Helsingissä asuvana ainakaan ei muutenkaan keikkapaikkojen vähäisyydestä sanoa mitään, jatkuvasti joutuu tekemään valintoja sen suhteen minkä keikan menee katsomaan toisen keikan kustannuksella. Esim. eilen piti valita velibändien Firetriben ja Von Hertzenin väliltä...
Asia on varmaan näin sen kuluttajan kannalta. Otappa huvikses kuitenkin selvää, minkä verran keskiverto bändi/esiintyjä kuittaa näistä Helsingin klubikeikoista. Tiliä sillä voi tehdä ainoastaan kourallinen artisteista ja vielä kun levymyynti tai tuotteen myynti on totaalisti flopannut, varsinkin tekijöiden osalta, aika harva musiikillaan kykenee elämään. Ymmärrän kyllä, että ilmaista keittoa ryystäessään nakkaa paskat alan tulevaisuudesta ja siitä kasvaako enää musiikintekijäsukupolvia, joilla on oikeasti mitään substanssia alallaan. Siksi tietysti myös levy - yhtiöt haluavat viedä musiikkia siihen suuntaan, jossa rytmikone pumppaa tasajakoa, joku pesee hampaitaan(scrätsää), ja yksi horisee kvasiälyllistä diibadaabaa puhuen, kun laulaa ei osaa, kertsin käy sitten joku muskaritäti luikauttamassa viraabelinä kaveripohjalta ilmatteeks. kaiken tietenkin kruunaa se, että muzakkibisneksen voitot maksimoidaan lööppikohuilla ja krääsämyynnillä. Parin vuoden välein sitten vaihdetaan uusiin alaikäisiin halpoihin ja ymmärtämättömiin riistettäviin, kun entinen luulee itsestään liikoja ja vaatii parempaa palkkaa duunistaan, paletissa tuottoja saa ainoastaan ne, jotka musiikista eivät mitään ymmärrä ja vielä vähemmän siitä välittävät.
Kohta, itseasiassa jo pian, on edessä se hetki, että itse soittimilla soittavien bändien aika on ohi, koska genreä ei pidä pystyssä ja elinvoimaisena pelkkä soitosta saatu mielihyvä, eikä niitä sen vuoksi synny uusia. Harrastelu ei myöskään tuota riittävän osaavia ja lahjakkaita bändejä/artisteja alalle, kun elääkseen on keskityttävä ihan muuhun tekemiseen ja jokaisen kuitenkin pitää elää.
Moni ehkä pitää konemusiikkia jonakin tulevaisuutena, mutta merkittävää silläkin saralla saa aikaan vain ne, joilla on jo vahva musiikillinen pohja ja osaaminen ollut hankittuna ennen koneisiin tarttumista. Tämä oikein korostui viiltävästi, kun tuossa kesän lopulla jossakin naapurustossa pidettiin tämmöinen viikonlopun kestävä konemusiikki festivaali, vissiin jo toisen kerran putkeen. Sisällyksetön konejumputus oli raskas rasti, kun sitä oli viikonloppu pakko kuulla kotonaan. Kuunnellun perusteella koko homma on hoidettavissa siten, että perjantaina joku käy näppäämässä loopin päälle ja käy sunnuntaina laittamassa vermeet kiinni, koska mitään ei koko viikonlopun aikaan musiikillisesti tapahdu, ei vaihdu rytmilajit, tempo, sävellaji, rakenne, ei tietoakaan modulaatioista tai yleensäkään musiikin lainalaisuuksista.
Tuota saa puolestani toki halukkaat vapaasti kuluttaa, itse suostun siihen vain pakotettuna, jos ei pakotietä löydy, enkä edes kidutettuna suostu sitä musiikiksi kutsumaan, paalauskone on musikaalisempaa kuunneltavaa, kun tämä ns. konemusiikki, ehkäpä se on toiminut jopa innoittajana tälle saagalle, silloin joskushan sen nimi oli industrial, kun videopelit sanoi vielä plip plop.
Maailma siis lienee muuttunut pysyvästi, mutta muusikko ei koskaan ole hallinnut tarjontaa, silti ilman muusikkoja sitä tarjontaa vaan ei enää ole, vaan eipä näytä olevan väliksikään, onhan kopiokoneet keksitty ja samaa sontaa voi pyörittää eetteriin loputtomasti vain nimiä ja kasvoja vaihtamalla ilman turhaa kuluerää säveltäjistä, sovittajista soittajista ja muista turhista kulueristä bisneksen ympärillä. Krääsä riittää, ääni on vain tapettia myynnin edistämiseksi.