Operaatio viisaudenhammas...

  • 111 367
  • 220

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meikäläinen poistatti oikean puoliskon viisaudenhampaat approximately vuosi sitten. Yläleuan hampuli oli helppo tapaus. Alaleuan ei niinkään - se kun oli n.45 asteen kulmassa juuret eteenpäin. Lisäksi juuret olivat todella kierot, kolmihaaraiset ongenkoukut ja menivät osittain toisen hampaan alle ja olivat röntgenkuvan mukaan vain parin millin päässä hermoista. Hammaslääkäritäti sanoikin jo, että "Ei mikään kiva operaatio". Lisäksi varoitteli, että osa juurista saatetaan joutua jättämään leukaan, ettei vaurioiteta hermoa. Pelotti, kun olin lukenut tämän Predan kirjoituksen.

Hampaan poistoon oli varattu aikaa 45 minuuttia, mutta eipä se riittänyt mihinkään. Hammas leikattiin siis pois. Puudutuspiikkejä lyötiin Sistiksen leukaan sen seitsemän kappaletta. Hammasta jouduttiin jollain minisirkkelillä ja pienoisrautakangella survomalla pienentämään kolmeen osaan. Tuon operaation aikana tuntui melkoista kipua oikaisuhoidosta ja jääkiekkomaalivahtina ollessani kypärään tulleiden laukausten voimasta väljähtäneissä leukanivelissäni. Kun hammas sanoi *poks* kruunun irrotessa, luulin hetken, että leukani on se, joka irtosi.

Tämän jälkeen operaatio jatkuikin kivuttomasti. Kaikki kolme juurta saatiin pois leuasta. Tikeillä ien kiinni ja ylähampaan kimppuun. Tässä vaiheessa oli mennyt aikaa tunti ja kymmenen minuuttia. Ylähammas irtosikin sitten kymmenessä sekunnissa.

Antibiootti- ja särkylääkeresepti kouraan ja apteekkiin. Kaikki hoitui hyvin, vaikka suustani ei kovinkaan selkeätä puhetta tullut. Verta tuli noin tunnin ajan, mutta pian sekin loppui. Seuraavana oli vuorossa matka Tampereen keskustaan ja bussille, joka vei kotikotiin vanhempien luokse sairastelemaan.

Ennen bussinlähtöä kävin ostamassa amppari-mehujään Koskikeskuksesta. Eihän perkele sen syönnistä tullut mitään! Meikäläisen suu ei auennut tarpeeksi, että sellainen holkki mahtuisi sisään. Ei auttanut muu, kuin jyystää etuhampailla pieniä paloja tuota kylmää eliksiiriä. Ihmiset katsoivat kummissaan ja kaverillani oli hauskaa.

Puolentoista tunnin bussimatkan aikana puudutusaineet lopettivat toimintansa ja pieni kipu alkoi. Se ei kuitenkaan ehtinyt kauaa vaivaamaan - särkylääkkeet kun olivat tehokkaat.

Kotiin päästyäni olin jo melkein normaali ja söin jo illalla lasagnea, vaikka hampulääkäri kielsi syömästä kiinteää ruokaa kyseisenä päivänä. Nälkä voitti.

Söin saamani antibiootti- ja särkylääkekuurin loppuun ja pidin ekana päivänä jääpussia joka toinen tunti poskella. Turvotusta ei juurikaan tullut, ei ainakaan näkyvää. Kolmiolääkkeisiin en joutunut turvautumaan missään vaiheessa. Selvisin lopulta vähin vaurioin.

Toisena päivänä kipua ei enää ollut ja olin jo oma hilpeä itseni. Verta oli ensimmäisenä yönä tullut suusta ihan pikkuisen - tyynyliinassa oli viidenkymmenen sentin kolikon kokoinen läikkä. Lisäksi kolmen päivän kuluttua leukapieltä koristi pieni mustelma. Mutta vähällä päästiin, vaikka olikin perkeleen hankala tapaus.

Pitäisikin varmaan käydä poistamassa tuo vasemman yläleuan veijari. Vasemman alaleuan veitikka kasvaa täysin poikittain, mutta on ikenen alla kokonaan eikä vaivaa ollenkaan. Sitä ei viimeisimmän tiedon mukaan tarvitse edes poistaa ollenkaan.

Niin, paikka oli siis Hervannan YTHS. Hyvää hoitoa tuli.
 

Pioneer

Jäsen
Lisäänpä minäkin oman versioni tähän hupaisaan ketjuun.

Tänään poistettiin minulta vasemman puolen molemmat viisaudenhampaat Lappeenrannan Armilan sairaalan hammashuollossa. Kuten ilmeisesti suurin osa viisaudenhampaan poistoon ensi kertaa menevistä, minäkin odotin operaation olevan täynnä verta ja tuskaa. Toisinpa oli.

Ennen lekuriin menoa otin yhden särkylääkkeen loiventamaan olotilaa hammaslääkärin suosituksen mukaisesti. Toisen mokoman sain heti hoitohuoneeseen astuessani, kun lääkäri tarjoili 600mg tabun lisukkeiden kera. Tuon jälkeen sitten tuoliin istumaan ja puudutukset pitkin ikeniä. Sanoin lekurille ohjeeksi, että laittaa ainetta koko rahan edestä ja niinhän tuo taisi tehdäkin.

Hetken odottelun jälkeen puudutus alkoi tehoamaan ja operaatio alkoi. Ientä käsittääkseni leikattiin auki, koskapa tuo viisari oli jaksanut tulla vain osittain muiden seuraksi hammasrivistöön. Kun leego oli sopivasti hollilla, otti ukko avukseen pihdit ja alkoi kiskomaan. Kovin sopuisasti hammas nousikin noin sentin kolostaan pihalle, mutta sitten se jämähti siihen. Lekurikin oli kummissaan, että kuinka se nyt tuossa vaiheessa voi enää jumiin jäädä. Ikuisuudelta tuntuneen veivaamisen ja kääntelyn jälkeen hammas suostui irtoamaan kotoisasta kolostaan, juuri kun leegoinsinööri vinkkasi hoitajaa hakemaan hampaanpaloitteluvälineet. Hivenen kipua kiskomisen alkuvaiheessa tuntui, mutta se hoidettiin lisäämällä hivenen lisää puudutusta, jonka ansiosta operaatio oli sitten jo huomattavasti siedettävämpi.

Tuon alaviisaudenhampaan jälkeen vuorossa oli yläleuan vastaavan poisto. Se sujui huomattavasti edellistä rivakammin ja muutaman minuutin huojuttelun jälkeen ko. palikka lupsahti leukaluusta sopuisasti pihalle. Itse tosin jo pelkäsin tuonkin väännön kestävän yhtä pitkään kuin edellisen kanssa. Vaikkei kipua tuntunutkaan, niin eihän se vääntely nyt niin elähdyttävää ollut, että penkissä olisi istunut mieluusti pidemmänkin esityksen ajan. Tuon jälkeen tikit alagummiin ja yläpuolelle jätettiin sitten pelkkä reikä, joka kuulemma on aivan normaali tapa toimia, vaikka eriävän epäilyn asiasta esitinkin.

Hauskin episodi sattui hammashoitolan eteisessä, josta bongasin poikaansa saattaneen Petri Skrikon. Täyspuudutetulla, pumpulintäyteisellä suulla esitin tietysti onnittelut eilisestä hienosta taisteluvoitosta, mutta Skrikon ilme mössötykseni jälkeen oli lähinnä järkyttynyt. Kun selvitin käyneeni viisaudenhampaiden poistossa, sain Peteltä myötätuntoisen tervehdyksen takaisin.

Nyt sitten odottelen tässä jälkisärkyjen alkua naama turvoksissa. Tähän mennessä kipua ei ole ollut laisinkaan, kiitos perusteellisen puudutuksen. Eiköhän tässä olla viimeistään maanantaihin mennessä täydessä iskussa.
 

NHL

Jäsen
Kaivetaanpas tälläinen ketju esiin..

Kävin tänään hammaslääkärissä, jossa minulle suoritettiin kirurginen toimenpide, minulta leikattiin etuhampaan yläpuolelta ientä ja samalla ylähuulen "kiinnike".

Kyseinen leikkaus johtaa juurensa 6 vuoden takaiseen onnettomuuteen jonka seurauksena menetin oikean etuhampaani. Olin kaverini tarakalla ja jostain kumman syystä päätin hypätä kyydistä pois. Vauhti oli melko hiljainen, mutta silti, fysiikan lakien ansiosta lensin naamalleni ja oikea yläetuhammas lohkesi kahtia. Naamani oli verillä monta viikkoa. Molempiin etuhampaisiin tehtiin juurihoito, mutta lohjennutta ei voitu pelastaa, siispä se revittiin pois.

Muutama kuukausi tämän jälkeen aloitettiin oikomishoito. Koska toinen kulmahampaani törrötti lähes toisen "sivuhampaan päällä", (= etuhampaan viereinen hammas :) ) oikomishoidon ansiosta hammasrivini saataisiin tasaiseksi. Alahampaat lääkärin mukaan täydelliset. Oikomishoito kesti noin vuoden, jonka jälkeen etuhampaan paikalle siirretty hammas suurennetiin ja homma oli siinä.

Kuitenkin nyt pari vuotta hoidon jälkeen toinen etuhammas on juurihoidon takia mennyt melko keltaiseksi. Lääkärin kanssa päätimme laittaa posliinikuoret kahteen etuhampaaseen ( toinen siirretty). Koska ienraja oli toisessa hampaassa hieman alempana, päätettiin sitä leikata hieman. Leikkaus suoritettiin siis tänään. Noin kuukauden päästä olisi tarkoitus laittaa etuhampaisiin posliinikuoret, kunhan ienraja parantuu.

Sitten vielä ketjun aiheeseen. Hammaslääkärin mukaan viisauden hampaani eivät mahdu puhkeamaan ja ne olisi tarkoitus poistaa syksyllä. Eräs tuttavani kertoi kauhutarinoita kyseistä leikkauksesta. Olenkin tässä miettinyt kannattaako leikkaukseen mennä vielä kun ei ole mitään ongelmia. Lääkäri tosin kertoi että jos hampaat poistaa vasta kun ne ovat puhjenneet, saattaa tulla hermovaurioita, esim. tunto mennä kielestä.

Mitäs mieltä olette, kannattaako leikata jos ei ole mitään vikaa?

PS. Onkohan viisauden hampaan poisto suurempi juttu
kuin etuhampaan poisto?
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti NHL


Mitäs mieltä olette, kannattaako leikata jos ei ole mitään vikaa?

PS. Onkohan viisauden hampaan poisto suurempi juttu
kuin etuhampaan poisto?

No kannattaa mielestäni leikata noiden lääkärin argumenttien jälkeen.

Jos luet koko ketjun läpi, niin monilla viisaudenhampaan poiston kokeneilla on kovin erilaisia kokemuksia tuosta operaatiosta. Älä siis lue pelkästään sitä minun ketjun avausviestiäni - ettet saa totaalista hampilääkärikammoa.
Viisaudenhampaan poisto suhteutettuna etuhampaan poistoon on myös vähän vaikea vertailukohde. Etuhampaan ollessa kyseessä kuitenkiin kuvaan astuvat poistetun hampaan tilalle laitettavan proteesin tms. operaatiot - ei kai kukaan halua hymyillä suulla jossa on musta aukko keskellä hammasriviä?

Olkoon voima kanssasi. Ja oksennuspussi taskussasi, kun lähdet lekurilta operaation jälkeen...
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tänä aamuna SE sitten tapahtui. Vasemman alaressun viisuri lähti. Eikä muuten antautunut taistelutta.

Multa on aiemmin poistettu toinen ylärivin leego ja se lähti tosi nassakasti, joten en osannut tänään pelätä tarpeeksi. Tunnin sessio alkoi parin piikin laitolla ja niiden vaikutusta ootellessa lekuri fiksaili toista hammasta ja kävi sen jälkeen itse asiaan. Kaveri tempaisi jonkun kangen hampaan alle ja alkoi vääntää. Puudutus ei ollut syystä tai toisesta tehonnut riittäävän syvälle ja meinasi älli lähteä kun tunto olikin tallella ja petkele hampaan ja leukaluun välissä! Huuto pääsi, eikä ollut kaukana, että lekuri olisi itse päässyt kolleegansa pakeille. Ihan noin vanhan nyrkkeilijän refleksinä.

No, äijä hoki sorit ja pumppasi lisää ainetta leukaperiin. Tällä kertaa aineet menivät oikeaan paikkaan ja opereissöni saattoi jatkua. Loppu meni kivuttomasti, mutta vittumaistahan sitä rutinaa, rälläkän ääniä ja leuan paukkumista on kuunnella. Osia hampaasta tuli vissiin lopun viimein neljä.

Lekuri ilmoitti että valmista on ja minä yritin siihen, että "pffrshepti". Oli heti aluksi puhetta, että kirjoittaa mulle kunnon napit, vaikka Panacodeja, jälkkäreihin. Paskat. Jotain lasten juttuja sain. Olen nyt 7 tunnin jälkeen syöny niitä kolminkertaisen päiväannoksen ja leukaa juilii niin saatanasti. Ja eikö tuon verenvuodon pitäisi pikku hiljaa loppua, puhuminen ei onnistu vieläkään. Perkele. Ois pitäny tempasta äijää, niin vituttaa nyt tässä..
 

NHL

Jäsen
Viestin lähetti Dante
Tänä aamuna SE sitten tapahtui.

Itsellä sama edessä. Piti siirtää vähän kun ei mitään akuuttia hätää ole. Kävitkö terveyskeskuksessa vai yksityisellä?
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Yksityisellä kävin. Se korpeaa tosilujaa että sain inttitason hammashoitoa mehiläistason hinnoilla. Oli viimeinen kerta kun kyseinen hurri kajoaa tämän jätkän purukalustoon.
Ja särky jatkuu.. Kohta korkkaan vuosikertaviskin tai painun tutun diilerin puheille, jos tää ei ala helpottaa. Ai niin, enhän mä pysty puhumaan. Vittu.
 

Untitled

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen Maajoukkue
Minulla ilmestyi ensimmäinen viisaudenhammas tasan vuosi sitten, ja toinen tuossa pari kuukautta takaperin. Pelkään hammaslääkäriä yli kaiken, mutta toisaalta ei näistä viisaudenhampaista ainakaan vielä ole ollut yhtään mitään haittaakaan. Peilillä olen niitä yrittänyt kurkkia, ja ihan terveen näköisiä hampaita ne on, ja mahtuvat tuonne taakse ihan hyvin.
Onko kellään antaa tietoa pitääkö viisaudenhampaat poistaa aina?
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei pidä. Jos niistä ei ole mitään murhetta niin anna olla. Käy kuitenkin tarkastuttamassa asia lekurilla. Se ottaa sun päästä röntgenkuvat (ei satu yhtään) ja tsiigaa meneekö viisaudenhampaat hyvin vaiko eikö.

Itse pääsin pahimmasta hammaslääkäri kammosta - kului 10 vuotta ilman hammaslääkäriä ennen kuin aloitin tänään huipentuneen session - kun menin vaan juttelemaan lekuriin ja sanoin että pelottaa niin perkeleesti. Kaveri antoi mulle ekassa poraussessiossa pameja ja ilokaasua ja laittoi jotain voidetta ikeneen ennen puudutuspiikin antamista. Se oli jopa kivaa. Tosin kallista lystiä.
 

Untitled

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen Maajoukkue
Viestin lähetti Dante
Ei pidä. Jos niistä ei ole mitään murhetta niin anna olla. Käy kuitenkin tarkastuttamassa asia lekurilla. Se ottaa sun päästä röntgenkuvat (ei satu yhtään) ja tsiigaa meneekö viisaudenhampaat hyvin vaiko eikö.

Kiitos vinkeistä! Seuraavan kerran kun menen lekurille niin pyydän, että ottavat röntkenkuvat (juu, tiedän ettei se satu).
Epäilen kuitenkin, että jos ne viisaudenhampaat joudutaan operoimaan niin siinä ei ilokaasut ja voiteet auta, nukuttamaan mut joutuvat koska kammo on kamala. Makso mitä makso :)
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No niin. Tässä nyt sitten odotellaan pelko perseessä, että koska puudutus lakkaa vaikuttamasta ja alkaa uskomaton kipu ja särky..

Aamulla kävin poistattamassa terveyskeskuksessa molemmat oikean puolen viisaudenhampaat. Vaikka hieman epäilytti tuo kunnallinen hammashuolto, niin yllättävän kivuttomasti operaatio meni, vaikka alarivin hammas ei suostunut kokonaisena irti tulemaan. Lääkäri ihmetteli, että eipä ole aikaisemmin juuri isompia viisaudenhampaita nähnyt, mitkä meikäläisen suussa oli. Kipua ei tuntunut oikeastaan missään vaiheessa.

Mitenköhän muuten tuon tupakanpolton suhteen? Ohjeissa sanotaan, että operaatiopäivänä ei kessua poltella. Kai sitä nyt pari voi imaista päivän aikana?
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Täältä lisää pelottelua.
Itse operaatio huhtikuussa oli helpohko.Ei se satu.
Paskempi oli operaatiosta seurannut tulehdus,joka johti viikon riutumiseen sairaalassa ml. tietysti wappu.
Operaatiossa halkesi vielä leukaluu,joka korjattiin loppukesästä kirralla.
Kyseessä olivat reikäiset vasemman puolen viisarit.Oikeat on vielä poistamati ja kynnys operaatioon melko korkea.
Potilasvahinkojutun olisi varmaan voinut nostaa,mutta tavoistani poiketen annoin asian olla.Sairaalakeikan ja jatkuvan säryn jälkeen mielessä oli vaan,että koska tämä loppuu-ja loppuihan se sitten.Vahvoja särkylääkkeitä tuli syötyä.Riippuvuutta aloin pelätä,mutta lääkärit sanoi,että riskiä ei ole.Ei nykyään Burana 400 kyllä tunnu juuri miltään,että sekin jää ottamatta jos pää pikkuisen kivistää.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Eipä tuo hampaiden repiminen satu kun riittävästi puudutuspiikkejä tökitään leukaan. Itselle laittoivat 7 piikkiä muistaakseni kun poistivat molemmat alahampaat samanaikaisesti. Tilkan keskussotilassairaalassa kävin vierailemassa nelisen vuotta sitten.
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Viestin lähetti Prookie
No niin. Tässä nyt sitten odotellaan pelko perseessä, että koska puudutus lakkaa vaikuttamasta ja alkaa uskomaton kipu ja särky..


Suosittelisin, että kipaisepas lähimpään a-tarvikemyymälään hakemaan vaikkapa pullo hyvää konjamiinia. Eihän se tunnetusti auta itse särkyyn, mutta kivempi tapa potea.

Muista myös kerätä pois kaikki löysät säälipinnat. Työpaikalla, opiskelussa, kaveripiirissä, vaakamambossa jne.

Ps. Hanki myös pilli.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Kannattaa kasvattaa leukaluu, johon viisaudenhampaat mahtuvat. Ja nimenomaan ehjät hampaat. Niin minä tein, alkeellinen kun olen (hampaiden vähentyminen on ihmislajissa evolutiivinen trendi).
 

Ebbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado
Eilisestä viisaudenhampaan poistosta on nyt selvitty eikä kipua ole vielä ollut (kiitos suukirurgin määräämien tulehdukipulääkkeiden, joita pitänee napsia vielä tänään varmuuden varalta) Hampaanpoistolla oli komea nimi, suukirurginen leikkaus. Samalla reissulla tosin poistettiin viisaudenhampaan vieressä ollut, lohjennut ja juurihoitoa tarvinnut, hammas.

Kokemus ei ollut niin kamala kuin olin kuvitellut. Tunnin verran istuin kaiken kaikkiaan tuolissa. Iltaan mennessä verenvuoto suussa oli jo onneksi loppunut ja pystyin syömään jo kiinteää ruokaa. Kolme viisaudenhammasta on nyt poistettu ja ilmeisesti viimeistä sankaria tuskin tullaan poistamaan johtuen hampaan asennosta ja sijainnista.
 

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Jep, eilen lähti meikäläiseltäkin pari viisaudenhammasta. Hammaslääkärillä en ollut vuosiin käynyt joten minkäänlaista pelkoa tahi jännitystä ei ollut.

Kivuliain prosessi oli puudutus, itse operaatio ei sattunut. Tosin ei se mitenkään mieltä ylentävää ollut lähes tuntia siinä kuunnella ja katsella kun kaiken maailman poraa ja leikkuria tungetaan suuhun ja kuuluu rusahduksia kun hammasta leikataan. Millään ei meinannut alahammas lähteä, mutta osissa pikkuhiljaa sen sieltä hivuttivat. Ylähammas lähtikin sitten ihan helpolla.

Sellaista tässä mietin, että onkohan kellään tietoa siitä, kuinka kauan tätä verenvuotoa voi jatkua? Tässä on nyt noin 30 tuntia leikkauksesta, ja edelleenkin tarvitsee niellä/räkiä verta lähes jatkuvalla syötöllä. Jotain sidetaitoksia se hoitaja antoi ja käski puolisen tuntia sellaista purra jotta verenvuoto lakkaa, mutta eivätpä ole auttaneet.

Syödä en ole vielä pahemmin uskaltanut, mitä nyt jotain jugurttia ja mehua vedellyt. Kivutkin ovat pysyneet aisoissa, kiitos kuussatasen buranan. Ainut mikä huolettaa, on juuri tuo verenvuoto. Ja se, että taitaa jäädä pirtuboolin nauttiminen väliin tämäniltaisissa pikkujouluissa.
 

merzyk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja Edmonton Oilers
Itsellä leikkauksen jälkeinen verenvuoto on yleensä jatkunut pari päivää, sitäkin kiusallisempaa on ollut hillitön turvotus. Kyllä se verenvuoto lakkaa, kunhan jaksat laittaa niitä tuppoja turpaan! Eihän se kivaa ole, mutta minkäs teet? Pieni pirtubooli ei välttämättä ole yhtään huono juttu...

Kummatkin viisurit alhaalta on otettu ja nyt pitäisi varata aika ylhäällä kiusaaville viisaudenhampaille. Pientä kammoa edellisistä kerroista löytyy, nyt täytyisi vaan "rohkaista" itseni ja käydä ainakin toinen poistattamassa. Edellisellä kerralla tulehtunut viisaudenhammas ja ien siinä vieressä meinasivat turvottaa nielun, niin ettei nielemisestä tullut oikein mitään.
 

Särki

Jäsen
Juuri pääsin pois hammaslääkäristä ja mennessä oli yksi hammas enemmän kuin nyt. Olin menossa vain paikkauttamaan reikää, mutta molemmissa yläpuolisissa viisaudenhampaissa oli reikä, joten ne saivat tylyn tuomion, poistetaan. Tällä reissulla lähti ensimmäinen ja hetken päästä lähtee toinen. Suhteellisen helposti hammas lähti, mutta nyt odotetellaan puudutuksen loppumista ja säryn alkamista.

edit: Nyt reilu pari tuntia operaatiosta ja puudutus on loppunut ja säryt alkaneet. Ja voi herra mun reiteni, nyt ei tiedä miten päin olisi, istuisiko vai makaisiko, huutaisiko vai olisiko hiljaa! Särkylääkkeistä ei tunnu olevan apua ja jomotus leukaperissä viittä vaille vittumainen!
 
Viimeksi muokattu:

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Viestin lähetti Särki
edit: Nyt reilu pari tuntia operaatiosta ja puudutus on loppunut ja säryt alkaneet. Ja voi herra mun reiteni, nyt ei tiedä miten päin olisi, istuisiko vai makaisiko, huutaisiko vai olisiko hiljaa! Särkylääkkeistä ei tunnu olevan apua ja jomotus leukaperissä viittä vaille vittumainen!

No, itsellä on nyt reilut kolme vuorokautta leikkauksesta, ja kivut edelleen sitä luokkaa ettei mitään jakoja ilman särkylääkkeitä. Eniten kuitenkin vituttaa jatkuva verenmaku suussa.

Tuossa aamulla soitin hammaslääkärin päivystykseen, ja kysyin että eiköhän tämän verenvuodon jo hiljalleen kuuluisi lakata. Käskivät saapumaan päivystykseen mahdollisimman pian. Siellä sitten lekuri katsoi suutani ja totesi kuin jollekin pikkulapselle että "hyvin on kuule haavat lähteneet sulkeutumaan, ei näistä mitään verta vuoda." No siinä sitten häkeltyneenä lähdin käppäilemään kotiin, enkä tyhmänä tajunnut jäädä tivaamaan että mistä helvetistä se veri sitten tulee? Enää en kuitenkaan lähde itseäni nöyryyttämään hammaslääkäriin vaikka vuotaisin kuiviin.

Se nyt on ainakin selvä että toisen puolen hampaat eivät lähde kuin äärimmäisessä hätätilanteessa.
 

Särki

Jäsen
Selvittiinpä sittenkin. Eilinen koettelemus on takana ja olotila suht normaali. Toki ulkona vihmova sade tuntuu tyhjässä reiässä suussani, mutta eiköhän se ole normaalia?

Ja olikohan se hammaslääkäri tosissaan kun ehdotteli uutta aikaa toisen viisaudenhampaan poistamiseksi? Luuleekohan se ihan oikeesti, että menen otattamaan toisenkin hampaan pois, joka ei haittaa ainakaan vielä normaalia elämää mitenkään? Ilmeisesti. No ehkäpä sitten meen.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Särki
Toki ulkona vihmova sade tuntuu tyhjässä reiässä suussani, mutta eiköhän se ole normaalia?

Niin. En nyt menisi sanomaan, että olet jo selviytynyt, jos kuljet ulkona suu auki :)

Veikkaan, että helpompaa on ottaa hampit pois kun eivät ole tulehtuneet ja kipeät. Minun piti odottaa viikko, että tulehdus laski antibiooteilla ja V-Penillä. Särky oli odotellessa järkyttävä.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Eipä ollut edes kinkut ehtineet sulaa, nimimerkiltä nykäistiin nimittäin juuri viisaudenhammas oikealta ylhäältä. Helppo keikka: sisään, tuoliin, puudutus, poisto, kiitos ja näkemiin. Kokonaisaika 5 minuuttia. Alhaalla olevat tosin todennäköisesti leikataan, joten rajansa se on riemullakin.
 

Redcoat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko täällä ketään, joka olisi päässyt nauttimaan kyseisestä operaatiosta sekä yksityisen että kunnallisen hammashoidon parisssa?

Itselläni kun on nuo vasemman puolen viisaudenhampaat vielä poistamatta. Oikean puolen viisurit poistatin yksityisellä, ja itse toimenpide oli helpompi kuin odotin, ja kivut jälkeenpäinkin ihan siedettävät sitä puudutusaineen vaikutuksen lakkaamista seuraavaa ensimmäistä puolituntista lukuunottamatta (taisin ottaa särkylääkkeen liian myöhään), mutta jälkeenpäin jouduttiin pariinkin otteeseen onkimaan pois luunsiruja, jotka olivat leikkaamisen yhteydessä jääneet paikalleen, ja lisäksi poski pääsi turpoamaan melkoisiin mittoihin, koska en saanut heti antibioottikuuria. Eniten tuossa kuitenkin harmitti se, että kyseinen lysti tuli aika lailla kalliiksi. Nyt mietin, että uskaltautuisinko ihan Porin kaupungin hammashoitolaan, vaikka toinen noista jäljellä olevista viisureista ei taida olla ihan helppo tapaus, kun kasvaa vinoonkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös