Onkos täällä mallareita (pienoismalliharrastajia)?

  • 43 098
  • 374

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paitselo kirjoitti:
Jos tästä videoklipistä nyt jotakin positiivista yrittää löytää, niin ainakin näin mallinrakentajan näkövinkkelistä oli erittäin mielenkiintoista nähdä venäläinen nykyhävittäjä oikein lähietäisyydeltä - varsinkin koneen alapuoli näkyi hyvin siinä yhdessä videokuvassa - taisi kyllä videokameraa pidelleen kuvaajan housut mennä välittömästi vaihtoon...

Voi taivas...eipä ollut herkkua, MiG-29 tulee aika pommin lailla maahan. Eikös tuo MiG-29 ole? Oli miten oli, näyttää äkkiseltään siltä, että pilotti leikki vähän turhan matalalla. Tästä taas tulee mieleen, että mahtoiko pilotti ihan tarkkaan tietää, mitä tekee? Tietääkseni MiG-29 on melkoisen ketterä kone, mutta ei oikaisu syöksystä ihan pienessä tilassa tapahdu. Enhän minä näistä mitään tiedä, mutta Falcon 4.0 - Allied Force opettaa aika todentuntuisesti koneen käyttäytymistä.

Itse ketjun aiheeseen sen verran, että kaivoin taas mallariverstaan esiin. Viime keväänä jäi kesken '65 Ford Mustang 2+2 Fastback, moottorin ehdin tuolloin detaljoida lähestulkoon valmiiksi. Musse on ensimmäinen automallini pitkään aikaan ja ensimmäinen automalli, jota ei tehdä "out-of-the-box". En tiedä mikä siinä on, mutta tärkeimpien apulaitteiden ja johdotusten lisääminen konehuoneen puolelle on suunnattoman mielenkiintoista. Työstämäni Revell-Monogramin sarja on toki hyvälaatuinen ja mukavasti detaljoitu jo valmiiksi, mutta johdot ym. hienommat detaljit sarjoistahan puuttuvat tietääkseni lähes aina.

Mussen valmistumisen jälkeen on vuorossa lähes suoraan laatikosta tehtävä AH-1T+ Gold Cobra mittakaavassa 1:32. Tämän lisäksi isoihin mittakaavoihin hurahtaneena hankin samaisessa mittakaavassa olevan Revellin RF-4C Phantom II. Tuolla mallilla on pituutta hulppeat 60 cm ja siipien kärkiväli 45 cm. Jälkikäteen on sitten sen säilytyspaikan pähkäilyn vuoro.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Sparrow kirjoitti:
Mussen valmistumisen jälkeen on vuorossa lähes suoraan laatikosta tehtävä AH-1T+ Gold Cobra mittakaavassa 1:32. Tämän lisäksi isoihin mittakaavoihin hurahtaneena hankin samaisessa mittakaavassa olevan Revellin RF-4C Phantom II. Tuolla mallilla on pituutta hulppeat 60 cm ja siipien kärkiväli 45 cm. Jälkikäteen on sitten sen säilytyspaikan pähkäilyn vuoro.

Minkäs puljun valmistama malli tuo 1:32 Gold Cobra oikein on? Meikäläisellä on laatikossa lojunut rakentamattomana jo monta vuotta Academyn vastaava "Kultakopteri" mutta sen mittakaava on 1:35. Niin ja eihän tuo hyllyssä valmiina kovin paljon tilaa vie, pääroottori kun on vain kaksilapainen ja sen voi sitten asetella nätisti kopterin pituussuntaan. Viisilapaisella roottorilla varustettu kopteri samassa mittakaavassa vaatiikin jo sitten valtavasti tilaa ympärilleen.

Muista sitten avata siitä Revellin isosta Phantomista kaikki mahdolliset (ja muutama mahdotonkin) huoltoluukut rungosta ja siivistä. Tällä tavoin saat aikaiseksi sellaisen savotan, että voin sitten parin-kolmen vuoden päästä tiedustella sinulta esmes heittoistuinten johdotusten onnistumista tai jarruvarjon pakkausnyörien väritystä... onnea valitsemallasi tiellä.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
NH90

Näin asiaan jonkin verran (työn puolesta) perehtyneenä kiinnostaisi tietää onko kukaan vielä tehnyt mallia NH90-helikopterista? Revell'hän ainakin mallia valmistaa 1:72 -mittakaavassa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
avs kirjoitti:
Näin asiaan jonkin verran (työn puolesta) perehtyneenä kiinnostaisi tietää onko kukaan vielä tehnyt mallia NH90-helikopterista? Revell'hän ainakin mallia valmistaa 1:72 -mittakaavassa.

Olen vain "katseella seurannut" kaupan hyllyssä olevaa Revellin laatikkoa - en ole rohjennut vielä hankkia. En edes tiedä että saako siitä rakennettua (ilman suuria lisätöitä) sitten nimenomaisesti just sen Suomessa käyttöön otettavan version?
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Paitselo kirjoitti:
Olen vain "katseella seurannut" kaupan hyllyssä olevaa Revellin laatikkoa - en ole rohjennut vielä hankkia. En edes tiedä että saako siitä rakennettua (ilman suuria lisätöitä) sitten nimenomaisesti just sen Suomessa käyttöön otettavan version?

Niin, itse mielenkiinnolla seuraan saako siitä ihan oikeastakaan rakennussarjasta aikaan lentävää helikopteria. Sitä en tiedä minkälaisia virheitä tuossa 1:72 -mallissa on, ulkoiset mitat ja antennit jne ovat varmaan ne suurimmat ongelmat? Sekä tietty se että maalausohje ei perustune mihinkään muuhun kuin (valistuneeseen?) arvaukseen. Ja tarrojen/siirtokuvien sijoitus samaten.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
avs kirjoitti:
Niin, itse mielenkiinnolla seuraan saako siitä ihan oikeastakaan rakennussarjasta aikaan lentävää helikopteria.

Vihjailit jo tuossa aikaisemmin, että asia kiinnostaa hieman jo ammatinkin puolesta. Oletko kenties töissä Patrian tehtailla Jämsän Hallissa? Siellähän näitä yleiseurooppalaisia ihmevispilöitä kootaan ihan aikuisten oikeesti.
En ole kylläkään perehtynyt, että mikä näissä koptereissa nyt sitten "mättää". Jos sinulla on tästä parempaa tietoa, niin jaa toki tietosi muillekin. Vai onko tieto "TOP SECRET"?
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Paitselo kirjoitti:
Vihjailit jo tuossa aikaisemmin, että asia kiinnostaa hieman jo ammatinkin puolesta. Oletko kenties töissä Patrian tehtailla Jämsän Hallissa? Siellähän näitä yleiseurooppalaisia ihmevispilöitä kootaan ihan aikuisten oikeesti.
En ole kylläkään perehtynyt, että mikä näissä koptereissa nyt sitten "mättää". Jos sinulla on tästä parempaa tietoa, niin jaa toki tietosi muillekin. Vai onko tieto "TOP SECRET"?

No, töissä olen käyttäjäpäässä, en tehtaanriston hommissa. Tuo top secret -homma onkin sitten se mitä tässä tavallaan varon. Jokin minulle selvä juttu ei nimittäin ole välttämättä tarkoitettu koko kansan tietoon mutta toisaalta joku perus hekobongari saattaa tietää yllättävän paljon ja jakaa tietoaan surutta keskustelupalstoilla. Yritä nyt sitten taiteilla näiden välillä. Patrialla toki käyty ja se lisää osaltaan vaitiolovelvollisuutta. En tiedä mättääkö näissä hekoissa oikeastaan mikään sen enempää kuin vaikkapa UH-60:ssa sen suunnittelu-/kokoonpano- /koelentovaiheessa? Tuskin nekään on kerrasta kaikessa onnistuneet aikoinaan. Nyt on kai vaan odotukset/suunnitelmat liian korkealla. Uusi kun on aina uusi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
avs kirjoitti:
Jokin minulle selvä juttu ei nimittäin ole välttämättä tarkoitettu koko kansan tietoon mutta toisaalta joku perus hekobongari saattaa tietää yllättävän paljon ja jakaa tietoaan surutta keskustelupalstoilla.

Ahaa, siis niihin on sittenkin kehitetty päällystön teleportaatiolaitteisto?
Laitteen koekäytöissä on mitä ilmeisimin ollut lopputuloksena varsin haastavan olomuodon omaavia kapiaisia - etten sanoisi suorastaan räjähtäneeltä näyttäviä? Pystyykö tämä uusi chopperi liikkumaan aliavaruudessa poimumoottoreilla? Onko vakiovarustuksessa mukana pirtelömukitelineet, akvaario ahvenille ja intiaaninnahkaiset kokolattiamatot? Kandeeks syödä vielä lisää pulkkosieniä?
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Paitselo kirjoitti:
Ahaa, siis niihin on sittenkin kehitetty päällystön teleportaatiolaitteisto?
Laitteen koekäytöissä on mitä ilmeisimin ollut lopputuloksena varsin haastavan olomuodon omaavia kapiaisia - etten sanoisi suorastaan räjähtäneeltä näyttäviä? Pystyykö tämä uusi chopperi liikkumaan aliavaruudessa poimumoottoreilla? Onko vakiovarustuksessa mukana pirtelömukitelineet, akvaario ahvenille ja intiaaninnahkaiset kokolattiamatot? Kandeeks syödä vielä lisää pulkkosieniä?

Heh heh. Pirtelömukitelineistä en tiedä, mutta veli ranskalaisen tuntien en kummastelisi vaikka olisikin viinilasille paikka. Ja juu, lisää sieniä vaan koneeseen.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
avs kirjoitti:
Heh heh. Pirtelömukitelineistä en tiedä, mutta veli ranskalaisen tuntien en kummastelisi vaikka olisikin viinilasille paikka. Ja juu, lisää sieniä vaan koneeseen.

No en minä nyt sieniä enempää - on parasta lopettaa siinä vaiheessa kun tyhjää piimätölkkiä vedellä huuhtoessaan tölkin pohjasta alkaa näkyä John Lennonin naamataulu.

Mutta jos sinua kiinnostaisi rakentaa ISO ja RRRRÄYHÄKÄS vispilä, niin voin oman rakentelukokemukseni jälkeen lämpimästi suositella kiinalaisen Trumpeterin valmistamaa rakennussarjaa venäläisestä Mil Mi-24 Hindistä isossa 1:35 mittakaavassa. Tämähän on se Harjasniskaksi nimitelty attack chopper ja Trumpeter on tehnyt todella hienoa jälkeä tämän rakennussarjan osien työstämisessä.

Täällä lisää:

http://www.internetmodeler.com/2004/february/first-looks/tsu_mi-24v.php

Ja kun tämä on 1:35 mittakaavassa, niin sehän tarkoittaa vain sitä, että alan kaupat ovat pullollaan samaan mittakaavan sopivaa maakalustoa & ihmisfiguureja...

EDIT: ja paskat! Ei näköjään avaa tuo linkki ainakaan minulle a.o. sivua, vaikka just sen osoitteen googlen kautta itse kalastin - ja silloin se vielä toimi.
Noh, kokeile googlettaa googlen kautta sinäkin. Laita hakusanoiksi vaikkapa Mil Mi-24 Hind 1:35 Trumpeter by Michael Benolkin. Näin ainakin saat kyseisen sivun näkymään.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Paitselo kirjoitti:
Mutta jos sinua kiinnostaisi rakentaa ISO ja RRRRÄYHÄKÄS vispilä, niin voin oman rakentelukokemukseni jälkeen lämpimästi suositella kiinalaisen Trumpeterin valmistamaa rakennussarjaa venäläisestä Mil Mi-24 Hindistä isossa 1:35 mittakaavassa. Tämähän on se Harjasniskaksi nimitelty attack chopper ja Trumpeter on tehnyt todella hienoa jälkeä tämän rakennussarjan osien työstämisessä.

No, oma rakentelu on hyytynyt sen jälkeen kun keksin oluen ja naisolentojen olemassaolon. Nykyisessä kaksiossa ei oikein ole paikkaakaan harrastaa, mielestäni mallailu vaatii kuitenkin oman tilansa. Sitten kun joskus isompaan muutan niin tulee varmaan palauteltua taitoja mieleen... Mitä tuohon helikopterimallailuun tulee, niin tekisi mieli hankkia Mi-8:sta joku hyvä malli ja kuvata yksityiskohdat nyt kun noita vanhoja rouvia on vielä käytössä. Toki jokunen joutaa museoihinkin. HS-5 taitaa itse asiassa ollakin Vesivehmaalla.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
avs kirjoitti:
Mitä tuohon helikopterimallailuun tulee, niin tekisi mieli hankkia Mi-8:sta joku hyvä malli ja kuvata yksityiskohdat nyt kun noita vanhoja rouvia on vielä käytössä

Googleta taikasanat: Trumpeter 1/35 Mil Mi-8MT by Chris Banyai-Riepl

... ja tuon sisälle sitä 1/35 alan kaupoissa tarjolla olevaa oheiskamaa vastaa mahtuukin! Tämän kopterisarjan saa takuuvarmasti ainakin Helsingistä T:mi Kuivalaiselta.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Paitselo kirjoitti:
Googleta taikasanat: Trumpeter 1/35 Mil Mi-8MT by Chris Banyai-Riepl

... ja tuon sisälle sitä 1/35 alan kaupoissa tarjolla olevaa oheiskamaa vastaa mahtuukin! Tämän kopterisarjan saa takuuvarmasti ainakin Helsingistä T:mi Kuivalaiselta.

Joo, Martilta putoaa A4:n vuosittain postiluukkuun, vaikken ole mitään ihan hetkeen tilannutkaan, mutta onhan se toisaalta kiva katsastaa markkinat.. Toi vois olla kyllä aika asiallinen malli. Pitänee käydä moikkaamassa "oppi-isää", koska siltä tuo löytyy satavarmasti.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
avs kirjoitti:
No, oma rakentelu on hyytynyt sen jälkeen kun keksin oluen ja naisolentojen olemassaolon.

Kyllä se sinunkin olotilasi vielä tulee "seestymään". Siinä vaiheessa kun omat lapsesi ovat kaikonneet kotoa perustamaan omia kotejaan, niin huomaat viimeistään "tilaisuutesi tulleen". Silloin alkaa ns. Uusi & Ehompi Mallarointiaika ja toivottavasti se myös sinun kohdallasi kestää niin kauan kun pinsetit hyppysissäsi pysyvät ja pystyt ääneen karjumatta maalaamaan 1:72 mittakaavassa olevan figuurin nenäkarvat.

Nii ja silmälasit ovat JO NYKYISIN erittäin tehokkaita...
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Paitselo kirjoitti:
Nii ja silmälasit ovat JO NYKYISIN erittäin tehokkaita...

Toivottavasti olen tässä asiassa tullut isääni. Äitee ja toinen siskoista (toinen kaksosista, tätä en osaa selittää...) on saanut lasit myöhemmällä iällä, mutta isällä niitä ei ole.

Mutta luulempa että seuraavassa asunnossa on tilaa jo tällekin harrastukselle. Meikäläisen harrastuksille kun voisi melkein varata koko kerroksen. Maaliruiskua en koskaan ole omistanut joten se on alue joka tulee varmaankin harjoitella seuraavan mallailukärpäsen iskiessä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
avs kirjoitti:
Joo, Martilta putoaa A4:n vuosittain postiluukkuun, vaikken ole mitään ihan hetkeen tilannutkaan, mutta onhan se toisaalta kiva katsastaa markkinat.. Toi vois olla kyllä aika asiallinen malli. Pitänee käydä moikkaamassa "oppi-isää", koska siltä tuo löytyy satavarmasti.

Juu, ja Martin "K-Kaupassa" Aleksis Kivenkadulla kandee käydä senkin takia, että häneltä löytyy koko ajan hämmästyttävä määrä näitä "after market" - osia malleihin suoraan hyllykamana - ei siis tarvitse ruveta netin kautta ulkomailta tilailemaan ja odottelemaan.

Ai niin, olikohan tämä nyt jonkun Moden mielestä jo mainostamista?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
avs kirjoitti:
Joo, Martilta putoaa A4:n vuosittain postiluukkuun,

Hetkinen, siis mikä ihmeen A4 vuosittain? Sinulla näkyy ja tuntuu kuitenkin olevan käytössäsi tietokone jossakin tietokoneen jalossa (?) olomuodossaan, joten laitas nyt äkkiä itsesi Martin postituslistalle !
Nimittäin kun olet Kuiviksen postituslistalla, saat vähintään KERRAN VIIKOSSA koneellesi tiedotteet malliuutuuksista ynnä muusta alaa koskevasta herkusta. Eikä maksa mitään! TOIMINTAA MIES!

EDIT: niin ja Suuret Kiitokset Sinulle tämän päivän lätinätuokioista! Ei tässä ketjussa näköjään ole viiemaikoina ollut pahemmin elämää, joten tämä oli ihan jees.

Häivyn tältä päivältä. Morotongi.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Paitselo kirjoitti:
Hetkinen, siis mikä ihmeen A4 vuosittain? Sinulla näkyy ja tuntuu kuitenkin olevan käytössäsi tietokone jossakin tietokoneen jalossa (?) olomuodossaan, joten laitas nyt äkkiä itsesi Martin postituslistalle !
Nimittäin kun olet Kuiviksen postituslistalla, saat vähintään KERRAN VIIKOSSA koneellesi tiedotteet malliuutuuksista ynnä muusta alaa koskevasta herkusta. Eikä maksa mitään! TOIMINTAA MIES!

EDIT: niin ja Suuret Kiitokset Sinulle tämän päivän lätinätuokioista! Ei tässä ketjussa näköjään ole viiemaikoina ollut pahemmin elämää, joten tämä oli ihan jees.

No joo, mulle tuo A4/vuosi on kyllä riittänyt tässä taantumakauden aikana. Varsinkin on ollut kiva seurata hintojen kehitystä. Ja mitä lätinätuokioon tulee niin eikös tämä nyt juuri ole se syy miksi näitä palstoja on ylipäätänsä olemassa, keskustelua aiheesta joka kiinnostaa molempia (kaikkia) osapuolia. Ilman trolleja ja muita metsäneläimiä. Tuntuu vaan aika usein unohtuvan ihmisiltä...
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paitselo kirjoitti:
Minkäs puljun valmistama malli tuo 1:32 Gold Cobra oikein on? Meikäläisellä on laatikossa lojunut rakentamattomana jo monta vuotta Academyn vastaava "Kultakopteri" mutta sen mittakaava on 1:35.

Puhumme samasta mallista, jäi vain isojen lentokoneiden mittakaavasta tuo 1:32 päälle. 1:35:han tuo on, aika mielenkiintoinen skaala noin lentokalustolle, sotka-mallauksessahan tuo on tullut enemmän kuin tutuksi.

Paitselo kirjoitti:
Muista sitten avata siitä Revellin isosta Phantomista kaikki mahdolliset (ja muutama mahdotonkin) huoltoluukut rungosta ja siivistä. Tällä tavoin saat aikaiseksi sellaisen savotan, että voin sitten parin-kolmen vuoden päästä tiedustella sinulta esmes heittoistuinten johdotusten onnistumista tai jarruvarjon pakkausnyörien väritystä... onnea valitsemallasi tiellä.

Hmm, pistetään asia harkintaan. Tähän asti ainoa 1:32-mittakaavan lentokoneprojektini, Tamiyan F-15C tuli tehtyä suoraan laatikosta, mutta aina pitäisi löytää parannettavaa. Heittoistuinten johdotusta, eh? Phantomin kytkentäkaaviota ja huoltokirjaa sitten vain etsimään.

Tuli eilen vielä mieleen tuohon Musse-projektiin pieni lisäys: josko rakentaisi autoon GT-varustelun ja ilmastoinnin?
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Paitselo kirjoitti:
En ole kylläkään perehtynyt, että mikä näissä koptereissa nyt sitten "mättää". Jos sinulla on tästä parempaa tietoa, niin jaa toki tietosi muillekin. Vai onko tieto "TOP SECRET"?

Paitselo: jostain muistaisin lukeneeni, että jonkinmoista runkotärinää on esiintynyt koelennoilla.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Paitselo kirjoitti:
Ja että sellaista tärinää. Tuleekos näihin koptereihin minkäänlaista puolustusaseistusta/jalkaväen tulitukiaseistusta? Jos tulee, niin sitten vasta täristääkin.

Leopardeista tutut MG3:t on tulossa oviaukkoihin asennettaviksi. Ja toki löytyy silppua/soihtua sekä erinäisiä sensoreita.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
avs kirjoitti:
Leopardeista tutut MG3:t on tulossa oviaukkoihin asennettaviksi. Ja toki löytyy silppua/soihtua sekä erinäisiä sensoreita.

Jaa tämä: http://world.guns.ru/machine/mg08-e.htm

Räjäytyskuvan perusteella todellinen perus-kk. Eivät onneksi valinneet aseeksi mitään monimutkaista nestejäähdytyksellä varustettua nakuttajaa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Sparrow kirjoitti:
Heittoistuinten johdotusta, eh? Phantomin kytkentäkaaviota ja huoltokirjaa sitten vain etsimään.

No härreguud, en minä sitä tarkoita että sen Phantomin pitäisi TOIMIA, kaikenlaisia johdotuksia voi ihan itse rakentaa avonaisiin luukkuihin - ne tekevät kummasti mallista aidomman näköisen. Esmes netistähän löytää hyviä "walkaround" referenssikuvia Phantomistakin. Kyllähän isoon 1:32 lentokoneeseen on suorastaan ihan pakko väsästä edes jonkinlaista johdotusta - vaikkapa laskutelineissä hyvin näkyvät jarruletkut ym.

Muuten pieni vihje ison lentokonemallin ohjaamon lasituksen viimeistelyyn: osta purnukka Johnson´s Clear Parkettilattiavahaa ja "dippaa" ohjaamon kuomujen lasiosat tuohon kirkkaaseen vahaan. Tietysti voi samalla tavalla dipata pienempienkin lentohärveleitten lasiosia - tämä Johnsonin vaha kuivuu kivenkovaksi ja TODELLA KIRKKAAKSI läpinäkyväksi kalvoksi siihen kuomun pintaan. Tämä kalvo myös suojaa muutenkin sitä kuomun läpinäkyvää muovia niin että esim. pikaliimojen höyryt eivät pääse sitä kuomun "lasia" samentamaan.

Tuon vahapurnukan hankinnassa kirpaisee vain hieman hinta ostohetkellä, mutta vaha kyllä riittääkin sitten koko mallarin loppuelämän - kaataa sitä vahaa pullosta pienempään purkkiin dippausta varten ja sitten käytön jälkeen voi yli jääneen vahan kaataa taas takaisin pulloon. Ja korkki visusti kiinni. SUOSITTELEN!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös