Minä näen tämän aika päinvastoin: esim. YouTuben suoratoisto mahdollistaa esiintyville taiteilijoille yleisöksi koko maailman internetkäyttäjät ja kaikki tämä vielä täysin ilmaiseksi ja bonuksena sieltä saattaa saada vielä rahallisia korvauksia, jos tarpeeksi moni kiinnostuu.
Mitä teet näkyvyydellä kun millään mitä myyt ei ole käytännössä mitään arvoa? Ennen musiikkikanavilla soi yksi biisi levyltä ja sen perusteella ostettiin levy. Nykyään kuuntelet koko levyn verkosta sujuvasti ja artisti saa pennosia, kun välistä levy-yhtiö, Google ja Spotify ottavat omansa. Musiikilla ei ole arvoa ja se muuttuu kulutustavaraksi, joten tuntuu ettei konserteillakaan ole samaa arvoa. Artisteilla ei ole luontaista kanavaa kasvaa pienestä yhtyeestä isoksi, kun levyjen tekoa ei kukaan kustanna. Bisnesmalli on rikki ja ainoa järkevä malli on hankkia pikavoittoja.
Nythän tämä osin malli osin näyttää toimivan, koska vanhat bändit pystyvät vielä toimimaan osin normaalisti. Kyllähän sinun esimerkin Yö myy isoja konsertteja ja Cheek myy isosti keikkojaan, mutta hankalaa alkaa olemaan nousevilla artisteilla. Bändeillä kulurakenne on todella hankala, koska palkkiot menevät todella pieniin osiin ja logistiikka mutkistuu. Surkealta tuntuu koko alan puolesta ja suomessahan tämä on vielä hankalampaa, koska markkina-alue on todella pieni.
Ainahan tämmöinen malli näyttää kivalta kun Gagnam Style sai 3 miljardia katselua, mutta ehkä tuota voisi verrata lottovoittoon. Ainahan siinäkin joku voittaa, mutta en minä sille tulonjakoa alkaisi perustamaan. Itse näen musiikilla ison arvon ja tämä nykymalli todennäköisesti tappaa sen. Tottakai Teosto tässä tarinassa se pahin roisto on. Tiedotus epäonnistui pahasti ja iltapäivälehdet olivat haaskalla.
Teosto ei ole omissa kirjoissa kovin korkealla ollut, mutta ihan hyvä jos edes yrittävät pitää puoliaan Googlea vastaan. Paljon järkevämpi taistelu kuin kasettimaksut 2000-luvulla. Youtube on vain alusta, joka tienaa sillä että ihmiset tekevät sinne videoita joihin se myy mainoksia. Mieluummin minä rahani ohjaisin artisteille, kuin suuryritykselle joka tuota pyörittää.