Operaatio viisaudenhammas...

  • 111 514
  • 220

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Viestin lähetti Redcoat
Nyt mietin, että uskaltautuisinko ihan Porin kaupungin hammashoitolaan, vaikka toinen noista jäljellä olevista viisureista ei taida olla ihan helppo tapaus, kun kasvaa vinoonkin.

Kävin kunnallisessa; sain ajan kahdessa viikossa, hammaslääkäri erittäin mukava ja asiantunteva, ei kerrassaan minkäänlaisia ongelmia. Hinta taisi olla 17€. Tämä siis Jyväskylässä. Niin, myös oma viisaudenhampaani oli vinossa, mutta mitään tuskaa ei homma silti aiheuttanut vaikka juuretkin olivat melko syvällä. Epätavallista?
 

Svendis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Salamat,Pitäjänmäen Tarmo
Ensiksi täytyy hieman tarkentaa: Suuhun tuleva "veri" ei ole itse verta, vaan lihasnestettä johon on sekoittunut hieman. Yhtä v*ttumaiselta se maistuu jokatapauksessa.
Itse asiaan:
Kävin poistattamassa kaikki viisurini armeijan leivissä, ja uskokaa tai älkää mutta oma hammaslääkärikammoni katosi välittömästi. Omat leegoni poistettiin kolmen eri lääkärin toimesta 3vk sisään ja kaikilta sain ammattitaitoista palvelua. Tilanne oli sinänsä paskamainen että alaviisurit jouduttiin leikkaamaan sillä ne molemmat olivat kasvaneet toisen hampaan päälle ja molemmissa oli tietysti tulehdus! Ensimmäinen leikkausoperaatio meni lyhyesti näin (Santahaminan VKS:ssä), lekuri puudutti 1 piikillä ja leikkasi hampaan irti (täytyy sanoa että jonkun verran sattui). "kivuton"operaatio oli ohi 25 minuutissa kun myös yläviisuri revittiin irti. "Palkinnoksi" kolme pv VMTL ja burana 400. Mutta kiitokset lekurille silti. Huonomminkin leikkaus olisi voinut sujua.
Viikon päästä meninkin Tilkkaan leikkauttamaan viisaudenhampaani. Minut passitettiin edelliseksi yöksi sinne että voivat aloittaa hoitovalmistelut (?). Jokatapauksessa aamulla hyvissä ajoin ennen leikkausta hoitajatäti tuli ja tunki naamaani 10mg diapamin ja sen jälkeen minut kärrättiin juhlakunnossa pyörätuolilla leikkaussaliin. Lääkäri antoi n. 5 piikkiä puudutukseksi ja alkoi hommiin. Toimenpide sujui kivuttomasti ja operaation jälkeinen hoito oli erinomaista. Seuraavana päivänä kasarmille VP:n siivittämänä ja 1x VPO kaupan päälle. Lääkkeiksi Burana 800, tulehduskipulääkekuuri ja varmuuden vuoksi Panacod jos burton ei tehoa.
Kaikin puolin kaksi erilaista hammasleikkausta vaikka samasta toimenpiteestä oli kyse.
Summa summarum:
Kaikista operaatioista jäi kuitenkin ihan hyvä maku suuhun enkä enää kammoa hampilekureita niinkuin ennen.
Parasta tässä oli se että itseltä säästyi semmoset 600€, kun valtio maksoi hammashoitoni.
 

Redcoat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Noniin, nyt on poistettu yläviisuri vasemmaltakin puolelta. Operaation loppumisesta on aikaa reilut puoli tuntia, ja ainakaan vielä ei tunnu mitään. Liekö puudutusaineen vaikutus vielä hiukan voimassa. Yritin välttää viimekertaisen virheeni, ja otin särkylääkkeen ajoissa. Vielä yksi on poistamatta, mutta se vaatii ensin röntgenkuvausta, ja sen jälkeen leikkausta, joten ei voitu poistaa tässä samalla kertaa.
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Omassa suussani tehtiin oikomishoitoa n 7 vuotta, olin(tai siis hampaani olivat) kai aika hankala tapaus ja kaikennäköisiä erilaisiä härvilöitä jouduin suussani pitämään. Joitain öisin, jotkut olivat ihan kokonaan kiinni hampaissani. Tämän oikomishoidon takia jouduin ramppaamaan hammaslääkärissä usein ja se oli aika rutiinihommaa, joten ei sitten pelottanut vähääkään vaikka välillä sattuikin, kun reikiä jouduttiin paikkaamaan. Myöskään se kun hammasraudat irrotettiin hampaista ei tuntunut kivalta..

Suhtautumisessani hammaslääkäriin tapahtui kuitenkin muutos, kun oikomishoito loppui ja olin n 1,5 vuotta käymättä hammaslääkärillä. Sain ajan tarkastukseen, ja reikiä löytyi. Uusi aika ja odottamaan sitä siis. Nyt jostain kumman syystä pelotti hirvittävästi mennä sinne hammaslääkäriin...Siirsin aikaa jo kerran eteenpäin, kun "hyvän syyn" keksein. Koulussa oli kiireistä, en siis millään voinut mennä:) Seuraavalle ajalle menin, vaikka pelottikin. Yksi reikä paikattiin, ilman puudutusta. Välillä sattui järkyttävästi, mutta hammaslääkärillä oli ilmeisesti vähän huono päivä, tiuski minulle heti siitä lähtien kun astuin huoneeseen ja ei edes kysynyt haluanko että puudutetaan. No, siitä selvisin ja sain toisen ajan seuraavaa reikää varten. Sillä kertaa hammaslääkäri oli hyvällä tuulella, kysyi että puudutettiinko viimeksi ja sanoi ettei nytkään varmaan tarvi, kun hyvin kestit viimeksi. Eihän se hampaan paikkaaminen koskaan kivutonta voi olla, sattui se nytkin vähän, mutta odotin paljon pahempaa ja olin erittäin helpottunut kun operaatio oli ohi. Pelkäsin siis ihan turhaan, ei se hammaslääkärissä käynti niin kamalaa olekaan..

Tämän johtopäätöksen tein kuitenkin liian aikaisin. Hammaslääkäri istui tietokoneensa viereen ja alkoi puhua viisaudenhampaista. Olin edellisellä kerralla käynyt röntgenissä, koska hammaslääkäri halusi nähdä miten viisaudenhampaani kasvavat. Olen jo ajatellut ettei niitä varmaan minulle tulekaan, kun kaikille ei kai tule, ja tilaa tuolla suussani ei ole sitten yhtään. No, hammaslääkäri otti esille röntgenkuvan ja alkoi esitellä minulle kuvaa "katsos, nuo tuossa ovat sinun takimmaiset hampaasi, tuossa on ientä ja nuo viisaudenhampaat.." jne. Alhaalla, molemmilla puolilla, viisaudenhampaani kasvavat täysin vaakatasossa (kun hampaat yleensä ovat pystyssä) ja toisia hampaita päin. Hammaslääkärin mukaan ne on pakko poistaa, koska muuten tulee suunnilleen koko leuka tulehtumaan.

Sitten hammaslääkäri kertoi, miten se poisto tehdään. "Ensin pitää halkaista ien, sitten kuten näet, hammasta ei voi vetää pois, vaan se tarvii rikkoa ja yrittää palasina saada se pois sieltä..." Tämä hammaslääkärikäynti tapahtui tammikuun lopulla, ja minulle sanottiin, että operaatio suoritetaan vasta yo-kirjoitusten jälkeen, koska hammaslääkärin mukaan tulen olemaan kipeä.. Sain mukaani myös reseptin antibiootteja ja särkylääkkeitä varten, jotta voin aloittaa lääkkeiden oton jo aamulla.. Hammaslääkärin puheet operaatiosta saivat minut suunnilleen hysteeriseksi. Ja kun se viälä tarvii tehdä kaksi kertaa (oikea ja vasen puoli erikseen). Satuin myös näkemään, että aika jonka hammaslääkäri varasi oli 1h 30 min...Eli tulossa ei varmaankaan ole ihan helppo homma.

Kun pääsin ulos hammaslääkäristä ja parkkipaikalle autoon, en pystynyt vaan tyynesti ajamaan kotiin, vaan oli ihan pakko soitta puhelu. Ensin koitin saada kiinni parasta kaveriani. Ei vastausta. Sitten toista yhtä hyvää kaveriani, joka tosin on poika. Ei vastausta. Prkl, mikä niitä vaivaaa..Kirosin kun olisin oikeasti halunnut puhua jollekin. Sitten soitin äidilleni töihin ja se onneksi vastasi. Kerroin jutun, en edes ihan kaikkea mitä hammaslääkäri oli sanonut ja äitini kuulosti lähinnä järkyttyneeltä. Ennen kuin äiti tuli kotiin, oli hän kaupassa käydessään ajatellut minua ja ostanut mm sipsipussin ja suklaalevyn... Ajellessani kotiin päin kaverini, siis se poika, soitti. Suurin piirtein itkin selostaessani juttua ja kuulostin kuulemma siltä, ettei se että olin autolla liikkellä ole kovin turvallista. Äiti (joka on farmaseutti eli siis töissä apteekissa) katsoi reseptiä tultuaan kotiin...Särkylääkkeet ovat kuulemma todella vahvoja. Pari päivää olin ihan hermona, nyt olin jo unohtanut koko homman, mutta kun jossain ketjussa äsken näin sanan "hammaslääkäri", menin välittömästi paniikkiin. 4.4. lähestyy uhkaavasti..

Jos olen vielä sen jälkeen hengissä, tulette luultavasti kuulemaan, mitkä ovat tuntemukseni..
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tulin noin tunti sitten kotiin. Olen nyt yhtä viisaudenhammasta köyhempi. Varmaan koskaan ennen en ole pelännyt niin paljoa kuin tänään hammaslääkärin odotushuoneessa istuessani. Tärisin ja kirjoitin paniikissa tekstiviestejä, mutta kukaan ei ehtinyt vastata ennen kuin jouduin sisälle. Hammaslääkärin tuolissakin pelotti niin vietävästi..

Itse operaatio tuotti yllättävän vähän kipua. Ajoittain tuntui siltä, että koko leukaluu vääntyy pois paikaltaan, kun hammaslääkäri kovalla voimalla väänsi hampaankappaleita irti. Nyt on puolet päästä puutuneena. Puolet kielestä, toinen poski, toinen korva... Puhuminen on vähän hankalaa.. Täytyy olla tyytyväinen niin kauan kun ei satu!
 

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pääni on edelleen muodoton. Toinen poski on paisunut aika kivasti... Ja puudutuksen loppuminen paljasti helvetin. Sattuu, särkee ja tikkien langat pistelee. Särkylääkettä on tullut syötyä enemmän kuin lääkäri määräsi. Viime yönäkin heräsin siihen kun lääkkeen vaikutus hiipui.. Kiva herätys kolmen ja neljän välillä. Ja unta en saanut ennen kuin aikojen päästä kun lääke alkoi taas vaikuttaa. Toivottavasti tämä ei jatku pitkään! Ja naamanikin haluaisin normaaliksi takaisin. Sekään ei ole mukavaa, että suu ei aukea kunnolla, ruokaa pitää koittaa pujotella suun toisesta reunasta sisään, koska se aukeaa paremmin. Lusikan mentävää aukkoa ei tosin oikein tahdo saada aikaiseksi.

Mutta, muistan positiivisen ajattelun... Kaverini (poika) sanoi: "Mieti jos sulla olis poikaystävä, ni se ei varmaa tykkäis ku ei vois pussailla." Niinpä, onneksi minulla ei siis ole poikaystävää.
 

emppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ja ne muut pikku seurat.
Viisaudenhampaan poisto on ilmeisesti kaikille aina yhtä miellyttävä kokemus.
Itseltäni poistettiin kaikki 4 hammasta kahden viikon välein viime kesänä (ensin alhaalta, ja 2 viikon päästä ylhäältä). Yritin siinä sitten lääkäristä päästyäni jutella mukavia kämppäkaverilla, joka nauroi katketakseen mun käsittämättömälle sössötykselle.

Särkylääkkeitä naamaan ja unta palloon...se auttaa.
Itse nukuin pahimman säryn ohi. Tosin kyllä, multa ei murrettu leukaluuta hampaan poiston yhteydessä toisin kuin rakkaalta siskoltani. Lääkäri oli todennut tyytyväsenä: "se leukaluu saattaa olla sitten kipeä pitemmänkin aikaa. Vahingossa tuli väännettyä sen verran, että sinne tuli hiusmurtuma"
Sisko söi soppaa pari kuukautta ja laihtu 10 kg, muuta tapa se on toikin laihduttaa. :)
 

Lukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itseltä vapautettiin aamulla yksi viisaudenhammas tehtävistänsä. Hammas sijaitsi ylemmässä hammasrivistössä, joten operaatio oli ohi vartissa. Pahin vaihe toipumisessa oli olla kaksi tuntia syömättä. Saa nähdä miten käy, kun joskus myöhemmin myös alhaalta nypätään leego pois.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Ylärivistön ylijäämä hampaat on poistettu. Toisessa juuret muistuttivat jo hieman ankkuria, joten poisto oli todella veemäinen. Lääkäri totesi, että hampaat ovat yleensä symmetriset, mutta onneksi toisen puolen viisaudenhammas olikin vielä kartion muotoinen ja lähti pois pienellä nyppäisyllä. Tämän jälkeen hammaslääkäri totesi, että:"Poikkeus vahvistaa säännön."
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joopa. Torstaina alkoi jonkinlainen särky vasemmassa leukanivelessä. Eikä se ollut parantunut viikonlopun aikana - joskaan ei myöskään pahentunut. Sillä puolella suuta oli vielä viisaudenhampaat tallella, joten ajattelinpa, josko ne olisivat tulehtuneet. No tänään soitin YTHS:lle ja pyysin tulla näyttämään. Kävinkin sitten äsken - kesken työpäivän. Totesivat vaan, että "Jos et ole poistauttanut niitä vasemman puolen hampaita, niin ei ihme, jos särkeekin, sillä ylähampaassa oli jo 2002 ollut pieni reikä". No enhän minä tuollaisesta tiennyt mitään...

No katsoivat läpi, ja totesivat, että reikä siellä on, muttei niin iso, että se selittäisi kivun. Siinä keskusteltiin hetki, ja todettiin että todennäköisesti leukanivel on vaan lievästi tulehtunut, koska oikomishoidon takia ne ovat veltostuneet hieman. Jotain nestettä ne siellä havaitsivat hieman olevan ja määräsivät tulehduskipulääkekuurin.

Niin ja se viisaudenhammas... tädit totesivat, että "vedetäänpä tuo ylähammas nyt pois, kun jäädään kuitenkin lomille kohta ja muuten pääsisit siitä eroon vasta syyskuussa". No eipä siinä. Pari piikkiä huuleen ja parin minuutin vääntö, niin johan lähti. Nyt olen sitten tuppo suussa paiskimassa töitä.

Alahammas onkin sitten vaikeampi, se kasvaa ikään kuin vaakatasossa ja jopa osittain alaspäin.... mutta sitä eivät poista ennen syksyä. Pitäisi ottaa uudet röntgenitkin. Kuulemma ei ala vaivaamaan ainakaan vielä pariin kuukauteen. Voi siis huoletta lähteä Eurooppa-kierrokselle syyskuussa, ilman pelkoa viisaudenhampaan särystä.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Kerran olen elämässäni pyörtynyt ja se oli silloin, kun ensimmäinen viisaudenhammas poistettiin. Ensin röntgeniin, sitten uudestaan hammaslääkärin pakeille, puudutukset ja hammas pois. Jossain vaiheessa tarvittiin isommat pihditkin, vaikka kuulemma ylhäällä olevat viisaudenhampaat yleensä lähtevät helpommin irti. Itse operaatio oli kuitenkin puudutuksen takia kivuton.
No, operaation jälkeen nousin ylös odottelemaan jotain lappusta. Sen jälkeen silmissä sumeni ja heräsin lattialta hammaslääkäritätien nostaessa jalkoja ylös :P

Toinen yläviisaudenhammas poistettiin ehkä vuosi tuosta eteenpäin. Muutoin sama tilanne, mutta nyt jäin chillailemaan siihen tuoliin vielä hampaanpoiston jälkeen hetkeksi, ettei tarvinnut pyörtyä silläkin kertaa.

Alas toiselle puolelle ei viisaudenhammasta kasvakaan, mutta toiselle puolelle kyllä. Ja todellakin toivon, että sitä ei tarvitse koskaan poistaa...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
mice kirjoitti:
No, operaation jälkeen nousin ylös odottelemaan jotain lappusta. Sen jälkeen silmissä sumeni ja heräsin lattialta hammaslääkäritätien nostaessa jalkoja ylös :P

Ilmeisesti aika yleistä. Itselläkin oli sangen hontelo olo noin viisi minuuttia tämän päiväisen poiston takia. Jäinkin hetkeksi ihan suosiolla makaamaan hampulääkärin tuoliin.

Enpä itsekään ole juurikaan pyörtyillyt... en muistaakseni kertaakaan. Nyt olisi voinut olla lähellä, jos olisin suin päin ampaissut pystyyn. En tiedä sitten, mistä tuo johtuu. Itse en pelännyt operaatiota enää tällä kerralla. Eivätkä myöskään piikit pelota.


EDIT: Kello tulee kohta seitsemää ja vieläkään ei ole veren tulo kokonaan lakannut... ja mahassa kiertää kunnolla, kun on tällaisena itse-vampyyrina juonut vertansa koko päivän.

No ehkäpä se siitä. Särkyä ei kyllä ole ja purenta on kyllä loistavassa kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eilen lähti iltapäivällä ensimmäinen, vasemmalta ylhäältä. Vielä en tiedä lähteekö muita. Tuskin kuitenkaan alhaalta koska ne mahtuvat sinne hyvin ja on paikkailtukin vähän aikaa sitten.

Huvittavinta oli, etten oikein tiennyt etukäteen mitä lekuri aikoo nyt tehdä, nuo pari paikkausta oli tehty edellisellä kerralla. Hän sanoi yläviisurin olevan sen näköinen, että otanko heti pois. Ajattelin että ota sitten jos ei tee kipeää. Ehkä parempi etten tiennyt etukäteen ja tämän takia en menettänyt yöuniani.

Puudutuspiikki vähän nipisti, itse operaatio ei tuntunut miltään, mitä nyt kaamea rutina ja natina kuului. Ja olihan siinä hampaassa sitten sellainen reikä, että parin vuoden päästä olisi ollut kova särky.

Kotona olisi ollut illalla täytekakkua tarjolla, mutta syöminen oli aika heikkoa. Verentulo ei tuntunut loppuvan millään ja yöunet jäivät vähille kun piti veriklimppejä käydä välillä räkimässä. Osan yöstä nukuin paperitukko suussa ja sen jälkeen on tuntunut vähän paremmalta. Syöminen onnistui oikeaa suun puoliskoa käyttämällä ja hampaiden pesu varovaisella harjaamisella. Nyt räkiminen ei tuota enää yhtä punaista jälkeä kuin illalla.

Vähän oudolta tuo ex-hampaan kohta tuntuu. Haukotella ei uskalla, eikä tätäkään palstaa liian tarkkaan lukea, ettei ala liikaa naurattamaan ja arvet aukea. Saa nähdä nostaako kuumetta tai tuleeko mitään muita ongelmia. Päätä ainakin särkee vaikka pari buranaa vedinkin eilen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
teemu73 kirjoitti:
Eilen lähti iltapäivällä ensimmäinen, vasemmalta ylhäältä. Vielä en tiedä lähteekö muita. Tuskin kuitenkaan alhaalta koska ne mahtuvat sinne hyvin ja on paikkailtukin vähän aikaa sitten.

Harvinaiset hampaat teikäläisellä. Yleensähän se on juuri toisin päin, eli alhaalla hampuleilla ei oikein ole tilaa ja ylhäälle ne saattavat mahtua kivuttomasti. Noh, voit olla onnellinen, koska alahampaiden poisto on normaalisti hankalampi operaatio, ainakin mitä olemme kaveriporukalla vertailleet kokemuksiamme ja hammaslekureilta kuultuja juttuja.

Itsekin pitäisi harkita, josko tässä joskus keväällä vaikka kävisi poistamassa tuon viimeisen hampaan. Leikkaushommaksi menee, koska hammas on niin komeasti poikittain ikenen sisässä, ettei sitä edes näy. Kyseessä on siis vasemman puolen alahammas. Vähän fifty-sixty, miten tekee. Hammas ei vaivaa yhtään, mutta nyt opiskelijana sen poistaminen olisi lähes ilmaista. Jos se taas alkaa myöhemmin vaivata, saa maksaa mansikoita sen poistosta tai jonottaa puoli vuotta jonossa... Toisaalta, isäukolla on aivan samanlainen tilanne hampaan suhteen ja vielä 61-vuotiaanakaan se ei ole vaivannut kertaakaan. Ja hammasto kuulemma ainakin jossain määrin periytyy...

Pitää miettiä... Toinen alahammas leikattiin aikanaan. Se oli aika vaikea operaatio hammaslääkärin mielestä, mutta selvisin aika vähällä kivulla ja turvotuksella... YTHS on osaava.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Onko kenelläkään tietoa nukutuksen hinnasta? Saattaa olla jopa tässä ketjussa, pahoittelut siitä jos on, mutta hintatietoja otetaan mielellään vastaan.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sistis kirjoitti:
Harvinaiset hampaat teikäläisellä. Yleensähän se on juuri toisin päin, eli alhaalla hampuleilla ei oikein ole tilaa ja ylhäälle ne saattavat mahtua kivuttomasti. Noh, voit olla onnellinen, koska alahampaiden poisto on normaalisti hankalampi operaatio, ainakin mitä olemme kaveriporukalla vertailleet kokemuksiamme ja hammaslekureilta kuultuja juttuja.

Näin juuri se lääkärikin sanoi, eli että ylhäältä poisto käy helpommin ja harvinaisempaa näin, että alahampaat voi pitää. Nyt on muuten oikealla alaleuassa ollut kipu ainakin toistaiseksi kadonnut. Voisiko olla niin että se särky tuli sieltä viisaudenhampaasta? Silloin nimittäin kun tätä samaa hammasta paikkailtiin joskus vuosia sitten, niin särky tuntui aivan jossain muualla? Kumma juttu.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
teemu73 kirjoitti:
Eilen lähti iltapäivällä ensimmäinen, vasemmalta ylhäältä. Vielä en tiedä lähteekö muita.

Verentulon takia kannattaa otattaa hammas irti mahdollisimman aikaisin aamulla, jotta seuraavasta yöstä tulee siedettävä. Jos pitää ottaa enemmän hampaita irti, tulee ehdottomasti pyrkiä järkkäämään aika aamulle. Lisäksi kannattaa painottaa hyvää tikkausta (joskus onnistuu, joskus ei).
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Milhouse Nixon kirjoitti:
Verentulon takia kannattaa otattaa hammas irti mahdollisimman aikaisin aamulla, jotta seuraavasta yöstä tulee siedettävä.

Klo 8-16 työskentelevänä minulla olisi aina enemmän tai vähemmän hankaluuksia sijoittaa näitä aikoja aamuun. Tosin juuri tänään töiden puolesta sekin asia olisi järjestynyt, mutta kun ei aina tiedä etukäteen.

Hyvä pointti kuitenkin, ehkä iltapäiväaikana paras olisi perjantai, kun seuraavana yönä monesti muutenkin tulee enemmän valvottua. Keittoa ei silti kannattane maistella verentulon ohessa.

Mutta eipä näillä ajoilla niin väliksi, ei näitä kovin usein irrotella.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
25 minuuttia sitten lähti oikealta ylhäältä viisaudenhammas vihreämmille metsästysmaille. Nyt puren tuppoa verenmaku suussa ja odottelen puudutuksen loppumista. Vielä mennessäni hammaslääkäriin en tiennyt poistosta mitään. Lääkäri vain sanoi, että siinä on reikä, että poistetaanko kokonaan kun on vinossakin jne. Hän suositteli poistoa, joten sitten mentiin. Operaatio ei sattunut juuri lainkaan, mutta aikamoinen rutina siellä kävi ja ilmeisen piukassa hammas oli. Eiköhän tää tästä lutviudu. Huomenna olis kyllä kauan suunnitellut juhlat, että mitenköhän niiden kanssa käy? Kai sitä viinaa jo huomenna voi vedellä...toivotaan näin.

EDIT: Loistava taktinen veto hammaslääkäriltä, ettei ilmoittanut ennakkoon mitään vaikka varmasti tiesi tilanteen jo kauan sitten. Kivempi se on, kun se tulee noin puskista, ei ehdi kotona jännittämään lainkaan. Lienee ollut lääkäri Jursinovin opissa aikoinaan
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näkkäri kirjoitti:
EDIT: Loistava taktinen veto hammaslääkäriltä, ettei ilmoittanut ennakkoon mitään vaikka varmasti tiesi tilanteen jo kauan sitten. Kivempi se on, kun se tulee noin puskista, ei ehdi kotona jännittämään lainkaan. Lienee ollut lääkäri Jursinovin opissa aikoinaan

Nooh, tuskinpa se nyt noinkaan menee. Eivät ne hampulääkärit muista ulkoa kenenkään hampaita. Sen sijaan viisaudenhampaiden poisto on hyvinkin yleistä, ja enemmänkin sääntö kuin poikkeus on, että otetaan kaikki vaan pois. Itse menin kesällä näyttämään kipeää leukaniveltäni, jolloin päättivät vaan, että "vedetäänpä tuo jäljellä oleva ylähammas, kun kerran olet täällä sopivasti". Alahampaalle eivät tehneet mitään, kun röntgen-kuvat olivat vielä Herwoodin YTHS:llä kun taas asioin Kalevan vastaavassa.

Eikä tullut edes saikkua. Suoraan vaan lekurilta takaisin töihin ja loppupäivän teinkin sitten töitä veren maku suussa.... Hommaan meni ehkä minuutti aikaa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sistis kirjoitti:
Nooh, tuskinpa se nyt noinkaan menee. Eivät ne hampulääkärit muista ulkoa kenenkään hampaita.

Totta, mutta ottaen huomioon, että olen käynyt siellä nyt 6 kertaa kesästä lähtien ja viimeksi eilen, niin ajattelin lääkärin ainakin eilen jo tietävän mitä tänään tehdään. Varsinkin nyt kun tämä kauan jatkunut suurehko remontti alkaa olemaan päätöksessään ja tänäänkin hän kertoi mitä ensi ja onneksi viimeisellä kerralla tehdään. No oli homma miten hyvänsä, niin oli hyvä etten ennakkoon tiennyt moisesta tempusta.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Tämä mies menetti kaikki neljä viisaudenhammastaan n, 3 v sitten syksyllä. ekaksi lähdettiin poistamaan vasen ylälaita ja alalaita. 1viikon tauko väliin, ja sitte sama hoito oikealle laidalle. Puutuduksella lähti ja yksi (1) hammas leikattiin, en tosin muista mikä. Eikä sattunut.

Kipu oli jälkeenpäin suht jäytävä. Mcdonalds pirtelöt ja keitto jossa oli hapankorppua toimi eväänäni toipilasaikana. n, 2viikkoa yhteensä. Posket turposivat aikalailla ja vertakin piti syljeskellä mutta operaatio oli kannattava. sen jälkeen ne eivät yllättäen ole vaivanneet.

Itselläni on sellainen ajatus että kaikki muu normaalikipu on hallittavissa, mutta jos todellinen hammaskipu yllättää on toimintakyky = 0. Eli ei itään, ei länteen.

Leegot kuntoon, maksoi mitä maksoi.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt on 46 tuntia kulunut operaatiosta.

24 tunnin kohdalla nousi pieni lämpö, ei enempää kuin 37.2 mutta silti tuntui vähän aikaa kuin olisi pahempikin flunssa päällä. Ruoka meni alas, mutta hidastahan se toiminta oli vain toista puolta suusta käyttämällä. Verentulo oli tässä vaiheessa jo aika vähäistä. Lämpö pysyi samassa koko illan.

Nukuin klo 21-06 ja tuntui etten näin hyvin ole nukkunut kahdeksaan vuoteen! Olisin voinut jatkaa pitempäänkin. No menihän se edellinen yö ihan vituiksi. Tänään on tullut enää pienet veriroiskeet jossain yhteydessä, mutta suu aukeaa jo aika hyvin, ja ruokailu sujui kaiken kaikkiaan paremmin. Lämpö normaali.

Eli aika äkkiä tämä lutviutuu, jos tämä on tässä. Varoitettiin kyllä että jos 2-3 päivän kohdalla alkaa kipu, niin sitten on jotain vialla, eli ei ihan vielä nuolaista.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Tommy kirjoitti:
Onko kenelläkään tietoa nukutuksen hinnasta? Saattaa olla jopa tässä ketjussa, pahoittelut siitä jos on, mutta hintatietoja otetaan mielellään vastaan.

Mitäs jos kysyisit hammaslääkäriltä? Kysy vaikka ihan useammankin tohtorin mielipidettä.
 

zore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Nostetaanpas tämä niin ihana ketju ylös kun on "tilanne päällä".. Toissapäivänä söin jotain pähkinäsuklaata ja tuntui, että takahampaaseen jäi pala pähkinää ja muka sitä yritin sitten kielellä ja sormilla ja lopulta vähän vaikka millä pois. Sitten tuntui, että sisäposki alkoi turvota ja seuraavana päivänä ei saanut enää purtua hampaita normaalisti yhteen. Tuntui kuin sisäiset poskinahat olisivat tulleet hampaiden väliin häpyhuulten tavoin.

No kun tuo sisäposken turvotus ei lakannut seuraavaan iltaan mennessä niin pitihän sitä oikein taskulampun ja peilin avulla tutkia. Huomasin, että eihän ongelma ollutkaan sisäposken häpyhuulessa vaan alhaalta ilmeisesti pukkaa viisaudenhammasta pintaan vaikka olen jo +30 v. Minulta on toinen viisaudenhammas poistettu alhaalta, oli sitten muistaakseni todella kivuton kokemus ja muistan kiitelleeni hammaslääkäriä oikein erikseen. Sen suhteen ei ole mitään suurta pelkoa - se peruspelko kumminkin. Tuo hammas poistettiin vaikka se suuhun mahtuikin, mutta keräsi taakse aika paljon eineksiä ja pieni reikäkin siihen oli jo tullut. Itseasiassa kuulin koko hampaasta vasta hammaslääkärissä..

Tästä uudesta viisaudenhampaasta näkyy ikään kuin yksi kulma, ja kun siihen sormella koskee, se tuntuu heiluvan. Jostain (netistä) luin, että se onkin ikään kuin "irrallaan" etsiessään tietä eteenpäin. Onko muilla ollut tälläisiä heiluvia viisaudenhampaita?

Muistan myös hämärästi, että jollakin tarkastuskäynnillä olisi mainittu toisestakin viisaudenhampaasta, joka kuulemma mahtui suuhun ihan hyvin. Tämän tosin saattoi olla se yksilö, joka myöhemmin sitten reikiintyneenä poistettiin..

Melko ärsyttävä tila kun ei voi sulkea suuta kuin etuhampaat yhteen, syöminen on melko toivotonta ja jos taas pitää suuta auki niin alkaa kuola valumaan. Toivottavasti pääsisi heti maanantaina telakalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös