinenkin voidaan laittaa tavalliseen vankilaan. Tokkopa kukaan vakavissaan haluaisi aikuistakaan vankilaan laittaa pelkästään sen takia, että hän on vittuillut esimiehelleen.

Meidän tulee ymmärtää se, että opettaja ja oppilas eivät kehitykseltään ja kokemuskeltaan ole millään tavalla samalla tasolla. Tai ainakaan heidän ei pitäisi olla. Sen takia on loogista, että opettajan pitää kyetä kestämään jossakin määrin myös solvauksia ilman että pinna palaa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Näin asiasta mitään tietävänä, niin on pakko kysyä kun kiinnostaa tietää mitä (anteeksi huono sananvalintani mutta) aseita koululla ja opettajilla on näitä häirikköoppilaita vastaan:

- Mikä on se penalttiskaala mikä on käytettävissä? Lievin vissiin huomautus ja vakavin koulukielto vai miten se menee?
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näin asiasta mitään tietävänä, niin on pakko kysyä kun kiinnostaa tietä mitä (anteeksi huono sananvalintani mutta) aseita koululla ja opettajilla on näitä häirikköoppilaita vastaan:

- Mikä on se penalttiskaala mikä on käytettävissä? Lievin vissiin huomautus ja vakavin koulukielto vai miten se menee?

36 § Kurinpito

Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus. Jos rikkomus on vakava tai jos oppilas jatkaa edellä tarkoitettua epäasiallista käyttäytymistä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaan, oppilas voidaan erottaa enintään kolmeksi kuukaudeksi. Kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen ovat kurinpitorangaistuksia.

Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan, taikka koulun järjestämästä tilaisuudesta.

Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus kärsii oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen vuoksi.

Kotitehtävänsä laiminlyönyt oppilas voidaan määrätä työpäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena suorittamaan tehtäviään.


Lainaus perusopetuslaista.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Aloitetaan oppilaasta. Oppilas käyttäytyi provosoivasti, muttei mitenkään mielettömän poikkeuksellisesti (videon perusteella, kaikkeahan emme tiedä). Tällainen käytös on tietysti aikuisen silmin valitettavaa ja typerää, mutta silti valitettavan normaalia tuon ikäisillä oppilailla. Oppilas piti kiistatta poistaa tilanteesta, nyt kysymys on siitä, että miten tämä tulisi tehdä.

Aika surullista jos kyseinen käytös oppilaalta ei ole poikkeuksellista. Ehkä tässä tullaan sitten taas siihen kasvatukseen, kun ei kotona opeteta kunnioittamaan ja käyttäytymään, niin on normaalia haistattaa vittua opettajalle.

Sitten opettaja. Videolla näkynyt naisopettaja kehotti oppilasta poistumaan taiteen sääntöjen mukaisesti. Oppilas ei totellut. Tilanteeseen tuli miesopettaja, joka kovalla äänellä käski oppilasta poistumaan. Opettaja käytti uhkaavan äänen lisäksi uhkaavaa elettä (kädet lantiolla; tällaisen eleen käyttämistä tulisi välttää, jottei herättäisi lisää aggressioita). Oppilas provosoitui entisestään. Lopulta opettaja tuntui menettävän malttinsa ja varsin kovaotteisesti työnsi oppilaan pois.

Uhkaava ääni ja uhkaava ele.. Mun mielestä varsin normaali tapa toimia. Poliisikin antaa ensin käskyn normaalisti, sitten jos ei totella niin annetaan käsky jämäkämmin, ja sitten viimeisenä vaihtoehtona on käyttää voimakeinoja. Tässäkin tilanteessa oppilaalla oli ihan riittävästi aikaa perääntyä ja totella opettajia. Mutta piti leikkiä kovaa jätkää loppuun asti. Nyt sillä leikkimisellä saatiin erotettua yksi opettaja. Mitä luulet, kuinka paljon kouluissa on tälläkin hetkellä oppilaita, jotka videon nähtyään rupeavat provosoimaan epämiellyttävää opettajaa entistä enemmän? Kun on nähty että koskea ei saa, niin mikäs siinä on vttuillessa.

Ainaki mulle koulu oli oppimisen lisäksi paikka, jossa opeteltiin tottelemaan ulkopuolisia auktoriteettejä.
 
Opettajille ei koulussa vittuilla. Tämä vuosisatoja vanha perussääntö näyttää parin viime vuosikymmenen aikana liuenneen olemattomiin ja se tulisi kiireesti saada palautettua..

Tähän on nyt pakko tarttua. Olemme menneet huonompaan suuntaan siinä, että nuoremmat sukupolvet on valitettavasti opetettu kyseenalaistamaan kaikki, myös auktoriteetit. Ei ole oikein, että opettajan täytyy "ansaita paikkansa ja asemansa" oppilaidensa edessä vaan opettajan tulisi olla auktoriteetti jo vanhempana ihmisenä automaattisesti. Olen siis samaa mieltä - opettajille ei vittuilla!

Olen itse "rivistä loikannut" luokanopettaja, ja työvuodet koulun ulkopuolella ovat kyllä muuttaneet omaa katsontakantaa jonkin verran. Nuorempana opettajana olin nimittäin vahvasti sitä mieltä, että se on opettajan heikkoutta, jos ei saa ryhmää pidettyä aisoissa ja että on ihan ok, että opettajan täytyy ottaa "ryhmä haltuun" ennenkuin hommat alkaa toimimaan. Eihän se oikeasti näin pitäisi olla! Aikuinen on aikuinen, joka vastaa ja lapsi/nuori tottelee.

Tuota videota katsoessa ihmetyttää opettajan provosoituminen tilanteesta. Ei kovin ammattimaista käytöstä, mutta ei missään nimessä ulosajon paikka.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Uhkaava ääni ja uhkaava ele.. Mun mielestä varsin normaali tapa toimia. Poliisikin antaa ensin käskyn normaalisti, sitten jos ei totella niin annetaan käsky jämäkämmin, ja sitten viimeisenä vaihtoehtona on käyttää voimakeinoja. Tässäkin tilanteessa oppilaalla oli ihan riittävästi aikaa perääntyä ja totella opettajia. Mutta piti leikkiä kovaa jätkää loppuun asti. Nyt sillä leikkimisellä saatiin erotettua yksi opettaja. Mitä luulet, kuinka paljon kouluissa on tälläkin hetkellä oppilaita, jotka videon nähtyään rupeavat provosoimaan epämiellyttävää opettajaa entistä enemmän? Kun on nähty että koskea ei saa, niin mikäs siinä on vttuillessa.
.

Niin ainakin itse olen nähnyt, että poliisi on taluttanut ihmisiä maijan takaosaan ihan rauhallisesti kädestä pitäen, ilman tönimistä. Toki jos talutettava tekee vastarintaa, alkaa kovemmat keinot. Nyt tämä opettaja ei edes yrittänyt taluttamista vaan suoraan alkoi melko aggressiivisesti tönimään oppilasta. Ja suuntana oli vielä melko ahdas oviaukko, jonka jälkeen ilmeisesti alkaa portaikko. Mielestäni on päivänselvää, että opettaja ei tässä ottanut riittävällä tavalla, itse asiassa ei ollenkaan, huomioon oppilaan tekemän vastarinnan voimakkuutta voimakeinoja käyttäessä. Tätä kuitenkin edellytetään lain mukaan. Siksi on mielestäni niin, että opettaja rikkoi lakia. Toki se on eri asia, että oliko rike niin vakava, että erottaminen on perusteltua, mutta mielestäni omituista olisi jos hänen toiminnasta ei olisi aiheutunut hänelle mitään seuraamuksia.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Niin ainakin itse olen nähnyt, että poliisi on taluttanut ihmisiä maijan takaosaan ihan rauhallisesti kädestä pitäen, ilman tönimistä. Toki jos talutettava tekee vastarintaa, alkaa kovemmat keinot. Nyt tämä opettaja ei edes yrittänyt taluttamista vaan suoraan alkoi melko aggressiivisesti tönimään oppilasta. Ja suuntana oli vielä melko ahdas oviaukko, jonka jälkeen ilmeisesti alkaa portaikko. Mielestäni on päivänselvää, että opettaja ei tässä ottanut riittävällä tavalla, itse asiassa ei ollenkaan, huomioon oppilaan tekemän vastarinnan voimakkuutta voimakeinoja käyttäessä. Tätä kuitenkin edellytetään lain mukaan. Siksi on mielestäni niin, että opettaja rikkoi lakia. Toki se on eri asia, että oliko rike niin vakava, että erottaminen on perusteltua, mutta mielestäni omituista olisi jos hänen toiminnasta ei olisi aiheutunut hänelle mitään seuraamuksia.

Niin, poliisit toimivat tilanteen mukaan. Kokeiles joskus haistetella ja vittuilla, katsotaan sitten mikä on poliisien reaktio. Muutaman kerran olen todistanut tilannetta jossa kytille vittuillut henkilö lähtee kantapäät reippaasti ilmassa maijan perälle. Asiallisesti käyttäytyessään poliisit voivat jopa viedä putkan sijasta kotia.

Ehkäpä opettaja tiesi kokemuksesta, että kevyellä taluttamisella ei saataisi aikaan muuta kuin painimatsi? Arvoi tilanteen ja koki että tässä tilanteessa on parasta toimia miten toimi.
 
Jossain määrin pitää sietää.
Mulla on ehdotus. Haluatteko kuulla? No, kerron silti.

Ehdotan, että jaetaan erkulaiset opettajat ja oppilaat sekä ei-erkulaiset opettajat ja oppilaat eri kouluihin.

erkulaisissa kouluissa opettajan pitää sietää haistattelua ja muuta vittuilua ilman, että on oikeus millään tavoin loukata oppilaan fyysistä koskemattomuutta.

ei-erkulaisissa kouluissa opettajan ei pidä sietää haistattelua tai muuta alatyylistä ja törkeää vittuilua. Mikäli sellaista tapahtuu, opettaja voi poistaa oppilaan luokasta tai muusta tilasta fyysisesti. Tämän jälkeen oppilas siirretään erkulaiseen kouluun.

Ennen kuin lapsi aloittaa koulutiensä, vanhemmat valitsevat jälkikasvulleen erkulaisen tai ei-erkulaisen linjan. Mikäli erkulaisiin kouluihin ei löydy opettajia muuten kuin kovalla lisäliksalla, erkulaisten koulujen oppilaiden vanhemmat kustantavat tämän ekstra-lisän ekstramaksuina.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tutustu vähän tarkemmin tapahtuneeseen. Tilanne oli jatkunut useamman minuutin ja opettaja oli jo taluttanut oppilaan ruokalan toiselta puolelta oven eteen.

Olin tästä tietoinen. Opettaja oli toki antanut oppilaalle mahdollisuuden poistua tuosta "eteisestä" ihan oikein. Tuohon asti ei mitään ongelmaa. Kuten sanoin, koska oppilas ei suostunut lähtemään poistumiskehotuksista ja -huudoista huolimatta, hänet olisi saanut poistaa tilasta. Nyt on kysymys keinoista. Tuollainen äkillinen raivopurkaus ja vaarallinen käytös ei ole oikea tapa. Hän olisi voinut lähteä taluttamaan oppilasta ja sitten mahdollisen fyysisen vastarinnan seurauksena kovemmat keinot olisivat ok.

En minä uskaltaisi ottaa kantaa yhden videon pätkän perusteella onko kyseessä ylireagointia. Mikäli kyseiselle oppilaalla on historiaa häiritä muiden oppilaiden opiskelua sekä selvä sääntöjä kunnioittamaton perusasenne, niin ilman muuta poistamisen tapa on linjassa. Toki opettajien olisi hyvä osata perushenkilönhallintaotteet, siis sellaiset joita esim järjestyksenvalvojat ovat pakotettuja käyttämään käsitellessään keski-ikäisiä humalaisia naisihmisiä (vastaanpanemattomia, mutta helliä ja estävät oikein käytettynä itse syytteeseen joutumisen),ja niitä saisikin sisällyttää opettajan koulutukseen.
Jos taas oppilas oli muuten mallioppilas, ja tämä oli vain väärää kapinaa, niin tällöin voidaan puhua lievästä ylireagoinnista. Toki tästä ei olisi tarvinnut opettajaa sen kummemmin varoittaa, vaan olisi vaan ollut tarpeen palaveerata oikeaoppisesta oppilaan käsittelystä.
Ilman epäilystä päätös opettajan erottamisesta oli väärä, mutta asian esiin nouseminen ehkä saa ministeriön heräämään todellisuuteen. Tätä tosin epäilen, mutta toivotaan kuitenkin.

Kuten sanoin, tein analyysin videon ja julkisuudessa olleen tiedon perusteella ja totesin rehellisesti, etten tiedä kaikkea. Silti on nähdäkseni niin, että voimakeinot pitää harkita tilanteen mukaan, eikä varsinaisesti taustan perusteella. Toki voi olla, että oppilaalla on jopa väkivaltaista taustaa, mutta JOS hän ei tuossa tilanteessa uhannut väkivallalla ja opettaja reagoi raivopuuskissaan aloittaen tarpeettoman kovan voimankäytön, on opettaja mielestäni ylireagoinut.

Asiasta on silti hyvä keskustella ja hakea oikeaa ja selvempää linjaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Meidän tulee ymmärtää se, että opettaja ja oppilas eivät kehitykseltään ja kokemuskeltaan ole millään tavalla samalla tasolla. Tai ainakaan heidän ei pitäisi olla. Sen takia on loogista, että opettajan pitää kyetä kestämään jossakin määrin myös solvauksia ilman että pinna palaa.

Niinhän tuossa tilanteessa toimittiin! Tuo tilanne oli kestänyt ennen tuota videota useamman minuutin, jolloin opettaja oli solvauksia sietänyt. Nyt hommalle tuli päätepiste, oppilas poistettiin ulos, solvaaminen loppui.

Minä olen sietänyt ja siedän solvauksia työssäni, koska tiedän niiden olevan aika usein oppilaan tuskaa ja kiukuttelua. Pidemmän päälle ne loppuvat, koska ne eivät saa aikaan toivottua tulosta. Alppilan tapauksessa ei ollut kyse tästä.

Tuossa tilanteessa oppilas toimi kuin sirkuksen klovni, viihdytti yleisöä maneesin keskellä. Hän sai lisää voimaa ympäriltään, kun yleisö hurrasi (=naureskeli yms.) hänen tempuilleen. Nämä tilanteet vaarantavat pahimmassa tapauksessa turvallisuuden, kun kyseinen klovni saa muut mukaansa.

Korhosen toimintavasta voidaan olla montaa mieltä, mutta laiton se ei saa olla missään tapauksessa. Ollaan aika allikossa, mikäli tämän tyylisisestä voimankäytöstä erotetaan opettajia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olin tästä tietoinen. Opettaja oli toki antanut oppilaalle mahdollisuuden poistua tuosta "eteisestä" ihan oikein. Tuohon asti ei mitään ongelmaa. Kuten sanoin, koska oppilas ei suostunut lähtemään poistumiskehotuksista ja -huudoista huolimatta, hänet olisi saanut poistaa tilasta. Nyt on kysymys keinoista. Tuollainen äkillinen raivopurkaus ja vaarallinen käytös ei ole oikea tapa. Hän olisi voinut lähteä taluttamaan oppilasta ja sitten mahdollisen fyysisen vastarinnan seurauksena kovemmat keinot olisivat ok...

Kun aikanaan astut työelämään, ole varovainen tällaisissa tapauksissa, kymmenvuotias raivopää on yllättävän vahva. Ihan kokemuksesta tiedän, että taluttaminen toimii hyvin harvoin näissä tilanteissa, kaveri lyö hanttiin ja sinulla on edessä paini. Jos kyseessä on murrosikäinen nuori, voimaero ei ole tarpeeksi suuri vaan tulee tasainen vääntö ja loukkaantumisriski on suuri. Tuossa tapauksessa kaveri yllätettiin, eikä hän ehtinyt reagoimaan opettajan voimaan lainkaan. Moni puhuu täällä opettajan raivonpurkauksesta, minä en sellaista nähnyt, ainoastaan nopean tilasta poistamisen.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Aika surullista jos kyseinen käytös oppilaalta ei ole poikkeuksellista. Ehkä tässä tullaan sitten taas siihen kasvatukseen, kun ei kotona opeteta kunnioittamaan ja käyttäytymään, niin on normaalia haistattaa vittua opettajalle.

Surullistahan se on. Aikuinen on silti aikuinen ja lapsi on lapsi.


Uhkaava ääni ja uhkaava ele.. Mun mielestä varsin normaali tapa toimia. Poliisikin antaa ensin käskyn normaalisti, sitten jos ei totella niin annetaan käsky jämäkämmin, ja sitten viimeisenä vaihtoehtona on käyttää voimakeinoja. Tässäkin tilanteessa oppilaalla oli ihan riittävästi aikaa perääntyä ja totella opettajia. Mutta piti leikkiä kovaa jätkää loppuun asti. Nyt sillä leikkimisellä saatiin erotettua yksi opettaja. Mitä luulet, kuinka paljon kouluissa on tälläkin hetkellä oppilaita, jotka videon nähtyään rupeavat provosoimaan epämiellyttävää opettajaa entistä enemmän? Kun on nähty että koskea ei saa, niin mikäs siinä on vttuillessa.

Ainaki mulle koulu oli oppimisen lisäksi paikka, jossa opeteltiin tottelemaan ulkopuolisia auktoriteettejä.

Uhkaavat äänet ja eleet ovat sellaisia, joita kehotetaan näissä tilanteissa ammattilaisten (mm. poliisikouluttajien) kehotuksesta välttämään.

Koskea saa, se pitää vain tehdä taiteen sääntöjen mukaan. Ei poliisi työnnä heti vittuilijaa täysillä auton takaosaan, vaan yrittää ensin talutusta. Jos vastarintaa tulee, on selvää, että voimakkaammat keinot ovat hyväksyttäviä.
En usko, että tällainen provosointi juurikaan lisääntyy tämän casen seurauksena. Eivät nuoret niin toivottomia ole.

Maailma on muuttunut paljon. Minullekin koulu oli paikka, jossa toteltiin aikuisia ja opittiin taitoja. Sitä se on osittain edelleen. Mutta keinot pitää valita aikakauden mukaisesti. Ennen lasten fyysinen kurittaminen oli lähes kaikille OK, nykyään se on vahvasti kiellettyä, joskin edelleen osittain käytössä. Koulu valtion laitoksena on kuitenkin erityisasemassa, jolloin opettajien tulee noudattaa yleistä arvomaailmaa, joka on määritelty esim. OPS:ssa.

Nykyään opetuksen pitää olla "lempeämpää", ilmapiirin "kannustavaa ja virheitäkin hyväksyvää". Vanhan liiton pelon ilmapiiri ei vain ole nykypäivää. Sen seurauksista voidaan tietysti keskustella, mutta emme pääse enää 80-luvulle.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Korhosen toimintavasta voidaan olla montaa mieltä, mutta laiton se ei saa olla missään tapauksessa. Ollaan aika allikossa, mikäli tämän tyylisisestä voimankäytöstä erotetaan opettajia.

Olen kysynyt sinulta jo aiemmin, että ottiko mielestäsi opettaja voimakeinoja käyttäessään riittävästi huomioon ympärillä olevat olosuhteet? Eli sen, että hän töni oppilasta kohti oviaukkoa, jota seuraisi portaikko. Ottiko hän huomioon tilanteen uhkaavuuden? Mihin tai kehen uhka tuossa tilanteessa kohdistui? Ja ennen kaikkea, ottiko opettaja huomioon vastarinnan voimakkuuden riittävällä tavalla? Itse näen niin, että nämä on niitä oleellisia kysymyksiä, kun arvioidaan opettajan toimien lainmukaisuutta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen kysynyt sinulta jo aiemmin, että ottiko mielestäsi opettaja voimakeinoja käyttäessään riittävästi huomioon ympärillä olevat olosuhteet? Eli sen, että hän töni oppilasta kohti oviaukkoa, jota seuraisi portaikko. Ottiko hän huomioon tilanteen uhkaavuuden? Mihin tai kehen uhka tuossa tilanteessa kohdistui? Ja ennen kaikkea, ottiko opettaja huomioon vastarinnan voimakkuuden riittävällä tavalla? Itse näen niin, että nämä on niitä oleellisia kysymyksiä, kun arvioidaan opettajan toimien lainmukaisuutta.

Kyseinen sankari on kommentoinut Facebookissa: "Eiks toi oo se pelle kenen päälle meinasin käydä?". Taisi Korhonen tehdä oikean uhka-arvion, olisi voinut muuten tilanne eskaloitua.

Nyt yritän taas kehittää itseäni ja vetäydyn.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös