Operaatio viisaudenhammas...

  • 111 276
  • 220

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Runsas pari viikkoa sitten elämässäni alkoi varsin riemastuttava ajanjakso. Kävin nimittäin hammaslääkärillä poistattamassa viisaudenhampaani tuossa helmikuun alussa. Toimenpide oli lievästi sanoen vittumainen puudutuksesta huolimatta. Ja hauskempaa oli tulossa. Nimittäin kun puudutus haihtui, alkoi helvetillinen särky. Ja sitä särkyä minä kestin viisi vuorokautta, kunnes rupesin epäilemään, että jotakin on nyt vialla. Niinpä soitin lekurille vaivastani ja hän kutsui oitis vastaanotolle.
Noh, siellä sitten röntgenissä selvisi, että jokin juuren pätkä oli jäänyt poistamatta leukaluustani ja nyt se ilmeisesti painoi jotakin hermoa aiheuttaen säryn. Siinä röntgenkuvassa näkyi selvästi, että se juuren osa oli KOUKUN muotoinen! Lääkäri totesikin, että saan varautua vähintään yhtä hankalaan operaatioon kuin silloin ensimmäisellä poistoyrityksellä.

Tänään aamupäivällä operaatio sitten tehtiin. Minulla oli aika varattu klo 9.00 ja olin paikalla jo hyvissä ajoin... turhaan. Sain istua odotushuoneessa puoli tuntia, koska edellisen potilaan hoito venyi. Siinä oli oikein rattoisaa istua. Kämmenet hiestä märkinä selailin joitakin vanhoja aikakauslehtiä ja kuuntelin toimenpidehuoneesta kuuluvaa kamalaa kirkumista ja huutoa.
Mikähän siinäkin muuten on, että hammaslääkärin odotushuoneessa istuessa se särky katoaa? Ja sitten iskee hirveä himo luikkia sieltä äkkiä tiehensä.

Aika kului ja sitten tuli minun vuoroni päästä inkvisiition kidutuspenkkiin. Ei siitä sen enempää, nimittäin se varsinainen hupi alkoi vasta, kun lähdin lääkäriltä pois.
Olin nimittäin aamutuimaan kävellyt sinne lekurille, mutta nyt oli tarkoitus mennä kotiinpäin raitiovaunulla.
Ratikka tuli ja nousin tyytyväisenä pysäkiltä kyytiin. Sitten vasta tajusin, että eihän ratikassa myydä kertalippuja ollenkaan nyt helmikuun aikana, tämän euroon siirtymisvaiheen takia! Iski lievä paniikki. Päätin kuitenkin luottaa tuuriini - ei kai niitä HKL:n lipuntarkastajia nyt minun kohdalleni voi osua, minä kun kuljen ratikalla noin 4-5 kertaa vuodessa. Niinpä hivuttauduin rikolliset aikeet mielessäni ratikan käytävää pitkin takasillalle seisomaan.
Ja heti seuraavalta pysäkiltä astui sisään kolme siniasuista lipuntarkastajaa. Katselin kauhusta kankeana, kuinka tarkastaja lähestyi minua pitkin käytävää sukkahousut pirullisesti sihisten ja silmälasit aamuauringossa välähdellen. Nainen seisahtui sitten eteeni ja kysyi matkalippua.
En ollut lääkäriltälähdön jälkeen puhunut mitään, joten suuhuni oli ilmeisesti kertynyt melkoisesti limaa ja verta. Yritin vastata, mutta suustani kuului vain "snoorgl brooogl graaagl" tai jotakin tuon tapaista ja samalla tarkastajan naama ja silmälasit täplittyivät suustani lentävistä veriroiskeista. Puudutus kun vaikutti edelleen, niin eihän siitä puhumisesta mitään tullut. Kieli oli kuin kuollut banaani ja koko alaleuka oli täysin tunnoton.

Se siitä. Tai sanottakoon nyt vielä, että onneksi tarkastajatäti oli kovahermoinen ja ymmärtäväinen...
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Otan osaa

Kautta muodottamaksi turvonneen poskeni otan osaa hammasvaivoihisi. Minun hammastarinani on jotenkin samanlainen, mutta ei kuitenkaan.
Perjantaina, kolme päivää ennen Joulua, poskihampaani ongelmaton ja nopea juurihoito saatiin päätökseen. Hammaslääkäri toivotti Jouluja ja lupasi kutsua minut taas vuoden päästä tarkastukseen. Jouluaattona hammastani särki kohtuullisesti ja Tapanin päivänä yritin raivoisasti vetää itse hammasta irti PINSETEILLÄ. Seuraavana päivänä juurihoitopaikka purettiin ja sain antibioottikuurin. Tosin röntgenkuvissa ei näkynyt mitään vikaa mutta mieletön särky oli jotenkin saatava pois. Vuoden vaihde kuluikin sitten rattoisasti törkkiessäni hammastikulla tasaisen hammasrivistön välissä ammottavaa koloa. Kuusi kertaa olen sen jälkeen käynyt hammaslääkärillä ja viides antibioottikuuri on menossa. Eilen päätin luovuttaa ja ehdotin puhelimessa lääkärilleni, että joskos hammas poistettaisiin mitä pikemmin. Hän piti sitä hyvänä ajatuksena ja tänään tämä operaatio oli tarkoitus tehdä. Minäkin menin hammaslääkärille kävellen. Olin valmistautunut kestämään kaiken kivun ja tuskan kunhan säryn aiheuttaja vihdoinkin saataisiin huitsin nevadaan. Puudutteita sain lievän yliannoksen verran ja lääkärini lupasi, että kohta helpottaa.
No eipä helpottanut. Hammas ei puutunut. Infernaalisen kivun vuoksi sitä ei siis pystytty poistamaan, kas kun pelkkä pikkuruisen peilin kopsaus hampaan reunaan väläytti tähtitaivaan silmiini. Lähdin uuden ajan kera kotiin, bussilla. Kuski katsoi 20:n euron seteliäni ja sanoi "tyttökulta, ei noin isolla setelillä voi maksaa". Sitten tapahtui jotain jota ei Tampereella useinkaan tapahdu. Bussikuski HYMYILI, antoi minulle lipun ja toivotti hyvää ystävänpäivää.
Hammasta särkee edelleen ja peiliin katsoessani epäilen, että olen piilottanut 3:n kilon perunasäkin poskeeni...
...muuten menee kyllä ihan mukavasti.


terveisin koo
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Helvata!!!!

Tällä jullilla ompi samanlaisia ongelmia.Minä nimittäin sain juurihoitoa muutama vuosi takaperin.Homma tavallaan kusi,sillä sen jälkeen en ole hampulääkärissä käynyt.Silloin sain mukamas puudutukset,sun muut helpotukset.Perkele,ensin nämä "Mengelet"rupesivat tongeilla murskaamaan mun takahammasta,ja tämän jälkeen alkoi juurihoito.Koskaan en unohda,kun alkoivat rassaamaan niillä helvetin piikeillään mun"kanavia".Noh....kanavat tulivat puhtaaksi ja olihan siinä etujakin.Nuori lekuri-ämmä,jolla oli melkoiset"hinkit"työnsi niitä"lollojaan"koko ajan mun naamatauluun.Kiva oli siinä sitten istua ja pelätä,mutta samalla(MYÖNNÄN)oli kevyt "stondis"päällä.Tällä hetkellä juurihoitoa saanut hammas "oireilee"jälleen.Tämän lisäksi multa lohkesi vielä siitä vierestä yksi hammas.

Täällä sitä vaan kirjoitellaan pelko perseessä,sillä tämä lohjennutkin hampu on alkanut vittuilemaan.Olen aivan varma,että juurihoitoa siihenkin pulmaan tulee.Olen melko vittumainen ukko,joka ei kyllä yleensä väistä ketään,mutta hammaslääkäriin mua ei kyllä helpolla saa.Ongelmana on sekin,että jos/kun sinne menisin,niin se vaatii vähintään 12-Hörpsss:siä ja kännissä olevia ei siellä hoidella.

Olen kauhun riivaama!!!!!!
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koo

Hymyilikö bussikusiki todellakin sinulle? Täällä Oulussa se on ainakin kielletty ankarasti. Myös kaikenlaiset ystävälliset lausahdukset ovat pannassa. Yleensä osakseen saa vain murahtelua. Hämmästys onkin suuri, kun joskus kysyessään jotain aikataulua saa jopa asialliseksi luokiteltavaa palvelua. Tosin aika harvoin.

Tampereen paikallisbusseilla en ole matkustellut kuin kaksi kertaa. Samaa linjaa näyttivät vetävän siellä Suomen Saksassakin.

Mitä hyvää muuten ajattelit valmistaa niistä perunoista?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo Predatorin jutun loppuosa oli sopiva piristys koulupäivän lopuksi. Kiitos kaunis, nauroin melkein ääneen täydessä atk-luokassa.

Minulla on vähän samantapainen puudutuskokemus intin ajoilta. Hammaslääkärisetä ruiski puudutusainetta ikeniini sillä seurauksella, että puolet alaleukaani puutui ja suositteli ruokailun jättämistä väliin. No nälkä kun oli kova, niin en minä sitä totellut, sitäpaitsi sehän oli vain suositus. Niinpä sitten menin ruokatauolla aivan normaalisti syömään. Ruoka ei maistunut oikeastaan miltään ja maito tuntui lämpimältä toisella puolella suuta. Yht'äkkiä tunsin jonkin kylmän vanan kaulallani, ja katso: maitoa valui puutuneelta suupileltäni leukaa pitkin kaulalle, jossa sen vasta tunsin. Olin kuitenkin yksikseni ruokalassa juuri silloin, joten julkinen nöyryytys jäi kokematta sillä kertaa.

Toisen riemunhetkeni puudutuksiin liittyen koin myös armeijassa. Tällä kertaa toimenpiteet olivat kohdistuneet siten, että myös kieleni puutui. Muuten kaikki meni ihan ok, mutta kavellessäni palveluspaikalleni havahduin yht'äkkiä, että eihän minulla pitäisi olla purkkaa suussani, kun olen hammaslääkäristä tulossa. Samassa karmea totuus valkeni minulle; olin mutustellut omaa kieltäni! Jes. Älysin asian kuitenkin sen verran nopeasti, ettei mitään vakavampaa ehtinyt sattua.

Niin, että puudutelkaa kieliänne. Puhelimeen vastaaminen on muuten sangen hauskaa sellaisessa tilanteessa.


Hahaa! Lisää pelottelua: Prikaatin hampilääkäri toimi välillä Kosovossa ruumiinavaustehtävissä, ja välillä tuntui, että kaveri sekoitti pahasti tehtävänsä Kosovossa ja prikaatissa.
 
Viimeksi muokattu:

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Huh huh!

Sampion viestistä päätellen joku on ihan oikeasti uskaltanut intissä mennä hammaslääkäriin. Minä en olisi mennyt mistään hinnasta, ennemmin olisin vaikka keskeyttänyt palveluksen pakon edessä jos olisi yritetty minua saada hammaslääkäriin. Onneksi koskaan ei edes tarkastukseen kutsuttu.

Siviilissäkin pelkäsin hammaslääkäriä niin paljon että vasta sitten kun yksi hampaista meni juurihoito kuntoon ja säryt olivat kovat niin olin pakotettu menemään hammaslääkäriin. Sitten olikin edessä todella kallis remontti mutta kun sen ajan kuitenkin jotenkin selvisin hengissä niin saman hammaslääkärin asiakas olen ollut vuodesta 1992 lähtien ja käyn säännöllisesti kerran vuodessa tarkastuksessa ja hampaani pysyvät hyvässä kunnossa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Re: Huh huh!

Viestin lähetti TM
Sampion viestistä päätellen joku on ihan oikeasti uskaltanut intissä mennä hammaslääkäriin. Minä en olisi mennyt mistään hinnasta, ennemmin olisin vaikka keskeyttänyt palveluksen pakon edessä jos olisi yritetty minua saada hammaslääkäriin. Onneksi koskaan ei edes tarkastukseen kutsuttu.


Samaa mieltä intin hammaslääkäristä. Tarkastusta en pystynyt välttämään millään, vaan sinne pakotettiin. Tarkastuksessa ilmeni yksi reikä, joka "ei vaadi edes puudutusta ja voitaisiin paikata saman tien". Kieltäydyin luonnollisesti kohteliaasti, sen verran krouvin tuntuista touhua oli jo pelkkä hampaiden tarkistus. Ihme kyllä, se "hammaslääkäri" ei ruvennut väkisin paikkaamaan, vaan antoi minun lähteä. Lupasin tulla myöhemmin paikkaukseen. Koko loppuintin ajan pelkäsin, milloin joku lääkintämies tulee hakemaan minut hampaan paikkaukseen. Ei onneksi koskaan tullut.

Duunikaveri oli armeijassa ollessaan hammaslääkärin avustajana, vaikka ei tiennyt hammaslääketieteestä tuon taivaallista, muusta lääketieteestä nyt puhumattakaan. Hän kertoi kyllä niin hurjia juttuja, että huhhuh. Varsinainen hammaslääkäri oli ollut kova ryyppäämään ja varsinkin kankkus-aamuina ei oikein ollut pora aina osunut kohdalleen. Kerran oli joku tykkimies repinyt pumpulit ja letkut suustaan kesken kaiken ja juossut ulos vastaanotolta juuri porattu ammottava reikä hampaassaan. Eikä tullut takaisin. Ei kuulemma edes käsiraudoissa olisi jätkää saatu enää siihen tuoliin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Keneltäs muulta on poistettu kaikki 4 viisaudenhammasta yhtä aikaa? Tässä mun juttuni:

Toissa syksynä meikäläisellä oli jatkuva nuha ja lääkärit eivät saaneet selville mistä se saattaisi johtua, kunnes aivan rutiininomaisessa hammastarkastuksessa syy selvisi: alaalla olevat viisaudenhampaat olivat alkaneet kasvaa normaalia hammasrivistöä vasten. Näiden poisto vaati kirurgisia toimenpiteitä, joten oli pakko varata aika hammaskirurgilta. Kirurgilla asiointi ei ole kovin halpaa, sillä jo ensimmäisten päivää-toivotusten jälkeen pamahti käteen lähes 300 mk:n lasku. Kuvattuaan ja laskutettuaan tarpeeksi monta kertaa, kirurgi päätti alahampaiden kirurgisten toimenpiteiden lisäksi poistaa myös yläällä sijainneet viisaudenhampaat. Kun operaatio aloitettiin, niin ensin kirurgi ja apulainen löivät suuhun niin paljon puudutusainetta, että tajunnan taso oli aikas lailla heikko. Sitten otettiin normaalisti yläällä sijainneet hampaat pois. Ei tuntunut missään-kiitos tunnottoman olotilan. Sitten alettiin ottamaan alaleuan viisaudenhampaita pois. Ensin mukavat tädit porailivat juuriporalla leukaluun tienoilta hampaan juuret irti. Samanlaista tärinää tuskin tulee tuntumaan edes pahimpana krapula-aamuna. Oikean puolen hammas lähti sutjakasti pois ja siirryttiin vasemmalle puolelle.

Taas juuripora lauloi kivasti, tädit hymyilivät ja kaikki tuntui menevän suunnitelmien mukaisesti siihen asti, kunnes hammas oli lähes täysin irti. Sitten tuli ongelmia. Hammas oli kiinni yhdessä ainoassa hermossa. Ei tuntunut kovin mukavalle, kun kirurgi ja apulainen pyörittelivät hammasta suussa ja samalla ärsyttivät entisestään hermoa. Ei paljon puudutusaineet vaikuttaneet enää siinä vaiheessa. Kun hammas lopulta saatiin pitkän vääntämisen jälkeen, oli koko operaatioon aikaa mennyt 50 minuuttia. Sitten määrättiin vahvat kipulääkkeet. Ne piti tietenkin hakea apteekista. Oli melko epämiellyttävää mennä apteekkiin lähes täysin puhekyvyttömänä. Ennen apteekkiin menoa naama alkoi jo vähitellen turvota ja ihmisten huomio kiinnittyi entistä enemmän sekavassa mielentilassa liikkuvaan pallonaamaiseen kulkijaan. Ainoa ajatus tuossa vaiheessa oli, että nyt äkkiä pois ihmisten ilmoilta ja nopeasti.

Oli sukulaisilla ja kavereilla hauskaa, kun näkivät meikäläisen naaman pari päivää toimenpiteen jälkeen. Yhtä pallonaamaista ja epäselvästi puhuvaa henkilöä he eivät varmasti tule koskaan elämässään näkemään. Varmasti elämän masentamilla hetkillä minun sen hetkisen naaman muistelu vetää suupielet hymyyn ja parantaa tekemisen tasoa-niin kuin ilmeisesti on tapahtunutkin. Itselleni leikkauksen jälkeiset pari viikkoa oli todellista dieettiaikaa, koska pystyin syömään pelkkää velliruokaa. Pari ensimmäistä päivää hampaiden jättämiin koloihin laitetut tikit vuosivat pahasti verta. Silloin ei pystynyt syömään edes velliä. Sen verran tuosta ajasta on ollut hyötyäkin, että silloin pois karisseet kilot ovat pysyneet mukavasti pois sen jälkeenkin.

Niille, jotka joutuvat menemään hampaidensä takia kirurgin vastaanotolle, en voi sanoa muuta kuin: otan osaa! Särkyjen lopulta häivyttyä voi olla hetken aikaa jopa mukava olotilakin, mutta se häipyy viimeistään hammaskirurgin laskun tupsahtaessa postilaatikkoon.......
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No pistetäämpä oma kauhutarinani

Ja nimenomaan tuosta intin hammaslääkäristä.

Hammastani alkoi särkemään ollessa lomilla mutta ajattelin että eiköhän tämä särky mene ohi ihan itsestään. No luonnollisestikaan siinä ei niin käynyt vaan palattuani lomilta särky vain jatkui ja jatkui ja koska tuo ajatus menemisestä intin hammaslääkäriin tuntui puistattavalta niin yritin Buranaa syömällä saada helpotusta tuohon jo melkoisen pahaksi menneeseen jomotukseen. Reilun viikon kärsittyäni olin varma että suussani jo sillä hetkellä olevaa kipua ei voida enää ylittää joten tein kohtalokkaan päätökseni ja tilasin itselleni ajan intin hammaslääkäriin.

Siellä hammaslääkärissä tutkittiin tuo särkevä hammas ja kauhukseni sain kuulla että tuo hammas on lähes kuollut ja juurihoito on ainut mahdollisuus (tulehdus voisi kuulemma edetä leukaluuhun). Tuohon aikaan en onneksi vielä tiennyt mitä tuo juurihoito tarkoitti. Joka tapauksessa tuo särky oli siinä vaiheessa niin kamala että tuo outo juurihoitokaan ei varsinaisesti pelottanut. Niimpä tuo juurihoito sitten aloitettiin (mistään puudutuksista ei edes keskusteltu) ja koska tuo hammas oli lähes kuollut ei tuo normaali poraaminen pahemmin sattunut. Kun hammas oli saatu porattua auki alkoi juurihermojen kaapiminen, kahden ensimmäisen juurikanavan kaapiminen ei sattunut ollenkaan sillä hermot niissä oli jo kuolleet mutta kolmas kanava olikin täysin elossa ja kun ko lääkäri aloitti kaapimisen olisin varmasti huutanut tuskasta jos se olisi ollut mahdollista mutta suu täynnä kaikkea roinaa tuo ei onnistunut. Kasvoiltani varmasti kuvastui se kivun voimakkuus sillä avustamassa ollut naishoitsu kiljahti puolestani. Onnekseni tuon todella kivuliaan kaapasun jälkeen koko hammas oli tapettu ja hoito siitä loppuun asti oli kivutonta.

Joka tapauksessa en muista ikinä kokeneeni kovempaa kipua mitä tuolloin koin ja toivottavasti en enää koskaan joudu sellaista kokemaan. Tuosta tapahtumasta lähtien olen todella pelännyt mennä hammaslääkäriin, varsinkin se "juurihoito"-sana saa edelleen kylmät väreet kulkemaan selässä ja kädet alkavat hikoamaan.
 

Kaivanto

Jäsen
Re: Huh huh!

Viestin lähetti TM
Sampion viestistä päätellen joku on ihan oikeasti uskaltanut intissä mennä hammaslääkäriin. Minä en olisi mennyt mistään hinnasta, ennemmin olisin vaikka keskeyttänyt palveluksen pakon edessä jos olisi yritetty minua saada hammaslääkäriin. Onneksi koskaan ei edes tarkastukseen kutsuttu.

Minulla taas armeijan ainoat positiiviset lääkärikokemukset liittyvät juuri hammaslääkäriin. Isänmaa kustansi kaikkien neljän viisaudenhampaani irtirepimisen, yksi kerrallaan. Yhdenkään kohdalla ei koskenut ollenkaan. Alaleuan varustus oli hieman tiukemmassa kuin yläpuolella, niitä piti kuulemma jopa hiukan palastella, mutta minä en huomannut sitten niin mitään. Puudutus oli tietysti päällä. Kustakin tuli päivä VeePeetä, pientä turvotusta oli havaittavissa mutta särkylääkkeitä ei tarvinnut syödä laisinkaan.

Yleislääkärit sitten olivatkin kehnompaa kaliiperia. Otetaan nyt esimerkiksi tapaus, kun lomalta palattuani menin lähes neljänkympin kuumeessa suoraan sairaalaan. Syöttivät kaksi päivää kipulääkkeitä, joilla kuume pidettiin poissa. Kurkusta otettiin nieluviljely kuten on korkean kuumeen yhteydessä tapana tehdä. Ei mitään. Kurkkuuni kuikuiltiin tietysti myös taskulampun kanssa, mutta mitään ei havaittu. Lääkäri jopa paineli vatsaani ja mietti ääneen, "onkos täällä maksa turvonnut". 'Turvonnut maksa' ei johtanut toimenpiteisiin. Kolmantena päivänä olo oli sitä mitä koko ajan, eli kamala, horteinen. Hevoskuurin ansiosta kuumetta ei kuitenkaan siis ollut, ja Kaivantoa oltiin jo lähettämässä tetsaamaan. Kun olin muka terve ja lähdössä palvelukseen, lääkitys luonnollisesti lopetettiin. Muutamassa tunnissa kuumetta oli taas se neljäkymmentä. Lopulta päädyin Tilkkaan, jossa minuutissa diagnosoitiin ja myöhemmin niuluviljelyllä varmistettiin angiina.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
TM, Vakio, Flint ym.

Mulla on täytynyt olla kauhee tsägä, kun mun elämäni paras muisto hammaslääkäreistä on nimenomaan intistä. Mua pelotti kanssa aivan törkeesti mennä siihen penkkiin makaamaan, mutta pikkuhiljaa se pelko hävisi. Tämä kyseinen hammaslääkäri kyseli aluksi, että laitetaanko puudutusainetta ja että hän itse sitä suosittelee. Vastattuani myöntävästi ja sainkin muutaman piikin. Tämän jälkeen ainoan kerran hammaslääkärissä tämä kyseinen herra antoi sen aineen rauhassa vaikuttaa, ennen kuin tunki sen poran suuhuni. Koko toimenpiteen aikana en huomannut muuta kuin sen poran päästämän surinan. Hammas tuli hienosti paikattua ja siinä se paikka on edelleen paikoillaan. Toki puolikas naamasta on käynnin jälkeen aivan tunnoton ja röökilläkin piti suu ensin sormella avata ja laittaa rööki vasta sitten suuhun, mutta kyllähän se puudutusaine alkoi pikkuhiljaa häviämään. Loppujen lopuksi se hampaan paikkaaminen oli todella kivuton ja harmiton toimenpide. Hype niitä kohtaan on vaan aika karmivaa.

Viisaudenhampaan poistosta onkin sitten karmeita muistoja. Siellä hammaslääkärin penkissä on varmaan vieläkin mun käsien jäljet. Niin paljon mä sitä käsinojaa silloin puristin.

StevieY
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Juuri hoidoista ja viisaudenhampaistakin

Hahaa, mikäs sen hienompaa, kuin että potilaat keskustelevat Suljetulla Osastolla vaivoistaan ja pahimmista painajaisistaan. Sen verran teki pahaa lukea viestiketju läpi, että nyt tosissaan voisi pieni lääkitys tehdä terää.

Tuttua tarinaa edeltävissä viesteissä. Tai ei aivan kaikki, juurihoidolta olen välttynyt ja aion välttyäkin - *koputtaa puuta, itse asiassa hakkaa sitä pöytää*.

Uskoisin viettäneeni elämästäni enemmän kuin tarpeeksi hammaslääkärin tuolilla. Ei siksi että suuni olisi julistettu katastrofialueeksi, vaan siksi että pääsin pienenä poikana tutustumaan oikomishoidon saloihin ihan koko rahan edestä. Uskoisin käyttäneeni lähes kaikkia erilaisia oikomisvirityksiä mitä 80-luvun hammaslääketiede tunsi. Kerrankin sain kunnian olla mallikappaleena, kun vieraileva itäsaksalainen hammaslääketieteen professori tunki viritteli muovi-rauta -himmeliä suuhuni paikallisen laitoksen ihmisten äimistellessä puolikaaressa edessäni.

Syy kaikenlaisiin viritelmiin ja kojeisiin johtunee siitä, että ilmoittelin päättäväisesti oikomishammaslääkäritädille kieltäytyväni niistä kiinteistä, kokonaan metallisista hammasraudoista. Noh, tulihan se homma loppujen lopuksi hoidettua, eli kannatti silloin aikoinaan uhrautua. Eikä niinä monina kymmeninä hoitokertoina ikinä mitään niin kovin ikävää sattunut - paitsi kerran: kipsivalos. Vaaleanpunaisella moskalla täytetty king-size-jäätelökauha suuhun, annetaan kovettua pari minuuttia ja otetaan uunista ulos. Tämä olikin aika lailla rutiinihommaa, paitsi kerran, milloin se hoitajatäti unohtui viereiseen huoneeseen juoruamaan puhelimeen. Jossain vaiheessa kuului kälätyksen seasta epätoivoinen apua, ja hoitsu juoksi paniikissa repimään jo hyvälle mallille kovettunutta muottia suustani. Häähää - minä tiedänkin miltä tuntuu kun yläleukaa koitetaan irroittaa ilman puudutusta. Kyllähän siitäkin sitten kunnialla selvittiin. Kaukana ei kuitenkaan ollut hoitohuoneen punaisen paniikkinappulan painaminen.

Pari vuotta sitten yksi viisaudenhampaistani alkoi muistuttelemaan olemassaolostaan. Tilanne oli se, että kaikki neljä viisaudenhammasta olivat puhkeamattomina luukalvon alla - kaksi on vieläkin *nakuttaa jälleen puuta*. En enää tässä vaiheessa koulutusta ole suostunut menemään kuin hyväksi havaitsemaani yksityiseen hammaslääkäriin, ja samoille ajoille sattuikin hampaiden rutiinitarkastus siellä laadukkaassa paikassa. Samasta paikasta järjestyi myös se aika hammaskirurgille. Kallista lystiä, mutta rahalla ei ole näissä asioissa mitään merkitystä.

Siitä hammaskirurgitapaamisen varaamisesta alkoi surrealistinen ja pelonsekainen odotus tulevasta koitoksesta. Yritin valaa itseeni uskoa muistelemalla kaikkia niitä rutiinilla käytyjä aikaisempia kertoja, ja löysin kuin löysinkin itseni suurena päivänä odotushuoneesta. Kenties jopa pieneksi pettymykseksi niiden viisaudenhampaiden leikkely ei ollutkaan mikään paha nakki. Kirurgi vaikutti todella pätevältä ja hoitsu oli hyvännäköinen. Kirurgi pyysi vaan hyppäämään lauteille ja sitten lähdettiinkin tökkimään puudutuspiikkiä kitalakeen. Ei harmainta havaintoa milloin luukalvot hajotettiin hampaiden päältä ja milloin ensimmäinen hammas vedettiin ulos, koska puoli naamaa oli tunnoton ja makoilin vihreiden leikkuuliinojen alla. Alahampaan kanssa jouduttiin käyttämään sitä kuuluisaa leukaluun louhintakonetta, mutta siinä vaiheessa olin jo voittaja. Paskinta siinä kaikessa oli vain se, että hikoilin siellä liinojen ja kiljoonan watin kohdevalon alla kuin irstas sika.

Kokonaisuudessaan viisaudenhampaiden leikkuuseen meni small-talkkeineen sellainen reilu puoli tuntia - sisään ja ulos. Onnellisena käynnin lyhyydestä otin kadulta taksin. Helpottuneena istuin mersun penkille huokailemaan helpotuksesta. Idylli hieman hajosi kuskin kysyessä yllättävän kysymyksen minne ajetaan. Vaikka veriset tupot ovat suussa hieman pieniä kiviä paremmat, luovutin kuitenkin parin ääntely-yrityksen jälkeen ja nakutin osoitteen kännykän näytölle. Loppumatkasta tuli mieleen myös käydä apteekissa. "Affhhh'eeek'kiiin" - eikö se sana kuulu vai eikö se tehoa?!? Käsimerkit onneksi auttoivat. Apteekissa olinkin sitten tukka pystyssä ja tutkalla yleinen riemun aihe. Kotiin, pari tabua naamaan, ensimmäisen yön särki, sitten helpotti.

Tällaista tällä kertaa. Minä lähden nyt pesemään hampaani.
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
BRAVOO POJAT JA TYTÖT...

Aloittamani viestiketju poikii näköjään oikein mukavasti muidenkin ihania muistoja hammaslekurikäynneistä...

Mennäkseni tuohon armeija-aikaan, jota täällä näemmä moni niin lämmöllä muistelee, niin minä palvelin alokasaikana Isosaaren linnakkeella Helsingin edustalla. Siellä saarella oli eräänlainen "terveysasema", jonka palveluita varusmiehet joutuivat käyttämään. Varsinaista sairaalaa ei ollut (ainakaan silloin 1970-luvun lopulla), vaan vakavammat tapaukset toimitettiin Santahaminan varuskuntasairaalaan mantereelle.

Mutta asiaan... siellä Isosaaren "vastaanotossa" oli muuan lääkintätoimiupseeri (vääpeli oli arvoltaan), joka teki aina ensimmäiset diagnoosit valittamaan tulleista potilaista. Ja tässä tulee tämän tarinan omituinen pointti:
Jos joku varusmies tuli valittamaan vaikkapa kipeytynyttä polveaan, niin aivan ensimmäiseksi tuo vääpeli määräsi hänet makaamaan kylkiasennossa toimenpidealustalle... ja sitten tämä vääpeli vetäisi kumihanskan käteensä ja työnsi sen kumisen sormensa peräsuoleen. Ja tällä systeemillä tehtiin suurin osa diagnooseista.
Tässä vähän esimerkkiä... ensin potilaan valittama vaiva ja sitten lääkintävääpelin toimenpide:

- hammassärky = sormi perseeseen
- kurkkukipu = sormi perseeseen
- selkäkipu = sormi perseeseen
- päänsärky = sormi perseeseen
- vesirokko = sormi perseeseen
- anemia = sormi perseeseen
- angiina = sormi perseeseen
- murtunut luu = sormi perseeseen

... meikäläinen (silloin korpraali Predator) tutustui kyseiseen vääpeliin, kun aliupseerikoulun tykistöleirillä raskaan rannikkotykin kartussi putosi vahingossa jalkani päälle. Vamman hoito aloitettiin, kuten edellä olevassa listassa on viimeisessä kohdassa mainittu...

EDIT: Siis olin alokasaikana Isosaaressa ja siihen aikaan siellä käytiin läpi myös aliupseerikoulu. Sen jälkeen olin alokaskouluttajana Santahaminassa ja Upinniemessä. Nykyisin on vissiin aivan eri systeemit rannikkotykistössä...
 
Viimeksi muokattu:

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyllä siitä taitaa olla jo yli 10 vuotta, kun poistatin hamppilääkärillä viisarit suustani. Se taisi olla heti armeijan jälkeen. Viisarit oli suussa silloin koko ajan haittana; milloin sinne tarttui ruoanpalasia, ja milloin hampaista lohkeili palasia. Muistaakseni viisarit eivät aiheuttaneet kipua; tosin muuta vaivaa kylläkin. Viisarit ovat luustoltaan muita hampaita pehmeämpiä ja rikkonaisempia. Joskus viisarit säilyvät koko ihmisiän ehjinä, joskus taas ei. Lisäksi viisareiden juuret on jokaisella ihmisellä eri tavalla; joillain juuret sojottaa suorana, ja joillain taas sitten juuret ovat enemmän tai vähemmän koukussa. Ensimmäisen kerran mieleen tuli poistattaa viisarit armeijassa, mutta muidenkin mainitseman Mengelen, tällä erää Jääkäriprikaatin Mengelen, kidutuspenkki ei paljon houkutellut, joten operaatio jäi odottamaan niin sanotusti aikaa parempaa.

Armeijan jälkeen sitten heti ensimmäisten kuukausien aikana hakeuduin siviilihamppilääkärin juttusille, ja siitä sitten homma lähti käyntiin. Minä kävin poistattamassa jokaisen hampaan eri kerroilla. Ennen kuin hampaita alettiin repiä, niin sitä ennen kävin röntgenissä kuvauttamassa purukaluston, että missä ne viisareiden juuret menevätkään. Kahdella ensimmäisellä hoitokerralla revittiin pois kaksi viisareista helpoimpaa; hampaat, jotka olivat kokonaan ehjät, ja joiden juuret olivat suorat. En muista oliko ne ylä- vai alahampaat – sillä ei ole niin väliä. Niiden poistamisessa ei ollut ongelmia; ne lähtivät suusta ihan sukkana. Plops, plops. Pikkasen aikaa syömättä jne.

Sitten kahdella jälkimmäisellä kerralla oli vuorossa viisareista jo etukäteen vaikeammiksi tiedetyt hampaat. Ne hoitokerrat oli sitten täyttä tuskaa, ja täytyy kyllä sanoa, että silloin tiesin mitä kipu on. Ei ole mikään sen jälkeen, eikä sitä ennen käynyt niin kipeää kuin noiden viisareiden poisto. Kipu oli niin sanotusti saatananallista, ja se ulottui purukalustosta päästä varpaisiin. Yhdellä hoitokerralla piti piikittää ainakin kolme ampullia puudutusainetta posken sisäpuolelle, eikä sekään millään tuntunut auttavan. Hamppilääkäri kokeili välillä, että jokos puudutusaine oli tehonnut, mutta ei. Tämä potilas alkoi turhaantua ja tuskastua; päättyykö tämä koskaan, joka kerta kävi niin saatanan kipeää. Aine ei millään tuntunut tehoavan meikäläiseen. Lopulta kuitenkin noin kolmen vartin jälkeen puudutusaine tehosi, ja lekuri alkoi hommiinsa.

Homma etenikin lopulta ihan hyvin; hammas oli rikkonainen, ja siitä oli hamppilääkärillä vaikea saada otetta, mutta homma eteni kuitenkin. Oma vaikeutensa on, kun yrittää saada rikkonainen ja juuret koukussa oleva hammas revittyä suusta. Mutta kun turpa oli hyvin puuduksissa, homma eteni ja lopulta hammas oli pois. Hiukan oli näiden ikävien kokemuksien myötä pelottavaa mennä seuraavalla kerralla revittämään viisareita, mutta pakko mikä pakko – hommaa ei jätetä kesken. Verta ja “suolenpätkiä” sylin pari päivää, ja purukalustoa pakotti. Mutta se oli siinä, muita jälkioireita ei tullut. Hamppilääkärikin kehui minua, että tässä urakassa moni poika olisi jättänyt hommat kesken, mutta minä en. Heh, hieno homma. Viisareista jäi jäljelle purukalustoon kolot, jota oli/on kiva kielellä kaivella.

Minulla on yhdelle hampaalle annettu juurihoitoa. Sitä ennen reikä hampaassa alkoi kipeytyä niin paljon, että hoitoon piti ehdottomasti hakeutua. Hamppilääkärin diagnoosi kuului, että vaihtoehto on joko hampaan poisto tai juurihoito; valitsin hienosti juurihoidon. Ensimmäisellä kerralla reikään asetettiin hoitopaikka. Seuraava kerta menikin sitten juurihoitoa saadessa. Hirveitä kauhutarinoita olin kyllä kuullut juurihoidosta, mutta ne olivat kyllä kohdallani täysin turhia. Minulla koko juurihoito meni todella hyvin. Puudutus onnistui todella hyvin, ja mikäs se hammashoitolan penkissä istuessa, kun ei käy kipeää. Hamppilääkärikin varoitteli, että jos käy kipeää, niin voidaan pitää hiukan hetki taukoa. Mutta mitä vielä; tuntui siltä, että leukaperä ja purukalusto oli niin hyvin puutunut, että vaikka kuinka hamppilääkäri voimalla antoi hampaalleni juurihoitoa, niin se ei käynyt kipeää. Oikein vapautui, kun potilas ei tuntenutkaan helvetillistä kipua.

Nykyisin pahin vitsaus hampaissani on ristipurenta; tai oikeastaan se on ollut aina. Se olisi ollut mahdollista hoitaa jo pentuna, mutta silloin ei kiinnostanut pitää suussa kuminauhoja eikä rautalankoja.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Tuli tuosta Predatorin sormi perseeseen jutusta mieleeni tapaus varhaisaikuisuudestani. Kullin päätä oli kirvellyt jo pidemmän aikaa. Kipu oli välillä sietämätön, välillä vähän lievempi. Yleensä olen kaikkien vaivojen kanssa lähtenyt siitä, että viikko odotellaan ja katsellaan. Jos ei mene ohi, sitten vasta harkitaan lääkärille lähtöä. Tämän kiusallisen vaivan kanssa oli mennyt varmaan pari viikkoa, ennen kuin päätin ottaa yhteyttä työterveydenhoitajaan. Muuten olisi varmaan vieläkin mennyt, mutta silloinen tyttöystävä alkoi jo ihmetellä, miksei miestä ikinä kiinnosta.

Sain ajan lääkärille ja matkalla sinne mietin, miten asian ilmaisisin. Hävetti niin helvetisti valittaa tuollaista vaivaa. Mainittakoon, että ihmisen anatomia ei ollut eikä ole vieläkään vahvimpia alueitani. Olin tuolloin siinä käsityksessä, että kullin hienompi nimitys on eturauhanen. Niinpä valitin, että eturauhasta kirvelee koko ajan, varsinkin siitä päästä. Lekuri tajusi varmaan ihan tarkkaan mitä tarkoitin, mutta koska valitin eturauhasta hän päätti tutkia eturauhasen. Ja sehän nähtävästi tutkitaan persreiän kautta. Jäykistyin kauhusta, kun lekuri veti kumihanskan kouraan ja käski kumartua hoitopöytää vasten. Kirvely oli ihan muualla kuin perseessä, mutta mikäs siinä auttoi. Kumarruin ja vedin henkeä. Eikun pitkä sormi perseeseen ja hirveä pyöritys siellä. Olin pyörtyä kauhusta. Lopulta tutkimus oli ohi eikä ko. rauhasessa kuulemma ollut vikaa.

Äijä totesi diagnoosiksi liian aktiivisen sukupuolielämän. On kuulemma meillä nuorilla tavanomaista. Sanoi kirvelyn menevän ohi piakkoin.

Ihan järkyttävä kokemus. Allekirjoitan täysin Tony Halmeen tatuoinnin "exit only".
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Aah, hammaslääkäri. Kiistaton todistus siitä, että Saatana ja Helvetti OVAT todellisia!

Minä olen saanut hampulääkärissä myös ravata ihan tarpeekseni. Olen nyt 23 ja ennen 20 syntymäpäivääni minulla ei ikinä ollut mitään ongelmia hampaiden kanssa. Ei reikiä, ei mitään. Sitten 20-vuotiaana jostain syystä molemmat yläviisaudenhampaani menivät huonoiksi. Toinen oli mädäntynyt niin pahasti, että sen poskenpuoleisessa sivussa oli melkein koko hampaan kokoinen avoreikä. Suuren hikoilun ja tärinän kanssa nämä hampaat sitten kiskottiin pois, mutta ei se niin paha operaatio ollutkaan.

Parempaa oli tulossa. Syksyllä huomasin, että yhdessä hampaassani oli reikä. Soitin asiasta hammaslääkärille ja minulle varattiin aika kuukauden päähän. Menin sitten hammaslääkäriin ja kävi ilmi, että ei mitään porattukaan. Tämä oli vain tarkastuskäynti. Lisäksi hammaslääkäri määräsi minut röntgeniin ja hammaskiven poistoon. Röntgen otettiin ja hampaista löytyi 4 lisäreikää, joista yksi viisaudenhampaassa (joka on muuten noin 45 asteen kulmassa eteenpäin alaleuassa). Kolme reikää meni poraukseen ja viisaudenhammas poistoon. No, tämä pahin reikä sitten porattiin tammikuun alussa (n. 2.5 kuukautta soittoni jälkeen) ja siihen mennessä reikä oli edennyt hampaan sisällä sen verran, että lääkäri joutui repimään piikillä sitä mätää - aivan hermon vieressä. Puudutuksesta huolimatta kipu oli sietämätön.
No, homma hoidettiin ja se seuraava reikäkin porattiin viikkoa myöhemmin kivuttomasti. Reikä oli niin matala, että se oli 10 minuutin operaatio, eikä edes sattunut.

Mutta: en huomannut silloin tarkistaa ajanvarauskorttiani, koska luotin hammaslääkärin asiantuntemukseen. Mitä vielä, korttiin oli merkitty väärä päivä. Tämähän ei kelvannut selitykseksi, koska minun olisi kuulemma pitänyt tajuta soittaa ja varmistaa aikani. 27 euron "sakko". Loistavaa. Edessä vielä siis kahden hampaan poraus ja tuo viisaudenhampaan poisto, jota suoraan sanoen pelkään jo etukäteen helvetisti.

On se hienoa
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Itselläni on ollut kaksi, kolme kertaa aika varattuna viisaudenhampaiden poistoon, mutta olen aina viime hetkillä perunut menoni hammaslääkäriin. Itselläni on n. 10-vuotinaana jo vedetty kaksi hammasta sekä ylhäältä että alhaalta, joten viisaudenhampailla olisi tilaa kyllä olla osana purukalustoani. Ongelmana on, että oikea alaviisaudenhammas - finnjewel taitaa saada tästä sanasta päänsärkyä :) - kasvaa tai on kasvanut vinoon ja sillä ei hampulääkäreiden mukaan ole "kosketuspintaa sen vastakkaisen ylähampaan kanssa." Tämä taas saattaa myöhemmin aiheuttaa kipua, tosin en ymmärrä miten ja miksi.

No nyt käsittääkseni joutuisin itse maksamaan leikkauksesta jonkin summan, jos haluaisin leikkauttaa tuon vinoon kasvaneen hampaan ja ehkä myös sen yläpuolella olevan viisaudenhampaan. Kun aloitin armeijan tammikuun alussa ja kuulin, että intissä se tehtäisiin ilmaiseksi ajattelin, että "perkule, nythän sen voisi leikkauttaa." Joo, voitte vain arvata uskallanko leikkauttaa intissä niitä hampaita, kun olen tätä ketjua lukenut. Kun muutenkin tuntuu, että ne intin hammaslääkärit ja tavallisetkin lääkärit ovat saanet lääkärinlupansa jostain muropaketista.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Habby33... ASENTO!

Jaa että olet tällä hetkellä Suomen armeijan Aamureino? Noh, kyllä se aika siitä kuluu pois kuleksimasta. Voin kokemuksesta kertoa, että ei se aika ole koskaan kulumatta jäänyt...

Mutta sitten pureudutaan niihin sinun hampaisiisi (eikö ollutkin kivan upottava aloitus, etten sanoisi suorastaan poranterän skarppi huomio!)
Tämä sinun oikean alaviisaudenhampaan kosketuspinnan puuttuminen vastakkaisen ylähampaan kanssa voi todellakin muodostua ongelmaksi. Nimittäin siitä voi olla seurauksena virheitä purennassa, ja sen myötä siitä voi aiheutua jopa helvetillisiä pääsärkyjä ja niskasärkyjä. Siis sen luokan särkyjä, ettet pysty edes yöllä nukkumaan missään asennossa. Joten kaikesta huolimatta suosittelisin asian hoitamista nyt armeija-aikana. Se nimittäin maksaa siviilissä "maltaita" (terveisiä taas nimim. "Kokemusta on").
Ja tuollainen pikku operaatio paikallisen Josef Mengelen käsissä tuo vaan vähän pirtsakkaa vaihtelua siihen armeijan tylsään rutiiniin, ja kaikki mitä ihminen intissä kokee, ehostaa vain armeijan jälkeistä elämää. Minäkään en varmasti olisi näin empaattinen ja joviaali yksilö, jos muuan vääpeli ei olisi pyöritellyt sormeaan peräsuolessani, kun menin hänelle hoidattamaan murtunutta jalkapöydän luuta...
 

Kemulator

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kerrotaan nyt omat traumani hammaslääkäreistä. Kauhuni alkoi ala-asteen hammaslääkäritarkistuksissa. Joka kerta kun luulin pääseväni tuolista ylös, lekuri totesi, että "siellä on jotain pientä, korjataan se heti". No sitten tungetaan kaiken maailman letkua ja pumpulituppoa suu täyteen ja käsketään sanomaan, mikäli kipu on valtava. Ongelma onkin siinä, että suu täynnä on hankala sanoa yhtään mitään. Mikäli jotain saikin sanottua, yleensä hammaslääkäri totesi vain lakonisesti, että "ei voi vielä tehdä kipeää".
Toinen ärsyttävä juttu, minkä samalta ajalta muistan, oli myös joku tarkastuskerta, ja jälleen oli kaikkea kamaa suu täynnä. Kesken jonkun hampaankulman hiomisen hammaslääkäri ja -hoitaja alkavat puhumaan paskaa keskenään tyyliin "kuulitsää etse on menossa naimisiin". Tosi kivaa, kun ei tiennyt yhtään, minne terä seuraavaksi osuu.
Ja edelleen hermostuttaa tuollaisten takia hammaslääkäriin meno.
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Re: Habby33... ASENTO!

Viestin lähetti Predator


Tämä sinun oikean alaviisaudenhampaan kosketuspinnan puuttuminen vastakkaisen ylähampaan kanssa voi todellakin muodostua ongelmaksi. Nimittäin siitä voi olla seurauksena virheitä purennassa, ja sen myötä siitä voi aiheutua jopa helvetillisiä pääsärkyjä ja niskasärkyjä. Siis sen luokan särkyjä, ettet pysty edes yöllä nukkumaan missään asennossa. Joten kaikesta huolimatta suosittelisin asian hoitamista nyt armeija-aikana. Se nimittäin maksaa siviilissä "maltaita" (terveisiä taas nimim. "Kokemusta on").

Siis ensin pelottelet hammaslääkärillä ja sen jälkeen rupeat vielä säikyttelemään, jos siellä ei käy? Tässähän menee sekaisin... Perkele, rupesi heti tuntumaan niskassa särkyä. Tämän takia en lue Kodin lääkärikirjaakaan, kun tulen luulosairaaksi [oisko tähän hymiö paikallaan?]
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kipuherkkien hammashoitoa

Hammaslääkärikammo on ilmeisen yleinen juttu, ja sille on ihan lääketieteelliset perusteet olemassa. Suun alue tai ainakin leukaluut sekä hampaan alapuolella oleva "mössö osuus" on täynnänsä hermoja. Tämän asian selitti minulle hammaslääkäri joka hoitaa kipuherkkiä potilaita. Saattoi olla mainoskikka häneltä, en tiedä, mutta vaihdettuani hänen hoitoonsa minua ei ole edellistä kertomusta lukuunottamatta milloinkaan sattunut poraamiset tai muut toimenpiteet. Tosin en tunnustaudu kipuherkäksikään, mutta ennen tätä tuttavuutta kammosin todella paljon hammaslääkäriä. Tämän "kipuhammaslääkärin" tuoliin on helppo istahtaa kun hän jo valmiiksi tietää, että potilasta on todella käsiteltävä hellästi. En usko että hän on yhtään sen kalliimpikaan kuin hammaslääkärit yleensä, ja samaan konkurssiin se menee muutama euro lisääkin, pääasia että ei tarvitse etukäteen pelätä.

Oivako se oli vailla perunasoppaa. Valitan, mutta kävi niin mukavasti, että pussi hävisi poskesta ennen kuin ehdin hellan viereen. Yht äkkiä tuntui risaus, ja yököttävä maku suussa. Muutaman hetken kuluttua hammassärky loppui kuin seinään.

Niin, että on pitkästä aikaa hieno olla ihminen.



terveisin koo
 
Suosikkijoukkue
ILVES
Elkee pelotelko

Itse olen tunnetusti tällä hetkellä tuolla armeijan harmaissa ja totta kai sitä on tullut harkittua, että jospa sitä kävisi poistamassa alaleuasta viisaudenhampaat, mutta tätä ketjua lukiessa on alkanut kyllä tullut mieleen: "jos ei sittenkään..."

Hammaslekurilla vilperi on käynyt niin monta kertaa, että siitä saisi maailman paksuimman kirjan, joten se kipu ja tuska on tuttua hommaa. Viimeksi hammaslääkärillä käydessä, puoskari suositteli viisauden hampaiden poistamista armeijassa, kun ne on kuulemma hyviä niitä poistaan. Joo, niin varmaan. Olisihan siinä tietysti se hyvä puoli, että vempulaa pitäisi irrota päivä, mutta onko se tuska stten sen arvosta. Tuskin.
 
F

Flonaldo

Hammaslääkärithän tunnetusti tykkäävät kolajuomien nautiskelijoista. Itsekin on tullut sitä sokerilitkua vedettyä sen verran, että happoa hampaille on riittänyt. Hampaat olivat jo teininä aika heikossa kunnossa, mutta ei tullut käytyä kyllä hammaslääkärillä. Intissä oli jo ajoittain vähän särkyjä, mutta lekurireissu välteltiin vieläkin. Pari ekaa opiskeluvuottakin vielä meni, mutta sitten tuli joskus katteltua peiliin ja näky ei ollut mukava.

Sitten pitkän harkinnan jälkeen uskaltauduin soittamaan YTHS:n ajanvaraukseen. Tarkistuksen suorittaneen lääkärin diagnoosi taisi olla suunnilleen "saatanan idiootti!". Neljä reissua joilla jokaisella paikattiin 3-5 hammasta. Tulos oli suorastaan loistava. Kerrankin kaikki hampaat kunnossa ja hymykin oli ihan erinäköinen. Laittoipa lekuri vielä kunnon väritkin röökin ja kolajuoman värjäämiin purimiin.

Sitten viimeisellä reissulla lekuri huomasikin, että nämä viisaudenhampaathan vedetään vielä pois. Meinasi paniikki iskeä, kun olin jo asennoitunut, että tämä oli nyt viimeinen reissu. Kuukauden päästä sitten viisareiden poistoon ja kuset olivat pojalla housussa. Mutta mitenkäs kävikään. Colan nauttiminen oli rikkonut viisaudenhampaat kokonaisuudessaan niin täydellisesti, että ne lähtivät molemmat kahdessa minuutissa ihan vaan nykäisemällä. Mitään kipua en tuntenut, en operaation aikana enkä jälkeenpäinkään.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Itseltäni otettiin armeijassa pois viisaudenhammas. Samana päivänä pääsin sitten 15km jalkamarssille, oli mielettömän kuuma ja vaikka kuinka vedin nestettä, niin ei auttanut. Vertakin tuli kokoajan mielettömästi. Ja lopulta ruokalassa sitten tuli noutaja. Silmissä sumeni, loppui voimat ja tipahdin kirjaimellisesti lattialle.

Muuten olen hyvin hammaslääkärissä pärjännyt, että ehkä tämä oli poikkeus joka vahvistaa säännön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös