Onko täällä lääkäriä?

  • 781 826
  • 2 660

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Hohhoijakkata, täällä taas.. Tuli sitten eilen vedettyä töissä oikein olan takaa: Kompastuin melko kovassa hölkkävauhdissa sähkötrukin piikkeihin, lensin suoraa päätä turvapleksiin kädet edellä ja tuossa samassa rytäkässä sitten suu osui joko siihen pleksiin tai poikkirautaan sen yläpuolella. Siitä sitten vaatteet veressä nappaamaan paperia ja pomon kyydityksellä päivystykseen istumaan. Tämäkin oli sitten oma mielenkiintoinen soppansa kun sai hyppi pitkin poikin kaupunkia hakemassa apua tuohon, mutta lopputuloksena Mehiläisestä lääkäri heitti vain perhosteippiä huuleen ja teippasi vielä kunnollisen paketin siihen, olihan se kuitenkin aika karun näköinen. Valittelin myös etuhampaan kipua, mutta sanoi, että todennäköisesti ei ole mitään, mutta jos vaivaa niin kannattaa mennä myöhemmin hammaslääkäriin.

Kipua on jonkin verran edelleen hampaissa, ei niin pahasti kuin eilen, mutta kuitenkin ja buranaa olen popsinut. Huuli on vieläkin melko turvoksissa, mutta ei juuri muuten oireile kuin vuotaa välillä. Nyt kuitenkin sitten nosti tuosta keskipäivästä lievää lämpöä päälle ja iltaan mentäessä tuo lämpö on noussut sinne 38 tienoille. Soitin aiemmin lekurille, mutta käski vain seurailla tilannetta ja sanoi, että on hyvin, hyvin epätodennäköistä että tuo haava olisi ehtinyt tulehtumaan tässä ajassa. Lisäksi kun ei ole haavassa muita tulehdusoireita (polttelu, kipuilu yms.) niin ei nähnyt tuolloin tarpeelliseksi käydä näyttämässä tuota.

Hieman kuitenkin huolettaa tuo, että yht'äkkiä nousikin kuume, vielä tuollaisen tapauksen jälkeen. Tokihan tuo voi johtua käytännössä mistä tahansa väliltä eilinen työpäivä (työskentelin kylmäosastolla) - Töissä liikkuva norovirus (oksennusta tai ripulia nyt ei kuitenkaan ole vielä ollut) - Stressi eilisestä jne., mutta silti. Mitäpä arvon asiantuntijat ovat mieltä? Missä kohtaa tulisi olla huolissaan, vai tarvitseeko nyt kuitenkaan tässä kohtaa olla?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kuumeesta en tässä kohtaa olisi huolissani. Jos se jatkuu muutamaa päivää pidempään, niin sitten ehkä.

Jos sulla on yhtään ajatus, että myös hampaat otti osumaa, niin hammaslääkäriin siitä ja aika pian. Muuten voi myöhemmin tulla ongelmia vakuutuskuvioiden kanssa. Käynti ja tutkimus tässä vaiheessa on pieni vaiva, kun heti saa selville, onko jotain mennyt rikki. Soita vakuutusyhtiöön, missä firmasi työtapaturmavakuutus on ja kysy neuvoa, että mihin kannattaisi mennä. Ja sitten menet sinne, mihin he neuvovat. Vakuutusyhtiöikin luultavasti aika mielellään maksaa tuon käynnin nyt, niin myöhempi selvittely jää heillekin vähemmäksi.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Torstaina ollaan menossa vielä henkilökohtaisesti neurologin puheille, joten eiköhän siellä vielä selviä lisää. Kuitenkin pahimmat skenaariot voidaan ainakin tältä osin sulkea pois?
Hyvä, että asiat ovat edenneet! Kuten UnenNukkuja tuossa totesi, niin neurologiset diagnoosit ovat usein vaikeita, mutta ihan oikealla tavalla tuossa on toimittu. Ensin suljettu magneetilla ne pahimmat skenaariot pois, minkä jälkeen neurologi on varmasti se paras henkilö neuvomaan eteenpäin. Äkkiseltään tulee myös mieleen, että neurologihan saattaa laittaa lähetteen esimerkiksi ICP:hen (kallonsisäisen paineen mittaukseen), mikä voisi olla tuossa tilanteessa myös järkevää. Korkea kallonsisäisen painehan voi aiheuttaa muun muassa päänsärkyä, pahoinvointia, oksentelua ja näköhäiriöitä. Lähes poikkeuksetta kyse ei kuitenkaan ole mistään vakavammasta, mikäli MRI-kuvat ovat olleet kunnossa.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Kuumeesta en tässä kohtaa olisi huolissani. Jos se jatkuu muutamaa päivää pidempään, niin sitten ehkä.

Jos sulla on yhtään ajatus, että myös hampaat otti osumaa, niin hammaslääkäriin siitä ja aika pian. Muuten voi myöhemmin tulla ongelmia vakuutuskuvioiden kanssa. Käynti ja tutkimus tässä vaiheessa on pieni vaiva, kun heti saa selville, onko jotain mennyt rikki. Soita vakuutusyhtiöön, missä firmasi työtapaturmavakuutus on ja kysy neuvoa, että mihin kannattaisi mennä. Ja sitten menet sinne, mihin he neuvovat. Vakuutusyhtiöikin luultavasti aika mielellään maksaa tuon käynnin nyt, niin myöhempi selvittely jää heillekin vähemmäksi.
Juu näin olen ajatellut tekevänikin kunhan tuo kuume laskee ja eipä tänä aamuna enää lämpöä ole ollut, joten otin puhelimen käteen ja soitin vakuutusyhtiölle, joka lupasi hoitaa minulle ajan paikalliselle yhteistyökumppanille. Tässä sitä odotetaan soittoa legolekurilta ja vedetään buranaa.

Kiitokset MacRefille vastauksesta.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Hyvä, että asiat ovat edenneet! Kuten UnenNukkuja tuossa totesi, niin neurologiset diagnoosit ovat usein vaikeita, mutta ihan oikealla tavalla tuossa on toimittu. Ensin suljettu magneetilla ne pahimmat skenaariot pois, minkä jälkeen neurologi on varmasti se paras henkilö neuvomaan eteenpäin. Äkkiseltään tulee myös mieleen, että neurologihan saattaa laittaa lähetteen esimerkiksi ICP:hen (kallonsisäisen paineen mittaukseen), mikä voisi olla tuossa tilanteessa myös järkevää. Korkea kallonsisäisen painehan voi aiheuttaa muun muassa päänsärkyä, pahoinvointia, oksentelua ja näköhäiriöitä. Lähes poikkeuksetta kyse ei kuitenkaan ole mistään vakavammasta, mikäli MRI-kuvat ovat olleet kunnossa.

Kiitos avusta, tuo paineen mittaus voisi tosiaan olla eräs hyvä tutkimus vielä. Ja tässä kirjoittelee tuollaisten oireiden kävelevä esimerkki. Enempää en nyt valota tähän historiaani, etten paniikkeja saa aikaan. Kokemusta vaan löytyy neurologien ja neurokirurgien kanssa "tappelemisesta" sen verran, että ymmärrän ilkeän tunteen, kun joutuu arvailemaan :)
 
Onko kipu jatkuvaa vai lähinnä silloin kun liikut tai venyttelet paikkoja? Usein paikkoja liikuttaessa kivun tullessa se johtuu joko lihaskrampista tai revähdyksestä. Lavat ovat hyvin alttiita lihasjumille ja fasettilukoille, joten todennäköisesti tilannetta kannattaa purkaa sieltä. Mikäli kipu säteilee myös rintarankaan, niin silloin veikkaisin juuri fasettilukkoja ja lihasjumia.

Onko kipugeelit tai burana auttanut asiaan? Tulehdusperäiset kivut ja jumit helpottuvat usein buranalla. Usein jumit iskevät kuitenkin erityisesti huonossa asennossa makoilun tai urheilemisen jälkeen.
Lähinnä silloin koskee, kun liikutan esim. käsiä tai päätä. Paikallaan ollessa kipua ei tunne juuri lainkaan. Pahimmillaan (yleensä aamuisin) on tuntunut jopa hapenotto hieman vaikealta.

Buranaa olen tässä nyt napsinut säännöllisesti ja se on kyllä auttanut. Kipugeeli lähinnä pahensi tilannetta (tai sitten se johtui siitä puolittaisesta hieronnasta, minkä sain geelin levityksen yhteydessä). Huonossa asennossa tykkään makoilla ja sulkapalloa on tullut viime aikoina pelattua sään salliessa.

Kiitos vastauksesta. Hyvin oikealta diagnoosisi vaikuttaisi. Voiko tälle mitään kummempaa tehdä, vai odottelenko vain että menee ohi?
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Kiitos vastauksesta. Hyvin oikealta diagnoosisi vaikuttaisi. Voiko tälle mitään kummempaa tehdä, vai odottelenko vain että menee ohi?
Omien kokemusten valossa burana on selkeästi tehokkain keino, jos ongelmat ovat tulehdusperäisiä tai fasettitasolla. Tietysti fasettihommiin on muitakin ratkaisuja, mutta mikäli kivut ovat noinkin kovia, niin ehkä hieronnat ja manipulaatiot kannattaa ainakin toistaiseksi unohtaa. Kyllä tuo minun korviini vahvasti siltä kuulostaisi, että lihakset ovat joko niin krampissa tai muuten jollain tavalla tulehtuneet lavan seudulla.

Tietysti jos kivut antavat myöden ja on mahdollisuus käydä fysioterapeutilla tai vaikkapa osteopaatilla, niin heiltä löytyy mukavasti kikkoja lapojen oikuttelulle. Monesti tosin fysioterapeutit antavat vain omia jumppia jota tehdä, mutta pätevät sellaiset osaavat myös suoraan antaa hoitoa noille ongelma-alueille. Osteopaateista voi olla mitä mieltä tahansa, mutta ainakin omat kokemukseni ovat erittäin hyviä. Jos itsellä on mahdollisuus rullailla vaikkapa putkirullalla tai makoilla piikkimatolla, niin niistä saattaa myös olla apua.

Ja oliko niin, että kipu on nimenomaan sellaista henkeäsalpaavaa? Viittasit, että aamuisin välillä hapenotto on tuntunut vaikealta, minkä vuoksi tätä mietin. Tuosta voisi nimenomaan päätellä, että fasettilukot siellä vetävät lihasten suojamekanismit päälle. Eli ibuprofeiinia, putkirullaa ja piikkimattoa. Mikäli näistä ei ole riittävää apua, niin fysioterapeutti/osteopaatti voisi osata auttaa.
 
Ja oliko niin, että kipu on nimenomaan sellaista henkeäsalpaavaa? Viittasit, että aamuisin välillä hapenotto on tuntunut vaikealta, minkä vuoksi tätä mietin. Tuosta voisi nimenomaan päätellä, että fasettilukot siellä vetävät lihasten suojamekanismit päälle. Eli ibuprofeiinia, putkirullaa ja piikkimattoa. Mikäli näistä ei ole riittävää apua, niin fysioterapeutti/osteopaatti voisi osata auttaa.
Joo pahimmillaan ne oli juurikin tuota. Nyt toistaiseksi vaikuttaisi huomattavasti paremmalta kuin edellisinä aamuina. Kipeä toki vieläkin, muttei lähellekään yhtä lamauttavasti kuin aiemmin. En tiedä, vaikuttaako yöllä ottamani burana vielä vai onko menossa selvästi parempaan suuntaan. Ajattelin nyt kuitenkin olla toistaiseksi ottamatta särkylääkettä, niin näkee vähän mihin tämä on kehittymässä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Joo pahimmillaan ne oli juurikin tuota. Nyt toistaiseksi vaikuttaisi huomattavasti paremmalta kuin edellisinä aamuina. Kipeä toki vieläkin, muttei lähellekään yhtä lamauttavasti kuin aiemmin. En tiedä, vaikuttaako yöllä ottamani burana vielä vai onko menossa selvästi parempaan suuntaan. Ajattelin nyt kuitenkin olla toistaiseksi ottamatta särkylääkettä, niin näkee vähän mihin tämä on kehittymässä.
Jees. Toki kyseessä voi olla myös perinteinen lumbago (noidannuoli), vaikka se yleensä oireilee alaselässä eikä niinkään lavan alueella. Itselläni silloin tällöin esimerkiksi kyykkyä tehdessä toinen puoli lapojen seudulta vetää jumiin, jolloin kuvailemasi oireet astuvat kehiin. Pari-kolme päivää kipu on lamauttavaa, mutta helpottaa kun lihakset lämpeää. Tuo on aina mennyt buranakuurilla ohi ja ainakin viikon ajan kun on vältellyt esimerkiksi kyykkyä yms.

Ylipäänsä noissa jutuissa olen havainnut kaikista tehokkaimmaksi aseeksi juuri kuuriluontoisen ibuprofeiiniannostuksen. Usein kipu helpottuu jo päivän särkylääkekuurin jälkeen, mutta tulehdus esimerkiksi ei katoa vielä sellaisella annoksella. Ibuprofeiinia tarvitsee myös napata vähintään 1200mg päivittäin, jotta sillä on tulehdusta lievittävä vaikutus. Pienempi annostusta lievittää kyllä kipua, mutta ei välttämättä vie itse aiheuttajaa pois. Toki voit nyt pari päivää seurata ilman särkylääkettä tilannetta ja mikäli ei helpotu, niin sitten suosiolla 3-4 päivää kunnon kuuri (1800mg/päivä) Buranaa naamaan.
 
Ylipäänsä noissa jutuissa olen havainnut kaikista tehokkaimmaksi aseeksi juuri kuuriluontoisen ibuprofeiiniannostuksen. Usein kipu helpottuu jo päivän särkylääkekuurin jälkeen, mutta tulehdus esimerkiksi ei katoa vielä sellaisella annoksella. Ibuprofeiinia tarvitsee myös napata vähintään 1200mg päivittäin, jotta sillä on tulehdusta lievittävä vaikutus. Pienempi annostusta lievittää kyllä kipua, mutta ei välttämättä vie itse aiheuttajaa pois. Toki voit nyt pari päivää seurata ilman särkylääkettä tilannetta ja mikäli ei helpotu, niin sitten suosiolla 3-4 päivää kunnon kuuri (1800mg/päivä) Buranaa naamaan.

Teen näin! Tuhannesti vielä kiitoksia vastauksista. Suureksi avuksi olit.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - #FreeFASlapsi
Juu näin olen ajatellut tekevänikin kunhan tuo kuume laskee ja eipä tänä aamuna enää lämpöä ole ollut, joten otin puhelimen käteen ja soitin vakuutusyhtiölle, joka lupasi hoitaa minulle ajan paikalliselle yhteistyökumppanille. Tässä sitä odotetaan soittoa legolekurilta ja vedetään buranaa.

Kiitokset MacRefille vastauksesta.
Hammaslääkärillä käyty ja mitään ei ollut sen pahemmin onneksi rikki eli hampaita en menetä. Yhdestä hampaasta oli lohjennut pieni palanen ja kaksi hammasta oli liikkunut jonkin verran pois paikoiltaan. Ensi maanantaina asetetaan kiskot hampaisiin ja niitä pidetään sitten kaksi viikkoa ja toivotaan, että hampaat palautuu tuolla normaaliin asentoonsa.

Onni onnettomuudessa, etten sanoisi. Ainekset oli helvetisti pahempaankin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko muilla ollut sellaista vaivaa, että käsivarsi olkapään läheltä on helvetin kipeä tietyissä liikeradoissa? Itselläni tätä ilmenee ajoittain muutaman päivän jaksoissa. Alkaa yleensä niin, että aamulla huomaan sen olevan kipeä. Tulehduskipulääke kyllä auttaa, mutta hiihtokauden päätyttyä olen joutunut napsimaan ibuprofeenikuuria niska-hartiavaivoihin. Nyt yritän vähentää ennen kuin maha menee rikki.

Onko ideaa millä tätä vaivaa voisi ehkäistä?
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Onko muilla ollut sellaista vaivaa, että käsivarsi olkapään läheltä on helvetin kipeä tietyissä liikeradoissa? Itselläni tätä ilmenee ajoittain muutaman päivän jaksoissa. Alkaa yleensä niin, että aamulla huomaan sen olevan kipeä. Tulehduskipulääke kyllä auttaa, mutta hiihtokauden päätyttyä olen joutunut napsimaan ibuprofeenikuuria niska-hartiavaivoihin. Nyt yritän vähentää ennen kuin maha menee rikki.

Onko ideaa millä tätä vaivaa voisi ehkäistä?

Mulla alkoi samanlainen ongelma joitain kuukausia sitten. Yleensä juuri aamulla herätessä huomaa kivun ja se saattaa päivän mittaa helpottaa. En ole muuta vaivalle osannut tehdä, kuin yrittää kiinnittää huomiota työasentoihin, etenkin kun tulee paljon vietettyä tietokoneen edessä aikaa. Silloin kun kipu oli pahimmillaan, se tuntui auttavan, etten nukkunut kipeän olan päällä. Nyt ei olekaan hetkeen kipua ollut, mutta välillä se tuli usein ja kesti yleensä sen pari päivää. Olen ajatellut, että kyseessä on varmaan kiertäjäkalvosinoireyhtymä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mulla alkoi samanlainen ongelma joitain kuukausia sitten. Yleensä juuri aamulla herätessä huomaa kivun ja se saattaa päivän mittaa helpottaa. En ole muuta vaivalle osannut tehdä, kuin yrittää kiinnittää huomiota työasentoihin, etenkin kun tulee paljon vietettyä tietokoneen edessä aikaa. Silloin kun kipu oli pahimmillaan, se tuntui auttavan, etten nukkunut kipeän olan päällä. Nyt ei olekaan hetkeen kipua ollut, mutta välillä se tuli usein ja kesti yleensä sen pari päivää. Olen ajatellut, että kyseessä on varmaan kiertäjäkalvosinoireyhtymä.

Kiitos vastauksesta. Oireet sopivat hyvin tuohon kiertäjäkalvosinoireyhtymään. Hauskaa, että Terveyskirjasto-nettisivun mukaan vaiva on harvinainen alle 40-vuotiailla. Mulla tuota on ilmennyt jo kolmekymppisestä lähtien. Rapistunut paska.

Nukkumista kipeän olkapään päällä olen välttänyt. Taivuin eilen taas ottamaan ibuprofeenia illansuussa, kun alkoi vituttaa tuo kipu. Sitten päätin vielä mennä sunnuntain höntsäsählyyn. Jännä juttu, mutta sen jälkeen kipu oli kokonaan pois. Ihan kuin olkavarsi olisi kaivannut liikettä ylipäänsä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos vastauksesta. Oireet sopivat hyvin tuohon kiertäjäkalvosinoireyhtymään. Hauskaa, että Terveyskirjasto-nettisivun mukaan vaiva on harvinainen alle 40-vuotiailla. Mulla tuota on ilmennyt jo kolmekymppisestä lähtien. Rapistunut paska.

Itselläni vaivasi kiertäjäkalvosin jonkin aikaa, ja itse olin tuolloin noin 35-vuotias. Löysin kuitenkin netistä todella hyvän venytysliikkeen tähän, ja se auttoi todella nopeasti. Voin illalla katsoa, löytäisinkö tuon vielä jostain internetin syövereistä. Googlella tuo löytyi niinkin maagisella hakusanayhdistelmällä kuin: kiertäjäkalvosin venytys
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Schwein @Meeps
Olkapääkipuihin löytyy hyviä venytyksiä. Itsekin malliesimerkki alle 40v jätkästä kenellä alkoi vihoittelemaan olkapää vastaavalla tavalla, syy voi olla duunissa, urheilutaustassa jne. Mutta tärkeintä että apu löytyi, eikä joudu nykyään suoraan puukon allekaan. Karkeasti homa hoituu venytyksillä ja vahvistamalla olkapään lihaksia joita ei yleensä tule vahvsitettua vaikka kuinka pumppaisi rautaa salilla.
Tuossa hyvä venytyssivusto ja viimeinen liike oli mulla avain onneen, tuo hio lisää liikkumatilaa olkapäälle.
Venytykset, jotka ovat kaikille hyödyllisiä | Super-sets

Olkapään kiertäjäkalvosinjumppa pähkinänkuoressa - YouTube

LIHASRYHMÄT: KIERTÄJÄKALVOSIN

Tuon taljaliikkeen pystyy ainakin ulospäin tekemään kotona kyljellään jos löytyy snadit painot tai edes puolen litran limupullo, tärkeää on että kyynärpää pysyy tiukasti kiinni kyljessä liikkeen ajan. Seisovilteen tehtävä "olympia-ampuja" on myös hyvä eli nostat suoraa kättä painon kanssa lantiolta pistooliammunta-asentoon. Itse suosittelen tekemään nämä olkapääliikkeet monipuolisesti ja huolellisesti, yllättävän suuri apu näistä ja nämä ei treenaudu kuntosalien isoilla olkapääliikkeillä ja samalla liikeradat kasvaa jolloin ei tule niin herkästi kiputilanteita jotka voivat johtua ahtauksistakin.

_
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Sistis ja @Jupe , kiitoksia! Juuri jotain venytysohjeita kaipasinkin.

Lonkankoukistajan kanssa on ollut hieman vastaavaa ongelmaa. Pahimmillaan lapset auttoivat mulle aamulla farkut jalkaan. Autoon mennessä nostin käsillä jalan sisälle, koska jalan liikuttaminen jalan lihaksilla sattui niin perkeleesti. Tuon vaivan olen saanut täysin kuriin hyvin yksinkertaisilla venytyksillä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lonkankoukistajan kanssa on ollut hieman vastaavaa ongelmaa.

Joka päivä nyt alkuun tuo ekan linkin lonkankoukistajavenytys, sekin pitää tehdä oikein tai muuten ei tule edes koukistajaan venytystä, puristat venytettävän puolen pakarasta, häntä kohti napaa, selkä suorana ja pää ylhäällä, venytystä voi hakea nostamalla venytettävän puolen kättä ylös ja kääntämällä ylävartaloa, sitten vielä mahdollista lähteä hakemaan venytystä nojaamalla eteenpäin eli tukijalan polvi menee jalkapöydän yli ja venytettävän puolen jalka suoristuu.

Tärkeä venytys mikä pitäisi jokaisen yli 30v tehdä vähintään kerran viikossa.

_
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En valitettavasti löytänyt enää tuota ohjetta. Liike on vähän hankala selittää, mutta yritetään esimerkein. Vasemman käden ollessa kyseessä, liike tehtäisiin näin:

Seiso vasen kylki seinää vasten. Nosta vasen käsi suoraan ylös. Koukista kättä 90 astetta siten, että kyynärpää osoittaa ylös, ja sormet taakse. Käännä rannetta niin, että kämmen osoittaa seinästä poispäin. Ala tämän jälkeen kiertää kättäsi pään yli siten, että kyynärpää pysyy kiinni seinässä, ja olkavarsi suunnilleen paikallaan. Käännä kättä siis ensin oikeaa korvaasi kohti, sen jälkeen kohti nenää, ja edelleen seinää kohti. Nyt kämmenen pitäisi osoittaa seinää kohti, ja sormien suoraan eteenpäin. Tässä kohtaa venytyksen pitäisi myös tuntua. Toisella kädellä voi avittaa kättä kohti seinää.

Ja seinää tuskin pystyt koskemaan kämmenelläsi...

Voi olla, että liike ei aukea näin selitettynä. Nuo muut esimerkit ovat varmasti yhtä hyviä.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juoksulenkillä esiintyvä huimaus, paineen tunne päässä ja päänsärky. Todella vittumaisia tuntemuksia jotka tuntuu kaikkein pahiten luonnollisesti liikkeelle lähdettäessä. Onko muilla kokemuksia vastaavasta vaivasta tai mitään käryä mistä johtuu? Talvella ravasin parilla lääkärillä sydäntuntemusten vuoksi, mutta mitään ei löydetty ja jotain paniikkijuttuja ne taisi olla. 3kk sitten työhöntulotarkastuksessa maksa- ja munuaisarvot normaalit ja kolesteroli myös hyvällä tasolla. Verenpaine ollut aina hieman koholla. Ikää 23 vuotta, mikään huippu-urheilija en ole mutten myöskään ylipainoinen.
 

P.Kaukalo

Jäsen
Juoksulenkillä esiintyvä huimaus, paineen tunne päässä ja päänsärky. Todella vittumaisia tuntemuksia jotka tuntuu kaikkein pahiten luonnollisesti liikkeelle lähdettäessä. Onko muilla kokemuksia vastaavasta vaivasta tai mitään käryä mistä johtuu? Talvella ravasin parilla lääkärillä sydäntuntemusten vuoksi, mutta mitään ei löydetty ja jotain paniikkijuttuja ne taisi olla. 3kk sitten työhöntulotarkastuksessa maksa- ja munuaisarvot normaalit ja kolesteroli myös hyvällä tasolla. Verenpaine ollut aina hieman koholla. Ikää 23 vuotta, mikään huippu-urheilija en ole mutten myöskään ylipainoinen.

Onko siis tuo huimaus erityisesti liikkeelle lähtiessä hankala? Onko huimausta, kun nouset istumasta seisomaan tai makuulta ylös? Ja siis jatkuuko huimaus juostessa? Tuleeko tuota paineen tunnetta ja päänsärkyä myös siis ihan ylös noustessa? Vai yhdistätkö selkeämmin rasitukseen? Onko päänsärkyä ja paineen tunnetta muuten kuin lenkillä?
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko siis tuo huimaus erityisesti liikkeelle lähtiessä hankala? Onko huimausta, kun nouset istumasta seisomaan tai makuulta ylös? Ja siis jatkuuko huimaus juostessa? Tuleeko tuota paineen tunnetta ja päänsärkyä myös siis ihan ylös noustessa? Vai yhdistätkö selkeämmin rasitukseen? Onko päänsärkyä ja paineen tunnetta muuten kuin lenkillä?

Joo, liikkeelle lähtiessä se tuntuu kaikkein hankalimmalta. Toki se johtunee siitä, että se on ns. uusi tuntemus ja siihen tavallaan tottuu juoksulenkin aikana. Huimausta on todella usein kun nousen makuulta tai istumasta ylös, mutta sen luonne on minusta hieman erilaista, vaikea selittää... Olen 195cm pitkä ja terveydenhoitaja sanoi että erityisesti pitkillä ihmisillä tuota tapahtuu. Päänsärkyä ei juurikaan ole muuten kuin lenkillä, mutta paineen tunnetta silloin tällöin tuntuu, esimerkiksi tietokoneen äärellä.
 

P.Kaukalo

Jäsen
@Theofilus No tuo huimaus ylösnoustessa kuulostaa varsin hyvälaatuiselta. Tällä tarkoitan sitä, että kun ihminen normaalisti on vaikkapa makuulla niin elimistö kontrolloi verenpainenetta ja siten verenkiertoa kehon alueella. Aivot luonnollisesti tarvitsevat reilusti verta. Kun ihminen sitten nousee ylös, veren pumppaamiseksi aivoihin tarvitaankin isompi paine (hydrostaattinen vaikutus), johon elimistö normaalisti reagoi nostamalla verenpainetta verisuonia supistamalla sekä sydämen iskutilavuutta ja lyöntitiheyttä kohottamalla - samaan tapaan kuin rasituksessakin. Tämä kaikki tapahtuu pienellä viiveellä, ja sen vuoksi aivoihin ei hetkellisesti kierrä riittävästi verta, josta seuraa huimaava tunne. Tätä esiintyy ihan terveillä ihmisillä, toiset herkempiä kuin toiset jne. Keino tähän on lähinnä tiedostaa tämä ja nousta hitaasti ylös, välttää pitkäaikaiasta istumista ilman taukoja ja tuon tyyppistä.

Mitä tulee päänsärkyyn ja paineen tunteeseen niin kiinnitin huomiota, että mainitsit että esim koneella istuessa on tuota paineen tunnetta. Tuntuuko takaraivolla, ohimoilla?
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@Theofilus
Mitä tulee päänsärkyyn ja paineen tunteeseen niin kiinnitin huomiota, että mainitsit että esim koneella istuessa on tuota paineen tunnetta. Tuntuuko takaraivolla, ohimoilla?

Sitä on rehellisesti sanottuna todella vaikea paikantaa, sanoisin että tuntuu koko pään alueella. Todella vaikea kuvailla, mutta sanoisin että pää tuntuu "raskaalta". Unohtui mainita, mutta usein juuri juoksulenkillä alussa luonne on sitä paineen tunnetta ja sitten about 10-15min jälkeen alkaa tuntua selkeästi päänsärkynä. Sen voin kyllä sanoa, että ohimoille tunne ei kohdistu juurikaan, kyllä se enemmän on ns. pään päällä ja takaraivossa jos tunteen voi jonnekin kohdistaa.
 

P.Kaukalo

Jäsen
@Theofilus Ok. Lähinnä tuosta nyt tulee mieleen jännityspäänsärky tyyppinen oireilu. Se johtuu useimmiten huonosta työergonomiasta, pitkiä aikoja koneella, huonosti niskaa tukeva tyyny tms. Syynä on siis kaulanrankaa tukevien lihasten ja niskan lihasten jännittyneisyys, joka voi tuntua paineen tunteena, ja päänsärky on useimmiten takaraivolla tai koko pään alueella tuntuvaa. Migreeni esim on useimmiten toispuoleista, ja korkeasta verenpaineesta johtuva päänsärky ohimoilla tuntuvaa (voi toki tuntua myös koko pään alueella).

Huomion vain kiinnittää se, että oireet tulevat juostessa tai koneella istuessa jolloin luonnollisesti niskan alueen lihaksisto on jännittyneenä, niin voisi hyvin sopia kertomaasi. Hoitona on venyttelyt, hieronta, joskus lyhyet tulehduskipulääkekuurit ja mahd. pieni annos lihasrelaksanttia esim iltaan lyhyenä kuurina (on toki reseptin takana). Mielestäni tämä olisi kokeilemisen arvoista, mikäli on pitkään vaivannut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös