Onkos täällä mallareita (pienoismalliharrastajia)?

  • 43 156
  • 374
K

kiwipilot

Paitselo kirjoitti:
Ehdottomasti kannattava ostos. Kandee tosin siitä rakennussarjan paketista syynätä valmistumisvuosi, nimittäin Trumpeter on ollut markkinoilla jo monta vuotta, mutta vasta öbaut vuodesta 2003 on laatu ollut verrattavissa esim. japanilaiseen "alan kuninkaaseen" TAMIYAAN (noh, LÄHES verrattavissa). Meikäläisen viimeisin Trumpeter-hankinta oli II-maailmansodan aikainen torbedopommittaja GRUMMAN AVENGER suuressa 1/32-mittakaavassa ja tämä taitaa olla suurin "savotta" pienoismalleissa (ainakin lentokoneiden osalta) mitä olen koskaan duunaillut. Siis korkealaatuinen sarja, mutta osien määrä on jotakin aivan hurjaa. Jo pelkästään lentokoneen moottori on ihan oma hulppea pienoismallinsa, samoin kuin koneen yksityiskohtainen sisustus koko rungon pituudelta - koneen kokoontaittuvien siipien ja saranamekanismien kanssa saa myös olla tarkkana. Näissä Trumpeterin malleissa on lähes poikkeuksetta mukana myös metalliosia, joten tarvitaan muoviliiman lisäksi myös pikaliimaa.

Trumpeteria kannattaa kyllä kokeilla.

Good as gold ja monet kiitokset! Huomenna taidankin kipaista em. putiikkiin ja sijoittaa roponi tuohon pienoismalliin. On muuten sellainen kauppa että en ole moista missään nähnyt! Kertakaikkiaan loistavat valikoimat ja edulliset hinnat. Vaimo vain ei kovin kauaa jaksa liikkeessä viihtyä...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
kiwipilot kirjoitti:
Vaimo vain ei kovin kauaa jaksa liikkeessä viihtyä...

Niinpä. Vaimoissa on usein tuollainen outo ominaispiirre.

Muuten jos rupesi himottamaan ISOMMAT Trumpeterin mallit, niin tässäpä tiedoksi linkki jossa olisi tarkempaa tietoa tuosta aikaisemmin mainitsemastani komeasta Trumpeterin Grumman Avengerista mittakaavassa 1/32 -

http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/tru/kit_tru_tbf.shtml

edit: mainittakoon Avengerista vielä sen verran, että itse rakensin siitä ns. "WHAT IF" version. Tein sen nimittäin Suomen ilmavoimien hakaristitunnuksilla ja keltaisilla itärintamamaalauksilla. Koneen pääväriksi tuli kiiltävä hopea - siis maalaamaton metallipinta.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Paitselo kirjoitti:
Muuten jos rupesi himottamaan ISOMMAT Trumpeterin mallit, niin tässäpä tiedoksi linkki jossa olisi tarkempaa tietoa tuosta aikaisemmin mainitsemastani komeasta Trumpeterin Grumman Avengerista mittakaavassa 1/32 -

Huh! Siinä sitä olisi savottaa kerrakseen... Olisi kyllä aika unelma aloittaa -ja lopettaa- tuollainen malli. No, huomenna katellaan mitä mukaan tarttuu. Voi kyllä olla että kokoa alkaa olla jo sen verran että jää ostaminen haaveksi sillä tuollaisen monsterin raahaaminen tasan toiselta puolelta maapalloa on jo haaste sinänsä - mikäli nyt ensin saisin tuon paremman puoliskon ylipuhutuksi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
kiwipilot kirjoitti:
Huh! Siinä sitä olisi savottaa kerrakseen... Olisi kyllä aika unelma aloittaa -ja lopettaa- tuollainen malli.

Niin no, kyllähän tuollaisen aina aloittaa, mutta se lopettaminen onkin sitten jo ihan eri juttu. Minä väsäsin omaa Avengeria "vain" n. kolmen kuukauden vapaa-ajat, enkä ole vieläkään tyytyväinen lopputulokseen. Ensinnäkin säästääkseni hyllytilaa päätin rakentaa tämän lentotukialuskoneen siivet "supussa". Olen nyt jälkikäteen lisäillyt sinne esim. laskutelineisiin itse tehtyjä jarruletkuja ohuesta kuparilangasta enkä ole vielä avoimeen pommikuiluun koneen mahan alle lisännyt sarjassa vaihtoehtoina olevia pommeja/torbedoa/lisäpolttoainetankkia, koska tuntuu että sen pommikuilun viimeistely on loputon savotta. Sen saa nimittäin erittäin näyttävän näköiseksi kun sinne lisää HIRRVEEEN määrään asiaan kuuluvaa johdotusta (pitää taas itse tehdä esim. kuparilangasta tms. ja porailla miniporalla sopiviin kohtiin johdotuksille sopivat reiät koneen rungon sisäänmenoon - tähän kaikkeen saa tietysti hyviä ohjeita kun katselee OIKEAN Avengerin kuvia vaikkapa internetistä). Tässä on sitten se ongelma, että jos sinne pommikuiluun asentaa vaikka sen helvatan ison torbedon, niin suurella vaivalla tehdyt johdotukset jäävät tykkänään piiloon.

Koska nimimerkkisi on "kiwipilot", niin tässäpä sinulle Uusi-Seelanti teemaan sopiva linkki kyseisestä Trumpeterin 1:32 Avengerista (siellä rakentelutaitojaan esittelee mies nimeltä Jay Laverty, joka väsäili omaa Avengeriaan PUOLI VUOTTA...

Trumpeterin 1:32 Grumman Avenger Uuden-Seelannin väreissä löytyy täältä:

http://hsfeatures.com/features04/tbf32jl_1.htm
 
K

kiwipilot

Paitselo kirjoitti:
Koska nimimerkkisi on "kiwipilot", niin tässäpä sinulle Uusi-Seelanti teemaan sopiva linkki kyseisestä Trumpeterin 1:32 Avengerista (siellä rakentelutaitojaan esittelee mies nimeltä Jay Laverty, joka väsäili omaa Avengeriaan PUOLI VUOTTA...

Kiitos linkistä! Kuulostaa kyllä aikamoiselta savotalta tuo oma mallailusi. Mutta, innostuin tekemään hieman etsintöjä tuon Avengerin pohjalta ja kävi pienoinen munkki: Täällä Christchurchissa on NZ:n paras ilmailumuseo ja maan ainoa(?) restauroitu Grumman Avenger löytyy täysin restauroituna juuri tuolta. Elikkä, taidankin suunnata sinne kamerani kanssa iltapäiväksi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Vapaa-ajanviettopulmia?

Niin, jos sinulla on vapaa-ajanviettopulmia ja vieläpä ylimääräistä rahaa, niin tässäpä vinkki:

- tämän viikon lauantaina klo 9.00 - 18.00 paikallista aikaa järjestetään suuri rakennussarjojen & asiaan liittyvien tarvikkeiden huutokauppa osoitteessa 100 ROBESON STREET FAYETTEVILLE, NORTH CAROLINA U.S.A.

Kyseessä on RON BARBOUR-nimisen pienoismalliharrastajan kuolinpesän huutokauppa. Asian tekee erikoiseksi se, että elämänsä aikana tämä Barbour ehti kerätä itselleen todella massiivisen varaston pienoismalleja eri mittakaavoissa. Siis nämä rakennussarjat ovat KOKOAMATTOMINA omissa laatikoissaan (suurin osa laatikoista täysin avaamattomia) ja näitä malleja myydään nyt tässä huutokaupassa yli 10 000 kappaletta! Mukana on paljon sarjoja 1950-luvulta lähtien, osa jo toimintansa lopettaneilta valmistajilta, kuten esim. Dynavector, Allyn, Strombecker, Hawk ja Peerless Max.

Todella melkoisen kokoelman siis mies ehti elämänsä aikana kerätä - varmasti jossakin vaiheessa hänen täytyi tajuta ettei koskaan itse ehdi niitä kaikkia rakentaa. Nimittäin tuon kymmenen tuhannen rakennussarjan kokoamisessa kulahtaisi öbaut kolmenkymmenen ihmisen elinikä - meikäläisen mallivarastossa on kamaa sen verran, että jos oikein pistäisin hihat heilumaan, niin ne olisi rakenneltu noin kahdessa vuodessa.

Kyseinen huutokauppa järjestetään kahtena seuraavana viikonloppuna:

25.2. klo 9.00 - 18.00
26.2. klo 12.00 - 17.00

4.3. klo 9.00 - 18.00
5.3. klo 12.00 - 17.00

Lisäinformaatiota antaa Mr. Scott Hancox (910) 391 2041
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Nimim. kiwipilotille ja muillekin lentohärveleitten rakentajille tiedoksi tämä mainio WALKAROUNDLINKKI:

http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/

Walkaround siis tarkoittaa "ympärillä kävelemistä" - kävellään jonkin lentokentällä olevan lentokoneen ympärillä ja napsitaan siitä mahdollisimman paljon valokuvia eri kulmista. Näitä kuvia oikeista koneista pienoismallien rakentelijat sitten käyttävät apunaan omassa harrastuksessaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Pohjoismaiden suurin harrastemessutapahtuma Model Expo 2006 Pienoismallimessut lähestyy taas!

Tänä vuonna tapahtuma järjestetään ensimmäisen kerran Helsingin Messukeskuksessa (aikaisemmin nämä "kisat" järkättiin aina Helsingin jäähallissa) 5.5. - 7.5. 2006

Tässä linkissä tarkempaa tietoa:

www.model-expo.com

Huomasinpas muuten riemukseni, että noilla messujen nettisivuilla löytyy kuva yhdestä minunkin tekemästäni mallista - se löytyy kuvagalleriasta YLEISKUVIEN sivulta 2 ja siinä joku hattupäinen vanhempi mies tutkii meikäläisen rakentamaa Tiger-panssarivaunua (rc-laite ja mittakaava 1:8).
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Paitselo kirjoitti:
Pohjoismaiden suurin harrastemessutapahtuma Model Expo 2006 Pienoismallimessut lähestyy taas!

Onko messuille omaa pukeutumiskoodia?
Lyhythihainen kauluspaita kaiketi? Suorat housut joiden vyötärö kainalossa?

Naistahan ei tietystikkään saa ottaa mukaan, jos vahingossa sellaisen sattuu omistamaan. Muutenhan mallariveljet pitävät sinua outona.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Tommy kirjoitti:
Onko messuille omaa pukeutumiskoodia?


Tule sellaisena kuin olet , rohkeesti vaan.

Niin ja oudolta ehkä kuulostaa, mutta moni mallari on nähty myös naisseurassa - tämä ei ole pelkästään urbaanilegendaa.
 
Paitselo kirjoitti:
Niin ja oudolta ehkä kuulostaa, mutta moni mallari on nähty myös naisseurassa - tämä ei ole pelkästään urbaanilegendaa.

Siinä mielessä mallarit eivät siis muistuta tyypillistä jatkoaikalaista.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Paitselo kirjoitti:
Pohjoismaiden suurin harrastemessutapahtuma Model Expo 2006 Pienoismallimessut lähestyy taas!

Tänä vuonna tapahtuma järjestetään ensimmäisen kerran Helsingin Messukeskuksessa (aikaisemmin nämä "kisat" järkättiin aina Helsingin jäähallissa) 5.5. - 7.5. 2006
Jees, mielenkiinnolla odotan messuja uudessa paikassa. Viimeisten noin kymmenen vuoden aikana olen käynyt Model Expossa joka kerta (no, inttivuodesta en nyt ole ihan varma), joten pakkohan sinne on taas mennä. Samassa yhteydessähän on nyt Lapsi-messut, joten saattaa olla, että lähdemme koko perheen voimalla liikkeelle (emäntä ei noista mallailumessuista aivan hirveästi ole kiinnostunut ;-)).

Omasta "mallailu-urasta" sen verran, että olen keskittynyt muovimalleihin ja niistä lähinnä panssarivaunuihin. Viimeisten vuosien aikana rakentelu on tosin ollut vähäisempää. Syynä tähän ovat akuutin ajanpuutteen lisäksi olleet lähinnä huonot tilat, joissa rakennella (emäntä ei jostain syystä ymmärrä, mikäli keittiön pöytä on pidempiä aikoja kerrallaan varattuna rakenteluprojektia varten).
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olen pari vuotta ollut netin kautta yhteydessä eräälle kansainväliselle mallarisaitille ja sitä kautta vasta on tajunnut miten suosittu harrastus on kyseessä maailman laajuisesti. Kyseisellä sivustolla on sitten tullut tutuiksi eräitä nimiä ja nimimerkkejä, ja viime viikolla eräs juttu säväytti niin että kylmät väreet kulkivat kroppani läpi. Nimittäin eräs hieman tutummaksi tullut kaveri (27-vuotias ja ammatiltaan armeijan helikopterilentäjä), joka on kotoisin USA:sta Pohjois-Carolinasta, kirjoitti jälleen kerran tuolle palstalle viimeisimmästä rakenteluprojektistaan ja laittoi nettiin mukaan myös hienot kuvat valmiiksi rakentamastaan helikopterin pienoismallista. Teksti oli hyvin tavanomaista työskentelymenetelmien kuvailua, mutta kaveri lopetti sen juttunsa näihin sanoihin jotka nyt tähän suomennan:

- frendit hei, tämä olikin sitten viimeinen postaukseni tälle saitille tämän vuoden osalta, sillä lähden huomenna sotaan.

Tuo viimeinen sana kyllä pysäytti. Hän siis lähti viime viikolla helikopterilentäjänä Irakiin sotimaan.

Aika näyttää, kuuluuko miehestä enää mitään.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Paitselo kirjoitti:
Tuo viimeinen sana kyllä pysäytti. Hän siis lähti viime viikolla helikopterilentäjänä Irakiin sotimaan.

Kertoiko hän itse lähtevänsä Irakiin sotimaan vai päättelitkö sinä tämän alkup. tekstistä? Koska onhan toinenkin vaihtoehto olemassa sotatantereeksi, nimittäin Afganistan - toki Irak on todennäköisempi koska siellä tarvitaan lentäjiä enemmän mutta kahdella rintamalla Yhdysvallat tällä hetkellä kuitenkin sotii.

vlad.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
PITKÄ ODOTUS PALKITAAN VIHDOINKIN!

II-maailmansodan aikaisesta brittäisestä HMS HOOD taistelulaivasta on vihdoinkin tulossa pienoismalli! Valmistaja ei kuitenkaan ole brittläinen Airfix, vaan kiinalainen Trumpeter, joka tätä nykyä pukkaa markkinoille ällistyttävällä vauhdilla toinen toistaan komeampia (ja erittäin laadukkaita) rakennussarjoja.
Trumpeterin HMS Hood on isossa mittakaavassa 1:350, joten valmis laiva on taas melkoinen hyllytilan viejä.
Outoa sinänsä että tästä Britannian laivaston ylpeydestä ei ole ollut aikaisemmin saatavilla kunnolista muovimallia, kun taas HMS Hoodin meritaistelussa upottaneesta saksalaisesta taistelulaiva Bismarckista on ollut saatavilla pienoismalleja monenlaisissa mittakaavavoissa ja eri valmistajien tekeminä.

Tässä Trumpeterin tiedotetta asiasta:

http://e-hobbyland.com/trmo.html

... ja näkyy siellä uutuuksissa olevan myös saksalainen II-maailmansodan aikainen höyryveturi + hiilivaunu suositussa sotilaskalustomittakaavassa 1:35. Valmis veturi vaununsa kanssa on metrin pituinen ilmestys! Siinäpä hyvää materiaalia esmes johonkin todella ISOON dioramaan. Voin jo kuivitella miten after-market firmat hierovat tyytyväisinä karvaisia käsiään ja alkavat valmistaa tuohon Trumpeterin veturiin kaikenlaista lisäkamaa vaunuista lähtien...
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Purjelaivoista

Terve,

Olen kasannut tossa yhden revellin purjelaivan, Americo Vespuccin. Narujen virittely meni ihan hyvin, vaikka välissä vähän huolestutti lopputulos. Onneksi naru kiristyy näköjään ihan itsestään ajan mittaan kuivuessaan.

Mutta ongelmana on purjeet. Laiva on suhteessa 1:350, mikä takoittaa sitä, että mikä tahansa aidon näköinen kangas olisi suhteettoman paksua purjeiksi. Mukana tulleet muoviset purjeet ovat tosiaankin muovipurjeet, elikkä vaikka maalattuna likaisella pensselillä, eivät kovin aidon näköiset.

Seuraavaksi olen kokomassa saman valmistajan HMS Bountya, 1:110, joka on jo selkeästi isompi projekti. Siihen haluasin hyvän näköiset purjeet. Mallin mukana tuli muovipurjeet, mutta ajattelin pistää kankaiset. Onko kellään kokemusta ja vinkkejä mistä kankaasta/paperista ja millä tavalla saisi aikaan hyvän näköiset purjeet?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Major Julli kirjoitti:
Onko kellään kokemusta ja vinkkejä mistä kankaasta/paperista ja millä tavalla saisi aikaan hyvän näköiset purjeet?

Kysymykseesi en ikävä kyllä osaa vastata, mutta täältä ERITTÄIN SUURTA RISPEKTIÄ jokaiselle jonka pinna kestää purjelaivojen narujen kanssa räpeltämisen - minun pinnani ei kestä. Ja tästä syystä kaihdan myös I-maailmansodan aikaisten lentokoneitten pienoismalleja - niissä kaksitasoissa on aivaa liikaa viritettäviä naruja minun hermoilleni.

Soitas piruuttasi Tieto-Nikkariin, www.tietonikkari.fi - siellä ainakin myydään kaikenlaista purjelaivakamaa.

Satuitko muuten olemaan paikalla kun mainitsemasi Americo Vespucci vieraili Helsingissä Katajanokan laiturissa? Minä olin ja tuli otettua öbaut 100 valokuvaa tuosta vaikuttavasta laivasta.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Paitselo kirjoitti:
Kysymykseesi en ikävä kyllä osaa vastata, mutta täältä ERITTÄIN SUURTA RISPEKTIÄ jokaiselle jonka pinna kestää purjelaivojen narujen kanssa räpeltämisen - minun pinnani ei kestä. Ja tästä syystä kaihdan myös I-maailmansodan aikaisten lentokoneitten pienoismalleja - niissä kaksitasoissa on aivaa liikaa viritettäviä naruja minun hermoilleni.

Soitas piruuttasi Tieto-Nikkariin, www.tietonikkari.fi - siellä ainakin myydään kaikenlaista purjelaivakamaa.

Satuitko muuten olemaan paikalla kun mainitsemasi Americo Vespucci vieraili Helsingissä Katajanokan laiturissa? Minä olin ja tuli otettua öbaut 100 valokuvaa tuosta vaikuttavasta laivasta.

Kiitoksia. Olin paikalla, tosin silloin en vielä mallia omistanut, joten en kiinnittänyt sen suurempaa huomiota. Ko. laiva oli aikoinaan Mussolinin Italian rakentama ja toimi sisaraluksensa Cristoforo Colombon kanssa laivaston koululaivana. Sisaralus meni Neuvostoliittoon sotakorvauksena ja romutettiin joskus n. 1972.

Tässä lisää tietoa, kuvia ja linkkejä.

Seuraavassa projektissa, HMS Bountyssa, onkin sitten kyseessä yksi historialtaan kiehtovimmista laivoista ikinä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Major Julli kirjoitti:
Sisaralus meni Neuvostoliittoon sotakorvauksena ja romutettiin joskus n. 1972.

Niinpä. Vanha Kunnon CCCP hallitsi aina niin hyvin tuon hienovaraisen museoesineitten säilyttämisen - varsinkin kun neuvostonäkökulmasta katsottuna kyse oli ns. valkobandiittifasistien hirsipurtilosta. En minä nyt sitä väitä, että joka ikinen kelluva kippo tässä maailmassa pitäisi museoida, mutta jotain rotia silti...
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Paitselo kirjoitti:
Niinpä. Vanha Kunnon CCCP hallitsi aina niin hyvin tuon hienovaraisen museoesineitten säilyttämisen - varsinkin kun neuvostonäkökulmasta katsottuna kyse oli ns. valkobandiittifasistien hirsipurtilosta. En minä nyt sitä väitä, että joka ikinen kelluva kippo tässä maailmassa pitäisi museoida, mutta jotain rotia silti...

Toisaalta taas tuo kansojen yhteinen tahto joka oli säilyvä aikojen taa onnistui kyllä elintason museoimisessa kiitettävästi, Karjalassa säilytettiin itsepintaisesti vuoden 1944 elintaso aina yhdeksänkymmentäluvulle saakka.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Major Julli kirjoitti:
Karjalassa säilytettiin itsepintaisesti vuoden 1944 elintaso aina yhdeksänkymmentäluvulle saakka.

Ei kai sitä vuoden 1944 elintasoa IHAN pystytty Karjalassa säilyttämään?

Neuvostoliiton museoimisinnosta tulee mieleen tapaus nimeltä panssarilaiva Väinämöinen. Sehän luovutettiin N-liittoon sotakorvauksena ja muistaakseni se palveli siellä jonkinlaisena aseista riisuttuna hinaajanrääpäleenä ennen romuttamistaan.
Olen aina välillä hekumoinut ajatuksella, että ryhtyisin rakentamaan pienoismallia tästä panssarilaiva Väinämöisestä (tai sisarlaivastaan Ilmarisesta), mutta aikeeksi on aina jäänyt - rakennussarjojahan näistä ei ole olemassakaan, joten kaikki pitäisi tehdä itse ihan alusta lähtien. Noh, näiden laivojen kuvia ja rakennepiirustuksia toki on saatavilla, ja Helsingissä sotamuseossa on nähtävissä/valokuvattavissa Väinämöisestä upea pienoismallikin, muistaakseni mittakaavassa 1:100...
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Absolutely Fabulous...

Jotkut, kuten minä, rakentelevat pienoismalleja vanhoista "sotalinnuista" käyttämällä muovia ja liimaa. Jotkut taas rakentavat näitä samanlaisia härveleitä tietokoneen avulla - ja saavat ne vieläpä lentämäänkin aidon näköisesti tietsikan näytöllä.

Tässä linkissä on melkoisen taidokkaita tietsikalla luotuja lentokoneita. Varsinkin Merlin moottoreilla varustettujen Mosquitojen ja Spitfire-hävittäjien ylilento kiitoradan yli matalalla räimien on aivan aidon näköistä menoa: http://www.angel.ne.jp/~tochy
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Karseeta jälkeä...

... voi syntyä kun iso suihkuhävittäjä syöksyy väkijoukkoon. Kyseisen linkin tarjoamassa videopätkässä tapahtunut onnettomuus sattui lentonäytöksessä Ukrainassa - ja 84 ihmistä lentokentällä sai surmansa, mutta koneen kaksi lentäjää pelastuivat viime hetkellä heittoistuimilla.

Jos tästä videoklipistä nyt jotakin positiivista yrittää löytää, niin ainakin näin mallinrakentajan näkövinkkelistä oli erittäin mielenkiintoista nähdä venäläinen nykyhävittäjä oikein lähietäisyydeltä - varsinkin koneen alapuoli näkyi hyvin siinä yhdessä videokuvassa - taisi kyllä videokameraa pidelleen kuvaajan housut mennä välittömästi vaihtoon...

http://www.break.com/index/airshowcrash27.html
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös